Att gå med främlingar

Min ena hund älskar min pappa med sambo och springer glatt i förväg när jag ska upp och lämna henne i deras lägenhet. Träffas vi däremot på parkeringen och jag lämnar över henne så tycker hon det är rätt jobbigt att lämna mig.
Hon kan vara lite extra "plåstrig" om vi varit ifrån varandra.
Så länge en hund inte får grav ångest så har jag svårt att se varför det ena skulle vara mer berikande än den andra.
Jag tycker det är rätt skönt med hundarna som inte älskar allt o alla (även om jag skulle säga mina är helt okej med de flesta).
Mitt inlägg svarade ju på påståendet att det inte finns några hundar (förutom staffar) som gillar att gå iväg med okända. Jag tycker också att det är skönt med lite mer reserverade hundar personligen, för mig, men för hunden är det helt klart väldigt mycket roligare att älska människor. Att bli "plåstrig" antingen på matte/husse eller på okända tyder enligt mig på ett visst mått av social osäkerhet.
 
Ja dom följer med för dom är snälla inte för dom tycker det är roligt att gå med främmande människor.
Tycker hundar generellt verkligen det är roligt att knata iväg med främmande människor?
Kan tänka mig att en staffe tycker det är askul men hundar överlag nja jag har svårt att tänka mig att majoriteten egentligen tycker det är så roligt att gå ifrån matte eller husse med en främmande person.
Hundar utan separationsångest och som är nyfikna och socialt öppna följer absolut med för att det är kul.
 
Shiban följer gärna med folk hon känner väl om de lämnar huset tillsammans och går ut på promenad, hon är dock inte alls glad om de följt med mig till jobbet och sedan ska gå tillbaka utan mig till exempel. En främling går hon inte med utan protester (jag har i och för sig aldrig bett en främling gå in i huset och hämta henne utan mig heller, det hade nog inte varit trevligt för någon inblandad), helt i enlighet med både hennes personlighet och ras.
Inte alltid önskvärt, men inte heller något problem.

Terriertanten skulle ha följt vem som helst genom eld och vatten. :heart Särskilt om jag inte var med.

Ungefar som med mina tva. Rottisen foljer glatt med vem som helst och alskar varje minut av umgange med nya manniskor och skulle bli val patrangande i sin gladje yttring. Mallen skulle inte ga med, han skulle se till att ingen frammande kommer in annat an om han ar i en bur.

Min gamla rottis lat ingen ga in, men om jag bjod in dem var det okay. Hon lat inte hantverkare ga ut ur huset om jag inte var dar. De kunde ga runt och gora det de holl pa med, men om jag var pa toa sa fick de vackert stanna kvar inne tills jag kom tillbaka.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
På MH och även BPH (tror jag) gör man ju just det testet att låta en för hunden ny person ta med den på en kort promenad från sin förare.

I min ras är det oerhört ovanligt att hundarna då inte vill följa med. Några enstaka kanske behöver övertalas lite (2:a) och inte ens en per år tror jag vägrar gå med (1:a) och då gör rasen närmare 100 MH på ett år. Andra raser har jag inte alls lika bra koll på men överlag verkar lägre än 3:a på det momentet på MH vara rätt ovanligt.

Nu ska det vara en ras som är välvilligt inställd till människor. Men det innebär ju inte att de flyger på och hälsar på alla de ser. Ingen av mina hundar har varit svåra att ha lösa pga. detta. De intresserar sig för människor först när de tror att de ska hälsa.
 
Hexa följer med främlingar som jag hälsat på osv men uppvisar ingen direkt överdriven glädje för det men följer snällt med. Skulle någon helt random från ingenstans vilja komma och gå iväg med henne så har jag väldigt svårt för att hon skulle följa med.
På MH så fick hon en 4 på kontakt samarbete och följde glatt med testledaren tills dem vände och hon fick syn på mig. Då drog hon som attan hela vägen tillbaka till mig.

Men jag älskar att hon är reserverad och inte vill fram till allt och alla. Sen leker hon med alla som bjuder upp till lek, stora som små.
 
Hundar utan separationsångest och som är nyfikna och socialt öppna följer absolut med för att det är kul.
Mina är utan separationsångest sociala och öppna men inte sjutton skulle dom välja en främling före oss aldrig däremot följer dom snällt med exempelvis veterinär eller kör ett varv agility med någon som vill prova men inte får dom ut något av att hänga med en främmande människa.
 
Enda gången Kailzie sade nej till att lämna mig var när jag var rejält sjuk en period, vilket är rätt fantastiskt. Hundar är underbara djur, de känner in så mycket.
Jag bodde i föräldrahemmet de veckorna och hon ville inte följa med mor och far på promenad utan rastades genom att jag satt på farstubron medan hon sprang i trädgården.
 
Mina är utan separationsångest sociala och öppna men inte sjutton skulle dom välja en främling före oss aldrig däremot följer dom snällt med exempelvis veterinär eller kör ett varv agility med någon som vill prova men inte får dom ut något av att hänga med en främmande människa.
Är de inte nyfikna på vad den där filuren vill hitta på?
 
Min hund är väldigt social, älskar folk och enkel. Vi har inte testat så mkt att gå med främlingar. Men de gånger det skett har hon kollat lite frågande men knatat iväg om de ber henne. Beroende på hur kul personen/situatonen är så kan det vara en snabb blick på mig och sen glömma mig till att kolla några ggr.
Sambos hund är också hyfsat social. Men främst tycker hon att röra sig är skitkul, spännande etc. Så hon hänger med vem som helst de gånger vi provat. Hon tar gärna täten oavsett vem som håller i snöret.
 
Ungefär! Fast min katt är klängig och kan inte leva utan mig. :D
Nej, skämt åsido har jag jättefin kontakt med shiban och hon har alltid stenkoll på mig men det är samtidigt en underhållande dynamik. :) Kul med främlingar skulle inte falla henne in, vad ska hon med dem till?

Det hade varit jättekul och intressant att kunna gå BPH med henne när hon var yngre.
 
Fridolf är oerhört okomplicerad och trygg, och går snällt med vem som helst OM jag gett klartecken. Frodo går knappt med maken, ens med koppel. Frodo är väldigt orolig över att jag ska dumpa honom... Ensam hemma går kanon dock! Mako känns lite som samma typ, han är väldigt tight med mig och vill alltid vara vid min sida redo att hjälpa mig... Har aldrig bett nån annan gå med honom eller de andra två ungdomarna, så vet inte hur de skulle reagera. Troligen skulle de följa med efter viss övertalning.
 
Att en främmande människa ska kunna ta min hund i kopplet och gå iväg är inte något jag vill ha och inget som någon av mina hundar har gått med på. Hos veterinären accepteras det om jag säger att det är ok. I övrigt skulle det aldrig accepteras.
Opraktiskt dock om du skulle bli akut sjuk/skadad och tuppa av när du är ute med hunden och folk inte kan hjälpa dig eftersom hunden inte accepterar hantering av andra.

Shit kan alltid hända liksom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 306
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 751
Senast: Nirvana
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 593
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp