Vad händer? Vad ska jag göra nu?! (långt)

Ajabaja

Trådstartare
Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog honom till vet. Han behandlades för kotledsinflammationer & var bra redan efter en månad. Min syster satte igång honom eftersom jag var bortrest en längre period. När jag kom hem hade hästen en spricka i hoven & var återigen stressad med allt som hade med bommar att göra. Åter till vet där de skar upp halva hoven då den spruckit innefrån. Konvalecens i ett halvår därefter borde han varit bra, men eftersom sprickan fortfarande hade spår kvar i hoven så var han öm ytterliggare ett år till där han funkade ibland. Vi har tagit oss igenom 5-6hovslagare av olika kvalitetsgrader & det har funkat bra hos varje så länge de har varit intresserade av hästens fötter. När de tröttnar blir jag tvungen att byta för att de antingen skor som de skor alla andra hästar eller försöker sig på snabba fix. Hästen är av naturen enormt understucken i trakterna, något som hovslagarna har försökt fixa i 4 års tid. Han är byggd med ganska långa bakben & pga all smärta han haft tidigare så rör han sig gärna med högt huvud & sätter ner trakten först.

Efter 2 år konvalecens lite fram & tillbaka tog jag över honom helt från min syster, hittade en bra hovslagare, fick honom smärtfri & kunde börja arbeta honom. Allt gick kanon & fötterna började sakta räta upp sig tack vare rätt skoning & ridning. Efter 1,5 års ridning började det tjatas att min syster borde få tävla honom hennes sista ponnyår. Hon tävlade honom i 3 gånger, sen var han halt igen. Liten senskada & hovledsinflammationer. Inte så konstigt med tanke på hur han fötter ser ut & vilka hastigheter han kommer upp i & därmed belastning. Han behandlades, det blev dyrt & sen ville inte mina föräldrar betala mer. Hovslagaren hade tröttnat, bytte inte till nya skor på 3 skoningar trots att de var skor som åkt på när han inte hade de vanliga "sjukbeslagen". Jag bytte hovslagare & har arbetat mycket med han kordination senaste 4 månaderna. Hältan har näst intill försvunnit & är bara en minimal markering/rörelsestörning. Tills snön smälte.... Då blev det hårt, han är broddad & då gjorde det ont igen. Han har alltid varit känslig för broddar, men det är ju glansis här!

Problem 2: Jo i november någon gång ringer min syster & berättar att hästen har trillat rakt bakåt på rygg & inte kunnat resa sig på några sekunder, sedan kommit upp & varit som vanligt. Okej sa jag & tyckte det var märkligt, men tänkte att det kanske var hon som missat att han halkat eller nått. Detta händer ytterligare en gång när hon ska ta in honom på kvällen.En gång när jag skulle ta ut honom på morgonen så la han i backen, började skaka lite, blåste upp sig & trippade fram med framfötterna som om han gick på plast eller nått. Jag sa åt honom att ge sig & då lugnade han sig & gick bra igen.
Så i ridhuset för någon vecka sen. Min syster tog honom som handhäst till sin eftersom jag höll på med min andra häst & det kom in ytterligare en i ridhuset. Ponnyn vill akta sig för rumpan på hästen som min syster sitter på & slår upp huvudet, sedan börjar han skaka lätt & blir stel. Bakbenen blir alldeles raka & viker sig i höften så att han sätter sig & faller bak på rygg. Där ligger han med alla benen stelt rakt upp i vädret tills tyngdkraften tar honom ner på sidan & då rör han banen igen & reser sig upp. Sen är han precis som vanligt igen. Hela proceduren går väldigt lugnt till. Han verkar aldrig panikslagen, inte ens efter utan mer som om allt låser sig eller att han blir fullständigt apatisk! Så igår hände det igen... Samma sak som i ridhuset fast i hagen när syster skulle ta in honom, han trillar lite mot ett träd så han reser sig snabbt, men kan inte hålla balansen & "faller" igen & trillar denna gång ner i ett dike. När han reser sig upp igen kastar sig min syster om hans hals & lugnar honom. Hon beskrev honom som om hon inte fick någon kontakt med honom & att han var borta på ögonen. VAD är det som HÄNDER?!

Planen: Min plan var nu att göra ett sista försök med benen, åka till vet & tillsammans med klinikhovslagare & vet sko honom efter veterinärens fynd. Ge honom 8 veckor & sedan kolla hur halt han är. Halt = utdömd. Inte halt = sätta igång försiktigt. Utdömd & ont = ta bort snarast. Utdömd & inte så ont = ta bort efter betet i sommar om han nu mot förmodan inte är frisk. Jag ska själv betala skoningar som jag gjort senaste tiden (2500/8veckor) & vet. denna gång. Allt för att känna att jag har försökt allt.
Detta var min plan!

Vad gör jag nu med detta trillande?! Är det någon idé att jag ens försöker behandla fötterna. Någon större utredning på fallen blir det inte om han inte är frisk för övrigt. Jag hittar inget samband med när han trillar, om han gör någon spec rörelse, tidpunkt osv. Möjligtvis kanske han höjer huvudet högt när detta händer, men jag vet inte.. Någon som har en idé på vad som händer?:confused:

Vad ska jag göra? Fullfölja min plan för att få ro i kroppen, eller avskriva allt pga trillandet? :confused::cry:
 
Sv: Vad händer? Vad ska jag göra nu?! (långt)

ursch, det låter inte trevligt alls.. Dock så får jag bara skriva även om det inte alls behöver vara så att min kompis häst gjorde såhär ett flertal gånger i hagen och även när hon red som gick dom omkull och hästen bara låg och sprattlade på rygg och sen bara resten sig upp som ingeting igen.. prover togs och det visade sig att hon hade en hjärntumör..

hoppas att det inte är fallet med din häst!
 
Sv: Vad händer? Vad ska jag göra nu?! (långt)

Jag tycker ni ska sluta fokusera på fötterna och kolla igenom resten av kroppen först och främst.
Även om hovarna är grundorsaken så är det ganska otroligt om hsäten INTE skulle vara trasig i resten av kroppen efter att ha gått länge med ömma hovar.

Med tanke på de problem du beskriver så låter det snarare som något allvarligt fel i rygg/läng/kors/nacke eller som IH skrev - något i hjärnan..
 
Sv: Vad händer? Vad ska jag göra nu?! (långt)

En eloge till dig att lagt så mkt tid o pengar på din häst. Men som ngn skrev, det första du måste kolla är varför han trillar? Hjärntumör? EP anfall? Problem med rygg, höft, bäcken el dyl?
 
Sv: Vad händer? Vad ska jag göra nu?! (långt)

En jag vet som gjorde liknande visade sig ha en hjärntumör,en dag hittades hästen i boxen halvt förlamad.

Nu behöver det ju inte vara så illa,men jag skule ha kollat upp hela hästen hos veterinär. Att den har dåliga hovar kan bero på något knas i kroppen,och tvärt om,dvs att den har ont i kroppen pga av hovarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer? Vad ska jag göra nu?! (långt)

*kl*
Säger som andra, trillandet och frånvarande uppsyn låter som neurologiska problem. Jag vet inte hur stor del av dem som är behandlingsbara på häst, så det är nog huvudproblemet nu. Inte hälta.
Beklagar. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 514
Senast: Morces
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 633
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 922
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp