Att handskas med passkontrollanterna i USA

Haha va? Jag berättar bara exakt vad de jag känner har råkat ut för. Menar du på fullaste allvar att du inte hört talas om att vissa nationaliteter har svårare att komma in i USA? Jag blir helt häpen faktiskt.

haha, nej det menade jag inte ;) Det jag menade var att det blir så trist i diskussioner med kommentarer som "jag har inte upplevt det själv men jag har hört"....."jag har vänner som" etc. Det är som om du skulle svara någon som frågar om erfarenhet av en typ av ryktborste att "jag har själv ingen erfarenhet av någon men jag tror att/har hört att".

Nu var detta bara en passus i sammanahanget ang. debatten, det var alls inte meningen att lägga fokus på det ;)
 
@mackan Så du menar att mina "starka åsikter" var att jag berättade att jag känner personer med arabiskt och sydamerikanskt ursprung som upplevt mycket krångel vid inresa till USA? Och att du tycker att jag borde låtit bli att skriva det - trots att TS uttryckligen skrivit att hennes partner har arabiskt påbrå och namn och alla som svarar i tråden är uppenbart vita och svenska och därmed bara svarar utifrån vita och svenska erfarenheter?

Frågan gäller ju inte inresa i USA generellt, vilket alla verkar svara på, utan inresa i USA när man har ett ursprung som kan leda till ökade bekymmer.
 
Det är bra att han ska in via New York. Enligt mitt företags amerikanska HR-avdelning är Newark och JFK de smidigaste inreseportarna. Philly bör man, om man kan, undvika att resa in via, åtminstone om man är business och för längre tid. Företaget är också noga med att man uppger business, även om det kan vara osmidigare än vacation (gäller längre vistelse, de är rädda att man ska börja jobba i landet). Brev från företaget är bra att ha i bakfickan, liksom telefonnummer till kontaktperson (även om inte han skulle få ringa så kan de om de vill). Bra även med brev från det svenska företaget som intygar att det står för hans lön etc även under vistelsen i USA (gäller främst längre vistelse). Han ska vara beredd på fråga om vad han har för yrke eller syfte med resan (konferens, business meeting). Men det verkar slumpartat om de frågar eller inte. Enligt vår HR-avdelning ska man bara svara på frågor, men inte mer. Inte börja prata en massa annat eller förklara, oavsett om man blir tagen åt sidan eller inte.
Var på försommaren på en internationell konferens, bl a med forskare från USA, en av dem är ursprungligen från Egypten (har bott i USA i många år). Hans fru var också med, de berättade att de på flygplatser och flyg inte pratar arabiska med varandra. Just nu är en del människor väldigt "på", så de ville inte ta några risker. Det har ju varit några incidenter. Men det kommer ju dagligen plan till New York från olika arabisktalande länder, så just flygplatspersonalen kan jag inte tro är ett problem. Däremot upplever i a f jag att immigration går mycket snabbare när man kommer med ett plan från Stockholm jämfört med om man reser t ex via Paris, på de planen är det ofta många från länder som det krävs visum från och de är noggrannare i immigration.
Kommer han direkt från Stockholm, har sin ESTA klar och har svenskt pass så tror jag riskerna för strul är minimerade. Men det kan kännas tryggt med företagsbrev och telefonnummer till kontakt. Nytt från 1 april är också att flygbolaget kräver adress första natten för att man ska få åka med. Om det inte är ett hotell gäller det att man även kan postnumret.
Edit: Mitt företag är ett stort internationellt och många reser hela tiden mellan olika delar av världen, även mellan USA och den arabisktalande och Iran tex. Normalt är det inga som helst problem. (Bara man undviker Philly då ...)
 
Senast ändrad:
Vi gick nyss igenom tullen på JFK de verkade mest trötta på folk och LATA/OENGAGERADE. Nu är vi visserligen vita, blåögda svenskar men grabbarna i tullen pratade mest om Bahamas med varandra och tittade inte ens i våra pass utan stämplade bara...

Inte riktigt det du efterfrågade men ville bara säga att de vi mötte var väldigt icke noggranna.

Jag tror att beteendet skiljer beroende på utseendet på den inresande.
Nu är det visserligen 15 år sedan, men min dåvarande pojkvän och jag var till USA på en månadslång resa. Pojkvännen var grek, jag är blond blåögd svensk.
Pojkvännen blev "påställd" och ifrågasatt och ganska oartigt behandlad,
mig önskade de en trevlig vistelse och en trevlig dag.
 
haha, nej det menade jag inte ;) Det jag menade var att det blir så trist i diskussioner med kommentarer som "jag har inte upplevt det själv men jag har hört"....."jag har vänner som" etc. Det är som om du skulle svara någon som frågar om erfarenhet av en typ av ryktborste att "jag har själv ingen erfarenhet av någon men jag tror att/har hört att".

Det är väl knappast märkligare än att beskriva hur det är att resa som svensk med nordiskt utseende? Inte heller det är ju någon personlig erfarenhet av situationen som efterfrågas.
 
@mackan Så du menar att mina "starka åsikter" var att jag berättade att jag känner personer med arabiskt och sydamerikanskt ursprung som upplevt mycket krångel vid inresa till USA? Och att du tycker att jag borde låtit bli att skriva det - trots att TS uttryckligen skrivit att hennes partner har arabiskt påbrå och namn och alla som svarar i tråden är uppenbart vita och svenska och därmed bara svarar utifrån vita och svenska erfarenheter?

Frågan gäller ju inte inresa i USA generellt, vilket alla verkar svara på, utan inresa i USA när man har ett ursprung som kan leda till ökade bekymmer.
Förutom att det inte var en åsikt så var det självklart relevant information. Om du sagt "jag har hört att det är krångligt för folk med arabiskt utseende" - då hade det varit rätt värdelöst. Men du vet ju vad folk med utseende som är relevant för tråden berättat för dig. Då är det en annan sak.
 
Att resa via Miami var en pärs. Vi mellanlandade i höstas, och DÅRPIPPIN hade en banan i väskan vilket gav oss ytterligare 1,5 timme i olika köer och upplockat bagage.
Fantastiskt uttryckslösa människor som jobbar med dylikt, inga smile där. Gissar att anställningsintervjun är någon brutal form av "arga leken".
 
Men alltså ... Vad spelar det för roll ? Det värsta som händer är som sagt att det blir försening och frågor . Teorin att "swipa" med nytt pass är ju helt överkurs då du som sagt ändå kommer ha historik om du är suspekt , och är du det inte kommer du bara möjligtvis bli lite sen och får svara på frågor ? !

@niphredil det känns lite sådär med att du aldrig själv rest ut och in i USA men har så starka åsikter i 3:e hand ?

Dessutom borde man bli ännu mer suspekt om man plötsligt skaffar nytt pass precis innan resan, om det gamla fortfarande är giltigt.
 
Det gäller ju även vid kontroller då man ska in i Sverige så det verkar bara löjligt att förneka det när det gäller USA.
Men exakt! Jag skulle inte räkna det som en "stark åsikt" att människor med icke västerländskt utseende diskrimineras vid säkerhetskontroller. Har man missat att det förhåller sig på det viset så har man bott under en sten.
 
Jag har fastnat ett flertal tillfällen i nord och centralamerika, trots nordiskt utseende.
Det är hundra frågor om och om igen, och sedan får man gå. Det kommer din sambo också få göra.

Jag kan tycka att det är bra att de har koll på vad det är för folk som kommer in. Skulle önska att det var mer noggrannt här hemma. Senaste gångerna jag har anlänt Sverige har det inte ens suttit någon i passkontrollen, det har bara varit att hämta väskan, om man har någon, och dra.
Det är en fördel att din sambo reser i jobbet och inte reser med barn, då kan man fastna lääänge om man inte heter exakt likadant. ;) Jag har suttit i förhör misstänkt för kidnappning många gånger....
 
Min sambo ska aka till New York pa business-resa i slutet av oktober. Han har i sitt förra jobb rest mycket i östra Afrika och har relativt nya (1-2 år gamla) stämplar från bade Uganda, Kenya och Etiopien i passet. Ovanpå detta hans pappa från Sudan, så sambon har ett relativt arabiskt namn och utseende men ar född och uppväxt i Skottland. Han har aldrig besökt Sudan (som är på listan av ESTA's "problem countries"), men har som sagt spenderat rätt mycket tid i ovan nämnda, närliggande lander.

Vi är lite oroliga for att detta ska skapa problem när han anländer till USA, och undrar om det ar någon har som har tips pa vad han kan tankas göra for att underlätta? Jag har rest mycket till USA och vet att passkontrollanterna knappast är kända for sin artighet eller tolerans. Pa en populär flygplats som JFK ar de val dessutom extra stressade, utarbetade, misstänksamma och trötta pa folk...

Sambon har redan förberett genom att ansöka om ESTA extra tidigt for säkerhets skull och han kommer även att ta med papperskopior (antar att de kanske inte kommer att lata honom ta fram telefonen) pa inbjudan från företaget, tur & retur-biljetten, hotellreservation, samt kontaktinformation i NY. Han kommer även att checka in sitt bagage även om han kanske inte nödvändigtvis behöver mer an handbagage, samt plocka fram sin allra artigaste engelska när han pratar med dem.

Ar det något annat vi inte tänkt pa? Finns det någon här med liknande erfarenheter, eller till och med någon som blivit tagen at sidan for 'screening'?
Det låter som om ni tänkt på det ni behöver. Tur och retur-resa och tydlig anledning till vistelsen (de frågorna handlar främst om att förhindra folk att olagligt uppehålla sig och arbeta i landet, dvs. illegal invandring).
Visst är det säkert jobbigt att känna sig utpekad, men reser man mellan länder ger man även tillåtelse för landets gränskontrollanter att göra en fördjupad kontroll om de anser att det är nödvändigt. Det gäller alla oavsett hudfärg eller namn. Second screening (då menar jag extra kontroll av handbagage och visitation) görs innan man sätter sig på flygplanet och handlar om flygsäkerhet och inget annat. Då är det slumpmässigt utvalda resenärer som blir extra kontrollerade (dock kan man ibland fundera på hur "slumpmässigt" urvalet är).
 
Jag tror att beteendet skiljer beroende på utseendet på den inresande.
Nu är det visserligen 15 år sedan, men min dåvarande pojkvän och jag var till USA på en månadslång resa. Pojkvännen var grek, jag är blond blåögd svensk.
Pojkvännen blev "påställd" och ifrågasatt och ganska oartigt behandlad,
mig önskade de en trevlig vistelse och en trevlig dag.

Klart att det gör.

Min första pojkvän var från Chile (kom hit som tvååring) och fick alltid visa pass på Finlandsfärjan... (Eller ja innan vi fick kliva på såklart).
 
Min sambo ska aka till New York pa business-resa i slutet av oktober. Han har i sitt förra jobb rest mycket i östra Afrika och har relativt nya (1-2 år gamla) stämplar från bade Uganda, Kenya och Etiopien i passet. Ovanpå detta hans pappa från Sudan, så sambon har ett relativt arabiskt namn och utseende men ar född och uppväxt i Skottland. Han har aldrig besökt Sudan (som är på listan av ESTA's "problem countries"), men har som sagt spenderat rätt mycket tid i ovan nämnda, närliggande lander.

Vi är lite oroliga for att detta ska skapa problem när han anländer till USA, och undrar om det ar någon har som har tips pa vad han kan tankas göra for att underlätta? Jag har rest mycket till USA och vet att passkontrollanterna knappast är kända for sin artighet eller tolerans. Pa en populär flygplats som JFK ar de val dessutom extra stressade, utarbetade, misstänksamma och trötta pa folk...

Sambon har redan förberett genom att ansöka om ESTA extra tidigt for säkerhets skull och han kommer även att ta med papperskopior (antar att de kanske inte kommer att lata honom ta fram telefonen) pa inbjudan från företaget, tur & retur-biljetten, hotellreservation, samt kontaktinformation i NY. Han kommer även att checka in sitt bagage även om han kanske inte nödvändigtvis behöver mer an handbagage, samt plocka fram sin allra artigaste engelska när han pratar med dem.

Ar det något annat vi inte tänkt pa? Finns det någon här med liknande erfarenheter, eller till och med någon som blivit tagen at sidan for 'screening'?

OT men varför är dina prickar på rymmen i vartannat ord och vartannat inte? :laugh:
 
Jag har blivit tagen åt sidan för screening en gång men detta var i Kina. De var mycket misstänksamma till varför jag hade så mycket lösa mynt i mitt handbagage (hade varit borta relativt länge och som vanligt inte lyckats bli av med alla sabla småmynt)
Detta var dessutom i samband med att polisen där hade gått ut med någon slags varning för västerlänningar som skapade massa problem, jag är blond och blåögd.
Det blev en ganska stor utredning där de frågade mycket och hade tolkar och kontrollerade alla små grejer i mitt handbagage och mina kläder. Men eftersom jag inte gjort några fel och hade all dokumentation samt tog det hela med ro, gick det ändå rätt så smidigt bortsett från att jag inte hann gå runt och kolla i affärer på flygplatsen innan nästa flyg gick.

Tror inte att det blir några problem för er i USA, om man blir tagen åt sidan för screening så bör det ju inte vara några problem om man har all dokumentation och inte gör så stor grej av det hela. Det verkar vara när man käftar emot och/eller inte har helt koll på saker som det blir problem. Sedan är jag ju inte från något land som anses stökigt.
 
Klart att det gör.

Min första pojkvän var från Chile (kom hit som tvååring) och fick alltid visa pass på Finlandsfärjan... (Eller ja innan vi fick kliva på såklart).
Ja, jösses, ja. En gammal kompis som är adopterad från ett afrikanskt land får alltid visa pass när han ska in i Sverige, oavsett var han har varit på resa, och oftast blir han tilltalad på engelska av passkontrollanterna och tullkontrollanterna.

Och för mig är just det fallet obegripligt. Jag tycker att det syns direkt att han är just adopterad - mörk hy etc, men uppenbart svensk i sitt utspel för övrigt.
 
Klart att det gör.

Min första pojkvän var från Chile (kom hit som tvååring) och fick alltid visa pass på Finlandsfärjan... (Eller ja innan vi fick kliva på såklart).
Jag och min man flyger precis lika mycket mellan Madrid och Stockholm och jag har aldrig någonsin blivit stoppad av tullen på Arlanda (oavsett var jag flugit från för övrigt) medan han har blivit det vid tre tillfällen.

Så utseende spelar stor roll (tullarna ser ju inte min partners pass, han blir ju stoppad när han går förbi bara).
 
Jag har svenskt namn, medborgarskap och är vit. Jag upplever det ändå vansinnigt påfrestande och pressande att resa in i USA. De gånger jag har haft sällskap med min israelisk-palestinske kollega har det inte underlättat.

Jag fattar om din sambo känner sig störd, men jag tror inte det är mycket han kan göra förutom att ta det lugnt och ha ording på papperen.
Oj, min upplevelse är det motsatta, sånär som på att det kan ta mycket tid om mahar otur med tidpunkten. Någon kontrollant har kanske varit lite bister i sitt uttryck men allt har löpt på bra. Kanske är värre med affärsresor än som privatperson?
 
Oj, min upplevelse är det motsatta, sånär som på att det kan ta mycket tid om mahar otur med tidpunkten. Någon kontrollant har kanske varit lite bister i sitt uttryck men allt har löpt på bra. Kanske är värre med affärsresor än som privatperson?
Den där pressade upplevelsen har inte så mycket med hur kontrollanterna är att göra, utan mest med att hela proceduren är så omfattande och så obehaglig. Tycker jag. Jag har även rest ut och in i bland annat Israel en del, men USA är utan jämförelse det land jag upplever mest obehagligt just vid gränskontrollerna.

USA är för all del också det enda land dit jag har nekats visum, vilket så klart kan spela in i upplevelsen.

Men jag känner verkligen inget förtroende alls när jag reser in i landet, mitt enda skydd är min hudfärg, känns det som - och det är ju i sig egentligen inget jag blir lugnare av. Sen vet jag att jag känner mig mer rättslös än jag är, men känslan är verkligen just rättslöshet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp