Trollhättan - tips för turist

Maxilla

Trådstartare
Sambon och jag kommer eventuellt att stanna i Trollhättan en natt i höst och eftersom vi har noll koll på denna stad så behöver vi lite tips om vad man kan se/göra och äta. Har förstås googlat lite men villl gärna ha personliga tips 😊. Finns det något man inte får missa i närheten som man kan ta på vägen dit? Vi gillar fin, lättillgänglig natur och andra fina och trevliga miljöer. Är Trollhättan en mysig stad att strosa runt i? Har hittat några promenadrundor men vad är finast? Lagom för oss är runt 5-6 km med utgång från centrum. Trevliga ställen att titta in på för en öl, gärna vid vatten/fin miljö på promenadavstånd från centrum? Vilka restauranger är bäst, med bra varmrätter upp till runt 250 kr? Vi äter allt så olika tips tas gärna emot. Trevlig och inbjudande miljö på restaurangen är dock viktigt. Uppvärmd uteservering som har öppet på hösten är ett plus men inget måste. Finns det någon bowlinghall?
 
Trollhättan är fint på sina ställen. Det är jättefint att strosa vid kanalen och slussarna :)
Restauranger har jag dålig koll på. Då hade jag kikat på Tripadvisor på tips.
Bowling har iaf funnits centralt.
 
Jag kan rekommendera promenaden från centrum till slussarna. Det finns fina iordninggjorda stigar att gå på nära kanalen. Vid slussarna finns ett fik, men det är bara öppet sommarsäsongen, så troligtvis inte när ni kommer.
Restauranger finns det ett flertal i centrum, Hotell Albert som Islandshästryttare tipsar om är mycket bra. Det ligger mycket fint också med utsikt över älven och staden. Butler's och O'Learys är andra bra val, den förstnämnda har en uteservering längs med gågatan.

Vill ni sitta ner och ta en öl, kan jag rekommendera uteserveringen på Strandgatan, alldeles nedanför Scandic Swania (om det är där ni ska övernatta). Där har ni utsikt över kanalen också. Förresten, en fin promenad är också att gå från centrum, mot tågbron och över älven till Spikön. Den rundan är på några kilometer. Har ni barn med er så kan man mata fåglar i en damm eller leka i en rolig temalekpark på ön (tema Skrot-Nisse och hans vänner).

Vill ni bowla, så finns det två hallar för det, en i badhuset Älvhögsborg och en annan nära det nybyggda torget (Buddy's). Där kan man också äta, men har aldrig testat det.

Om ni gillar gamla bilar så finns Saabmuseet en bit från centrum mot slussarna till. Där finns också Innovatum som är ett Science Center, men det är nog roligast för barn.

Gillar ni natur kan ni ta en tur till Hunneberg och promenera på vandringslederna i skogsmiljö. Det ligger dock någon mil utanför Trollhättan. Där finns ett museum om älgar och älgjakt samt ett café som även erbjuder lunchrätter.

Vilken väg kommer ni att ta på väg till Trollhättan?
 
@Maxilla kan verkligen rekommendera maten på Hotell Albert. Har varit där och ätit både julbord och a la carte och det var verkligen fantastiskt god mat. I övrigt känner jag inte till staden så mycket .
Åh, Albert är underbart! 😍 Jag har aldrig bott där men ätit en massa gånger. Det finns en helt okej indisk restaurang som heter Indian Palace också.

I övrigt tycker jag man kan kolla slussningen, det är rätt coolt när de stora lastfartygen klämmer in sig med skohorn när de ska slussas. Tågbron som hissas upp när fartygen kommer är också kul att se, appen Marine Radar e dyl rekommenderas för att se när fartygen är på väg in.
 
Jag säger också slussarna och naturstråken runt omkring. Det var en av mina favoritplatser under de tre månader jag bodde i stan. Magiskt vackert på hösten!
 
Jag kan rekommendera promenaden från centrum till slussarna. Det finns fina iordninggjorda stigar att gå på nära kanalen. Vid slussarna finns ett fik, men det är bara öppet sommarsäsongen, så troligtvis inte när ni kommer.
Restauranger finns det ett flertal i centrum, Hotell Albert som Islandshästryttare tipsar om är mycket bra. Det ligger mycket fint också med utsikt över älven och staden. Butler's och O'Learys är andra bra val, den förstnämnda har en uteservering längs med gågatan.

Vill ni sitta ner och ta en öl, kan jag rekommendera uteserveringen på Strandgatan, alldeles nedanför Scandic Swania (om det är där ni ska övernatta). Där har ni utsikt över kanalen också. Förresten, en fin promenad är också att gå från centrum, mot tågbron och över älven till Spikön. Den rundan är på några kilometer. Har ni barn med er så kan man mata fåglar i en damm eller leka i en rolig temalekpark på ön (tema Skrot-Nisse och hans vänner).

Vill ni bowla, så finns det två hallar för det, en i badhuset Älvhögsborg och en annan nära det nybyggda torget (Buddy's). Där kan man också äta, men har aldrig testat det.

Om ni gillar gamla bilar så finns Saabmuseet en bit från centrum mot slussarna till. Där finns också Innovatum som är ett Science Center, men det är nog roligast för barn.

Gillar ni natur kan ni ta en tur till Hunneberg och promenera på vandringslederna i skogsmiljö. Det ligger dock någon mil utanför Trollhättan. Där finns ett museum om älgar och älgjakt samt ett café som även erbjuder lunchrätter.

Vilken väg kommer ni att ta på väg till Trollhättan?
Tack för många bra tips! Vi åker från Småland men det är inte så viktigt, en liten omväg för att se något fint är helt ok!
 
Åh, Albert är underbart! 😍 Jag har aldrig bott där men ätit en massa gånger. Det finns en helt okej indisk restaurang som heter Indian Palace också.

I övrigt tycker jag man kan kolla slussningen, det är rätt coolt när de stora lastfartygen klämmer in sig med skohorn när de ska slussas. Tågbron som hissas upp när fartygen kommer är också kul att se, appen Marine Radar e dyl rekommenderas för att se när fartygen är på väg in.
Åh vilket roligt tips med slussningen! Det tar jag till mig!
 
Tack för många bra tips! Vi åker från Småland men det är inte så viktigt, en liten omväg för att se något fint är helt ok!
OK, hade ni kommit norrifrån, hade jag rekommenderat att ta turen runt Kinnekulle, men det blir en lite väl lång omväg om man kommer söderifrån ;).
 
OK, hade ni kommit norrifrån, hade jag rekommenderat att ta turen runt Kinnekulle, men det blir en lite väl lång omväg om man kommer söderifrån ;).
Ah okej, ja det kanske blir lite väl lång omväg. Kinnekulle har jag redan sett dock turligt nog då vi har släkt i närheten.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 806
Senast: Snurrfian
·
Mat Ska upp till Stockholm i maj och behöver tips på restauranger med inriktning italienskt respektive mexikanskt. Bör ligga på gångavstånd...
2
Svar
27
· Visningar
1 658
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre Vi funderar på att hyra en stuga över julhelgen någonstans i Dalarna eller närheten, då jag fått för mig att där är mysigt den årstiden...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Fibusen
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 453
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp