Att göra rent Syntet sadlar??

Arabizar

Trådstartare
har en Wintec som börjar se lite halv skitig ut :o
jag brukar bara torka av med trasa,men vad använda för medel om man vill putsa upp den lite :confused:
hur gör ni som har syntet sadlar?
tacksam för svar :)
/Arabizar
 
Jag brukar ta en klädborste och nån fuktig trasa.
Sen får det duga ;)
 
Tar hem den och ställer den i duschen och spolar rent den mycket noga. Använder en svamp för att se till att den blir riktigt ren. Låter den torka på vinden där det är lagomt varmt.
Det tycker jag är smidigast för mej.
 
nu när du säger det,så har jag för mig att jag sett något i spray form :)(ska kolla upp det)
tack för svaren/ Arabizar
 
Jag har en spray, oerhört smidigt. Bara spreja och torka med en lätt fuktad trasa. Det blir otroligt rent med väldigt liten insats. Rekommenderas. Sadeln jag har är gjord av syntet-mocka.

mvh
Lejonelle
 
jag har oxå det där medlet från hööks, men annars kan man blanda såpa (grön, gul...) och vatten i en sprutflaska och bara spruta på, gnugga med en REN svamp, annars blir sadeln lika skitig som svampen :) funkar lika bra som specialmedlet från hööks
 
jag brukar ställa in min syntet med fuskläder i spolspiltan och ösa på med slangen, torka av med svamp ordentligt i alla sömmar, ev. lite såpa på svampen, sen spola av och in i sadelkammaren så att den torkar.
 
In med den i badkaret/duschen och tvätta med nagelborste och Yes! Det funkade kalasbra!

//Alice
 
Antar att du, precis som jag, har en Isabell-sadel.
Jag använder lactacyd-tvål (köps t ex på apoteket) den lämnar inga tvålrester (använder alltid den då jag tvättar av sår också). Först duschar jag av allt smuts som går, sen tar jag en ren ryktborste (modell mjukare av plast) och borstar. sist tvål i handen och tvålar, gungga runt med borsten och skölj av.
Sadeln blir som ny!
Jag torkar sadeln i en halvuppvärmd sadelkammare och den blir inte torr till dagen efter, men nästa...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Hellhound
·
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 256
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
968
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp