Att handskas med passkontrollanterna i USA

Den där pressade upplevelsen har inte så mycket med hur kontrollanterna är att göra, utan mest med att hela proceduren är så omfattande och så obehaglig. Tycker jag. Jag har även rest ut och in i bland annat Israel en del, men USA är utan jämförelse det land jag upplever mest obehagligt just vid gränskontrollerna.

USA är för all del också det enda land dit jag har nekats visum, vilket så klart kan spela in i upplevelsen.

Men jag känner verkligen inget förtroende alls när jag reser in i landet, mitt enda skydd är min hudfärg, känns det som - och det är ju i sig egentligen inget jag blir lugnare av. Sen vet jag att jag känner mig mer rättslös än jag är, men känslan är verkligen just rättslöshet.
Då förstår jag. Vad olika det kan vara.
Inför första gången var jag lite orolig men det har gått smidigt alla sju gångerna. På olika flygplatser. Dock inte landat i Miami (eller JFK faktiskt, hamnar alltid på Newark, eller Chicago för mellanlandning om den sker USA).
 
@mackan Så du menar att mina "starka åsikter" var att jag berättade att jag känner personer med arabiskt och sydamerikanskt ursprung som upplevt mycket krångel vid inresa till USA? Och att du tycker att jag borde låtit bli att skriva det - trots att TS uttryckligen skrivit att hennes partner har arabiskt påbrå och namn och alla som svarar i tråden är uppenbart vita och svenska och därmed bara svarar utifrån vita och svenska erfarenheter?

Frågan gäller ju inte inresa i USA generellt, vilket alla verkar svara på, utan inresa i USA när man har ett ursprung som kan leda till ökade bekymmer.

Svar nej : det menar jag inte .
Jag menar att om man rest mycket in till USA själv så vet man att det inte är så jättekul eller vad man ska kalla det , oavsett och generellt . Jag är svensk, blond och blåögd osv och har som redovisat flängt in och ut i landet i 11 års tid med hemadress USA , business visa med permanent jobb i nämnda land osv, och inte som sagt jättekul oavsett det att gå via immigrations ändå .

Väldigt många fler i tråden har ju även skrivit om detsamma så jag verkar inte ensam om min erfarenhet och känsla trots hur mycket lagliga papper som helst . Dock som sagt så löser det sig ju alltid - det innebär dock lite försening och Obekvämligheter som "värst" .

I övrigt ang att inte ha problem i tull/passerkontroller etc om man tillhör en x nationalitet så som några andra även verkar ha erfarit känner jag inte igen själv att det är automatiskt mer räkmacka . Vet inte hur många gånger både på utresa från Arlanda, i Frankrike, Tunisien, Costa Rica, London etc etc, jag blivit utvald att få väska checkad tex . Utan att ha haft några metallföremål eller märkligheter som fastnat i x-ray ska väl för tydlighetens skull tilläggas :cool:

Mina in och utresor USA är nog ungefär på en snabb höft uppskattat till runt 100 talet och utöver det väldigt mycket resande med flyg till andra länder under många år, inkl långt före 9/11 och IS i nutid.
 
Senast ändrad:
Alltså tyvärr är det så att det är mer misstänksamma mot folk med arabiskt utseende, annan hudfärg än vit osv. Det är också ett land som är med i en hel del väpnade konflikter runt om i världen så det är tyvärr något man måste acceptera. Det är naivt att tro något annat och en utopi att alla blir likadant behandlade.

Med det sagt finns det inget han kan göra som kommer underlätta. Blir han screenad så blir han. Bara han har sina papper i ordning så kommer det inte vara något problem att komma in även fast det kan ta tid.

Jag har landat på JFK, Newark, Chicago, Boston, Washington DC,Miami, Fort Lauderdale, Atlanta, San Francisco och LA. Tycker ingen flygplats är bättre eller sämre. Eller nu har de lättar kiosker för oss som har ESTA samt rest in förut. Jag är vit, tjej och med svenskt pass och har inte haft problem en enda gång förutom att köerna kan vara vidriga :p Det enda jag fått fråga om är varför jag är i USA så ofta.
 
<snip>
Ar det något annat vi inte tänkt pa? Finns det någon här med liknande erfarenheter, eller till och med någon som blivit tagen at sidan for 'screening'?

Jag har blivit "screened" i "bakrummet" manga ganger medan jag reste till USA pa turist och arbets visum ... Numera gar jag i kon for "Residents" ... det ar mycket enklare och snabbare.

En kollega, Josef, svensk men med arabiskt ursprung, blev stoppad, inkallad på förhör och ganska otrevligt behandlad.

Hans blonda, svenska flickvän blev igenomsläppt direkt...

Det var tvart om nar vi kom pa en flight fran Mellan Ostern och den enda som togs at sidan for utragning var var blonda blaogda son, medan hans Arabiska kompisar gick rakt forbi...

Men det är ju inte precis någon nyhet att personer med exempelvis arabiskt utseende stoppas oftare än andra? Det finns det ju hur många vittnesmål om som helst.

Att komma in i USA stoppas inte manniskor med Arabiskt utseende ... utan manniskor med arabiska namn och ursprung oftare ... Alla "infarter" till USA har passkontroller.

Att resa via Miami var en pärs. Vi mellanlandade i höstas, och DÅRPIPPIN hade en banan i väskan vilket gav oss ytterligare 1,5 timme i olika köer och upplockat bagage.
Fantastiskt uttryckslösa människor som jobbar med dylikt, inga smile där. Gissar att anställningsintervjun är någon brutal form av "arga leken".

(Jag hatar Miami's flygplats efter en 10 timmars forsening med en 3 aring dar:crazy:)
Det ingar i Homeland Securities utbildning att vara "uttryckslosa" ... det forefaller att vissa forvaxlar "uttryckslos" med "milt oforskamd".
Har man frukt med blir det stora problem. Tur det var Florida och inte California ... dar ar de smatt hysteriska med frukt och gronsaker for att inte fa in "nya" insekter och sjukdommar.

Jag och min man flyger precis lika mycket mellan Madrid och Stockholm och jag har aldrig någonsin blivit stoppad av tullen på Arlanda (oavsett var jag flugit från för övrigt) medan han har blivit det vid tre tillfällen.

Så utseende spelar stor roll (tullarna ser ju inte min partners pass, han blir ju stoppad när han går förbi bara).

Maken, super blond, och typisk Svensk blev under manga ar stoppad i Svenska tullen nar han kom in. Jag brukade saga att det var just hans "bovaktiga" utseende som gjorde det.:p

/hastflicka som rest (forst pa turist/arbets visa och nu med gront kort) in och ut ur USA fran de flesta internationella flygplatser pa ostkusten och vastkusten ... och Denver i mitten/
 
Själv fick jag tips om att skaffa nytt pass när jag hade stämplar från Tunisien, Libyen och Egypten i mitt pass. Jag pratade med amerikanska ambassaden då om just det, för att minimera problem vid ev inresa.

I övrigt blir jag alltid tagen på flygplatsen när det gäller säkerhetskontrollen. Jag tror aldrig jag lyckats ta mig igenom en kontroll utan det. Jag fastnar oavsett om det är i Köpenhamn, arabemiraten eller Thailand. Sen blev anklagad för att vara kines i Libyen men då höll jag på att bryta ihop av skratt (fast jag vågade inte skratta just där och då).
Senast jag reste fick jag ynnesten att "dansa", antar att det var någon sorts kroppsscanning. På Köpenhamns flygplats.
I arabemiraten påstod de jag hade kniv med mig. Vi letade alla febrilt efter ett tag efter kniven. Som inte fanns. Men såklart så var det ett test bara. Där också.
 
När jag var till Thailand andra gången tänkte jag mig inte för.Första gången bodde jag på hotell och fyllde i namnet och det var inga problem men när jag skulle dit efter vi gift oss .Glad i hågen att jag och en stockholmare stod först i kön till passkontrollen i Bangkok .Han kom igenom då han skulle bo på hotell första natten men inte specifierat vilket och det gick bra .men trött som man var kom jag inte ihåg adressen till frugan efter varit på resande fot i nästan ett dygn .då sa tjejen i pass kontrollen ställ dig sist i kön och fundera på din frus adress eller telefonnummer
 
Tusen tack for alla svar och berättelser! Det kanns fortfarande lite olustigt och spant, men a andra sidan tycker jag att man känner sig ratt olustig och spänd (rättslos var ett bra ord @Petruska) när man reser in i USA i största allmänhet, oavsett ursprung. Vi far val satsa pa att förberedelserna racker helt enkelt, och att det värsta som hander ar att han blir lite försenad p.g.a vidare intervjuer!

@Mineur
Gällande nytt pass, om det skaffas i Sverige av svensk medborgare, tar det 5 arbetsdagar efter beställning på polisstationen.
Är resan i slutet av oktober hinner i gott och väl skaffa nytt.
Det ar dessvärre inte ett svenskt pass det ror sig om, utan vi bor i Skottland dar kötiden ar 2 veckor for närvarande, och själva tillverkningen av pass tar sedan upp till 3 veckor. Sa det var en bra tanke som sa, men det kanns onödigt att chansa när vi dessutom inte vet om det spelar någon roll!

@Mineur Även om exempelvis Uganda och Etiopien ligger nära Sudan så är det väldigt olika länder och inte alls säkert att det är nåt som man bryr sig om.
Na det kan ju stamma. Det var någon som nämnde att det kan bli problematiskt med att ha haft längre vistelser i Etiopien i passet eftersom att det ar lite instabilt och dessutom ligger mitt emellan problemländerna Sudan och Somalia, men sa behöver det naturligtvis inte vara. Vi haller tummarna!

OT men varför är dina prickar på rymmen i vartannat ord och vartannat inte? :laugh:

Haha, jag tänkte val att någon skulle påpeka detta! Jag skriver pa en brittisk Macbook, sa auto correct fattar och rattar ungefär vart tredje ord lite snyggt sådär och jag ar for lat for att andra :p
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Svar nej : det menar jag inte .
Jag menar att om man rest mycket in till USA själv så vet man att det inte är så jättekul eller vad man ska kalla det , oavsett och generellt . Jag är svensk, blond och blåögd osv och har som redovisat flängt in och ut i landet i 11 års tid med hemadress USA , business visa med permanent jobb i nämnda land osv, och inte som sagt jättekul oavsett det att gå via immigrations ändå .

Väldigt många fler i tråden har ju även skrivit om detsamma så jag verkar inte ensam om min erfarenhet och känsla trots hur mycket lagliga papper som helst . Dock som sagt så löser det sig ju alltid - det innebär dock lite försening och Obekvämligheter som "värst" .

I övrigt ang att inte ha problem i tull/passerkontroller etc om man tillhör en x nationalitet så som några andra även verkar ha erfarit känner jag inte igen själv att det är automatiskt mer räkmacka . Vet inte hur många gånger både på utresa från Arlanda, i Frankrike, Tunisien, Costa Rica, London etc etc, jag blivit utvald att få väska checkad tex . Utan att ha haft några metallföremål eller märkligheter som fastnat i x-ray ska väl för tydlighetens skull tilläggas :cool:

Mina in och utresor USA är nog ungefär på en snabb höft uppskattat till runt 100 talet och utöver det väldigt mycket resande med flyg till andra länder under många år, inkl långt före 9/11 och IS i nutid.
Men du kan inte på fullt allvar mena att du tror att en som är vit, blond och blåögd blir utsatt för samma diskriminering som en som råkar vara svart eller nästan ännu värre, vara arab?! Då håller jag med ett tidigare inlägg, du måste ha bott under en sten.
 
Jag har fastnat ett flertal tillfällen i nord och centralamerika, trots nordiskt utseende.
Det är hundra frågor om och om igen, och sedan får man gå. Det kommer din sambo också få göra.

Jag kan tycka att det är bra att de har koll på vad det är för folk som kommer in. Skulle önska att det var mer noggrannt här hemma. Senaste gångerna jag har anlänt Sverige har det inte ens suttit någon i passkontrollen, det har bara varit att hämta väskan, om man har någon, och dra.
Det är en fördel att din sambo reser i jobbet och inte reser med barn, då kan man fastna lääänge om man inte heter exakt likadant. ;) Jag har suttit i förhör misstänkt för kidnappning många gånger....
Var har du anlänt från då? Schengenområdet?

Och "bra att de har koll på vad det är för folk som kommer in". Att människor med icke västerländskt namn och utseende diskrimineras i säkerhetskontroller och tullen handlar inte om noggrannhet, det handlar om rasism.
 
Jag har blivit "screened" i "bakrummet" manga ganger medan jag reste till USA pa turist och arbets visum ... Numera gar jag i kon for "Residents" ... det ar mycket enklare och snabbare.



Det var tvart om nar vi kom pa en flight fran Mellan Ostern och den enda som togs at sidan for utragning var var blonda blaogda son, medan hans Arabiska kompisar gick rakt forbi...



Att komma in i USA stoppas inte manniskor med Arabiskt utseende ... utan manniskor med arabiska namn och ursprung oftare ... Alla "infarter" till USA har passkontroller.



(Jag hatar Miami's flygplats efter en 10 timmars forsening med en 3 aring dar:crazy:)
Det ingar i Homeland Securities utbildning att vara "uttryckslosa" ... det forefaller att vissa forvaxlar "uttryckslos" med "milt oforskamd".
Har man frukt med blir det stora problem. Tur det var Florida och inte California ... dar ar de smatt hysteriska med frukt och gronsaker for att inte fa in "nya" insekter och sjukdommar.



Maken, super blond, och typisk Svensk blev under manga ar stoppad i Svenska tullen nar han kom in. Jag brukade saga att det var just hans "bovaktiga" utseende som gjorde det.:p

/hastflicka som rest (forst pa turist/arbets visa och nu med gront kort) in och ut ur USA fran de flesta internationella flygplatser pa ostkusten och vastkusten ... och Denver i mitten/
Jag förstår inte riktigt om du menar att argumentera emot mitt påstående? Naturligtvis stoppas även personer med arabiskklingande namn oftare än de med typiskt västerländska. Men exempelvis tullen har mig veterligen inte tillgång till resenärernas namn, utan går på utseende.
 
I övrigt ang att inte ha problem i tull/passerkontroller etc om man tillhör en x nationalitet så som några andra även verkar ha erfarit känner jag inte igen själv att det är automatiskt mer räkmacka . Vet inte hur många gånger både på utresa från Arlanda, i Frankrike, Tunisien, Costa Rica, London etc etc, jag blivit utvald att få väska checkad tex . Utan att ha haft några metallföremål eller märkligheter som fastnat i x-ray ska väl för tydlighetens skull tilläggas :cool:
Jag talar om tullen på Arlanda där man går igenom när man inte har något att förtulla. Där röntgas alltså inte bagaget såtillvida det inte finns en misstanke från tullens sida. Du kanske talar om säkerhetskontrollen? Där röntgas väskorna och man tar både stickprov samt kollar bagage med organiskt eller vassa föremål. Tullen har ingenting med säkerhetskontrollen att göra - de har helt olika syften och letar efter olika saker.

I övrigt har jag ingenting att säga till dig faktiskt. Jag pratar inte om huruvida det är "roligt" att gå igenom passkontroller eller tull utan om att det finns en stor diskriminering/misstanke gentemot passagerare av visst ursprung eller med ett visst utseende. Om du är okunnig om det eller helt enkelt inte bryr dig så må det så vara, det förändrar liksom inte någonting.
 
Jag förstår inte riktigt om du menar att argumentera emot mitt påstående? Naturligtvis stoppas även personer med arabiskklingande namn oftare än de med typiskt västerländska. Men exempelvis tullen har mig veterligen inte tillgång till resenärernas namn, utan går på utseende.

Nar man kommer till tullen i USA lamnar man bade fram sitt pass och en blankett man fyllt i vad man har med sig (eller inte har med sig) in i landet. Man behover alltsa inte lita pa utseendet har. Dessutom tror jag det ar ganska svart for de flesta att se skillnad pa Latinos, Araber, och de som har sitt ursprung fran Sodra Europa eller vissa delar av Asien.
 
Nar man kommer till tullen i USA lamnar man bade fram sitt pass och en blankett man fyllt i vad man har med sig (eller inte har med sig) in i landet. Man behover alltsa inte lita pa utseendet har. Dessutom tror jag det ar ganska svart for de flesta att se skillnad pa Latinos, Araber, och de som har sitt ursprung fran Sodra Europa eller vissa delar av Asien.
Men argumenterar du alltså emot att människor diskrimineras på grund av sitt utseende? Jag förstår liksom inte syftet med att hävda att säkerhets- och tullpersonal bara går på namn och ursprungsland. Och som om det vore rimligare på något sätt? För övrigt är ju det här ett problem som inte är isolerat till USA.
 
@niphredil ja det står tydligt vad jag avser dvs tull snedstreck passerkontroll. Dvs bägge olika scenarion . Som
Exempel på egen erf av att resa mycket in och ut ur USA hela tiden under många långa år inkl både före och efter 9/11 och Irak, Al kaida, IS osv.

I övrigt så känns din sista paragraf mest som ett behov att få sista ordet via att lite snyggt förkunna att jag på något sätt är otroligt okunnig jmf med dig själv . Tack för det - du får gärna för min del avsluta med sista ordet. Jag har ingen vidare lust eller ser behov att diskutera vidare med dig heller utifrån det vi avhandlat .
 
Men argumenterar du alltså emot att människor diskrimineras på grund av sitt utseende? Jag förstår liksom inte syftet med att hävda att säkerhets- och tullpersonal bara går på namn och ursprungsland. Och som om det vore rimligare på något sätt? För övrigt är ju det här ett problem som inte är isolerat till USA.

Var antydde jag att det pa nagot satt skulle vara rimligare att inte lita till utseende i "profiling"? Jag bara talar om hur det ar nar man kommer in i USA ... Titeln pa traden ar "Att hanskas med passkontrolanterna i USA" och da jag har mycket stor efrarenhet av att resa ut och in i USA har jag bara delat med mig av mina erfarenheter ...
 
Men argumenterar du alltså emot att människor diskrimineras på grund av sitt utseende? Jag förstår liksom inte syftet med att hävda att säkerhets- och tullpersonal bara går på namn och ursprungsland. Och som om det vore rimligare på något sätt? För övrigt är ju det här ett problem som inte är isolerat till USA.

Jag tror att @hastflicka försöker illustrera att så otroligt stor del av USAs befolkning består av så många nationaliteter och ursprung i sig, att de omöjligt fastnar vid enbart ett utseende .
Men jag förstår definitivt hur inlägget läses, jag tycker också det blir svårt att förstå /tolka och väljer att tolka det utifrån perspektivet att @hastflicka levt länge i landet och "kulturen" eller "klimatet" eller hur man bäst ska försöka formulera det.

Sen ändå så Självklart , utifrån USAs nutida historik efter 9/11 och utifrån att sen lång tid historiskt haft en stark profil ang ej lagliga immigranter, så till den grad att besökare kön via immigrations på flygplatsen bokstavligen betecknas ALIENS (inte visitors, inte foreigners etc) har islamofobin verkligen blivit stor och verklig på ett omfattande sätt pga Al kaida och nu IS osv.

Så helt utan vidare skrupler skulle jag säga att definitivt så får en "Alien" med namnet Abduhlla mer uppmärksamhet via immigrations än Lars Svensson ja . Det betyder ju dock inte att de inte kommer in om allt är i sin ordning .

Så tolkar iaf jag hastflickas inlägg .
 
men @mackan förstår du inte att det blir lite goddag yxskaft när jag har skrivit att min man blir stoppad av tullen på ARN och du börjar prata om att de minsann kollar dina väska ibland i säkerhetskontrollen? :confused:. Om nu vet att det är två helt olika saker, vad var då poängen med det du skrev?

Vad en "passerkontroll" är vet jag faktiskt inte. På den flygplats jag arbetat på har det bara funnits säkerhetskontroller (för passagerare, crew/personal samt gods), pass/id/visumkontroller samt tull.

Nu är jag klar i den här diskussionen :).
 
Men @niphredil lägg ner ... Du har redan skrivit att du inget mer har att säga mig, jag har kommenterat att diskussionen för min del gärna får bero så på din önskan, och du är inte ute efter någon diskussion annat än att vända och vrida. Det känns inte särskilt produktivt för någon . Önskar dig en fin kväll !
 
Var har du anlänt från då? Schengenområdet?

Och "bra att de har koll på vad det är för folk som kommer in". Att människor med icke västerländskt namn och utseende diskrimineras i säkerhetskontroller och tullen handlar inte om noggrannhet, det handlar om rasism.
Jag har anlänt från Sverige. Och har blivit utsatt för rasism och diskriminering en hel del, även om jag har nordiskt utseende.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp