Att inte tycka om....?

Ja och jag höll med och tyckte det var en viktig poäng.
Är det problem med det?

Nej, jag blev bara osäker på vad du menade, det framstod som du menade att jag hade skrivit något helt annat när du kommenterade att du tyckte det ”faktiskt”.
 
@Jarmo ge inte upp nu. Är du trött? Stressad? Som du tydligt beskriver äger du problemet. Du är arg.

Lite i dina sista kommentarer ger du tecken på detsamma som med hästen. Hästen är en seg ”Janne långben” men det ärfaktiskt inte hästens fel, ingen annan verkar irriterad i stallet enligt dig. Folk skriver inte som du vill det är inte folks fel, detta är ett öppet forum och inte dina vänner som måste slicka dina känslor.

Lös orsaken till din ilska, problemet är inte hästen och inte forumdeltagarna.
 
Själv tror jag, som jag skrev, att jag givit er fel information. Samt för mycket.
Mitt problem är MITT DÅLIGA SAMVETE mot "hästkräket" inget annat. Så då ville jag veta om några andra hade liknande problem? Med att ha dåligt samvete för att man inte tycker om en individ. Jag tyckte och trodde att jag skrev väldigt sparsamt. Men tydligen har mitt inlägg väckt väldigt negativa fantasier hos folk om vilken hemsk människa jag är. Ja.... I sig kanske det var vad jag bad om. Som skämdes över mina känslor. Men jag önskar faktiskt att jag inte skrivit några detaljer alls.

Jag är ny här på Bukefalos och visste inte att så många här var experter på att märka ord. Jag skall försöka tänka till bättre framöver, men just nu är jag så förskräckt så jag nog sitter med för evigt munkavle på mig själv(här inne.).

Ta det lugnt, det blir ofta så här på ett diskussionsforum. Man får lära sig bortse från de som uppenbarligen vill något annat än svara på den frågan man hade eller som inte har förstått ens intention. Så låter man dom diskutera vidare på sitt spår - men ta inte åt dig av dumheter!

Jag förstod i allafall din fråga och tanke med ursprungsinlägget. Säger samma igen - lugn - det är okej att ogilla andras gullegrisar.
 
@Jarmo ge inte upp nu. Är du trött? Stressad? Som du tydligt beskriver äger du problemet. Du är arg.

Lite i dina sista kommentarer ger du tecken på detsamma som med hästen. Hästen är en seg ”Janne långben” men det ärfaktiskt inte hästens fel, ingen annan verkar irriterad i stallet enligt dig. Folk skriver inte som du vill det är inte folks fel, detta är ett öppet forum och inte dina vänner som måste slicka dina känslor.

Lös orsaken till din ilska, problemet är inte hästen och inte forumdeltagarna.

Eller också är det helt okej att ogilla vissa hästar och man behöver inte alls gå till sig själv och rannsaka sina ilskor. Jag fattar att Jarmo ledsnar som ny på ett forum och tar åt sig av en massa som hen inte alls är involverad i
 
@Jarmo jag var lite eller mycket hård . Ursäkta. Ta det lugnt nu och gå vidare du var också hård och förtalade medlemmar i denna tråd i andra trådar. Ta det lugnt nu och gå vidare och lär känna forumet. Mackan är som mackan är eller vad hen nu heter t ex.
 
Själv tror jag, som jag skrev, att jag givit er fel information. Samt för mycket.
Mitt problem är MITT DÅLIGA SAMVETE mot "hästkräket" inget annat. Så då ville jag veta om några andra hade liknande problem? Med att ha dåligt samvete för att man inte tycker om en individ. Jag tyckte och trodde att jag skrev väldigt sparsamt. Men tydligen har mitt inlägg väckt väldigt negativa fantasier hos folk om vilken hemsk människa jag är. Ja.... I sig kanske det var vad jag bad om. Som skämdes över mina känslor. Men jag önskar faktiskt att jag inte skrivit några detaljer alls.

Jag är ny här på Bukefalos och visste inte att så många här var experter på att märka ord. Jag skall försöka tänka till bättre framöver, men just nu är jag så förskräckt så jag nog sitter med för evigt munkavle på mig själv(här inne.).

Jag har alltid haft nån häst i varje stall som jag varit i som jag har tänkt ”skitjobbig” om. Ofta ouppfostrade buffliga hästar som regelbundet dragit mig över stallplanen eller terroriserat min egen häst.
Men jag har nog _egentligen_ varit irriterad på ägaren som inte kan uppfostra sin häst eller möjligtvis den ansvariga som inte inser att hästen inte mår bra / går i fel hage / jobbas fel etc.
Då är det lättare att hantera hästen mer neutralt. För det är ju aldrig hästens fel. Jag har inget behov av att älska alla hästar så skäms inte för att jag inte gillar vissa individer.
Har jag däremot jobbat med dem (tex om jag verkligen inte gillat en ridskolehäst eller liknande) har jag tvingat mig själv att hitta nån slags relation med dem. Det går oftast att hitta drag man gillar som man kan bygga vidare på. Tyckte att en häst som stod på en ridskola där jag jobbade var SVINJOBBIG på alla sätt - slutade med att jag köpte den och hade mycket roligt med den! :D
 
Ja, då får jag be om ursäkt för min otydlighet igen. För mig betyder inte ordet "fanskapet" något särskilt allvarligt. Ändå är jag en person som vårdar mitt språk men kanske just därför som jag inte hade en tanke på att just det skulle omvandla mig till värsta hästvåldsverkaren.

Sen skriver du "Men var iallafall neutral känslomässigt kring hästen" (Var i alla fall känslomässigt neutral kring hästen?) och så lade du till en förklaring att du tycker att det låter som en häst som faktiskt försöker men inte är så snabb i huvudet.. Vad tyckte du då att jag skrev? Jag skrev ju precis det och liknade hästen med Janne Långben(Walt Disney) men det gick dig förbi?

Jag är otroligt cool med hästen.

Mitt beskrivna problem hade med min skam att göra. Att jag tycker inte om den. Jag förstår att du vill ösa på den skammen och jag kan förstå att jag skall skämmas. Men du skall inte för dens skull klä in det hela i ord som att jag behandlar hästen illa, för det vet du ingenting om.

Hade det varit lika illa om jag kallat hästen för "Åsnan" eller som jag ju liknade den vid Långben/Goofy var det också illa?

Skrivet med detta så tycker jag faktiskt att du är löjlig som hakar upp dig på ett enda ord och tycker att det ger dig rätt att komma med allehanda anklagelser om hur illa jag betett mig.
Du skriver ju att du tycker den är störd osv hela tiden i första inlägget, långben är inte störd..Och jag tycker att om man stör sig såpass mycket på den som du gör så borde du se över det och fundera på hur du kan lära dig att tänka på ett annat sätt kring hästen.
 
@Jarmo jag var lite eller mycket hård . Ursäkta. Ta det lugnt nu och gå vidare du var också hård och förtalade medlemmar i denna tråd i andra trådar. Ta det lugnt nu och gå vidare och lär känna forumet. Mackan är som mackan är eller vad hen nu heter t ex.

Ursäkta men om du ska prata om folk i 3:e person så är det hyfs att tagga den personen .
 
Tycker det är relativt vanligt, faktiskt. Att hästar som hanteras av många (framförallt i hobbystall) lär sig en massa dumma olater. Både av inackoderade och stallägare.

Håller med helt, liksom jag håller med @mackan som skrev samma sak

Både att hästarna hanteras olika och lär sig oönskade beteenden, och att kollektivstall av ofta innebär hög stressfaktor. Många människor, olika hantering, relativt hög ljudnivå, etc.

När jag jobbade i ridverksamhet hade vi en brötig nordis som funkade fint på lektion (klok häst som gjorde var ridfröken sa oavsett om ryttare gjorde rätt eller inte ;)). Men den var svår i stallet - kunde knuffa undan elever och dra iväg ut på äventyr, vägrade lyfta hovar, etc. Han hanterades bara av personal. Då gick det fint, han kände sig trygg med vem som kom in i boxen, och det var aldrig några besvär.

Min egna gamla var stresskänslig och hade en arsenal av otrevliga beteenden när han blev osäker, men funkade perfekt med sina lugna människor. Det var så vansinnigt skönt att flytta, först till lösdrift och sedan till ett stall där stallägaren skötte in- och utsläpp etc. All stress rann bort på två veckor. Inget sparka i väggen, inget hotande av förbipasserande, inget vakta maten, inget tissel om den elaka hästen. Om jag lärde mig något av honom så var det hur mycket djurs beteende speglar stallmiljön.
 
Du skriver ju att du tycker den är störd osv hela tiden i första inlägget, långben är inte störd..Och jag tycker att om man stör sig såpass mycket på den som du gör så borde du se över det och fundera på hur du kan lära dig att tänka på ett annat sätt kring hästen.

Menar du Janne Långben? Jag tror att DU har ett stort problem.
 
Ta det lugnt, det blir ofta så här på ett diskussionsforum. Man får lära sig bortse från de som uppenbarligen vill något annat än svara på den frågan man hade eller som inte har förstått ens intention. Så låter man dom diskutera vidare på sitt spår - men ta inte åt dig av dumheter!

Jag förstod i allafall din fråga och tanke med ursprungsinlägget. Säger samma igen - lugn - det är okej att ogilla andras gullegrisar.

Tack för ditt UNDERBARA svar! Jag har börjat känna att jag får snart "ta på mig pansarvästen"(symboliskt uttryck.) för att ens våga titta in här. Aldrig hade jag trott att jag skulle ställa till med sådant här vansinne i åsikter men man blir väl aldrig för gammal för att lära sig. Men tusen tack för "peppen". Samt för att du besvarar och t.o,m, förstår grundprobelmsfrågan!
 
Tack för ditt UNDERBARA svar! Jag har börjat känna att jag får snart "ta på mig pansarvästen"(symboliskt uttryck.) för att ens våga titta in här. Aldrig hade jag trott att jag skulle ställa till med sådant här vansinne i åsikter men man blir väl aldrig för gammal för att lära sig. Men tusen tack för "peppen". Samt för att du besvarar och t.o,m, förstår grundprobelmsfrågan!
Glöm inte bort att en text kan tolkas väldigt olika beroende på vem som läser och hur den personens humör är för stunden.

Är det något inlägg som verkar argt/surt släpp det, ta ett break gå tillbaka och läs utan känslor inblandade (dvs neutralt), sen läs ytterligare en gång precis som om det är din allra bästa vän som skrivit texten.
Låter det fortfarande argt/surt, svara inte låt det rinna av dig som vatten på en gås. Been there done that.

Oftast när man svarar på sådana inlägg blir det bara värre än vad det var från början.
Världen kommer ej gå under om man ignorerar ett argt meddelande på nätet, snarare kan man se det som så att det säger mer om personen som skrev det än om en själv.
Genom att inte svara sänker man ej sig ner till deras nivå.

Jag vet att det inte är lätt, men börjar man aldrig kommer inget förändras. :)
Några hjälpsamma tips på vägen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 128
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp