Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Ja räkna som räkna! :D Det finns ju dock hjälp med både appar och program på nätet så man slipper räkna. Oavsett om det är viktväktare, kaloriräkning eller vad! :D

Jag orkade aldrig räkna kalorier ordentligt, men viktväktarna fungerade bättre. Vet inte varför! :D

Men vad bra, kolla med FK vad de kan göra och försök komma till kuratorn och allt sånt. Bara att tänka på detta är ett steg åt rätt håll. :)

Den här tråden har peppat mig massor, så jag vill tacka dig för att du startade den! Jag har fått en push att se vad jag orkar göra just nu och inte bara deppa ihop över att jag gått upp några av de kg jag var så glad över att jag tappat.

Förresten är det synd du inte bor häromkring, du hade så gärna fått komma till stallet där jag rider och pyssla häst hur mycket du bara ville.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Ett par småsaker som gjorde stor skillnad för mig.
Mjae, jag kommer inte väga mig alls förrän det blivit en märkbar viktminskning. Vågar är mina största fiender typ, att jag öht vet vad jag väger nu var högst ofrivilligt och ett rent misstag. Skulle jag väga mig för ofta så kommer jag sitta och deppa i tid och otid.
Så ja, jag ställer mig väl på en våg när jag får gå runt och dra upp byxorna helt enkelt, och då lär jag bli glad och inte behöva ha något speciellt stöd just för det :D
Annars såg jag att det finns viktkurva i appen syrran använder för kaloriräkning, så de få gånger jag väger mig skriver jag in det där så kurvan kan sporra lite så småningom :)

Apropå promenader:
Tackar, ska ta en titt!

Bregott finns i laktosfri variant :)
Sedärja! Provar det när jag måste köpa smör nästa gång då :)

Det här är INTE ett försök att trycka ned dig så snälla läs HELA inlägget innan du förkastar mina tankar...

Du listar i princip alla sätt att gå ned i vikt och konstaterar sedan att du inte kan. Då blir det ju moment 22. Ganska självklart. Det är nog det som folk här reagerat på också.
Jag förstår inte varför det tydligen ska vara så svårt att bara läsa vad jag skriver. Jag har fortfarande aldrig trott att jag kan sitta här och käka chips och gå ner i vikt. Jag har listat saker som är ett hinder för mig i hopp om hjälp för att kunna jobba runt de problemen. Och uppenbarligen går ju det med tex kaloriräkning i diverse olika varianter.

Kort och gott, en del ser vilka problem som finns och tipsar om lämpliga metoder utifrån det, i vissa fall sånt som inte fungerar av en eller annan anledning och i vissa fall sånt som funkar även för mig. Andra hakar enbart upp sig på problemen av någon anledning och vägrar se något annat än just problem. När dessa personer då enbart ser problemen och trycker upp i ansiktet på mig att jag inte kan gå ner i vikt pga de problemen så är det rätt självklart att det inte uppskattas. Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå faktiskt. Vem som helst hade reagerat på det och jag är tydligen inte ensam om det här i tråden heller.

Kan du komma på några rätter som inte är skräpmat som du gillar?
Ja definitivt. Just träning är alltså inget jag öht vill ge mig in i på det sättet. Spinningen är inte pga viktminskning, inte pga motion, ingenting sånt utan helt enkelt för att jag tycker att det är skitkul och har tänkt börja på det oavsett. Ev hälsoeffekter är en bonus :p Börjar jag däremot motionera för motionerandets skull blir det tvärtom. Jag kommer inte iväg alls, känner mig dålig och sätter mig och tröstäter. Då är det bättre att låta bli tänker jag.

Ja jag äter mest väldigt enkel mat - igår ris med kyckling, idag resten av gårdagens ris med köttbullar. Just kyckling i ugn har blivit något av standard här hemma.Men just nu är kött öht ganska nytt så jag provar mig fram för tillfället, men märker av en klar förbättring från när jag var vegetarian. Och nu när jag inte köper svindyra köttsubstitut kan jag gott slänga på mer grönsaker än innan också :)
Hämtmat äter jag som mest ett par gånger/år, blir inte ens varje kvartal, så det däremot är inga problem. Pizza må vara jättegott, men det är också dyrt!

Jag har ingen i normalvikt att be om hjälp med det. Det närmsta jag kommer är ledsagaren som äter samma mängder som jag. Familjen är runda allihop och öser på - undantaget morsan som på senare år blivit dålig på att äta alls och smäller i sig choklad istället. Men där lär ju kalorierna kunna agera fingervisning oavsett tänker jag. Tvivlar på att jag behöver minska så mycket på en mattallrik :)

Ja räkna som räkna! :D Det finns ju dock hjälp med både appar och program på nätet så man slipper räkna. Oavsett om det är viktväktare, kaloriräkning eller vad! :D
Ja precis! Syrran har ju en kaloriräknarapp som fick in mig på den tanken från början, blir till att dra ner den. Annars hade jag aldrig tänkt tanken ens, just för att siffror inte är min grej och bara krånglar till saker :p

Tack själv! :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag fick lära mig att det var bättre att gå efter nävarnas storlek. 1 näve proteiner, 1 näve kolhydrater, 1 näve grönt.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag fick lära mig att det var bättre att gå efter nävarnas storlek. 1 näve proteiner, 1 näve kolhydrater, 1 näve grönt.

Går man på dagens måltid åt jag mao perfekt antal köttbullar, liiiiite för mycket ris och på tok för lite grönt... Och blev proppmätt.

Ingen storätare här nej :p

kl
Säkert dummaste frågan ever men när man räknar kalorier och ska stå och väga och greja - visst lär det vara torrvaran man väger? Så om jag som exempel ska äta 100 gram ris ska det vara 100 g före kokning och inte efter?
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

kl
Säkert dummaste frågan ever men när man räknar kalorier och ska stå och väga och greja - visst lär det vara torrvaran man väger? Så om jag som exempel ska äta 100 gram ris ska det vara 100 g före kokning och inte efter?

Det skulle jag säga är det enklaste sättet. Kalorimängden per 100 gram torrvara brukar ofta stå angivet på förpackningen dessutom så då kan man utgå från det när man räknar.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Utmärkt, tack!
Motsatsen tycker jag skulle vara rätt skitskum, men det gäller att vara på säkra sidan ;)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Går man på dagens måltid åt jag mao perfekt antal köttbullar, liiiiite för mycket ris och på tok för lite grönt... Och blev proppmätt.

Ingen storätare här nej :p

kl
Säkert dummaste frågan ever men när man räknar kalorier och ska stå och väga och greja - visst lär det vara torrvaran man väger? Så om jag som exempel ska äta 100 gram ris ska det vara 100 g före kokning och inte efter?

Inte alls dum fråga, många som funderar på sånt där.

Jag som lagar flera (olika stora) portioner mat väljer att göra såhär:

Väger torrvaran innan
Multiplicerar vikten med varans kcal/100g
Väger torrvaran efter tillagning
Delar antal kalorier med tillagad vikt, multiplicerar med 100.

Det innebär till exempel:

Torrvikt 200 g
2*360 kcal = 720 kcal
Tillagad vikt 550 g
720 kcal / 550 g = 1,3*100 = 130 kcal/100 g tillagad

Så slänger jag på 145 g av den tillagad varan på tallriken får jag alltså 1,45*130 kcal. Väljer jag att äta 180 g dagen därpå blir det 1,8*130 kcal.

Tillägg: Vissa av mina träningskompisar tycker dock att jag tjorvar till det för mycket...
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det beror på appen man räknar med. Det kan vara x gram kokt eller okokt. Eller antal dl, man osv.

Jag använder cardiotrainer och fatsecret. Sen rekommenderar jag turfgames också ;-)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Tillägg: Vissa av mina träningskompisar tycker dock att jag tjorvar till det för mycket...
Kloka träningskompisar! ;)

Det beror på appen man räknar med. Det kan vara x gram kokt eller okokt. Eller antal dl, man osv.

Jag använder cardiotrainer och fatsecret. Sen rekommenderar jag turfgames också ;-)
Herregud, varierar det så också :eek: Drog ner en app ikväll, får kolla hur den funkar. Medicin hämtas ut den 19e, börjar räkna samtidigt så hinner jag vänja mig vid tanken :p
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

http://mabra.com/rakna-ut-ditt-dagliga-kaloribehov/ Enligt den har jag ett dagligt kaloribehov på 2580. Låter det rimligt, är sidan/uträkningen tillförlitlig?

Med tanke på att vikten verkar ha betydelse för kaloribehovet är jag alltså tvungen att ändra allt eftersom jag går ner sen. Hur ofta är isf rimligt att springa och ändra? Jag är ju livrädd för vågar och vill inte väga mig för ofta heller liksom.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det låter inte rimligt.Gjorde en koll på mig själv,1830kcal om jag inte bantar och 1330 om jag vill gå ner i vikt.
2500 är väl max vad en kvinna ska äta utan övervikt.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Vet inte om jag missuppfattar nu, men det här var alltså före avdrag. 2080/1580 kommer jag ner i om jag kör på ½/1 kg i veckan enligt den :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det är väl vad du ska äta för att behålla vikten? Den första mängden alltså :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Ja precis. Det jag undrar är helt enkelt om det stämmer så jag inte sätter mig och räknar på fel siffror :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Man ska väl lägga sig på den kalorimängden man behöver vid sin idealvikt? Så gör man ju med hästar som ska banta i alla fall :o.

Jag har ett Polar Loop aktivitetsband och enligt det förbrukar jag en aktiv dag (ridning + 1/2-1 h träning + stalljobb) ca 2000 kalorier. En mindre aktiv dag utan träning ligger jag på ca 1700. Kvinna 34 år 60 kg.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det låter rimligt, tycker jag. Det är ju ungefär dubbla kcal-behovet för 55kg kvinna som inte rör sig jättemycket.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Vad jag förstått det som så är väl Triobe dock den enda som faktiskt har en inverkan på sköldkörteln? Förra gången jag tog den så hjälpte det definitivt. Dock skulle jag ha gått över på vanliga tillskott när mina nivåer var normala men det gjorde jag aldrig.

TrioBe har ingenting med sköldkörteln att göra.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Nja, har man mycket övervikt så behöver man inte lägga sig såpass lågt med en gång. När man ska starta kan det vara bättre att ta det i steg.

gul_zebra: Lägger du dig på ca 2000 kcal idag så kan du nog vara kvar där ganska länge innan du behöver ändra dig neråt i kcal-mängd. Kanske att det rent av kan fungera för alltid för dig, svårt att veta innan man testat! :) Alla har lite olika basbehov, sen beror det såklart på hur mycket man rör på sig osv.

Mitt normalbehov ligger på ca 2000-2400 lite beroende på hur livet ser ut i övrigt.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag tycker att det låter rimligt att ligga runt 2000-2100 kcal per dag. Jag satsade på 0,5 kg per vecka i början och då åt jag runt 1800-1900 kcal per dag. Eller, det var vad jag åt nästan hela tiden, för träningen trappades upp i takt med att vikten gick ner. Tror jag snittade 1770 kcal per dag under hela viktminskningen, om jag minns rätt. Numer står jag still på runt 2000-2200 kcal per dag, om jag tränar normalt. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 532
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 632
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
1 772
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp