Bukefalos 28 år!

Att fylla femtio

På rätt häst kan "vem som helst" klara en LC/LB dressyr och vara felfri i 90/100 cm. Det handlar inte om talang, det beror på vilka förutsättningar man har. På min d-ponny var en felfri 80 cm en prestation att fira och min storhäst hoppade 100 cm felfritt om man bara styrde. Så jag tror inte du saknar talang, men jag förstår att de ekonomiska förutsättningarna inte finns.

Ja! Dock har jag svårt att se att inte alla hästar skulle klara typ LA/LA?

På tal om icke talang. Jag blev lite bränd på hoppning då min ponny var en stoppare av rang. Fick då en ”jag bjuder på allt” bussig häst som gått 1.40-rundor. Jag skämtar ej när jag säger att det räckte att hålla i sig 😅
 
För mig som ridit mycket men ändå inte kan rida en LC i form eller rida en 90 cm klass felfritt vore det absolut en prestation att vinna en sådan tävling. Men det är klart, jag lär alltid förlora ändå eftersom andra har talang och gör det med lätthet.

Ja, jag är bitter för att jag saknar talang och pengar.

Det är inte många som har en naturlig talang. De flesta får jobba sig blå, jag är imponerande dålig efter att ha tränat så mycket 😆
Är inte född med någon silversked, har dock jobbat som en liten gnu och lagt alla pengar på hästarna.
 
Jag kan inte rida i form annat än någon gång då och då. Och det högsta jag hoppat är en oxer på 85 cm. Hästen jag red då var 183 cm hög så för den var det ju ett litet hopp. Dock inte för mig. Tycker det var svinhögt. Och idag hoppar jag nog inte högre än 50 cm.

Jo, jag tycker att jag saknar talang. För jag kommer aldrig ens till de lägsta klasserna. En medrýttarhäst jag hade var en som gått svår hoppning, men det hjälpte ju inte mig. Under den tiden jag red honom så saknade jag tränare och på egen hand klarade jag inget.
Ser det mer som brist på förutsättningar än brist på talang.
 
Jag fattar inte grejen. Hur kan det vara mer värt enligt sig att vinna en ridsporttävling än att hjälpa andra eller förbättra världen? Försöker förstå men jag går bet.
Jag vill förbättra världen. Också. Det är därför jag är med i ett politiskt parti och håller på att etablera en skogsträdgård. Men jag känner mig inte värd något när jag gör det. Jag gör det för planeten så att andra ska ha en planet att bo på i framtiden också. Men för mig gör det ingen skillnad. Det är ingen prestation som höjer mitt värde.

Ja! Dock har jag svårt att se att inte alla hästar skulle klara typ LA/LA?

På tal om icke talang. Jag blev lite bränd på hoppning då min ponny var en stoppare av rang. Fick då en ”jag bjuder på allt” bussig häst som gått 1.40-rundor. Jag skämtar ej när jag säger att det räckte att hålla i sig 😅
Jag red en häst under ett par år som gått 1.55. Det hjälpte inte mig. I dressyren var han utbildad till St George. Men svårriden som fan.

Det är inte många som har en naturlig talang. De flesta får jobba sig blå, jag är imponerande dålig efter att ha tränat så mycket 😆
Är inte född med någon silversked, har dock jobbat som en liten gnu och lagt alla pengar på hästarna.
Själv har jag nästan alltid varit sjuk och har inte haft några pengar. Och när jag kunde jobba heltid var jag tvungen att spara som en gnu för att jag skulle kunna köpa mig ett boende. Har alltid vantrivts i hyrda boenden och känt mig otrygg inför hyresvärdens nycker. Har fått flytta alltför många gånger.

Ser det mer som brist på förutsättningar än brist på talang.
Så kan det ju vara. Men jag vet inte. Känner mig kass som fortfarande efter så många år inte kan rida i form.
 
Jag vill förbättra världen. Också. Det är därför jag är med i ett politiskt parti och håller på att etablera en skogsträdgård. Men jag känner mig inte värd något när jag gör det. Jag gör det för planeten så att andra ska ha en planet att bo på i framtiden också. Men för mig gör det ingen skillnad. Det är ingen prestation som höjer mitt värde.


Jag red en häst under ett par år som gått 1.55. Det hjälpte inte mig. I dressyren var han utbildad till St George. Men svårriden som fan.


Själv har jag nästan alltid varit sjuk och har inte haft några pengar. Och när jag kunde jobba heltid var jag tvungen att spara som en gnu för att jag skulle kunna köpa mig ett boende. Har alltid vantrivts i hyrda boenden och känt mig otrygg inför hyresvärdens nycker. Har fått flytta alltför många gånger.


Så kan det ju vara. Men jag vet inte. Känner mig kass som fortfarande efter så många år inte kan rida i form.
Jag hänger inte med på ”höjer mitt värde”. Enda anledningen att man tävlar som vuxen är väl för att man vill hålla på med sporten. Väldigt få kommer bry sig om resultaten, som någon skrev, så är ofta alla borta vid prisutdelningen och feedbacken vid vinst är lite applåder. Jag ser inte att det ”höjer någons värde” i andra ögon än ens egna, för att man lyckas med sina personliga mål.

Jag är väldigt glad för att du engagerar dig politiskt i syfte att kämpa för en bättre värld. Det är både imponerande och intressant. Jag är inte det minsta intresserad av vem som vinner vad i lokala ridtävlingar , det verkar mest vara väldigt nära anhöriga som är starkt intresserade (alltså typ föräldrar till barn och ungdomar). Bästa prestationen kan jag också tycka ofta inte ligger hos den som vinner, utan den som klarar att slutföra tävlingen alls trots riktigt tuffa förutsättningar.
 
Ja! Dock har jag svårt att se att inte alla hästar skulle klara typ LA/LA?

På tal om icke talang. Jag blev lite bränd på hoppning då min ponny var en stoppare av rang. Fick då en ”jag bjuder på allt” bussig häst som gått 1.40-rundor. Jag skämtar ej när jag säger att det räckte att hålla i sig 😅
Nej absolut inte! Men det kan krävas lite ridning/talang på den nivån från ryttarens sida. Jag menade att bara man kan rida och har en schyst och välutbildad häst kan man tävla på godkänd nivå på de lägre nivåerna. :)

Exakt! De hästarna som gått riktigt höga klasser brukar inte vara de som är lättast att rida. Min förra tävlingshäst kunde "vem som helst" hoppa felfria rundor på en meter, vilket gjorde henne väldigt populär på ridskolan dit jag sålde henne. Dock så var hon alltid extra tänd när jag red, så jag hade ofta betydligt mer häst att hantera än alla andra som fick rida henne 🤪
 
Om jag får slänga in en alternativ tanke som du kanske kan försöka fundera på: på vilket sätt skulle det ha förändrat ditt liv om du en eller två gånger vunnit någon lokal eller regional tävling?
Där och då skulle det ha känts fint ja, men på lång sikt?
 
Ärligt talat Wille så tror jag inte att du skulle känna dig nöjd och glad om du vann ex.vis någon klubb eller distriktstävling. Dopaminkicken skulle utebli och du skulle vara grymt besviken.

Som andra sagt, alla har mest bråttom iväg och så kanske finns det nån kvar som applåderar lite halvhjärtat. Känslan att man har åstakommit något kommer inte, känslan av att bli sedd kommer inte heller. Det enda som finns är att hur man värderar sin kamp för att komma dit och värderingsjobbet och belöningen står man alltså helt själv för.

Jag är rätt dålig på att mentalt självbelöna, just den där må-bra känslan kommer väldigt sällan när man har gjort nånting bra.

Det jag saknar, som kanske du också saknar är känslan av att bli sedd när man har gjort nåt bra.
Har länge önskat att jag kunde vara begåvad med sångröst och sinne för musik istället för att kunna rita. Rita är så solitärt, medans sjunga är socialt.
 
Jag hänger inte med på ”höjer mitt värde”. Enda anledningen att man tävlar som vuxen är väl för att man vill hålla på med sporten. Väldigt få kommer bry sig om resultaten, som någon skrev, så är ofta alla borta vid prisutdelningen och feedbacken vid vinst är lite applåder. Jag ser inte att det ”höjer någons värde” i andra ögon än ens egna, för att man lyckas med sina personliga mål.

Jag är väldigt glad för att du engagerar dig politiskt i syfte att kämpa för en bättre värld. Det är både imponerande och intressant. Jag är inte det minsta intresserad av vem som vinner vad i lokala ridtävlingar , det verkar mest vara väldigt nära anhöriga som är starkt intresserade (alltså typ föräldrar till barn och ungdomar). Bästa prestationen kan jag också tycka ofta inte ligger hos den som vinner, utan den som klarar att slutföra tävlingen alls trots riktigt tuffa förutsättningar.
Jag skulle ha något jag kunde känna mig stolt över.

Jag tror absolut det är bra att ha drömmar och mål. Men när det gäller ridningen låter det definitivt som det enbart drar ner dig. Att tävla ska ju vara något som dels är roligt men även utvecklande för en själv och sina hästar.

Skogsträdgård låter intressant! Roligt om du kan börja gotta ner dig i det :)
Just nu saknar jag förutsättningar att rida då jag inte ens har råd att åka till stallet, än mindre rida.

Skogsträdgården har jag redan börjat med, även om jag börjat i fel ände.
Om jag får slänga in en alternativ tanke som du kanske kan försöka fundera på: på vilket sätt skulle det ha förändrat ditt liv om du en eller två gånger vunnit någon lokal eller regional tävling?
Där och då skulle det ha känts fint ja, men på lång sikt?
Jag skulle ha ett fint minne.
 
Fast det där är ju bara elakt mot alla som jobbar och tränar för att vinna tävlingar, att säga att det bara skulle bero på talang och inte slit. Det finns andra som också kämpat och sliter, inte bara du!
Har jag verkligen sagt att andra inte sliter? Nej, det har jag inte. Jag har bara sagt att andra har mer talang än jag och vinner därför även om vi tränat lika mycket. @Bison sa ju till och med att det inte är en större prestation att vinna en lokal/regional klass https://www.bukefalos.se/threads/att-fylla-femtio.1515638/post-20143894 . För mig är det ju det.
 
Har jag verkligen sagt att andra inte sliter? Nej, det har jag inte. Jag har bara sagt att andra har mer talang än jag och vinner därför även om vi tränat lika mycket. @Bison sa ju till och med att det inte är en större prestation att vinna en lokal/regional klass https://www.bukefalos.se/threads/att-fylla-femtio.1515638/post-20143894 . För mig är det ju det.

Hur vet du hur mkt andra tränat?

Jag tycker att just detta är återkommande i dina trådar. Dvs att du verkar tro att folk i din omgivning glider runt på ett bananskal. Att det bara är du som kämpar och/eller har svårigheter.
Menar inte att förringa de ev svårigheter du har men jag tycker att det är en problematisk inställning. Dels för att den kanske framstår som mindre sympatisk men främst för din egen del, att du liksom skapar en tro på att allt är lätt för andra. Jag tänker att den inställningen skapar en stor del av den prestationsångest du verkar dras med
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur vet du hur mkt andra tränat?

Jag tycker att just detta är återkommande i dina trådar. Dvs att du verkar tro att folk i din omgivning glider runt på ett bananskal. Att det bara är du som kämpar och/eller har svårigheter.
Menar inte att förringa de ev svårigheter du har men jag tycker att det är en problematisk inställning. Dels för att den kanske framstår som mindre sympatisk men främst för din egen del, att du liksom skapar en tro på att allt är lätt för andra.
Det vet jag inte. Men att höra att det inte är en större prestation att vinna en lokal tävling tycker jag säger en del. För den nivån kommer jag aldrig att nå upp till.
 
Det vet jag inte. Men att höra att det inte är en större prestation att vinna en lokal tävling tycker jag säger en del. För den nivån kommer jag aldrig att nå upp till.

På den nivån handlar det inte om att ha en dyr
häst eller att köpa sig framgång. Det handlar om att vara beredd att träna enträget. Du kan ha en fjording eller kallblodstravare, det kvittar. Men du måste ha lite driv och inte ge upp om det går lite trögt. Tar det 2-3 år att nå målet så gör det ju det. Naturligtvis hade det tagit betydligt kortare tid om du haft en häst med bättre förutsättningar eller kanske mer talang än du besitter. Men det är ju ingen som helst omöjlighet.
 
Har jag verkligen sagt att andra inte sliter? Nej, det har jag inte. Jag har bara sagt att andra har mer talang än jag och vinner därför även om vi tränat lika mycket. @Bison sa ju till och med att det inte är en större prestation att vinna en lokal/regional klass https://www.bukefalos.se/threads/att-fylla-femtio.1515638/post-20143894 . För mig är det ju det.

För mig är det inte det. Men så är jag inte besatt av att tävla eller vinna.
Jag har vunnit på rent flax där min häst räddat mig och ställt upp. Det kan jag omöjligt se som en bra prestation av mig och sånt är inte helt ovanligt på lägre nivå 😅
 
@Wille kan du inte syssla med ngt som inte måste vara tävlingsbaserat? Jag tycker tex konst är ganska bra. Alla kan ha såklart ha en åsikt om ens konst men det finns liksom inget tydligt mätsystem. Vad som är konst ligger i betraktarens öga. Och det finns ju en massa olika konstformer att välja mellan!

Eller skulle du känna att det inte är ngn idé att hålla på med konst om du inte blev antagen vid de stora gallerierna? Jag försöker bara förstå hur du tänker :)
 
Det vet jag inte. Men att höra att det inte är en större prestation att vinna en lokal tävling tycker jag säger en del. För den nivån kommer jag aldrig att nå upp till.
Nä, fast du håller på med mycket större prestationer än så när du engagerar dig tänker jag. Jag tycker inte att någon skriver det du skriver här. Det finns en viss oförståelse som förmedlas för att du fastnat vid att vinna en ridtävling skulle vara en helig graal i att kunna värdera sin egen person och få bekräftelse. Att vinna en lokal ridtävling kan vara en helt utomordentligt bra prestation om man har dåliga förutsättningar, men det kommer inte ge några långvariga ovationer, minnen eller speciell respekt från andra.
 
@Wille kan du inte syssla med ngt som inte måste vara tävlingsbaserat? Jag tycker tex konst är ganska bra. Alla kan ha såklart ha en åsikt om ens konst men det finns liksom inget tydligt mätsystem. Vad som är konst ligger i betraktarens öga. Och det finns ju en massa olika konstformer att välja mellan!

Eller skulle du känna att det inte är ngn idé att hålla på med konst om du inte blev antagen vid de stora gallerierna? Jag försöker bara förstå hur du tänker :)
Jag sysslar med odling, håller på att anlägga en skogsträdgård, ska skaffa bin igen. Så visst håller jag på med annat.
 
@Wille kan du inte syssla med ngt som inte måste vara tävlingsbaserat? Jag tycker tex konst är ganska bra. Alla kan ha såklart ha en åsikt om ens konst men det finns liksom inget tydligt mätsystem. Vad som är konst ligger i betraktarens öga. Och det finns ju en massa olika konstformer att välja mellan!

Eller skulle du känna att det inte är ngn idé att hålla på med konst om du inte blev antagen vid de stora gallerierna? Jag försöker bara förstå hur du tänker :)
Eller släppa tävlingsaspekten av "hästeriet"? Det kan ju vara himla härligt och avslappnande att bara vara med hästar, sköta om dem, pyssla i stallet. Ridningen behöver ju inte nödvändigtvis vara huvudfokuset, tänker jag. Skulle vara intressant att veta hur stor procent av de som håller på med hästar också tävlar?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 519
Senast: Squie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 487
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok En 30-nånting år gammal person borde inte behöva begravas. En mamma borde inte behöva begrava sitt barn. En storasyster borde inte...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp