Att inte tycka om....?

Tänkte lite samma, säg det djur som inte gör vad det tjänar på :)

Ja och dessutom så är ju ”tjänar på” inte ur mänskligt perspektiv dvs hästen/djuret agerar inte så utstuderat utifrån lärdomar och upplevelser som människan.

Deras agerande är ännu mer okomplicerat , simpelt och utan baktankar .
 

@Annwa Nej attityd är en mänsklig term inkl det du uttrycker ang hästens beteende.

Du editerade din post medans jag skrev. Men oavsett:
En häst har inte en ”attityd” utifrån termens betydelse. En häst lär sig olika beteenden beroende på hur den hanteras.
 
Säger du ja, jag säger något annat. Om attityd inte är ett inlärt beteende behöver vi inte försöka uppfostra något, varken djur eller barn.
 
Säger du ja, jag säger något annat. Om attityd inte är ett inlärt beteende behöver vi inte försöka uppfostra något, varken djur eller barn.

Oj ? På vilket sätt i sammanhanget tycker du det är bemärkansvärt det jag kommenterat ? Tråden handlar väl inte heller om att uppfostra något djur (eller barn) hoppas jag .😳
 
Hej! Jag undrar om någon här inne varit med om att denne inte gillar någon annans häst? Skriv gärna varför och hur ni hanterade det? Mitt egenupplevda problem är en häst som inte visar någon som helst försiktighet varken för artfränder eller för oss människor. Den bara dundrar på och man får passa sig vid insläppt för att inte tala om ut- och insläpp av den egna hästen. Jag tycker att den hästen är "helt knäpp" och skulle gissa att den fötts upp på nappflaska och levt isolerad ett par år, på något mystiskt vis, för den har som inget "hästvett" alls!

Samtidigt så skäms jag över mig själv. För jag har verkligen börjat tycka ILLA om den. Den är absolut inte aggressiv, åtminstone inte mot människor utan mer dumdristigt klumpig och andra skrattar åt att den har adhd och det är då jag skäms för jag vill påstå att den är STÖRD. Jag har även funderat på om den har fel på synen eller varför måste den på vinst och förlust rusa in i andra och jag blir orolig för de andra hästarna. Särskilt en som är över tjugofem år gammal och knappast så snar i svängarna.

Jag kan inte skriva så mycket mer, då det känns som att jag redan skrivit för mycket. Att jag skäms ihjäl om hästägaren läser här inne och inser vad jag gjort, typ.... Nä, men självklart så borde jag ta upp det med denne själv men av någon anledning så har tiden gått och jag är väl lite feg och så hade jag hoppats att andra skulle ta tag i "problemet" men nu verkar det endast vara jag som tycker att det är ett problem. Att alla andra verkar överseende med att "han har adhd, fniss, fniss och gulligull" och då känner jag mig som ett SVIN som verkligen börjat tycka illa om "fanskapet".

Så...? Finns det någon mer här som skämts för att de råkat inte gilla någon annans häst?

Alltså jag är så himla tråkig att jag väldigt sällan gillar andras hästar. Jag tycker kanske inte illa om så många hästar men är ofta väldigt neutral inför andras hästar, med några undantag givetvis.

Visst har det dykt upp hästar som jag tyckt illa om, de är inget jag behöver berätta för ägaren utan jag försöker istället bara hantera den så lite som möjligt. Men i hanteringen som sker så blir de ju behandlade schysst såklart Min känsla får ju inte gå ut över hästens välbefinnande.
 
Problemet jag ser och som jag ogillar är sättet du skriver om den, man skriver inte "fanskapet" om en häst. Att gå och tänka sådana tankar om en häst ger dålig energi, den energin känns av av hästarna och det blir inget positivt av det.

Ingen vad jag ser skriver att man måste gilla alla hästar, tvärtom. Risken är dock att man behandlar hästar man inte tycker om på ett annat sätt än andra hästar. Risken att man har mindre tålamod osv med sådana hästar blir stor om man går och pratar/(tänker på det sättet om dom.

Att inte tycka om är okej, men var iallafall neutral känslomässigt kring hästen. Tycker det låter som en häst som faktiskt försöker men som faktiskt kanske inte är så snabb i huvet alltid, av det du beskriver så tycker jag inte det låter direkt som en häst man vill kalla för "fanskapet".

Ja, då får jag be om ursäkt för min otydlighet igen. För mig betyder inte ordet "fanskapet" något särskilt allvarligt. Ändå är jag en person som vårdar mitt språk men kanske just därför som jag inte hade en tanke på att just det skulle omvandla mig till värsta hästvåldsverkaren.

Sen skriver du "Men var iallafall neutral känslomässigt kring hästen" (Var i alla fall känslomässigt neutral kring hästen?) och så lade du till en förklaring att du tycker att det låter som en häst som faktiskt försöker men inte är så snabb i huvudet.. Vad tyckte du då att jag skrev? Jag skrev ju precis det och liknade hästen med Janne Långben(Walt Disney) men det gick dig förbi?

Jag är otroligt cool med hästen.

Mitt beskrivna problem hade med min skam att göra. Att jag tycker inte om den. Jag förstår att du vill ösa på den skammen och jag kan förstå att jag skall skämmas. Men du skall inte för dens skull klä in det hela i ord som att jag behandlar hästen illa, för det vet du ingenting om.

Hade det varit lika illa om jag kallat hästen för "Åsnan" eller som jag ju liknade den vid Långben/Goofy var det också illa?

Skrivet med detta så tycker jag faktiskt att du är löjlig som hakar upp dig på ett enda ord och tycker att det ger dig rätt att komma med allehanda anklagelser om hur illa jag betett mig.
 
Det behöver inte handla om andras gullegris.

Vi får ganska lite info av dig, både om dig och dina kompisar och vad ni gör i hagen med hästarna, eller mer om stallet. Är det en ridskola eller ett privatstall, har nån av er egen häst där? Vi får info om att ni (alt dina kompisar?) säger ADHD-hästen och du själv kallar den (inom citationstecken) fanskapet.

Jag accepterar ex inte att bli översprungen eller knuffad. Men det är en häst, ett djur. De är inte kapabla att planera elakheter. Det du beskriver är olydnad och det är människorna runt om som är ansvariga för att lära in korrekt beteende. Om du och dina vänner inte klarar det så ska ni säga nej till att hantera den och låta ägaren eller mer kunniga personer göra det. Inte för att den är en ADHD-häst, utan för att den behöver träning och stabilitet för att lära sig rätt.

Visst kan den ha problem med synen, eller så är det en ren disciplinfråga. Det spelar ingen roll. Försätt er inte i en situation där någon kan bli skadad, och utsätt inte hästen för situationer som förstärker det dåliga beteendet som ska bort.

Själv tror jag, som jag skrev, att jag givit er fel information. Samt för mycket.
Mitt problem är MITT DÅLIGA SAMVETE mot "hästkräket" inget annat. Så då ville jag veta om några andra hade liknande problem? Med att ha dåligt samvete för att man inte tycker om en individ. Jag tyckte och trodde att jag skrev väldigt sparsamt. Men tydligen har mitt inlägg väckt väldigt negativa fantasier hos folk om vilken hemsk människa jag är. Ja.... I sig kanske det var vad jag bad om. Som skämdes över mina känslor. Men jag önskar faktiskt att jag inte skrivit några detaljer alls.

Jag är ny här på Bukefalos och visste inte att så många här var experter på att märka ord. Jag skall försöka tänka till bättre framöver, men just nu är jag så förskräckt så jag nog sitter med för evigt munkavle på mig själv(här inne.).
 
Senast ändrad:
Tycker inte du ska skämmas över att du inte tycker om hästen och det är absolut inget krav för att hantera hästen t.ex till och från hagen. Bara för att man inte tycker om hästen så är man inte automatiskt elak mot den.

Jag gillar inga hästar än mina egna typ. Har stått inackorderad i snart 15 år och det är ytterst få hästar jag tyckt om. Många hästar är buffliga och svin att hantera. Vissa står högt i blod och är avlade för ett helt annat ändamål än att hobbyridas på helgen, då blir det ofta pannkaka av det hela när det gäller hantering pga understimluering.
 
Skrivet med detta så tycker jag faktiskt att du är löjlig som hakar upp dig på ett enda ord och tycker att det ger dig rätt att komma med allehanda anklagelser om hur illa jag betett mig
Välkommen till buke där det är väldigt vanligt att det hakas upp på ett ord, även en mening kan tas ur sitt syfte och hakas upp. För att inte glömma allt läsande mellan raderna och gärna tolkar in saker som inte ens är skrivna.
Jag har börjat ignorera dessa då det inte är värt energin att försöka förklara och hur mycket jag än förklarar blir det oftast värre.

Angående hästen hade jag försökt så gott det går att ignorera och inte tänka på att jag stör mig på den alt. Inte gillar den.
 
Själv tror jag, som jag skrev, att jag givit er fel information. Samt för mycket.
Mitt problem är MITT DÅLIGA SAMVETE mot "hästkräket" inget annat. Så då ville jag veta om några andra hade liknande problem? Med att ha dåligt samvete för att man inte tycker om en individ. Jag tyckte och trodde att jag skrev väldigt sparsamt. Men tydligen har mitt inlägg väckt väldigt negativa fantasier hos folk om vilken hemsk människa jag är. Ja.... I sig kanske det var vad jag bad om. Som skämdes över mina känslor. Men jag önskar faktiskt att jag inte skrivit några detaljer alls.

Jag är ny här på Bukefalos och visste inte att så många här var experter på att märka ord. Jag skall försöka tänka till bättre framöver, men just nu är jag så förskräckt så jag nog sitter med för evigt munkavle på mig själv(här inne.).


Min sammanfattning av tråden:
1. hästar är djur och du ska inte lägga mänskliga tolkningar på deras beteenden, däremot känner vi alla olika inför olika individer och det är ok - utan skamkänslor.

2. du bör inte hantera en häst om du tycker att den är obehaglig, pga skaderisk för dig själv och med risken att hästens dåliga beteende förstärks.

Det är vad jag läst.

Ser inte alla negativa fantasier som du känner dig anklagad för. Några skriver att om vikten att vara emotionellt neutral. Helt rimligt när du svarar en främmande person på nätet. Folk här är ju inte tankeläsare.
 
Själv tror jag, som jag skrev, att jag givit er fel information. Samt för mycket.
Mitt problem är MITT DÅLIGA SAMVETE mot "hästkräket" inget annat. Så då ville jag veta om några andra hade liknande problem? Med att ha dåligt samvete för att man inte tycker om en individ. Jag tyckte och trodde att jag skrev väldigt sparsamt. Men tydligen har mitt inlägg väckt väldigt negativa fantasier hos folk om vilken hemsk människa jag är. Ja.... I sig kanske det var vad jag bad om. Som skämdes över mina känslor. Men jag önskar faktiskt att jag inte skrivit några detaljer alls.

Jag är ny här på Bukefalos och visste inte att så många här var experter på att märka ord. Jag skall försöka tänka till bättre framöver, men just nu är jag så förskräckt så jag nog sitter med för evigt munkavle på mig själv(här inne.)
Nej aldrig haft dåligt samvete för att jag inte gillar allt och alla. Skulle snarare fundera på varför jag känner dåligt samvete.

Ord och tankemönster påverkar oss i allra högsta grad och så negativa ord du skrivit om hästen kan mycket väl ha att göra med det dåliga samvetet om nu inte orättvist hanterade av hästen ligger bakom.
 
….
Det är inte ovanligt i kollektivstall att hästarna blir dåligt hanterade och lär sig massa olater - i princip enbart pga de som hanterar dem.
Tycker det är relativt vanligt, faktiskt. Att hästar som hanteras av många (framförallt i hobbystall) lär sig en massa dumma olater. Både av inackoderade och stallägare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 604
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 188
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp