Att göra bort sej, rejält!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag ska sitta i entren på en stor hundutställning hela helgen och ska väl förmodas kunna alla hundraser;)

För ngr år sedan stod jag vid parkeringen och tog betalt och lyckades göra bort mej rejält då jag inte såg skillnad på alla olika Staffe raser, ägarna såg inte alldeles nöjda ut när jag frågade om jag vågade stoppa in handen i bilen och tog fel på deras raser!:o

Nu ska jag då sitta i entren å ta betalt och kolla veterinärintyg etc.

Ni som ställer ut: Hur illa tar ni vid er när det sitter någon ur personalen vid en utställning som inte kan just er ras?

Självklart kan ingen alla raser och jag kan se skillnad på en pudel och en tax, men när det kommer till raser som ser lika ut är det knivigare!:o

Sv: Att göra bort sej, rejält!

Jag förstår inget alls? Varför ska du kunna alla raser?
Möjligen skulle jag som staffeägare inte jubla över "skämtet" vågar jag stoppa in handen i bilen. Det är dels inte roligt, dels säkert uttjatat till tusen.

Jag är van vid att "ingen" vet vad jag har för hundras, så oavsett vem jag träffar så räknar jag aldrig med att någon ska veta.

Vad jag däremot undrar är: varför skulle du behöva veta vilken ras hunden är av? Om du inte är helt säker på vad det är för ras så är det väl bara att fråga om du behöver veta (för det är ofta mycket enklare att fråga direkt än att fråga på tretusen olika raser för att slutligen ändå tvingas fråga vilken ras det är).

Precis som Gabbi förstår jag absolut om staffeägare skulle se mindre nöjda ut om man frågade om man vågade stoppa in en hand i bilen. (Vad andra nu ska in i någons bil och göra :confused:) Jag förstår absolut inte varför man skulle fråga något sådant.

Du behöver inte veta alla raser, bara ta emot vac.intyg och se till att de är vaccinerade som de ska och släppa in dom :p sen får man väl hoppas att ägaren har rätt hund med sig ;)

Ingen har någonsin kollat mina hundars stamtavla så att det verkligen står "afghanhund" på dom, alla kollar bara direkt på vaccinationen. Dessutom kvittar det ju eftersom det inte är någon chipkoll eller så. Jag kan ju lätt visa upp någon annan hunds vaccination när jag går in, och behålla min ovaccinerad. Varför man nu skulle göra så.

Oavsett så behöver du inte kunna några raser. Inte på parkeringen heller för den delen, där tar man ju bara betalt och pekar. Och i entrén säger du bara hej och tittar på vaccinationer. Eller säljer kataloger och tar betalt för inträden.

För övrigt skulle jag nog bli stött om personal sade nåt i stil med "åh vilka fula hundar" när jag kommer med mina, jag har hört det mesta och att kommentera knorrar på svansar, toffsar i öron, matluva på osv har redan gjorts hundratals gånger. ;)

Nej nej inte är det meningen att jag ska kunna alla hundraser, och jag måste erkänna att jag kände mej urdum då jag blev osäker och frågade om jag kunde stoppa in handen!:o Jag gillar ju sådana hundar!

Men jag har varit med om att jag har varit helt säker på en viss hundras och då sagt, Åhh vilken fin xxxoch så har det varit en yyy!:D

Jag frågade en dam vilken blanding hon hade på sina fina hund och fick ett mycket surt svar att den var renrasig av en ostavbar ras, det lärde mej att inte fråga så igen:D

Men ni med ovanliga raser eller raser som liknar andra: Hav tålamod mot stressad utställnningspersonal!:banana:

Jag förstår inget alls? Varför ska du kunna alla raser?
Möjligen skulle jag som staffeägare inte jubla över "skämtet" vågar jag stoppa in handen i bilen. Det är dels inte roligt, dels säkert uttjatat till tusen.

Varför skulle jag bli stött i kanten om någon frågade om dom vågade stoppa in handen i bilen???:confused:
På bilprovningen jobbar/jobbade en man som var väldigt reserverad för hundar, och han frågade alltid om han vågade hoppa in.
Oavsett om jag hade en tax, bichon frisé eller som nu en schapendoes...:crazy:
De är väl för tusan inget att haka upp sig på?
Har jag sedan en hund som kanske KAN MISSTAS för sk. kamphund får jag väl ha förståelse för att folk frågar hellre en gång för mycket, än en gång för lite..

Men varför skulle man behöva stoppa in handen i en bil på en utställningsparkering???

* Jenny *

Så om du var staffe/Am.staff/pittbullägare så skulle du med glädje lyssna till skämt i stil med "Oj då, nu får man passa sig!", "Det där är sådana där farliga va?"

Däremot om jag körde min bil till bilprovningen och av nån outgrundlig anledning valde att ha min hund i bilen skulle jag inte bli förvånad om någon anställd frågade om det var lugnt att tex kliva in i bilen. En viss skillnad.

Jag frågade en dam vilken blanding hon hade på sina fina hund och fick ett mycket surt svar att den var renrasig av en ostavbar ras, det lärde mej att inte fråga så igen:D

:

Alltid smidigare att göra tvärtom. "Vilken fin hund, vad är det för ras?" Det förolämpar ingen.

Jag får alltid frågan om vilka raser det är i min hund? En del tycker han är en VÄLDIGT ras-otypisk Rottweiler! :D (Han är en riktigt rastypisk Beauceron!)
Förr tyckte jag att jag var rätt bra på det där med hundraser, men nu dyker det upp "nya" hela tiden så jag vågar knappt ens gissa längre!

Tack, jag känner igen det där. Jag fick frågan senast i helgen om min var en sån där "båsse-rån". Då är hon inte särskilt lik en....

Jag har också fått frågan om min Knasen är en BC :rofl:

Sen har inte många förmåga att se att han är en långhårig collie, jag får ofta förklara att det är en Lassie fast han är svart :p

Så om du var staffe/Am.staff/pittbullägare så skulle du med glädje lyssna till skämt i stil med "Oj då, nu får man passa sig!", "Det där är sådana där farliga va?"

Däremot om jag körde min bil till bilprovningen och av nån outgrundlig anledning valde att ha min hund i bilen skulle jag inte bli förvånad om någon anställd frågade om det var lugnt att tex kliva in i bilen. En viss skillnad.

Nu har jag aldrig haft någon av raserna du räknade upp, men Ja tror inte jag skulle ta illa upp, om det inte var sagt med avsikt att såra...:crazy:
Min tax fick heta prommenadlimpa, Jaha, Och... Hon såg ju ut som en sådan, och ingen sa det med förakt!
Min Bichon fick väl heta "kärringhund" eller katt... Men det va ju inte heller illa menat.
Och min schapendoes kallas "skäggigadamen" av samebyn... Ja vad gör väl det????
Trots allt är det sällan som folk vill såra genom att fälla elaka komentarer, jag tror mer det är "otänkt"

Förklaringen till att mina hundar varit med på bilprovningen är att vi har 12 mil enkel väg dit, och när man ändå är i bebyggdatrakter har man andra ärenden, och då får mina hundar hellre följa med, än att vara ensam i många långa timmar:)

Men en sådanhär tråd får mej att tänka till! vissa ägare kanske det är känsligare att fälla komentarer till. :idea:
Jag har bara aldrig tänkt att man skulle trampa någon på tårna... :cry:

Nu när jag tänker efter kanske jag sårat massor av ägare utan att ens förstå?
Jag har ju träffat en rottis, och dobber.. och... Undra om jag sagt något dumt till dom?:o
Jag ska tänka mej för här efter, alltid lär man sig nått!:bow:

* Jenny * som ska skärpa sig från att låta käften glappa:crazy:

Oavsett ras är det ju klart att man frågar innan man stoppar in handen (om man nu ska in å hälsa över huvud taget)!

Jag skulle inte ta illa upp om någon inte vet vilken ras hunden är. Möjligtvis höja lite på ögonbrynet om någon inte vet som jag antar har stor koll på raser.

Men promenadlimpa är inte associerat till farlig mördarhund så som ordet kamphund blivit i allmänhetens mun, där i ligger väl skillnaden tycker jag.

Jag tar inte illa upp om någon frågar vad jag har för ras. Sedan står ju det ju vilken ras hunden är på vacc-intyget. ;)

Däremot uppskattar inte när det börjar klappas och grejas med min hund men det är jag det :cool:

Och ingen tror på mig när jag säger att jag har en golden retriever...
En del envisas med att försöka övertala mig att jag håller en tollare i kopplet. "Det ser du väl! Du har blivit lurad."

Att någon frågar vad det är för ras bryr jag mig inte alls om, däremot när nån börjar tjafsa med mig om vad jag har för ras!

DET har jag råkat ut för!
Dam:"Å, vilken söt blandras, det är en x/y va?"
Jag: "nej det är en australian shepherd"
Dam: "nej, men jag är heeelt säkerr på att det är en Tollare/xxx, du förstår att min dotter har en xxx och den ser nästan exakt ut som din hund!"
Jag: "Fast det här ÄR en Australian Shepherd, eller- det står i alla fall så på hennes stamtavla. Ha en trevlig dag!" :D

Eller som sambon som stötte på en liknande dam några dagar senare:
Dam: "Men vaaad är det för raser i den här?"
Sambon: "Det här är en korsning mellan hyena och dinkelhoppare!"
:rofl:
Dam: "?"

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 056
Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian... 2
Svar
21
· Visningar
2 275
Senast: Zandrah
·
Avel Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera… Är dessa...
Svar
16
· Visningar
1 698
Senast: kicket
·
Övr. Hund ja det har ju varit flera diskussioner runt om efter det där insideravsnittet där dom tog upp att vissa hundraser avlas sönder. nu... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 282
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka