att få hästen fokuserad, tips på ridövningar...

FeatherCloud

Trådstartare
Har börjat hjälpa en tjej i stallet som rider en äldre varmblodstravare lite då och då. jag har gått Rik0 för ett par år sen och jobbat på ridskola, men har haft "instruktörs-uppehåll" och är lite ringrostig = jag vill ha övningstips! :)

hästen ifråga är väldigt stressad under ryttare, vi jobbar mest i skritt för att få hästen att slappna av, korta korta travpass på ett par steg, för att succesivt bygga upp balansen.
försöker få hästen att bära upp sig själv, att ryttaren inte ska hålla balansen i tyglarna, för då "slåss" dom bara, och hittills (under 2 pass) har det funkat ganska bra. de gör övergångar halt- skritt - trav etc, och "leker" med skritten: öka - minska etc, och som sagt, korta travpass.
det märks tydligt att hästen får tänka till när det plötsligt krävs något av den, inte bara gå rakt fram i sin stressade, överilade skritt, och hon gör också mkt bra ifrån sig, lugnar ner sig och tar "ett skrittsteg i taget" istället för att flytta alla benen på en gång :)
stundvis funkar det i trav också.

har också börjat med att låta ryttaren rida små "banor" där målet är att det ska hända något på varje långsida, så att hästen hela tiden måste tänka till. slalom, en kort travsträcka etc, men nu behöver jag mer inspiration!

vad har ni för tips på övningar där hästen måste tänka till? gärna liknande "banor" med olika uppgifter på varje ställe, som man kan rida flera varv. på ridskolan gjorde jag ofta sånt här för eleverna, men minnet är kort tyvärr... :D

och såklart, uppgifter med fokus på att få hästen att lyssna framåt-bakåt. känns som om skritt - trav - halt tråkar ut både ryttare och häst tillslut, även om det är ack så nyttigt och enligt mig A och O.

Sv: att få hästen fokuserad, tips på ridövningar...

*puttar och undrar lite retsamt om alla härinne bara rider rakt fram utan att aktivera hästen mentalt när ni rider? ;) *

Tjaa.. Volter är ju alltid bra, liksom åttor, serpentinbågar och slalom, vilket du ju redan hade använt dig av. Jag vet ju inte hur utbildad varken hästen eller ryttaren är, men skänkelviktningar, framdelsvändningar och liknande kanske? Mycket halvhalter bara, ifall hästen stressar upp sig.

FeatherCloud skrev:
*puttar och undrar lite retsamt om alla härinne bara rider rakt fram utan att aktivera hästen mentalt när ni rider? ;) *

:rofl: Om du ger oss några minuter att se tråden så kanske det löser sig :D

Såvida hästen inte blir mera stressad och ångar på än värre:

Travbomar utplacerade inte bara i serier, utan tex på en volt kl 12, 3, 6 och 9?

serpentiner över medellinjen med samma typ av travbom?
Koner som du säger, även på medellinjen?

Koner blandat med ovan bommar? :idea:

ibland kan ju för mycket övergångar för tidigt på en stressig häst, bidra till stressig heten. Kanske viktigt att tänka på, dock har jag ingen rid travar erfarenhet ska villigt sägas.
men rent allmänt: på en stressig häst kan det ibland vara bra att den som grund först får flyta på och komma till ro, tex över de trav bom intervaller jag beskriver, utan att de blir för bryska ändringar och stop i rutinen...

Senast ändrad:

efter en halv dag kan man väl få putta litegrann... ;)

tack för tipsen dock! mkt av det ska funderas på och undersökas. travbommar ska provas, på "min egen" medryttarhäst, ridtravare även hon, förbättras traven oerhört m takt o "aktion" mha travbommar, dock är hon inte den stressade typen...

övergångar har ju funkat kanon, just det här att inte bara gå rakt fram i ett enda tempo har gjort att hon coolat ner sig... självklart ska man inte gå för fort fram, då lär hon bara bli mer stressad...

Är hästen balanserad i båda sidorna? min ridtravare var väldigt stressad i traven (gick super i skritt).
Hade turen att få rida för en super duktig tränare. Hon sa att mitt sto var obalanserat och så hade hon en förkortad vänster sida (pga träningen inför travet, då dom oftast jobbar i samma varv) och proncip ingen överlinje i huvdtaget ( oxså beronde av träningen från travet, springer högt med huvudet och högafram knän)
Ficke en övning med henne spm man även gör när man rider in unghästar. MAn börjar från marken och tar innertygel mot ytter bog så att hästen "förböjer" halsen och kommer ner djupt. Man ska eftersträva att bogen ska ut och att hästen ska trampa under sig inner bak. hästen kommer att gå på en liten volt och man ska ta i innertygeln tills hästen mjuknar i munnen och får ett lungt steg. Detta gör vi före varje ridpass i ca 15, sedan rider vi lika dant fast på större volt och i trav tills hon släpper och får ett mjukt steg och mjuk i munnen, rider så i ca 15-30 min det är jätte viktigt att man får ignom det ordentligt innan man går hem till stallet. Korta men ofta ridpass. Efter träning , ingen av skrittning utan direkt ut i hagen så hästen får fundera på vad ni har har gjort och ta åt sig informationen. Detta har gjort underverk för min pålle och vi börjar få riktig ordning på allt hon har lungnat ner sig betydligt på alla sätt och vis!! i stallet, när vi rider ut, uppsittning, allt!! Lycka till och hoppas att jag har bidragit med något! :bump:

Glömmde att säga ... ATt så fort hästen släpper och gör rätt så är det JÄTTE JÄTTE viktigt med eftergiften. Mycket beröm när hästen gör rätt. Hästen förstår som sagt inte varför han gör olika övningar, den har ju inget logiskt tänkande utan gör det endast för att vara snäll mot oss. Lycka till...:idea:

fast det där låter mkt som ridning som en av mina fd ridlärare lärde ut, att helt enkelt böja och "tvinga" ner hästens huvud, utan direkt bakbensaktivitet... det borde enl. mig leda till rejäl framtunghet... :crazy:

jag vill gärna att hästen ska lära sig att bära sig själv och inte fokusera så mkt på huvudet, utan aktivera hästen genom olika övningar och att det hela tiden händer något nytt. att gå på en liten liten volt med ner/inböjt huvud skulle med all säkerhet bara stressa upp den här hästen ännu mer.

FeatherCloud skrev:
fast det där låter mkt som ridning som en av mina fd ridlärare lärde ut, att helt enkelt böja och "tvinga" ner hästens huvud, utan direkt bakbensaktivitet... det borde enl. mig leda till rejäl framtunghet... :crazy:

jag vill gärna att hästen ska lära sig att bära sig själv och inte fokusera så mkt på huvudet, utan aktivera hästen genom olika övningar och att det hela tiden händer något nytt. att gå på en liten liten volt med ner/inböjt huvud skulle med all säkerhet bara stressa upp den här hästen ännu mer.

rätt tänkt....:bow:

tack :D

jag HAR (med betoning på "förr i tiden" ridit precis som beskrivet i Missy o Veras inlägg, när jag red på ridskola. Två olika ridlärare förespråkade att böja in huvudet inåt/neråt så mkt det gick och sa att bara man gav eftergift var det helt okej att ha dom där ett tag så att de sen blev mjukare i halsen och munnen...

insåg så småningom att det bara gav en framtung häst utan ryggverksamhet, och nu när jag har chansen att börja i princip från början med en (två med hästen o tjejen jag tränar) häst så vore det trevligt att faktiskt göra rätt från början, strunta i huvudet liksom... :crazy:

FeatherCloud skrev:
tack :D

jag HAR (med betoning på "förr i tiden" ridit precis som beskrivet i Missy o Veras inlägg, när jag red på ridskola. Två olika ridlärare förespråkade att böja in huvudet inåt/neråt så mkt det gick och sa att bara man gav eftergift var det helt okej att ha dom där ett tag så att de sen blev mjukare i halsen och munnen...

insåg så småningom att det bara gav en framtung häst utan ryggverksamhet, och nu när jag har chansen att börja i princip från början med en (två med hästen o tjejen jag tränar) häst så vore det trevligt att faktiskt göra rätt från början, strunta i huvudet liksom... :crazy:

Mjuk i halsen och munnen blir de automatiskt om de jobbar rätt från början dvs bakifrån och fram, och framför allt självbäriga bakifrån och fram.
fortsätt med det tänket. Huvudet följer efter :)

precis, det är så jag resonerar! :)
har för en gångs skull gett mig DEN på att verkligen ha tålamodet att göra rätt, det får ta den tid det tar...

du kan lägga in nästan hur mycket halter och sånt som helst bara du har en varierande bana så hästen inte blir uttråkad, hästen och ryttaren måste hela tiden ha KUL. Gör ett slalom, sen kan hästen typ stanna vid varannan kon eller nått, nästa gång, vid var tredje kon, gången därpå varje kon, nästa gång varannan kon, och däremellan ha lite voltövningar eller kanske trav längs långsidan? viktigt att hästen och ryttaren får komma ut också så hästen inte tvingas vara på en trist ridbanan hela tiden, viktigt att variera, DET är A o O

FeatherCloud skrev:

men nu e det oxså så att blir hästen fram tung så gör man på helt fel sätt....för det är inte meningen med övningen heller. Hästen ska trampa UNDER SIG HÖGER bak och ut med bogen för att få balans och efter det kommer bakbenen atuomatiskt.;) Vill du göra "rätt ifrån början" så är det det här grunden till mycket. Sedan om det inte passar din typ att träna eller hästen så är det en helt annan sak. Men så tror jag knappast en lärare som har gått alla utbildningar på Strömsholm skulle ha fel eller ge tips om en övning som inte skulle vara bra för hästen och dens fortsatta utb. Men det är som sagt upp till dig om du vill träna din häst....:p

nej, och iom det är rollkur fantastiskt bra också för annars skulle ju inte vissa ryttare som använder sig av det vara så framgångsrika :smirk: *sidospår, javisst*

man ska inte vara så godtrogen med tränare "bara för att" de har gjort det eller det, utan tänka lite själv också. jag har också ridit för väldigt utbildade tränare som förespråkar just det du säger, men det gör det inte mer rätt i mina ögon iaf.

oavsett om man är utbildad på strömsholms ALLA utbildningar (hur många det nu kan finnas) eller om man som jag "bara" gått Rik0, så är vi allihopa utbildade efter ridhandboken, och inte en enda gång under min utbildning fick jag lära mig att rida sådär, utan snarare att frmen kommer bakifrån och att huvudet följer efter...

Men det är som sagt upp till dig om du vill träna din häst....
OM jag vill träna min häst? eh, ok, så om jag inte följer ditt råd så kommer jag alltså inte träna hästen alls? :D

Synd att du lärt dig att detta är det rätta sättet. Det är klart att hästen lär sig sänka huvudet. Den går att lära att stegra också genom tryck och eftergift, eller i princip vad du vill att den ska lära sig med den metoden.

som hästen är byggd och dess ryggrad löper och är sammanfogad med halskotpelaren, så innebär det att drar du ner och ihop huvudet på hästen som utgångs läge, så HINDRAR du ryggen och bäckenet att vinklas och komma upp i den arbets position som man strävar efter, och arbeta under sig rätt. du knäcker av linjen som möjliggör detta. du kan endast få rygg och bäcken vinkeln genom att vinkla bäckenet FÖRST, då följer ryggen med, och sen kommer halsen.

en övning som funkar jättebra på min travare är den här.
man rider på fyrkanten, kan vara typ 20 x 40 m. Mitt på kortsidan vänder man halvt igenom, rider i skänkelvikning till mitten på långsidan, halvhalt och en volt in till mitten av banan (eller beroende på hur mjuk hästen är), när man kommer ut från volten gör man halt och fortsätter på fyrkanten. Kan även öka skritten några steg innan hörnet/ rida några steg öppna/sluta eller trava några steg. Sen halvhalt och rida en ordentlig hörnpassering, för att från den kortsidan börja från början.
Får min häst iaf väldigt koncentrerad och mjuk! Lycka till!

tack för tipset! skänkelvikningar, öppnor och slutor (och tom. volter) är egentligen lite överkurs än så länge, men det stoppas in i huvudet och tas fram vid senare tillfälle! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som... 2
Svar
35
· Visningar
2 357
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 702
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka