Att ha grannar med kamphund.

Sv: Att ha grannar med kamphund.

Borde det inte gå att polisanmäla? eller ringa och om de kan rekommendera hur man ska göra.

Som någon sa, en skyddsväst, kollar var man kan göra av hunden OM det värsta inträffar, samt kanske se till så att man har en runda de inte brukar röra sig. Även om man kanske vill ha så lite som möjligt med de att göra, så kan man ju fråga, om man ser dem utan hund, var de inte rastar hunden..
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag skulle ringa till polisen. Har hundarna gjort utfall så räcker det för en anmälan och med tillräckligt många anmälningar på sig måste polisen göra något åt det. Med tanke på de tragiska fall som har hänt i Norrköping med omnjed med ihjälbitna hundar och attackerade människor så tror jag att man måste uppmärksamma kommunen och polisen att det verkligen är ett problem. :mad:
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag skulle ringa till polisen. Har hundarna gjort utfall så räcker det för en anmälan och med tillräckligt många anmälningar på sig måste polisen göra något åt det. Med tanke på de tragiska fall som har hänt i Norrköping med omnjed med ihjälbitna hundar och attackerade människor så tror jag att man måste uppmärksamma kommunen och polisen att det verkligen är ett problem. :mad:


Och hur skulle en sådan anmälan rubriceras? Mig veterligen är det inget brott att hunden gör ett utfall och därmed går det inte heller straffa hundägaren på något sätt.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Om hunden gör utfall gång på gång och ägaren har svårigheter att hålla hunden så kan man ringa o prata med polisen. Vem vet, det kanske finns anmälningar på den här ägaren förut...
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Om hunden gör utfall gång på gång och ägaren har svårigheter att hålla hunden så kan man ringa o prata med polisen. Vem vet, det kanske finns anmälningar på den här ägaren förut...

Men vad har Polisen för faktiskta befogenheter att göra något då de fått de uppgifterna? Det är inget brott att ha en hund som gör utfall. Så Polisen kan faktiskt inte göra något alls, det måste först hända något för att Polisen ska kunna agera.

Och även om det skulle finnas tidigare anmälningar så spelar de uppgifterna ingen som helst roll då de uppgifter man lämnar in inte rör något brott.

Det man däremot kan göra är att ta kontakt med sin hyresvärd och påtala olägligheten, det är den enda lagliga vägen man faktiskt kan gå i det läget.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag bor granne med några st.

Några märker man aldrig av det är främst 2 st som utmärker sig,en som skäller och far runt vars ägare trycker ner hunden och slår den.

Och en vars hund kom lös och bet ihjäl min egen.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag glömde bort tråden :o ledsen att jag inte svarat!
Han lever än dock.

Tscabo, gullig historia. Hundarna ser någorlunda välskötta ut, har inte varit tillräckligt nära eller haft bråttom därifrån för att kunna avgöra det bättre. De springer inte lösa, då skulle x antal hundar antagligen redan vara döda och flertalet personer skadade. Tur det iaf!

Men det känns ju som en tidsfråga innan det händer något.

Duvan, bra idé! men jag kan inte sy, och jag känner dessvärre ingen som syr i läder heller. Kanske kan man hitta något liknande på nätet? Eller gå till polisen och be om en kevlarväst eller nått... :cool:

Skogstrollet, tur att det gick bra med din hund! jag har kollat lite, men jag bor verkligen mitt i smeten med stor gata precis utanför, dagis osv. Är det sen kväll-/nattetid kanske man kan springa in på skolgården så länge nån annan inte är där. Annars finns det inte många platser där vi brukar gå längs husen.

Pilot och SarahOlofsson, dessvärre vet jag inte vad jag skulle kunna anmäla dom för. Visst, de är redan kända för polisen men än har ju ingen olycka skett. De har koppel på hundarna och drar emot så mycket de orkar när de blir aggressiva. Tror tyvärr inte att polisen skulle lägga energi på det.

Zaria, usch, så tråkigt! :( vad hände med hunden som attackerade sen?
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Ta upp det med din hyresvärd det är en olägenhet i ert område och det kan fungera. Om hundarna skapar otrygghet i området med sättet de uppför sig på kan de bli ålagda av hyresvärden att göra sig av med hundarna.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Vi har samma problem i detta området och dessutom har en del dom lösa.Det var på förslag att kampraser skulle förbjudas men det gick aldrig igenom.Tyvärr hjälper det inte att anmäla i mitt område heller.Känns hopplöst speciellt när man vet att en viss hund har bitit innan och ändå så är lös :mad: mvh vintra
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag bor granne med några st.

Några märker man aldrig av det är främst 2 st som utmärker sig,en som skäller och far runt vars ägare trycker ner hunden och slår den.

Och en vars hund kom lös och bet ihjäl min egen.

Nää, jag är ledsen för din skull! När hände det? Och vad hände efter det?
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Så Polisen kan faktiskt inte göra något alls, det måste först hända något för att Polisen ska kunna agera.

Nej, vad dumt! Så dom agerar först när det (kanske) är för sent?:crazy:

Fast det är väl delvis bra? Jag menar, så att folk inte går runt och säger: "Den där hunden morrade åt min hund, sjut den!".
Aja, borde inte lägga mig i sånt som inte berör mig (för tillfället...)
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Men vi vet ju inte vem som är deras hyresvärd? Det är olika från hus till hus. Dessutom tror jag knappast att just våran hyresvärd skulle göra något åt det, om ens höja fingret :crazy:.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

I min lilla hemstad hade "nazist" ganget en rottis som de tyckte var tuff. Den laddes i kedja (sag enbart dumt ut) och uppforde sig som en super trevlig hund. Killarna blev alltid sa besvikna nar tanterna inte sprang av radsla utan fragade om de fick lov att klappa.:D
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Men vi vet ju inte vem som är deras hyresvärd? Det är olika från hus till hus. Dessutom tror jag knappast att just våran hyresvärd skulle göra något åt det, om ens höja fingret :crazy:.


Då blir det lite krångligare men om det går att ta reda på så informera åtmistone deras hyresvärd om deras hunds beteende i området. Nu är jag ingen expert på området men försök att ta kontakt med hyresgästföreningen de kanske kan vara till hjälp och ge er råd om hur ni kan agera.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Vi har samma problem i detta området och dessutom har en del dom lösa.Det var på förslag att kampraser skulle förbjudas men det gick aldrig igenom.Tyvärr hjälper det inte att anmäla i mitt område heller.Känns hopplöst speciellt när man vet att en viss hund har bitit innan och ändå så är lös :mad: mvh vintra


Rent juridiskt håller inte rasförbud i bostadsområden.

Även om det känns som att Polisen inte tar tag i anmälningarna så anmäl alltid minsta lilla sak som händer, många tänker tyvärr att inget kommer hända också avstår de från att anmäla och det är helt fel väg att gå och leder garanterat till att fler hundägare kommer råka illa ut.

Finns det dessutom en hög med anmälningar så var inte rädd för att ta kontakt med lokaltidningarna, sådant brukar kunna sätta fart på Polisen.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

usch, jag tycker det är så hemskt att det blir såhär...
det borde krävas körkort för att äga hund!:idea:

Om jag vore du skulle jag ringa och prata med värden. Och så skulle jag ringa till polisen också. Måhända de inte har så mycket befogenheter, men de ska ju se till att man ska kunna vistas utomhus och känna sig trygg. Kanske polisen kan skrämma ägaren?

så skulle jag ha gjort...
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

När vi bodde i Hässleholm var där gott om "kamphundar" med COOLA ägare (både svenska och med utländsk bakgrund på ägarna, så det spelar ingen roll i sammanhanget). Vi bodde nära ett grönområde där dessa hundar och ägare ofta höll till. Jag har vänner med "kamphundar" och jag gillar verkligen raserna som klassas som kamphundar (mina föräldrar har själva rottweiler). Jag och sambon har en liten shih tzu-korsning på ca 2 kg, så hon är ju lätt att lyfta upp, vilket jag faktiskt har gjort vid behov, även om det kan tyckas fel. Hon själv är ganska tuff och leker dagligen med rottis-hanen hos mina föräldrar.

Är för jävla tråkigt rent ut sagt att man ska behöva oroa sig över sina hundar, och sig själv. Jag vill kunna känna mig trygg (ja, man kan ju såklart bli överfallen av människor..), men min hund vill jag inte ska behöva gå igenom det. Hon är dessutom så liten så hon hade aldrig överlevt ett överfall.



MEN, i Hässleholm vet jag en invandrarkille med just en "kamphund" som ville gå en nybörjarkurs/lydnadskurs, men blev nekad en plats p.g.a hundens ras. Tycker det är rent för jävligt. När man faktiskt vill lära sig så anser jag att man bör uppmuntras. Han skulle ju dessutom betala för utbildningen, så jag förstår inte problemet. Han ville verkligen ha ordning på sin hund från början, men fick istället nobben, det kan jag ble förbannad över :cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 722
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp