Tips om stövelvård?

MiniLi

Trådstartare
Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan och sen bara göra rent med vanlig sadeltvål då och då🤪

Att man ska använda skokräm på stövlar har jag fattat. Fick med en tub när jag köpte stövlarna men tyckte inte det blev så bra sen när jag försökte putsa?
Det blev flammigt (vita rester från skokrämen som syns även nu långt senare) och dessutom lyckades jag skapa gnisselljud mot sadeln..
Jag använde den svampen som sitter på tuben för att smörja in skokrämen. Kanske inte det bästa alternativet?

Hur ska man arbeta in skokräm för att det inte ska bli flammigt?
Funkar alla typer av skokräm? Jag har beställt hem någon värstingskokräm från Saphir och sen såg jag att det var vax i, funkar det ändå? (Är kanske vax i all skokräm?)

Vad ska man tänka på för att slippa gnisslet mot sadeln? Ska man inte smörja insidan på stövlarna?
Hur blir jag av med gnisslet nu när det väl är här?
Sadeln smörjs med Equipe Soft Care.

I samma veva som jag köpte den nya skokrämen beställde jag även hem en skoborste, påföringsborste och putsvante som bara ska användas på stövlarna.
Har läst att man ska putsa upp glans med nylonstrumpa men hopps fårskinnsvante också kan funka fint.

Fler tips?
 
Jag gör såhär med mina stövlar:
1. Borsta bort lös smuts med en lite grövre borste.
2. Gör rent ingrodd smuts med en fuktig trasa, ingen tvål!
3. Stryker på svart skokräm av god kvalitet med en påstrykningsborste, låter sedan stå en stund, typ några minuter. Ingen skokräm på insidan där stöveln ligger an mot sadeln!
4. Borsta borsta borsta! Jag har lyxen att ha en elektrisk stövelputsare i sadelkammaren som gör att det går väldigt fort. Annars funkar en skoborste fint.
5. Putsa upp glans med en mikrofiberduk. Klart! :)

Jag har ingen superbra bild på när de är nyputsade men sist var till tävling. Glansen får ingen rättvisa på bilden.
20230415_102646~2.jpg
 
Tillägg: varken kräm eller borstning på insidan! :D ibland kan jag ge insidan en liten strykning för färgens skull men så fort skokräm kommer på insidan blir det gnissel. Det ger med sig efter ett par användningar :)
 
Tillägg: varken kräm eller borstning på insidan! :D ibland kan jag ge insidan en liten strykning för färgens skull men så fort skokräm kommer på insidan blir det gnissel. Det ger med sig efter ett par användningar :)
Men behöver inte stövlarna lite vård på insidan ibland? Där torkar du bara rent?
 
Jag gör samma som @Fazeem

Gör rent med fuktig trasa
Applicerar skokräm och låter stå en liten stund. Aldrig skokräm på insidan!
Borstar noga med borste
Arbeta upp glans med en strumpbyxa

Använder aldrig tvål och gör inget annat med insidan än att torka av vid behov.
 
Det första jag gör är en deal med maken - jag flätar hans häst, han putsar mina stövlar :D Men för finstövlarna gäller samma procedur som ovan beskrivits, gärna med bra kvalitetsskokräm som Kiwi eller liknande i burk. Vill man vara riktigt ball eldar man tydligen på den också, men det gör aldrig jag när jag putsar själv. Insidan torkas bara av, glansen putsas upp med en nylonstrumpa. Det sker oftast dagen efter putsning. Med skokräm handlar mycket om arbetet att borsta in och polera upp, det är inte bara att applicera. Vardagsstövlarna handlar mer om att få rena och smörja upp lädret så det inte blir torrt.
 
Det första jag gör är en deal med maken - jag flätar hans häst, han putsar mina stövlar :D Men för finstövlarna gäller samma procedur som ovan beskrivits, gärna med bra kvalitetsskokräm som Kiwi eller liknande i burk. Vill man vara riktigt ball eldar man tydligen på den också, men det gör aldrig jag när jag putsar själv. Insidan torkas bara av, glansen putsas upp med en nylonstrumpa. Det sker oftast dagen efter putsning. Med skokräm handlar mycket om arbetet att borsta in och polera upp, det är inte bara att applicera. Vardagsstövlarna handlar mer om att få rena och smörja upp lädret så det inte blir torrt.
Var säkert det jag gjorde fel, jag smörjde mest på skokrämen och sen borstade jag lite halvhjärtat med en skoborste. Får engagera mig mer nästa gång😁
 
Men behöver inte stövlarna lite vård på insidan ibland? Där torkar du bara rent?
Jag stryker ibland på lite skokräm för att bibehålla färgen på insidan, men då får jag stå ut med att det gnisslar. Gör det kanske någon gång i halvåret :) Putsar gör jag dock aldrig på insidan.
 
Då ska jag helt klart undvika skokräm på insidan framöver.
Hur ofta smörjer/putsar ni med skokräm?
 
Då ska jag helt klart undvika skokräm på insidan framöver.
Hur ofta smörjer/putsar ni med skokräm?
Oftast bara inför tävling/finare träning, men då rider jag inte med stövlarna så ofta utöver det. Är de inte så pass smutsiga att jag behöver torka dem med en fuktig trasa sitter krämen rätt så bra och jag kan polera upp glans med en fiberduk/strumpa ändå om de börjar se dassiga ut.

Hade jag ridit med dem oftare har jag nog putsat med kräm vid behov eller minst varannan månad kanske, men det är svårt att sia om :p Ibland tar jag kräm på enbart foten och borstar in som en övergång över skaftet, krämen slits ju mer nere på foten.
 
Jag har beställt hem någon värstingskokräm från Saphir och sen såg jag att det var vax i, funkar det ändå? (Är kanske vax i all skokräm?)

Tips när man arbetar med vax (rent eller i skokräm) är att värma upp skon med hårtork innan det arbetas in. Fördelen med vax är att du får bättre skydd mot väta och brukar bara kunna torka av dem med en fuktig trasa och de ser som nya ut. Jag brukar ge en vaxomgång 1-2 ggr/år beroende på hur ofta jag använder dem.

Tunna lager och noga med att det inte är klumpar vid sömmarna!
 
Varför ska man använda borste och inte svamp till skokrämen?
Jag har läst något om att man vill få till friktion så att det blir värme? Att krämen går in bättre då tror jag.
Men på de flesta sidor står det att man ska ha något att applicera med och sedan något att arbeta in med.
 
Jag har läst något om att man vill få till friktion så att det blir värme? Att krämen går in bättre då tror jag.
Men på de flesta sidor står det att man ska ha något att applicera med och sedan något att arbeta in med.
Jag använde skokräm på stövlarna första gången idag. 😁
Putsade in den med svamp och fick stå några minuter. Polerade med nylonstrumpa. Blev som nya 👌🏻
Tänkte om jag lär köpa en borste 🤣
Dock hade jag på insidan också så kanske lär rida med dem innan nästa tävling ifall de gnisslar nu 😂
 
Jag vill helst ha en sån liten rund borste på skaft att applicera krämen med för jag avskyr att bli kladdig om händerna 🙈 risken att bli kladdig är för stor även med svamp uppepå tuben :o

Det finns säkert en mer rimlig anledning till att borste är bäst, men det är inget jag vet om :angel:
 
Jag vill helst ha en sån liten rund borste på skaft att applicera krämen med för jag avskyr att bli kladdig om händerna 🙈 risken att bli kladdig är för stor även med svamp uppepå tuben :o

Det finns säkert en mer rimlig anledning till att borste är bäst, men det är inget jag vet om :angel:
Jag fick med en svamp med handtag, bara att dutta på 👍🏻 supersmidigt!
 
Jag gör såhär,
Alt A
1, tvätta av lera och stöv med vatten och stubbens ph neutrala sadeltvål.
2,Torka torr med ren handduk,
3, smörj in med skokräm och skoborste.
( riktigt gno in det.)
4, buffra upp och ta bort överflödig skokräm med nylonstrumpa. Ju med friktion desto blankare blir det. Buffra tills det inte är klibbigt längre.

Alt B
1, spola av med tvål och vatten,
2, torka
3, ta på stövelglans

Allt beroende på hur smutsig stövlen är och hur länge sen jag gjort det ordentligt :).
 
Jag gör såhär,
Alt A
1, tvätta av lera och stöv med vatten och stubbens ph neutrala sadeltvål.
2,Torka torr med ren handduk,
3, smörj in med skokräm och skoborste.
( riktigt gno in det.)
4, buffra upp och ta bort överflödig skokräm med nylonstrumpa. Ju med friktion desto blankare blir det. Buffra tills det inte är klibbigt längre.

Alt B
1, spola av med tvål och vatten,
2, torka
3, ta på stövelglans

Allt beroende på hur smutsig stövlen är och hur länge sen jag gjort det ordentligt :).
Är det stubbens vanliga glycerintvål du menar? Jag har hört att glycerintvål inte är toppen på stövlar?
 
Använder du Saphir och de blev flammiga så vågar jag nästan sätta pengar på att du hade på alldeles för mycket skokräm. :angel: Ta så lite att det känns löjligt, och sen stryker du ut det över betydligt större yta än du tror är möjligt. :D (Det är förmodligen den bästa skokrämen som finns, men det krävs lite handlag.) Sen borsta, borsta, borsta!

Jag putsar mina med tvål också, de blir ju smutsiga när man rider och smuts sliter massor på lädret om man försöker putsa på det
 

Liknande trådar

Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Hast-hund
·
Utrustning Jag köpte nya DYRA ridstövlar o lämnar in dem hos skomakaren som butiken rekommenderar, för sulning. Jag frågar denne hur jag sköter...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: Bison
·
Utrustning Någon som har Tampa stövlar/andra stövlar? Köpte ett par sprillans nya idag för 2400:- :crazy: Svarta med dragkedja & snörning :love: ...
Svar
5
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp