Att ha stroppar på ortspetsen?

Sv: Att ha stroppar på ortspetsen?

Det är en sadelmakare utbildad av SBO som sagt det.
Nä, det är inte meningen att man ska behöva dra åt sadelgjorden så hårt. Men det är precis vad folk gör eftersom de ofta har sadlar som inte passar sina hästar. Har de då en sadel som är för trång så dras ortspetsen ner i muskulaturen om man drar åt den stropp som är fästad i ortspetsen. Igentligen ska man bara behöva dra åt en stropp. Sadeln ska ligga så bra att det inte ska behövas mer. Men man kan ha den främre stoppen som säkerhet i fall den andra skulle gå sönder.

CarEr skrev:
Håller på att leta runt efter sadel till hästen och känner att ju mer man tittar desto mer fundersam blir jag :crazy:
Vissa sadlar har stropparna till sadelgjorden satta mitt på sadeln vilket känns logiskt, däremot finns de de sadlar som har en av stropparna satt på ortspetsen.

Vad har ni för erfarenheter av detta? För min del skulle jag hellre vilja köpa en sadel med stropparna mitt på vilket känns som om det fördelar trycket bättre, eller så är jag helt ute och reser :angel:

När jag gick kurs och blev dipl.sadelinprovare berättade de att man vanligen sätter stropparna i ortspetsen för att trycka fast sadeln på en häst där den inte ligger still. Detta ansågs som "fusk" litegrann och kan också vara obehagligt/skadligt för hästen eftersom man trycker ner ortspetsen i hästen. Bättre att försöka hitta en sadel som passar och därmed ligger still ändå. :idea:

är det dressyr eller hoppsadlar du pratar om??
Min dressyrsadel har bara två stroppar, ingen av dom sitter på mitten.... Det sitter en framme och en ganska långt bak. Det fördelar ju trycket jämnare, blir som ett V.

Jag är dressyrinriktad så det är dressyrsadlar det handlar om.
Hoppar gör jag om det handlar om cavaletti eller ngt högre :angel:

Vilket egentligen då innebär att såvida sadeln är ordentligt inpassad så spelar det ingen roll egentligen vart stropparna är fästade.

Underbart. :crazy: "Bara" att fortsätta leta efter en sadel så att sadelinpassaren/provaren kan komma ut och kolla hur den sitter.

Stropparna ska väl vara fästa runt bommen och inte i ortspetsarna?

Nu har inte jag boken framför mig, men jag har ett mycket starkt minne av att det är i Kicki Näslunds bok Sadlar som det står att stropparna inte ska vara fästa i ortspetsarna för att det försämrar tryckfördelningen + lite mer. Kan kolla det, om det inte är den boken ska jag ta reda på vilken bok det är.

Jag har skickat PM till dig.

Jag tycker det är ganska många dressyrsadlar som har en stropp fästad i ortspetsen.

Det är i Kicki Näslunds bok det står det är därför jag är lite fundersam när jag ser sadlar där stroppen i alla fall verkar komma direkt från ortspetsen när man tittar på placeringen av den främre stroppen

Jag förstår att du blir fundersam. Man var jag vet är ortspetsen i en egen ficka och inget sitter fast i den. Jag kan gå ner sen och kolla hur min Globus ser ut, men jag tror inte att den är fäst i ortspetsen även om det vid första anblicken kan se ut så. Tro ortspetsen är längre bak än främre stroppen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: tessan.g
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 204
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur