Att gå med främlingar

Opraktiskt dock om du skulle bli akut sjuk/skadad och tuppa av när du är ute med hunden och folk inte kan hjälpa dig eftersom hunden inte accepterar hantering av andra.

Shit kan alltid hända liksom.

Exakt. Eller när hunden behöver bli inlagd på djursjukhus men inte går att hantera av personalen.

Det är den här biten som inte är positiv. Jag kan inte lämna bort min hund till någon hon inte känner väldigt väl och vi får specialbehandling hos veterinären om jag inte kan vara med.
När hon skulle röntgas fick jag till exempel komma in just innan och de gav henne sedering i min famn, sedan kunde de bära in henne i salen.

Edit: inte för att jag någonsin velat eller haft behov av att lämna bort henne till någon, men som @Gnist säger kan ju saker hända.
 
Senast ändrad:
Det är den här biten som inte är positiv. Jag kan inte lämna bort min hund till någon hon inte känner väldigt väl och vi får specialbehandling hos veterinären om jag inte kan vara med.
När hon skulle röntgas fick jag till exempel komma in just innan och de gav henne sedering i min famn, sedan kunde de bära in henne i salen.
Precis. Och om vi då tänker oss in i hundens upplevelse av sin omvärld, som åtminstone nån gång per år innebär okända som hunden måste ta närkontakt med, så tänker jag att från hundens synvinkel blir det ett trevligare hundliv om hunden är social. Sen kan ju ägaren göra allt för att hunden inte ska behöva konfronteras med det jobbiga, men saker kan ju hända där det är omöjligt att undvika jobbiga situationer.
 
Precis. Och om vi då tänker oss in i hundens upplevelse av sin omvärld, som åtminstone nån gång per år innebär okända som hunden måste ta närkontakt med, så tänker jag att från hundens synvinkel blir det ett trevligare hundliv om hunden är social. Sen kan ju ägaren göra allt för att hunden inte ska behöva konfronteras med det jobbiga, men saker kan ju hända där det är omöjligt att undvika jobbiga situationer.
Så är det! Sedan är hon visserligen lite stressad hos vetten men så länge jag är med går det utmärkt. I övrigt är jag hemskt nöjd med att inte ha en hund som är glad i folk. :)
Det finns ju många hundar som får vara med om saker som de tycker är lite obehagliga med jämna mellanrum.
 
Mina är utan separationsångest sociala och öppna men inte sjutton skulle dom välja en främling före oss aldrig däremot följer dom snällt med exempelvis veterinär eller kör ett varv agility med någon som vill prova men inte får dom ut något av att hänga med en främmande människa.
Men om dom snällt och villigt följer med, varför drar du slutsatsen att de inte får ut nåt av kontakten med okända?
 
De enda jag (vi) haft problem med var första hunden, den vi hade när jag var liten.
Vi var ute och en person gick in i huset där hunden var. Det gick bra. Men ut kom han inte. Närmade han sig dörren blottades tänderna och spetskorsningen sa ifrån. Han släpptes ut först när vi kom in. Ta kommando från en främmande på hennes revir var inte att tänka på.
Så vet jag flera hundar har gjort...
 
Generellt romantiseras det väl lite att ha en hund som alltid väljer sin ägare, alltid bara lyder sin ägare etc etc... men det är sällan problemfritt och ibland är det bara så i våra huvuden. Som i alla de experiment där hunden förväntas vakta och försvara sin ägare men de i verkliga livet antingen springer åt andra hållet eller hälsar glatt.
 
Kromisen här hemma brukar mest bara sniffa på nya personer, inte intresserad av att låta dem klappa henne på huvudet som jag misstänker kan bero på lite osäkerhet.

Men samtidigt är det i allra högsta grad beroende av miljön. Är hon inne hemma så skäller hon på nya personer och talar tydligt om att de är här, sen kan hon tänka sig sniffa och/eller skälla lite till. Hon skällde värre förr men nu tycks hon ha blivit lite mera vuxen och kan hålla tyst efter första larmet lite bättre :D men hon vill vara med matte och se vad som pågår, stänger man in henne så skäller hon.

Utomhus (utanför trädgården) så skäller hon inte på människor alls, sniffar på sin höjd som sagt. Kanske lite osäker men även om de verkar trevliga (som med klapp, kli eller gott) så brukar hon gå ifrån dem efter en kort stund och återgå till matte/familjen/de hon känner. Om hon är osäker så verkar hon släppa det snabbt så fort hon kan gå undan ett par steg och går till oss för kli eller sniffar på annat. Det behövs att de har träffats ett par gånger/några gånger innan hon börjar kunna bättre uppskatta klapp och kli från nya personer.

Så hon skulle nog inte uppskatta påsåvis att vara ute med någon annan. Är man i hennes hem-område så skulle hon nog vilja gå hem snart till matte om hon är hemma. Någon granne har kunnat gå ut med henne när mamma har behövt hjälp och inte varit hemma, då hade de bara träffats någon gång innan och tydligen gick det bra. Så jag tror att är hon tvungen (dags för kissrunda!) så går hon med, men det är svårt att lämna matte om det inte är med någon annan av hennes favoritpersoner som hon går iväg med :D En riktig mattegris!

Det är rätt skönt med en reserverad hund som inte ska hälsa på allt och alla. Även om man på något märkligt vis får nästan "dåligt samvete" när någon glad människa vill hälsa och man har inte något emot det, men vet att hunden kommer nog inte att uppskatta det 😅 brukar nog mest säga att hon inte brukar vara intresserad men att du kan låta henne lukta på dig (då hon gärna gör det). En del försöker då klappa henne på huvudet efteråt men hon uppskattar inte det oftast. Får nästan be om ursäkt känns det som 😅
 
Generellt romantiseras det väl lite att ha en hund som alltid väljer sin ägare, alltid bara lyder sin ägare etc etc... men det är sällan problemfritt och ibland är det bara så i våra huvuden. Som i alla de experiment där hunden förväntas vakta och försvara sin ägare men de i verkliga livet antingen springer åt andra hållet eller hälsar glatt.
Som det låter här hemma när någon kommer eller ringer på dörren så låter det som att vi har en vaksam vakthund redo för allt 🫡
Men jag misstänker starkt, eller vi alla vet, att skulle det vara någon äkta fara så är stället under sängen det första man ska titta efter hunden på :angel:

Vilket är också skönt på sitt sätt. Vi vill inte ha en skarp vakthund, men låter hon som en så gör det en viss avskräckande nytta känns det som :D
 
Enda gången Kailzie sade nej till att lämna mig var när jag var rejält sjuk en period, vilket är rätt fantastiskt. Hundar är underbara djur, de känner in så mycket.
Jag bodde i föräldrahemmet de veckorna och hon ville inte följa med mor och far på promenad utan rastades genom att jag satt på farstubron medan hon sprang i trädgården.

Miss Mandy gick med framande manniskor om jag rackte kopplet till nagon. Om jag sa till henne att sitta och slappte kopplet gick hon inte med nagon annan an tva av mina avkommor, en tranings kompis, och var tranare. Hon satt bara helt enkelt kvar och insisterade den som hamtade kopplet sa hon ifran (ett latt morr med blang).

Princess Diva skulle hellre ga med en ny manniska som ar extra rolig an komma tillbaka med mig. :cautious: Sedan skulle hon definitivt leta efter mig och undra varfor jag aldrig hamtar henne ... och ger henne mat. Men hon alskar nya bekantskaper.

Tate ar en mycket misstanksam malle som absolut inte gillar manniskor han inte kanner ... och inte alla han kanner heller.
Det skulle inte falla mig in att racka hans koppel till nagon som inte ar mycket van vid hundar som honom.
 
Mina älskar människor och följer glatt med en främling ut. Men efter ca 500 meter vänder de och springer hem 😂
Aldrig varit problem att lämna bort hos veterinär.
 
Jämthunden hade nog tyckt det var jättekul att bli traskad iväg med.

Mina border collies följer med men gillar det gör dom nog inte? Min äldsta är helt suverän socialt och gillar folk, har inga problem med någon hantering och följer snällt med veterinären iväg i koppel osv men hon tittar väldigt efter mig.
Den unga går nog med och ffa om någon hade verkat ha något kul på gång.

Det är dock min äldsta som bestämt sig för att inte ens följa med min sambo på promenad längre, hon väljer alltid mig med undantag från när hennes uppfödare vill valla med henne. 😆
Den lilla följer gärna med sambon.

Det är hunden som helst inte lämnar mig som är den som är socialt trygg dock, den unga har viss reservation och kan även uppleva det obehagligt med vissa främlingar så jag upplever inte riktigt att de glatt följer med om de är glada/orädda i folk utan tänker väl att det är fler saker som påverkar. Min äldsta köper verkligen all slags hantering med glada öron och vänlig attityd men hon sitter hellre och kramas med mig än springer iväg och leker med någon annan.
 
Jämthunden hade nog tyckt det var jättekul att bli traskad iväg med.

Mina border collies följer med men gillar det gör dom nog inte? Min äldsta är helt suverän socialt och gillar folk, har inga problem med någon hantering och följer snällt med veterinären iväg i koppel osv men hon tittar väldigt efter mig.
Den unga går nog med och ffa om någon hade verkat ha något kul på gång.

Det är dock min äldsta som bestämt sig för att inte ens följa med min sambo på promenad längre, hon väljer alltid mig med undantag från när hennes uppfödare vill valla med henne. 😆
Den lilla följer gärna med sambon.

Det är hunden som helst inte lämnar mig som är den som är socialt trygg dock, den unga har viss reservation och kan även uppleva det obehagligt med vissa främlingar så jag upplever inte riktigt att de glatt följer med om de är glada/orädda i folk utan tänker väl att det är fler saker som påverkar. Min äldsta köper verkligen all slags hantering med glada öron och vänlig attityd men hon sitter hellre och kramas med mig än springer iväg och leker med någon annan.
Min bc är likadan, hon var mer osäker som valp (socialt) men är en ganska glad skit idag (hon hälsade glatt glatt som valp då också men var mer fjäskig).
Men att lämna matte som ser till att ge henne mat och tillgång till får (och pussar) går inte att mäta sig med.

Terriern skulle jag säga har lite social osäkerhet, men desto större integritet och hon är liten, vit och fluffig.
Hon lärde sig tidigt att människor gärna tar sig friheter innan hon själv bjuder in.


Nu svarade jag på ditt inlägg men det var mer riktat till @inverterad
 
Misstänker att Nike och Spock glatt skulle följa med vem som helst. Tay är lite mer restriktiv men han skulle samtidigt fullständigt strunta i vem som tog honom om personen tog in han i en fåthage för att jobba 😅.
 
Ville kan vem som helst gå iväg med, mycket smidigt när vi jagar, han driver ett vilt som blir skjutet och vi kan be skytten koppla upp och ta med sig honom till samlingsplatsen. Inga problem för de som vi har till hjälp att hämta honom inne eller ute i hundgården och gå på promenad. Vårt liv skulle bli sjukt krångligt om han inte acceptera andra människor. Rent allmänt verkar rasen rätt lätt övertygad. Jag har varit funktionär på många jaktprov och tagit och gått med många hundar av olika anledningar.
 
Ville kan vem som helst gå iväg med, mycket smidigt när vi jagar, han driver ett vilt som blir skjutet och vi kan be skytten koppla upp och ta med sig honom till samlingsplatsen. Inga problem för de som vi har till hjälp att hämta honom inne eller ute i hundgården och gå på promenad. Vårt liv skulle bli sjukt krångligt om han inte acceptera andra människor. Rent allmänt verkar rasen rätt lätt övertygad. Jag har varit funktionär på många jaktprov och tagit och gått med många hundar av olika anledningar.
Jag som haft betydligt fler hästar än hundar genom livet tänker nog i hästbanor fortfarande....

En häst som inte vem som helst kan leda ut till hagen. skulle vara högst besvärlig att ha. Att inte kunna räcka kopplet till någon annan skulle kännas ...märkligt?

minns en ponnytävling för jättelänge sedan. Jag gick till serveringen och ser en väldigt bekant tax med en något förvirrad man i änden av kopplet. Hälsar på Musse och undrar vad han gör där. Mannen säger - jag vet inte. Det kom en liten tjej , gav mig kopplet och sa - håll hunden jag ska kissa :D
 
Min är helt hopplös att promenera med för någon annan än mig eller maken tyvärr. Inte aggressiv eller vaktig på något sätt men hon sätter sig ned och vill absolut inte gå alls.

Det är hyfsat oproblematiskt med 3 kg hund, behöver någon annan promenera henne (oftast min lillebror som hon ändå älskar!) tar de henne helt enkelt under armen och lyfter henne tills hon kan tänka sig att gå igen, oftast när det är vägen hemmåt igen. Hade velat se någon göra det med min 500 kilos häst :laugh:

Är vi med på promenaden kan dock vem som helst hålla i kopplet. Brukar vara poppis hos barn vi promenerar med att få hålla :heart
Jag som haft betydligt fler hästar än hundar genom livet tänker nog i hästbanor fortfarande....

En häst som inte vem som helst kan leda ut till hagen. skulle vara högst besvärlig att ha. Att inte kunna räcka kopplet till någon annan skulle kännas ...märkligt?

minns en ponnytävling för jättelänge sedan. Jag gick till serveringen och ser en väldigt bekant tax med en något förvirrad man i änden av kopplet. Hälsar på Musse och undrar vad han gör där. Mannen säger - jag vet inte. Det kom en liten tjej , gav mig kopplet och sa - håll hunden jag ska kissa :D
 
Jag som haft betydligt fler hästar än hundar genom livet tänker nog i hästbanor fortfarande....

En häst som inte vem som helst kan leda ut till hagen. skulle vara högst besvärlig att ha. Att inte kunna räcka kopplet till någon annan skulle kännas ...märkligt?

minns en ponnytävling för jättelänge sedan. Jag gick till serveringen och ser en väldigt bekant tax med en något förvirrad man i änden av kopplet. Hälsar på Musse och undrar vad han gör där. Mannen säger - jag vet inte. Det kom en liten tjej , gav mig kopplet och sa - håll hunden jag ska kissa :D
Ja jag tänker rätt lika, visst är han lättare för mig att gå med och han lyder mig bäst. Men jag tvekar aldrig på att han skulle följa med vem som helst, jag är mer rädd att han skulle dra omkull någon. 🙈
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 752
Senast: Nirvana
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 597
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp