Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Vet inte om du fått tips om denna redan. Men appen Lifesum (gamla Shape Up som bytt namn) så räknar den ut din kalorinivå... den är otroligt enkel att lägga in vad man äter och hålla reda på allt. Gratisversionen duger jättebra :)

Jag använder den och har nu gått ner från 97 kg till 77... har 7 kg kvar till slutmål men har slarvat på slutet så får skylla mig själv :p
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Nja, har man mycket övervikt så behöver man inte lägga sig såpass lågt med en gång. När man ska starta kan det vara bättre att ta det i steg.

gul_zebra: Lägger du dig på ca 2000 kcal idag så kan du nog vara kvar där ganska länge innan du behöver ändra dig neråt i kcal-mängd. Kanske att det rent av kan fungera för alltid för dig, svårt att veta innan man testat! Alla har lite olika basbehov, sen beror det såklart på hur mycket man rör på sig osv.

Mitt normalbehov ligger på ca 2000-2400 lite beroende på hur livet ser ut i övrigt.

Ok, tänkte inte så långt. Men det stämmer säkert.

Måste också erkänna att jag aldrig räknat kalorier själv, då när jag gick ner 10 kg från 68 kg till 58 kg för 4 år sedan gjorde jag det med LCHF. Efter typ ett halvår gick jag upp till 60 kg men där har jag sedan legat sen dess i tre år nu. Så jag utgår från att jag äter ungefär så mycket som jag gör av med (1700-2000 kcl). :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Enligt den har jag ett dagligt kaloribehov på 2580.

Jag håller med de andra om att det låter rimligt att det är är vad du behöver för att hålla din nuvarande vikt oförändrad.

Det betyder ju i sin tur att det kan vara så att du får i dig mer än så, om det är så att din vikt sakta men säkert ökar. Det får du ju reda på om du lägger en vecka eller två på att kolla igenom vad du faktiskt äter i dagsläget.

Utifrån vad du skriver om mat, vad du äter, svårigheter att äta osv, kan det kanske också vara så att du vissa dagar äter mindre än 2580 kalorier och vissa dagar betydligt mer? Kanske rentav så att det räcker att "klippa topparna" för att du ska kunna börja gå ner i vikt?

Jag tror också att tex 2100 kalorier kan tänkas funka väldigt länge för dig, om du klarar att hålla det. Vad som är viktigt är ju att du ser till att få i dig alla andra näringsämnen också, energi är absolut inte det enda vi behöver för att hålla oss på fötter.

Runt 2000 kalorier är ju ungefär vad som ofta rekommenderas som dagsbehov för kvinnor, för att hålla hälsosam normalvikt (och som inte tränar extremt hårt).

Min uppfattning och erfarenhet är att träningen/motionen för de allra flesta av oss kommer på marginalen när det gäller vikten, och att det vanligtvis inte finns någon anledning att tänka att man ska/bör/får äta mer för att man har tränat. Inte minst därför att det ändå i ett vanligt liv kommer dagar då man äter mer än man behöver av många olika skäl (man fikar med någon, tex).

Träningen kommer däremot inte på marginalen när det gäller det allmänna välbefinnandet, men det är ju en annan sak.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

TrioBe har ingenting med sköldkörteln att göra.
Googlade, Triobe används vid symtomgivande brist på B-vitamin. Vilket jag ju har iom min sabbade sköldkörtel som förra gången jag behandlades med just Triobe blev helt återställd.

gul_zebra: Lägger du dig på ca 2000 kcal idag så kan du nog vara kvar där ganska länge innan du behöver ändra dig neråt i kcal-mängd. Kanske att det rent av kan fungera för alltid för dig, svårt att veta innan man testat! :)
Super! Nu lägger jag mig nog lägre än så till en början ändå, så man får en snabb början att bli sporrad av, samtidigt som jag då kan få en liten "buffert" om jag faller dit och tröstäter. Innan har jag gett upp så fort jag tröstätit, men har jag en liten buffert kanske det inte behöver bli så illa tänker jag.
Beroende på vad som blir lagom då, jag får prova mig fram :)
I längden blir det lugnt och stilla sen så jag inte står där med en massa skinn som inte hänger med. Samtidigt får det inte bli för lugnt bara.

Vet inte om du fått tips om denna redan. Men appen Lifesum (gamla Shape Up som bytt namn) så räknar den ut din kalorinivå... den är otroligt enkel att lägga in vad man äter och hålla reda på allt. Gratisversionen duger jättebra :)

Jag använder den och har nu gått ner från 97 kg till 77... har 7 kg kvar till slutmål men har slarvat på slutet så får skylla mig själv :p
Låter bekant, så den har nog nämnts i tråden skulle jag tro. Drog ner My Fitnesspal igår, får se om jag luskar ut hur den funkar framöver ^^

Grattis!

Utifrån vad du skriver om mat, vad du äter, svårigheter att äta osv, kan det kanske också vara så att du vissa dagar äter mindre än 2580 kalorier och vissa dagar betydligt mer? Kanske rentav så att det räcker att "klippa topparna" för att du ska kunna börja gå ner i vikt?
Det kan jag nästan lova att jag gör. Samtidigt åt jag desto mer kaloririk mat (tänk friterade strips och sånt elände) tills för några månader sen, och då kan jag såklart ha ätit för mycket utan att faktiskt ha ätit mycket också. Det däremot minskade som tur var automatiskt i samband med att jag började äta kött, får se till att hålla det så nu också! Tömning och undanstoppning av fritösen senast den 19e, vill jag sen prompt fritera nåt nån helg så kan jag gott krångla på spisen :)

kl
Är det nån som har koll på vad man kan göra för att förebygga löst skinn så mycket som möjligt? Jag är 27, hur mycket kan det tänkas bli i min ålder egentligen? Litegrann kan jag ta, men jag är skiträdd för att få stora skinnpåsar á la folk som gjort GBP liksom, ffa dubbelhakan och hängmagen är skitläskiga :crazy:
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Min sköldkörtel fungerar i princip inte alls pga hashimotos. Mina B12- och folatvärden är alldeles utmärkta. (Utan tillskott, nu äter jag iofs folsyra ändå men det är för att jag försöker bli på smällen).

Hänger det verkligen ihop?

Det där med huden har rätt mycket med gener att göra.

Men vet du, den dagen den sorgen ;) Om du lägger undan pengar under tiden så kanske du kan operera eventuellt löst skinn sen när du är viktstabil på din nya vikt.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Samtidigt är jag livrädd för att få en massa löst skinn och är isf hellre tjock, hur sjukt det än må låta :o

Det spelar ingen roll hur fort eller långsamt du går ner, går du ned så mycket så kommer kostymen att bli för stor.
Det som tänker gå tillbaka det går tillbaka, resten inte...
Det är något underligt missförstånd att snabb viktminskning ger mer löst skinn.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Vad jag förstår så är det också väldigt olika från person till person, hur bra skinnet drar ihop sig? Det gäller ju även efter graviditet, tex, en del kvinnor får väldigt mycket lös hud av det.

Gissningsvis är det svårt att veta på förhand hur ens hud kommer att bete sig, men man får väl hoppas på det bästa för TS räkning, helt enkelt.

(Skulle hudöverskottet kännas outhärdligt vid normalvikt, så får man väl äta upp sig igen då. Om det är vad man föredrar vid den tidpunkten i livet.)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag förstår TS bekymmer helt och fullt.

Har dock kommit förbi den delen av tankeverkstaden. Men för mig var det en process.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Men du och TS har ju samtidigt det gemensamt att ni inte vet hur ni skulle se på valet mellan överskottshud och övervikt, om ni vore normalviktiga.

Det var lite det jag for efter. Även om det nu känns bättre att vara överviktig, kanske det inte känns så när man väl är där även om huden visar sig osamarbetsvillig.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Är det nån som har koll på vad man kan göra för att förebygga löst skinn så mycket som möjligt? Jag är 27, hur mycket kan det tänkas bli i min ålder egentligen? Litegrann kan jag ta, men jag är skiträdd för att få stora skinnpåsar á la folk som gjort GBP liksom, ffa dubbelhakan och hängmagen är skitläskiga :crazy:
Det där med huden har rätt mycket med gener att göra.

Men vet du, den dagen den sorgen ;) Om du lägger undan pengar under tiden så kanske du kan operera eventuellt löst skinn sen när du är viktstabil på din nya vikt.
Det spelar ingen roll hur fort eller långsamt du går ner, går du ned så mycket så kommer kostymen att bli för stor.
Det som tänker gå tillbaka det går tillbaka, resten inte...
Det är något underligt missförstånd att snabb viktminskning ger mer löst skinn.
TS - har du fått mycket bristningar i huden av att kostymen är stor? (eller under puberteten?)
Med mycket bristningar är det ganska troligt att huden inte drar ihop sig särskilt mycket. Har du sluppit bristningar kan du nog gissa på att huden drar ihop sig bättre...

Om man har problem orsakade av hudpåsar efter viktnedgång kan man få hjälp att operera bort överskottshuden.
Men, låt inte risken för överskottshud hindra dig från att gå ner i vikt. Det är lättare att bära lös hud än fettfylld hud... ;)

//hon som har en gigantisk hudpåse efter graviditeterna som inte går tillbaka. och bristningar på ränden och på tvären, så att rutmage fått en ny betydelse...
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Min sköldkörtel fungerar i princip inte alls pga hashimotos. Mina B12- och folatvärden är alldeles utmärkta. (Utan tillskott, nu äter jag iofs folsyra ändå men det är för att jag försöker bli på smällen).

Hänger det verkligen ihop?

Det där med huden har rätt mycket med gener att göra.

Men vet du, den dagen den sorgen ;) Om du lägger undan pengar under tiden så kanske du kan operera eventuellt löst skinn sen när du är viktstabil på din nya vikt.

Sköldkörteln kan ju rubbas av olika anledningar ;) Man kan väl säga som så att det jag behandlas för inte är just sköldkörteln, utan det som stör sköldkörteln, och att sköldkörteln sålänge det inte gått för långt kan repa sig själv när man åtgärdar orsaken. Så visst hänger det ihop, iaf enligt både nuvarande läkare och tidigare läkare och enligt mina blodprovsresultat - men det betyder ju inte att sköldkörtelproblem brukar bero på brister utan bara att mina sköldkörtelproblem beror på det. Om det sen är vanligt eller ovanligt vet jag inget om, jag vet bara att det är såhär det är för mig :)

Fasen, ingen ledtråd där då :p Hela familjen är tjockisar mer eller mindre, den enda som droppat en del är ena syrran i tonåren och då inte alls så mycket som jag behöver droppa.

Jag önskar att jag kunde se det så! Men jag är den där typen som går och oroar mig för allt. Just löst skinn är liksom... Well, om jag säger såhär - min allra största rädsla är att jag ska leva själv resten av livet, att aldrig någonsin få bli älskad och sådär. Som det är nu finns iaf karlar som gillar tjockisar. Men skinn? Vem vill ha nån som har ödlehals redan före 30? Den karl jag vill ha säger sig inte bli bortskrämd av skinn (tvärtom är det han som uppmuntrar mig till att gå ner), men han vill inte ha mig på det sättet nu så vad säger att chanserna inte försämras med en massa skinn...

Operation lär jag aldrig ha råd med :( Jag är förtidspensionär nu, och har inte direkt en ljus framtid yrkesmässigt med mina diagnoser. Kan i stort sett garantera att jag kommer leva på soc en stor del av mitt liv. Svårt att få ihop pengar till operation då, omöjligt rentav. Annars hade det inte varit någon tvekan, jag är ju fullt frisk annars så det finns absolut inga hinder what so ever från att lägga sig under kniven annat än just pengamässigt.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

TS - har du fått mycket bristningar i huden av att kostymen är stor? (eller under puberteten?)
Med mycket bristningar är det ganska troligt att huden inte drar ihop sig särskilt mycket. Har du sluppit bristningar kan du nog gissa på att huden drar ihop sig bättre...

Om man har problem orsakade av hudpåsar efter viktnedgång kan man få hjälp att operera bort överskottshuden.
Men, låt inte risken för överskottshud hindra dig från att gå ner i vikt. Det är lättare att bära lös hud än fettfylld hud... ;)

//hon som har en gigantisk hudpåse efter graviditeterna som inte går tillbaka. och bristningar på ränden och på tvären, så att rutmage fått en ny betydelse...

Finns en del ja, vete fasen om det är mycket eller lite... Jag har en del ränder som jag inte vet om de är bristningar eller ärr från min självskadeperiod. Men då är risken störst för översta volangen antar jag, den undre är inte lika randig (herregud vad illa det där lät :p)

Hjälp hurdå och vad för sorts problem? Jag tvivlar ju på att jag får fysiska problem liksom (och skulle jag få det är jag lite av den åsikten att shit happens, ingen big deal, kan inte vara värre än det är), jag är mer oroad utseendemässigt. Vet att en bekant fick operation betald av landstinget, men det var efter en GBP - och även då var det tydligen inte så självklart utan hon fick snällt bekosta baksidan själv då det sågs som en skönhetsoperation.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Huden på buken kan du få hjälp med av sjukvården. Hänger den mycket kan man få problem med eksem och svamp.

Jag tycker du ska försöka se förbi det där med skinnet just nu. Det är så långt fram i tiden!

Om du din karl inte står ut med påsarna (om du får sådana) så får väl han betala för att "snygga till" resten.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Om det skulle börja märkas ett begynnande problem med löst skinn kanske du kan lösa det då genom att stanna där en stund. Det är väl inget som säger att du måste ned 50 kg isf. Om du tycker det är snyggare att stanna på en nivå där skinnet och vikten balanserar men du har 20-30 kg mindre att bära kanske det fungerar? (dvs man kanske kan stanna på rund och kurvig och stilig, inte behöver gå till smal och sladdrig). (bara en lösryckt fundering)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag är övertygad om att det kommer kännas bättre trots ev hudpåsar. Men det tog inte en kvart att komma dit, om vi säger så. Den dagen jag har påsar (för det lär jag få, min hud är inte så elastisk) har jag dessutom ekonomi nog att i värsta fall låna till operation. Mina stackars tuttar lär väl bli rätt tomma och ledsna också.

Det var dels rädslan för löst skinn och dels rädslan för narkos som gjorde att det tog flera år för mig att ens överväga operation. Sen blev det ju narkos i november lite hastigt och mindre lustigt så nu vet jag att det går bra. Och så vet jag att det är lite bökigt med såren efter en laparaskopi i början men det ger sig ganska fort. Och att jag INTE ska ha självabsorberande stygn, för de absorberas inte av min kropp.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

TS - har du fått mycket bristningar i huden av att kostymen är stor? (eller under puberteten?)
Med mycket bristningar är det ganska troligt att huden inte drar ihop sig särskilt mycket. Har du sluppit bristningar kan du nog gissa på att huden drar ihop sig bättre...

Om man har problem orsakade av hudpåsar efter viktnedgång kan man få hjälp att operera bort överskottshuden.
Men, låt inte risken för överskottshud hindra dig från att gå ner i vikt. Det är lättare att bära lös hud än fettfylld hud... ;)

//hon som har en gigantisk hudpåse efter graviditeterna som inte går tillbaka. och bristningar på ränden och på tvären, så att rutmage fått en ny betydelse...

Jag har inte haft mycket bristningar, men det blev mycket skinn i alla fall och det har som sagt med ålder, gener och startvikt att göra.
Däremot så såg jag mest fortfarande överviktig ut, nu när jag tagit bort huden ser jag smal ut, nästan normalviktig.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Huden på buken kan du få hjälp med av sjukvården. Hänger den mycket kan man få problem med eksem och svamp.

Jag tycker du ska försöka se förbi det där med skinnet just nu. Det är så långt fram i tiden!

Om du din karl inte står ut med påsarna (om du får sådana) så får väl han betala för att "snygga till" resten.

Ah, man får hoppas på problem då ;) Tvivlar på såna problem dock, det borde jag ha redan nu isf, men icke. Skavsår kan jag tänka mig att det är större risk för isf.
Det är det ja, men det är svårt att låta bli. Speciellt just att inte veta drar igång skallen på högvarv, jag har alltid oroat mig en massa när jag inte vet vad som hända skall. Men är jag någorlunda förberedd kan jag handskas med det på ett helt annat sätt, även om det innebär skinn. Även om det suger så är det inte samma oro då på nåt vis och med tiden kan jag vänja mig vid tanken.

Jag skulle vilja se den bidragsansökan! "Min kk har fått en massa skinn, ge mig mer pengar!" :D Nä men han skulle nog inte ha problem med det egentligen, det är mer jag som oroar mig över att han ska ha problem med det. Det i sig är inget nytt under solen, han har mer än en gång fått sitta och försäkra mig om att han inte blir bortskrämd av ditten och datten.

Om det skulle börja märkas ett begynnande problem med löst skinn kanske du kan lösa det då genom att stanna där en stund. Det är väl inget som säger att du måste ned 50 kg isf. Om du tycker det är snyggare att stanna på en nivå där skinnet och vikten balanserar men du har 20-30 kg mindre att bära kanske det fungerar? (dvs man kanske kan stanna på rund och kurvig och stilig, inte behöver gå till smal och sladdrig). (bara en lösryckt fundering)
Mjae, ska jag stanna efter 20-30 kg kan jag lika gärna strunta i viktnedgång helt tyvärr. 20-30 kg är en piss i havet i mitt fall. Jag vill åtminstone komma ner till 90 kg, vilket innebär att jag behöver gå ner 52 kg. Skulle jag sen komma ner till 90 så stannar jag väl förmodligen inte där, men det är mitt huvudsakliga mål nu.
Däremot har jag inga planer på att bli smal, tvärtom är det ett stort fett oh hell no på det. En del hull vill jag ha, det vore inte jag annars. Lite kärlekshandtag är sånt som klär! :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

20-30 kilo är en säck hästfoder som din kropp slipper bära på varje dag. Det är absolut inte en piss i Nilen, utan något som skulle förbättra din livskvalitet märkbart!

Lås dig inte för mycket vid de där 52 kilona. Det finns så många glädjeämnen på vägen när man går ner i vikt. Du kommer att vara stolt över första veckan du har hållit ditt kalorimål, och när du känner att jackan sitter lite lösare, och när du får på dig ett par byxor som du inte haft på ett tag, och när du klarat en månad med bara godis på lördagarna. Många positiva saker som kommer med korta intervaller.

Någon skrev tidigare i den här tråden att varje steg i rätt riktning är ett viktigt steg, och det tycker jag att du ska bära med dig.

Jag tycker att du låter så mycket mer taggad och målmedveten nu än när tråden startade, bara det är ett glädjeämne. Du har satt ett startdatum, du har valt en metod, och du har skaffat dig en bukehejaklack, det här kan ju bara gå bra! :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

kl
Är det nån som har koll på vad man kan göra för att förebygga löst skinn så mycket som möjligt? Jag är 27, hur mycket kan det tänkas bli i min ålder egentligen? Litegrann kan jag ta, men jag är skiträdd för att få stora skinnpåsar á la folk som gjort GBP liksom, ffa dubbelhakan och hängmagen är skitläskiga :crazy:

Jag har en stor påse efter min viktnedgång och efter en tvillinggraviditet, men det är ju så individuellt och i vilken takt viktnedgången går i. Men, jag har fått en plastikop betald av landstinget för att ta bort det, så det är ju ett alternativ, det kan ju bli komplikationer i form av svamp under hudvecken etc så det är ju verkligen önskvärt att ta bort det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 533
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 632
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
1 782
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp