Att ge hö i transporten

mnementh

Trådstartare
Har en hästa som ganska snabbt blir uttråkad när han åker transport och därmed rastlöst börjar skrapa med hoven o.s.v. Lösningen känns som att ge honom något att sysselsätta sig med t.ex. ett hönät.

Nu till min fråga, vad anser ni om att ge hö i transporten? Finns ju ingen tillgång till vatten så risken för kolik finns hävdar vissa medan andra konstant ger hö i transporten... :confused:
 
Jag ger alltid min ponny hö i transporten om vi ska åka lite längre och ibland när vi ska åka kort. Man kan ju erbjuda hästen vatten innan man åker iväg och precis när man kommit fram. Har aldrig upplevt att min pålle fått ont i magen.
 
Precis, hade också tänkt tanken med att vattna både innan och efter resan. På en resa som varar 1-2 timmar ska det ju knappast vara någon fara. De dricker inte direkt oftare i boxarna.

Samtidigt är de i stallet så otroligt skeptiska :crazy:
 
Jag ger inte hö, men det är för att det försämrar luften så pass mycket.
 
Jag ger aldrig hästen mat utan tillgång till vatten oavsett om det gäller i transport eller box.
 
jag ger hö... men jag har ett särskillt hönät för hösilage jättesmå öglor, så hästen måste pilla och pilla för att få nån mat... håller min häst sysselsatt ett bra tag...
 
Nej du, även "superhö" avger så pass mycket partiklar att det försämrar luften i ett så begränsat utrymme som en hästtransport.

Transportsjuka kanske du hört om? För att undvika att hästen får transportsjuka är en av åtgärderna att INTE ge hö i transporten.
 
Jag ger hö i kärran om transporten är vid tiden för ngn fodring.

Första gångerna min häst som unghäst åkte längre (runt 15 mil enkel resa) fick han ett fullpackat hönät.
För att han inte skulle hitta på ngt "hyss" och göra sig illa.

Men annars ger jag inte hö i kärran.
 
Jag ger inte min pålle hö när jag åker, dock har jag med mig tex. på utställningar då det oftast blir en ganska läng väntan, givetvis får han vatten då åzå.
 
Transportsjukan (i många fall dödlig) har visat sig stå i samband med utfodring av hö under transport. De kringflygande partiklarna har tydligen en skadlig inverkan. Dock påverkar inte strömaterial.

Det är bara att väga för- mot nackdelar och ta ett beslut. Är hästen väldigt rastlös sätter jag hönät, hittills har jag bara använt det en gång.
 
Har alltid hö i transporten när han åker.

Alternativt ta med en hink och en dunk med vatten så kan du alltid vattna under resans gång. Brukar själv ha med det men än har han inte drukit i transporten utan ratat vattnet. Har iof inte rest såå långt med honom men ett par timmar kan det bli ibland.
 
Okej, men om det är partiklarna så borde man väl kunna ge vattnat hö i transporten för att kringgå de riskerna? :confused:
 
Det kan man ju göra :D

Själv har jag inget problem eftersom mina hästar står still ändå.
 
man behöver ju inte ge hästen så mycket hö i nätet... kanske bättre att knyta ihop det lite till en boll i botten och knyta upp resten av nätet, så det verkligen blir lite sysselsättning...
Brukar jag göra i alla fall...
Kram/Jossan
 
Jag tror du missförstod mig...eftersom jag anser att hästen ska ha tillgång till vatten när man utfodrar den så utfodrar jag inte i transporten.

Är det däremot en väldigt lång resa så får man ju ta en paus då hästen vattnas och utfodras.

Har varit med om en häst som fick transportsjukan...det var inte roligt! :cry:
 
Min häst får alltid hö. men då är det oftast uppblött. ;)
Och så har jag med mig vatten i en supersmart behållare med lock (finns nog på typ ÖB eller liknande)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 644
Hästhantering Hej! Jag sitter och planerar transporten ned till Öland som vi ska göra i sommar. Har sommarland där (vi bor i Stockholm) och resan är...
2
Svar
37
· Visningar
2 828
Senast: SarmirBebis
·
Foder & Strö Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det... Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så...
Svar
12
· Visningar
1 077
Foder & Strö Okej, ursäktar om frågan är dum eller så. Men jag är van vid att ge hästarna hö, men nu har vi haft hösilage hela vintern och nu den...
Svar
3
· Visningar
672
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp