Att installera ett 'begagnat' XP

Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Jag har inte på nått sätt sågat windows, jag har bara kommit med min personliga åsikt om att linux e stabilare,. jag använder både win o linux,. win e inget dåligt OS men sen när har man råd att lägga ca 2.000kr på ett os man vill uppgardera typ senast 2 år efter man köpt det. Nu finns ju win 2003 server som är en vidareutveckling av xp som jag snart ska lägga in,. o inom ett år kommer säkert en ny version. skulle ja lagt 2.000:- varje gång ja ville ha det senaste hade man blitt ruinerad.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Såg att jag skrev lite luddigt det jag menade så jag tänkte bara förklara vad som hände mig. :)
Det stämmer nog att XP inte var den största orsaken till att min dator kraschade. Det som hände var att den efter en uppdatering låste sig i vänte-status och sedan inte gick att starta om eller installera om överhuvudtaget.
Lite snabb att dra slutsatser som man är ibland så skyllde jag på XP. :crazy:
Senare så här i efterhand vet jag att den troligaste orsaken var att det var fel på minneshanteraren på moderkortet som i kombinationen med låsningen gjorde att moderkortet var tvunget att bytas ut helt och hållet.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Tycker det låter som en väldigt konstig orsak till ett moderkortshaveri. Vad hade du för moderkort?
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Har kört Linux Suse snart ett år utan problem.
Xp gick hyggligt men är för sårbart. Finns för mycket virus. Sen är det värre med extra program till win. Räcker inte med bara den. Allt annat måste införskaffas också.
I Susen följer så gott som allt med, har inte behövt införskaffa något extra program för den. Sen finns det för den som vill ha andra än de som följer med, massor att tanka ner gratis från nätet, lagligt.
Dock så får man lära om med vissa saker eftersom det inte är win.
Tillbehör kan vara känsligt. Win har så stort stöd av tillverkare att drivrutiner för dom mest konstiga saker finns färdiga. Till Linux bör man bara köpa standard dator tillbehör som inte behöver speciella drivrutiner. Då fungerar det ypperligt.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

mmm, nackdelen är att det kan bli bevärligt om man får för sig att vilja ha en viss digitalkamera eller mobiltelefon och koppla upp mot datorn. sådant fungerar alltid i nyare windowsversioner, men långt ifrån lika ofta på linuxmaskiner. dessutom är det ofta det saknas riktigt kompetenta program inom andra områden än hantering av datorn i sig, programmering och beräkningar för linux. exempelvis har jag inte hittat några bildprogram för linux som kan stå sig i konkuransen från kombinationen photoshop+paintshop (gimp kan slänga sig i väggen).

jag tänker inte försvara microsofts hutlösa priser för sina produkter till privatpersoner. men linux är inte ikapp än som ett fullvärdigt alternativ för vanliga datoranvändare.

och angående sårbart xp - ja, det finns hemskt mycket virus och annan skit för xp. men det är inte så mycket för att det är exceptionellt sårbart som att det är världens utan större konkurans vanligaste os, samtidigt som användarna av det i många fall har väldigt lite koll på sina datorer. linuxanvändarna är få och i de allra flesta fall ganska kunniga. jag har aldrig haft ett enda virus eller spyware på min windowsdator, trots att den varit fast uppkopplad på fetband sedan 98.

/moiran - med windows-arbetsdator och debian-server
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

kompabiliteten i linux har ökat markant,. och dom flesta tillverkare av hårdvara har nu även drivrutiner till linux på sina sidor,. så det är väldigt sällan att man inte får tag i det man behöver.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Jag har ett MSI KT400 B-FISR, fick det utbytt efter den konstiga craschen. Har själv väldigt lite erfarenhet av hårdvaru testning så jag hade den inlämnad för att rensas/installeras om. Då konstaterades det av dom i butiken att den troligaste orsaken till allt var att det var något fel med minneshanteraren. :confused:
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Mitt XP jag har nu är lånat. Jag tog min brors skiva, och numret som fans på hans dator. Jag kan både uppgradera Outlook och själva XP :)

Ska göra om datorn nu snart och tänkte antingen ta kompisens nummer (hennes skiva jag ska låna) eller hämta hem en nyckel från Internet.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Skulle tro att Linux är ikapp för hemma användaren. Kör suse 8.2 och den innehåller alla program jag behöver. Digital kamera, digitalv video mm. Det enda jag inte kan göra är att gå tll banken, de har låst sig till IE så inga andra webläsare fungerar.
Köper man tillbehör från början som är generella så går dom i Linux. Det som är mjukvaro emulerat går ju inte alltid.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Relationer Varning, wall of text. Det är inte ofta jag frågar buke om råd om allvarligare saker, men jag vet varken ut eller in just nu. Har inte...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 592
Senast: mandalaki
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 022
Senast: escodobe
·
IT & mobiler Är det svårt att byta språk på XP ? Alternativt hur svårt är det att grundinstallera det ? Kan ju förklar lite så att ni förstår, jag...
Svar
1
· Visningar
1 192
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp