Bukefalos 28 år!

Ge hösilage i transporten?

Miljon

Trådstartare
Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det...

Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så jättelångt (2-2½ timme enkel väg) men då min häst är ganska ovan vid att resa så känns det ändå ganska långt. Vi kommer att behöva åka före frukost.

Som liten lärde jag mig att man aldrig ska ge hö under transport, och det har jag alltid följt. Men nu ska jag erkänna att jag faktiskt har börjat fundera på att bryta mot det... :o Är det helt galet?

Riskerna/nackdelarna är väl uppenbara. Ökad risk för transportsjuka, ev. risk för foderstrupsförstoppning, och framförallt sämre luft i transporten. Klara nackdelar alltihop!

Fördelarna då. Min häst kan bli orolig när hon åker långt, och skulle troligen stå mer stilla med hö. Hon kommer behöva vänta själv i transporten en liten stund när vi kommer fram (självklart håller någon koll på henne, men jag kan inte stå i transporten och hålla henne sällskap) och har då något att roa sig med om hon har lite hö. Hon hinner äta sin frukost.

Det finns rastplatser längs vägen, så det jag funderar på är om jag ska stanna när det är ca ½ timme kvar och hänga in hö åt henne då. Då behöver hon inte stå i sämre luft hela vägen, men har ändå hö sista biten när tålamodet börjar ta slut och när hon får vänta när vi kommer fram. Dessutom får hon då sin frukost i samma tid som vanligt.

Är det helt galet tycker ni? Alternativet är att åka ännu tidigare på morgonen, hänga in hö först när vi kommer fram och låta henne äta frukost då. Hur hade ni gjort?
 
Får du sämre luft av grovfoder i transporten är det läge att byta både grovfoder och transport.

Vad trött jag blir ibland... Jag frågade inte om jag ska byta transport eller grovfoder. Förstår inte varför folk envisas med att svara på något helt annat än det som frågas, kan man inte lika gärna låta bli att svara då om man ändå inte har något svar på det som frågas?

Men du kanske menar att det inte kan flyga runt småpartiklar från grovfodret när man har det i transporten. I min transport kan det göra det, även fast det är bra grovfoder och en välventilerad transport.
 
Jag hade hängt in det sista biten så hon hade haft något att pyssla med. Jag har transporterat med hö många ggr innan det började varnas för det och det har aldrig varit något problem. Jag har däremot sett en häst som hade fått foderstrupsförstoppning efter ett travlopp, men den hade antagligen inte druckit innan de lastade och åkte hemmåt. Veterinären på telefon trodde den hade sprängt sig, men jag har sett foderstrupsförstoppningar tidigare och det var på pricken. Jag vet inte hur det gick för dem men jag hoppas den klarade sig.
 
har alltid hö i transporten, har det åt sidan så att hon kan ta om hon vill men inte stå med huvudet nerkört i påsen.
sätter fram det på plats så att hon kan stå och mumsa medans hon väntar.

är man nojig och ska åka länge så hade jag gett hö innan, i ngn 10 min paus längst vägen och på plats.
 
Jag hade nog varit mer bekymrad över ev uppehåll utan mat redan innan. När tar nattmaten egentligen slut?

Kör aldrig med mat annars (mitt släp har visserligen världens sämsta ventilation) och i ditt fall lät det ju smartast att hänga in maten på slutet tyckte jag.

Behöver vi åka tidigt så fodrar jag dock ännu tidigare just för att hästen ska ha åtm grovfoder i magen innan avfärd. Min häst blir lite orolig o det känns inte bra om han dessutom inte ätit ordentligt innan en längre resa.
 
Jag hade gett extra nattfoder så det inte blev något uppehåll innan frukost och sedan hängt in hönätet när jag var framme och transporten stod still.
 
Min åker alltid med hösilage i nätet. Hon går på fri tillgång så det är inte alltid hon äter, men det finns där. Hon behöver inte stå med näsan i det, utan det hänger så hon får sträcka aningens på sig.
Min har rest massor, både korta och extremt långa (tur och retur Tyskland och Österrike) och har alltid haft möjlighet att äta på vägen. Är resan längre än 3-4 timmar så vattnas hon utmed vägen. På utlandsresorna har hon lastats av och fått promenera samt fått vatten och finns möjlighet får hon beta lite. Det är viktigt att dom ges möjlighet att rensa luftvägarna, annars finns risk för transportsjuka. Jag har heller inte rest tätt inpå en prestation, utan hon har fått komma ner i varv och "vara som vanligt" innan vi kliver på.

Jag tycker gott du kan hänga in lite hö under resan, alternativt att du ger lite innan ni åker och sedan hänger in sista halvtimmen/timmen.
 
Tack för alla svar!
Det känns som att jag med gott samvete kan låta henne mumsa i sig lite frukost på vägen då :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 573
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp