Bukefalos 28 år!

Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Då berättar ägaren att han precis tagit hand om hunden, det är en omplacering som skulle ha avlivats för att den är så aggressiv mot andra hundar :eek: Och han tyckte därför att det var en bra idé att låta den träna på hundmöten :eek: Nog för att det är bra men man kan ju upplysa.. herregud liksom.

:eek:
Jag var med om en ganska liknande händelse!
Satt på tåget mot sthlm, då var det inte det vanliga x2000 utan något annat jag inte minns där det är små kupéer med 6 sittplatser i där man får va med hundarna. (Fick först lite shock o hoppade att det inte skulle bli fullt, tänk 6 hundar i en sån liten kupé :crazy:).
Men så var det jag med min vavva o en med sin valp chihuahua/jack russel som var jättebusig o han hade den lös i kupén...sen kommer det in en kvinna med en cocker spaniel som kommer fram o nosar på våra hundar.. Han med valpen frågade henne om det var okej att han hade sin valp lös o fick ett lite tveksamt Ja.. så valpen sprang runt o triggade fram bus både hos hennes o min hund... Men så började vi prata hund i kupén o jag frågade nåt om hennes hund jag inte minns vad, men då svara hon att hon inte vet för att hon precis varit o hämtat hunden från ett hundhem för omplaceringar i skåne o att hon första gången träffar hunden...Hon betonade oxå att hon inte vet hur hunden är mot andra hundar men att det ju verkar gå bra....
:angel:
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

varför i all världen skulle hon få för sig att ja måste ha sele på min hund bara för han är liten?
För att de allra flesta vavvorna har en för liten luftstrupe som gör att de har svårt att andas när de tex bli exhalterade eller uppjagade. Ett halsband kan då anses göra större skada än nytta då man inte vill belasta framsidan på halsen alls med någon form av tryck.

Så tanten hade en poäng, även om det är många vavvor som har halsband på sig och det funkar primafint.
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

För att de allra flesta vavvorna har en för liten luftstrupe som gör att de har svårt att andas när de tex bli exhalterade eller uppjagade. Ett halsband kan då anses göra större skada än nytta då man inte vill belasta framsidan på halsen alls med någon form av tryck.

Så tanten hade en poäng, även om det är många vavvor som har halsband på sig och det funkar primafint.


Jaha...ja min mammas granne har en chihuahua som låter som en gris när hon blir exhalterad...stackars den hunden som har halsband på sig då. Min har inga sånna problem med andningen och dessutom blir han aldrig exhalterad så ser ingen anledning till att byta mot sele.
Ingen i hela chihuahuakretsen jag känner har sele på sin chihuahua.. det var bara jag som hade kattunge sele på min tills han blev ett år o alla tyckte det var dags o byta till halsband. O det funkar mycket bra.

Så du har sele på din då?
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Jag har sele på min, av flera anleningar, men mest för at hon gillar det bäst. Hon har gärna halsband på sig, men går bäst promenader i selen.

Att din inte har några problem med andningen beror på att din fortfarande är liten och fortfarande växer. Det märks inte förrän de är vuxna.

Har du blivit medlem på chiforumet än? Känns som att du skulle ha stor nytta av att gå med där.
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Hur länge växer dom då? O när är dom vuxna? Trodde min var vuxen nu när han är drygt 1,5 år

Den grannens chihuahua var bara ett par månader äldre än min o har alltid låtit så...

Så det är bevisat alltså att alla chihuahuor när dom växt klart får problem med andningen?

Nej har jag inte..vilket chiforum?
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Alla får inte problem. Min har inga problem och 8 av 10 av mina vänners chihuahuor har inga problem öht med andningen, men sen så har de flesta av mina vänner inga väldigt "extrema" chihuahuor.
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Jag förväxlade dig med någon annan som nyss skaffat valp.

Chihuahuaforumet heter www.chiforum.se och det är jättebra att få kontakt med andra vavvaägare, få utbyte av uppfödarnas långa erfarenhet av rasen etc.
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Alla får inte problem. Min har inga problem och 8 av 10 av mina vänners chihuahuor har inga problem öht med andningen, men sen så har de flesta av mina vänner inga väldigt "extrema" chihuahuor.
Den statistiken ska tyvärr vara åt andra hållet om man tittar på hur rasen ser ut. 8/10 har problem. Inte till vardags och inte hela tiden. Men ibland.
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Jag förväxlade dig med någon annan som nyss skaffat valp.

Chihuahuaforumet heter www.chiforum.se och det är jättebra att få kontakt med andra vavvaägare, få utbyte av uppfödarnas långa erfarenhet av rasen etc.


Hehe okej

Jaha intressant, inte hört om det tidigare. Ska kika in där senare, tack för tipset!
 
Sv: Att ha chihuahua. Blir så trött på folks kommentarer o hur dom tänker....(långt!)

Har du blivit medlem på chiforumet än? Känns som att du skulle ha stor nytta av att gå med där.

Jag har nu blivit medlem där! Vilken trevlig sida! :laugh:

Tack igen för tipset!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 496
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 999
Senast: Farao
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp