Bukefalos 28 år!

Att inte försäkra

K

Kat

Självklart är det bra att ha sina älsklingar försäkrade. Men ni som inte har det - varför låter ni bli?

Jag har mina oförsäkrade eftersom jag har så många. Visst kan allt hända samtidigt, men sannolikheten för att det ska hända alla fyra samtidigt är ganska liten. Därför lägger jag hellre pengarna direkt om och när det behövs, istället för att ge försäkringsbolaget en massa stålar.
 
Sv: Att inte försäkra

Jag har mina avelskatter försäkrade bl.a för att när man har sålt sin kull så har jag skyldighet att under dom 2 första åren ersätta eller ta (och betala) tillbaka om ett sk dolt fel dyker upp. Eftersom varje kattunge kostar 5000:- så är det lite för mycket pengar att sitta på.
Men jag har även haft funderingar på nu när ingen katt längre är avelskatt att spara undan en rejäl summa på sikt och då ta bort försäkringen. Stannat vid fundering än så länge.
 
Sv: Att inte försäkra

Jag har två försäkrade katter, båda hanar och båda försäkrade sedan första veckan jag hade dem.
Den äldsta hade jag försäkrad även som innekatt då han kan skada sej inne lika väl som ute (spisar, varmt vatten, höga fönster, klämskador..).
Jag betalar sammanlagt 650 pix om år, det är mindre än vad jag slänger ut på cig i månaden, jag skulle må väldigt dåligt ifall jag var tvungen att ta bort dem för att jag inte har råd att laga dem.
 
Sv: Att inte försäkra

Våra är inte försäkrade vad jag vet. Dom är 4 st. Har samma anledning som dej..
Iåf så är det mor som sköter det där så jag är inte helt säker
 
Sv: Att inte försäkra

Tycker det är helt okej att ha oförsäkrat så länge man har koll på att det kan dra iväg en hel del i kostnad. Hade jag närmare 20.000:- att plocka fram (eller låna) om det blev panik så hade jag nog också haft dom oförsäkrade. Men jag känner som vacasso, jag ska inte behöva avliva för att jag inte har råd att behandla.
 
Sv: Att inte försäkra

Vi har alltid haft våra katter försäkrade vilket var en väldig tur nu...
I stället för att behöva betala ca 7000:- så behöver vi "bara" betala ca 2000:-.
Då kändes det faktiskt ganska bra att ha en försäkring men om sanningen ska fram så har vi funderat på att spara undan i stället men precis som för andra så har det stannat vid funderingen...
 
Sv: Att inte försäkra

Jag har mina kattor oförsäkrade.
De är för gamla för att utsättas för div. behandlingar om de blir sjuka eller skadade.
Så om inte skadan bara är lindrig och behandlingen skonsam för katten, så kommer de att avlivas i stället.
Om den 14 åriga katthonan får livmoderinflammation, så kommer jag inte att operera henne.
Hon har redan levt sitt liv.
I övrigt så brukar katterna här vara antingen friska eller döda, överkörda är vanligast, så en veterinärvårdsförsäkring hjälper ju inte då.
Den fungerar ju inte heller på "försvunnen katt".
 
Sv: Att inte försäkra

jag har mina försäkrade. Förra sommaren blev den ena katten påkörd och bröt benet. Det var ett komplicerat benbrott som skulle kräva många efterbesök, förutom den kostsamma operationen. Jag var väldigt glad att vi hade försäkringen hade inte stått ut om jag varit tvungen att avliva honom p.ga att jag inte hade råd att operera. När vi summerade ihop vad allt gått på så stannde det på ca 22000 nu fick vi lägga ut ca 5000 själva, men det var inte så farligt vilket känns lagom . Så jag kommer alltid ha mina missar försäkrade
 
Sv: Att inte försäkra

Jag har mina försäkrade. Den ena är avelskatt och alltså så mycket försäkrad det bara går (Vet.vård, liv, avel och elit). Den andre är pensionär, och har "bara" en heltäckande vet.vård. försäkring. Hade jag haft 50.000:- på banken hade jag nog skippat försäkring, men mina katter ska aldrig bli utan vård för att det blir för dyrt, så just nu har jag dem försäkrade.
 
Sv: Att inte försäkra

vi har haft katt sen jag var tre år, ingen av dem har varit försäkrad. jag visste inte ens att man Kunde försäkra katter förrän för ett par år sen. så det känns liksom bara naturligt att inte ha katten försäkrad.
 
Sv: Att inte försäkra

Varför inte få den 14-åriga honkatten kastrerad så slipper du tänka på livmoderinflammation? 800-1000 kr för att slippa ett sådant otyg är att räkna som en investering.
 
Sv: Att inte försäkra

Har 12 skogisar och alla är fullförsäkrade liv, avel, elit och vet.vård. Betalar 928:- i månaden för detta och det gör jag gärna, det är det bästa jag har!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
970
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 065
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp