Magiana

Trådstartare
Jag befinner mig i Smålands skogar lite utanför Blomstermåla och ska åka mot Blekinge i morgon.

Jag tar gladeligen emot tips på sevärdheter och annat kul att titta på längs vägen. Gärna något trevligt cafe, fin besöksträdgård, loppisar m.m. Eller om någon i närheten vill bli bjuden på fika så kommer jag gärna över. :)
 
Jag befinner mig i Smålands skogar lite utanför Blomstermåla och ska åka mot Blekinge i morgon.

Jag tar gladeligen emot tips på sevärdheter och annat kul att titta på längs vägen. Gärna något trevligt cafe, fin besöksträdgård, loppisar m.m. Eller om någon i närheten vill bli bjuden på fika så kommer jag gärna över. :)

Kristianopel är fint! Men nu har du kanske redan åkt förbi.
 
Ja, jag har åkt förbi och är på väg mot Olofström. Jag ska tillbaka mot Kalmar om ett par dagar. Idag har jag i alla fall haft sysselsättning då jag letat efter en dusch eller motsvarande.Tyvärr utan framgång.
 
Ja, jag har åkt förbi och är på väg mot Olofström. Jag ska tillbaka mot Kalmar om ett par dagar. Idag har jag i alla fall haft sysselsättning då jag letat efter en dusch eller motsvarande.Tyvärr utan framgång.
Badhus?
 
Jag avskyr dessvärre sådana ställen. Det är fullt mef jippon och skrikande ungar. Jag gjorde dock ett försök med ett badhus som råkade ligga i närheten. Tyvärr insåg jag att jag inte var villig att betala 60 kronor för kalaset. Ungefär hälften hade varit rimligt. Så jag får nog leta upp en bensinmack och vaska av mig på toa.

Jag börjar tvivla på att jag kommer att palla med att campa en hel månad.
 
Jag avskyr dessvärre sådana ställen. Det är fullt mef jippon och skrikande ungar. Jag gjorde dock ett försök med ett badhus som råkade ligga i närheten. Tyvärr insåg jag att jag inte var villig att betala 60 kronor för kalaset. Ungefär hälften hade varit rimligt. Så jag får nog leta upp en bensinmack och vaska av mig på toa.

Jag börjar tvivla på att jag kommer att palla med att campa en hel månad.
Campingar brukar ju ha duschmöjligheter. :confused:
 
Campingar brukar ju ha duschmöjligheter. :confused:

Ja, jag var inne på en men fick inte duscha. En som totalt missat vad god service är, sa att det gick inte alls, utan det var bara för campingens gäster. Att jag var villig att betala en slant hjälpte inte alls. Någon vettig förklaring fick jag inte.

Jag tror att den där föreningen SCR eller vad den hette är Djävulens uppfinning. Man får inte campa på dessa utan att vara medlem.

Det här påminner mig om en gång då jag och exet fick slut på vatten när vi var ute och nekades att fylla på våra dunkar på en camping. Några mackar fanns inte i närheten då.

Jag tror jag håller på att utveckla ett hat mot campingar.

Men för att återgå till tråden, i morgon har jag inga husvisningar på gång och tar gärna emot tips på saker att göra. Just nu är jag lite söder om Olofström men ska vara i trakten runt Kalmar på lördag, så någonstans där emellan vore det trevligt att göra något.
 
Fast jag har lite svårt att förstå varför en privat rörelse ska ställa upp med gratis eller nästan gratistjänster till någon som inte vill betala. Det är ju ingen offentlig serviceinrättning utan ett företag som ska gå med vinst och tjäna pengar för att ens vara lagligt.

Marknadskrafterna säger ju precis detta: tillgång och efterfrågan. Jag har full förståelse för att andras dåliga planering inte ska täckas upp av privata rörelser.

Har själv varit ute på spontan bilcamping ett antal år, och det är ju bara att betala vad det kostar eller låta bli att utnyttja faciliteterna. Vi badade ofta i sjöar och passade på att tvaga oss då. En gång i veckan ungefär blev det camping och visst kostade det, men väl värt att få duscha och diska ordentligt emellanåt.
 
Fast jag har lite svårt att förstå varför en privat rörelse ska ställa upp med gratis eller nästan gratistjänster till någon som inte vill betala. Det är ju ingen offentlig serviceinrättning utan ett företag som ska gå med vinst och tjäna pengar för att ens vara lagligt.

Marknadskrafterna säger ju precis detta: tillgång och efterfrågan. Jag har full förståelse för att andras dåliga planering inte ska täckas upp av privata rörelser.

Har själv varit ute på spontan bilcamping ett antal år, och det är ju bara att betala vad det kostar eller låta bli att utnyttja faciliteterna. Vi badade ofta i sjöar och passade på att tvaga oss då. En gång i veckan ungefär blev det camping och visst kostade det, men väl värt att få duscha och diska ordentligt emellanåt.

Jag har aldrig sagt att jag vill utnyttja något företag gratis. Överpriser eller att betala för extra tjänster jag inte har efterfrågat är jag däremot inte villig att betala. En natt i ett tält på en camping kostar, mycket lågt räknat, 50% mer än vad jag betalar i hyra hemma. Den campingen jag var på sist kostade dubbelt så mycket som vad min bostad kostar (per dygn). Jag har lite svårt att se hur sådana priser motiveras, framförallt med tanke på att det endast rör sig om lån av några kvadratmeter mark och lån av toa/dusch.

Och i badhuset jag besökte häromdagen var priset satt för att jag också skulle kunna nyttja bastun m.m. vilket åter igen inte är vad jag ville ha.
 
Jag har aldrig sagt att jag vill utnyttja något företag gratis. Överpriser eller att betala för extra tjänster jag inte har efterfrågat är jag däremot inte villig att betala. En natt i ett tält på en camping kostar, mycket lågt räknat, 50% mer än vad jag betalar i hyra hemma. Den campingen jag var på sist kostade dubbelt så mycket som vad min bostad kostar (per dygn). Jag har lite svårt att se hur sådana priser motiveras.

Och i badhuset jag besökte häromdagen var priset satt för att jag också skulle kunna nyttja bastun m.m. vilket åter igen inte är vad jag ville ha.

Fast det är ju vad det kostar. Marknadspriset. Vad du sedan sätter det i relation till är ju inte relevant för prissättningen, bara för dig själv. Priset motiveras främst av marknadsvärdet, och även av kostnaderna för att driva verksamheten.

Det går inte att plocka russinen ur kakan, man köper en hel tjänst/vara. Det går ju inte att köpa en tårta och få den billigare för att man ber dem plocka bort hälften av jordgubbarna.
 
Det går visst att plocka russinen ur kakan. Det handlar bara om vilja och flexibilitet. Som jag ser det är det bättre att sälja något litet än att inte sälja något alls (eftersom produkten/tjänsten är all inclusive och kunden går utan att köpa).
 
Det går visst att plocka russinen ur kakan. Det handlar bara om vilja och flexibilitet. Som jag ser det är det bättre att sälja något litet än att inte sälja något alls (eftersom produkten/tjänsten är all inclusive och kunden går utan att köpa).

Det är uppenbarligen inte alla som tycker så. Och det är svårt att förändra andra än en själv.

Har regelbundet folk som tar kontakt och vill pruta med hänvisning till "jo, men det har jag ju ingen nytta av". Nej, men det är vad vi säljer. Du är hjärtligt välkommen att köpa det du vill ha, så som du vill ha det - hos någon annan. Inte sällan blir skräddarsytt dyrare dock.
 
Men vad är motivet till att inte vilja ha spontan extraförsäljning? Jag får inte ihop logiken.
 
Men vad är motivet till att inte vilja ha spontan extraförsäljning? Jag får inte ihop logiken.

En stor del kan vara att det inte är beslutsfattaren som står bakom disken. I vårt fall, med tjänster, tillkommer en del annat om man modifierar, vilket gör att det i bästa fall blir +/- 0 att förändra och dra ifrån.

I andra fall är det inte mödan lönt att krångla för småpengar. Du kan tänka dig att betal 30 kr för en dusch, vilket är så lite pengar att det inte är lönsamt. I vissa fall kan du ju ta upp platsen för någon som är villig att betala fullpris, så har näringsidkaren förlorat inkomst och i värsta fall sagt nej till en fullbetalande kund.
 
Jag har aldrig sagt att jag vill utnyttja något företag gratis. Överpriser eller att betala för extra tjänster jag inte har efterfrågat är jag däremot inte villig att betala. En natt i ett tält på en camping kostar, mycket lågt räknat, 50% mer än vad jag betalar i hyra hemma. Den campingen jag var på sist kostade dubbelt så mycket som vad min bostad kostar (per dygn). Jag har lite svårt att se hur sådana priser motiveras, framförallt med tanke på att det endast rör sig om lån av några kvadratmeter mark och lån av toa/dusch.

Och i badhuset jag besökte häromdagen var priset satt för att jag också skulle kunna nyttja bastun m.m. vilket åter igen inte är vad jag ville ha.
Fast jag tycker inte man kan jämföra med vad det kostar att bo i lägenheten hemma. Ett företag ska betala personal och har andra kostander. Det är alltid dyrare att köpa ngt ute.
Jag köpte nyss te på cafe. Det kostade 20 kr. Skulle jag dricka te hemma skulle väl teet kosta någon krona?
 
Men vad är motivet till att inte vilja ha spontan extraförsäljning? Jag får inte ihop logiken.
De kanske tycker det är så lite pengar så det spelar ingen roll. Fler människor som utnyttjar innebär också mer städning, slitage etc.
Kan ju också vara så att de har mkt campande gäster så alla faciliteter redan är fulla. Och då ta in folk som ändå inte blir några pengar kanske inte känns lönt..
Kan finnas flera anledningar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 274
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
Fritid Sambon och jag kommer eventuellt att stanna i Trollhättan en natt i höst och eftersom vi har noll koll på denna stad så behöver vi lite...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: Maxilla
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 744
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp