Att importera från Irland

Columbus718

Trådstartare
Hej är lite ny här så är lite osäker på hur man gör men jag har en fråga. Jag och mina föräldrar har tänkt oss att köpa en häst till mig. Jag är 14 år och mina föräldrar är inte hästvana mer än vad jag har lärt dom över åren men de hjälper till och försöker. Nu letar vi iaf efter en d-ponny till mig som jag kan träna o tävla. Problemet är att de flesta hästägare inte vill sälja till oss då de inte litar på oss eftersom mina föräldrar inte är hästvana så då tänkte vi kanske någon import från Irland. Är det någon som har någon erfarenhet av att importera eller vet hur man ska lyckas övertala folk i Sverige att sälja till oss? Tacksam för svar och tips!
 
Hej är lite ny här så är lite osäker på hur man gör men jag har en fråga. Jag och mina föräldrar har tänkt oss att köpa en häst till mig. Jag är 14 år och mina föräldrar är inte hästvana mer än vad jag har lärt dom över åren men de hjälper till och försöker. Nu letar vi iaf efter en d-ponny till mig som jag kan träna o tävla. Problemet är att de flesta hästägare inte vill sälja till oss då de inte litar på oss eftersom mina föräldrar inte är hästvana så då tänkte vi kanske någon import från Irland. Är det någon som har någon erfarenhet av att importera eller vet hur man ska lyckas övertala folk i Sverige att sälja till oss? Tacksam för svar och tips!
Har du ingen tränare som kan ställa upp som mentor och referent? Jag hade inte heller velat sälja till en fjortonåring med hästovana föräldrar. Däremot om någon hästkunnig vuxen hörde av sig som sökte åt sin elev hade det känts rimligare.
 
Har du ingen tränare som kan ställa upp som mentor och referent? Jag hade inte heller velat sälja till en fjortonåring med hästovana föräldrar. Däremot om någon hästkunnig vuxen hörde av sig som sökte åt sin elev hade det känts rimligare.
Jag har ett flertal vuxna med hästar och tränare som kan hjälpa mig. Dock är det svårt att fråga och jag vill inte slänga på dom att de ska va som en förälder över mig. Mamma har pratat med dem om det och jag har också stallplats. Frågan är ju hur man ska fråga och vad man ska säga till säljaren? Vill inte att de vuxna ska stå som något ansvar och så.
 
Såhär svarade jag i en annan tråd på samma spår:

Jag har inte importerat själv men har en vän som importerar flera i sitt företag. Hen avråder generellt privatpersoner från att importera själva eftersom det kan bli trassligt. De flesta ponnyer och hästar hen fått hem har varit supertrevliga, men en del har också haft skador, varit rädda och osäkra eller varit en helt annan ponny än den som utlovats. Alla reklamationer har inte gått igenom, men förlusten på dessa ponnyer har täckts av vinsten hen gjort på de andra.
 
Jag har ett flertal vuxna med hästar och tränare som kan hjälpa mig. Dock är det svårt att fråga och jag vill inte slänga på dom att de ska va som en förälder över mig. Mamma har pratat med dem om det och jag har också stallplats. Frågan är ju hur man ska fråga och vad man ska säga till säljaren? Vill inte att de vuxna ska stå som något ansvar och så.
Att vara med som hjälp vid ett hästköp är ngt de flesta tränare gör. Vissa vill ha betalt och vissa gör det som en gratis tjänst för att hjälpa eleven. Jag hade aldrig velat sälja om du som 14 åring med ovana föräldrar kom till mig och ville köpa. Hade du haft med dig en tränare/mentor som engagerade sig i ditt hästköp så javisst.
Avråder er från att importera själva. Vill du absolut ha en irländare så köp en som redan finns i Sverige.
 
Det är förmodligen skillnad mellan att köpa ponny av privatpersoner eller hästförmedlare i sverige.
Eftersom du både har föräldrar utan hästerfarenhet och är lite tveksam till att rådfråga personer i din närhet, så skulle jag nog avråda dig från att importera. Du bör nog åtminstone köpa en ponny som du har möjlighet att träffa och provrida ordentligt innan du köper den och då är det enklast att hitta en ponny som redan finns i sverige.
Sen är det nog viktigt, både för din egen och ponnyns skull, att du övar mer på att fråga kunniga hästmänniskor som kan hjälpa dig när det behövs. Kom ihåg att det aldrig är en svaghet att visa okunskap, det är betydligt värre att låtsas kunna allt och sen göra fel.
 
Jag säger som de andra, be din ridlärare/tränare att följa med och titta på de hästar du är intresserad av. Då minskar du risken att göra ett dåligt köp också.
Lycka till, din perfekta häst finns där ute
 
Det kan bli hur fel som helst att importera en häst när man inte har erfarenhet av varken hästköp, eller egentligen någon större kunskap om häst i stort. Risken att köpa fel, bli lurad, köpa en trasig eller för svår ponny är överhängande, och då står du där ensam med helt fel häst som du kanske inte ens lyckas sälja vidare, så det avråder jag dig starkt från att göra. Att importera kräver god hästkunskap skulle jag påstå samt ett öga för detaljer, det är dessutom lite mer pappersarbete och förberedelser inför en import.
Det finns seriösa hästhandlare i Sverige som tar in en hel del ponnyer från bland annat Irland, kolla där om privatpersoner tvekar.
Men i övrigt håller jag med ameo om att det är viktigt att våga be om hjälp när man känner sig osäker eller inte vet själv. För både hästens och sitt eget bästa.
Lycka till!
 
Jag håller med om att det är bättre att inte importera i din situation. Fråga din tränare om hen kan hjälpa till att leta efter häst. Om hen inte har tid själv kanske hen kan rekommendera någon som är lämplig.

Viktigt att du ser till att ha ett ordentligt team omkring dig. Redan innan hästen är på plats bör du ha planerat vilken stallplats du ska ha (och ser till att de är medvetna om och positiva inför att du kommer behöva få hjälp och stöttning) och tränare.

Du ska inte klara det här själv. Gör det smart istället ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp