Att inte tycka om....?

Det viktiga är att aldrig låta det gå ut över hästen. Den är som den är av en anledning och har inte själv bett om att få vara där den är.
 
En viktig sak att komma ihåg är att (nästan) ingen jag mött har ansett att de hanterat varken människor eller djur orättvist. När man påtalar att något är mindre schysst så får man ofta höra att det egentligen är den andra partens fel. (här kan man/jag ju även analysera hur man/jag själv beter mig :o)

Den enda vars beteende vi helt äger är oss själva. I kontakter med ffa barn och djur har man ett ansvar att analysera sitt eget beteende och se vad man själv kan göra annorlunda för att få relationen så friktionsfri som möjligt. Ibland kan man undvika - om man själv ogillar sin hästs hagkompis så kanske man kan ordna med ett byte?

Hur hanterar dagispersonal att de inte älskar alla barn? Eller personer som jobbar på ett boende? Köper vi att "de bara är människor"?
Så länge den som går in till hästen inte går in med dåligare energi och inte hanterar mer hårdhänt/ ryckigt/ slarvigt/mm så ser jag inga problem.

Att härja med grimskaft eller börja tala om att byta hage tycker jag snarare signalerar rädsla hos tvåbenta än om det handlar om var hästen ligger på gillaskalan.
 
En viktig sak att komma ihåg är att (nästan) ingen jag mött har ansett att de hanterat varken människor eller djur orättvist. När man påtalar att något är mindre schysst så får man ofta höra att det egentligen är den andra partens fel. (här kan man/jag ju även analysera hur man/jag själv beter mig :o)

Den enda vars beteende vi helt äger är oss själva. I kontakter med ffa barn och djur har man ett ansvar att analysera sitt eget beteende och se vad man själv kan göra annorlunda för att få relationen så friktionsfri som möjligt. Ibland kan man undvika - om man själv ogillar sin hästs hagkompis så kanske man kan ordna med ett byte?

Hur hanterar dagispersonal att de inte älskar alla barn? Eller personer som jobbar på ett boende? Köper vi att "de bara är människor"?
Varför drar du slutsatsen att inte tycka om och behandla illa är synonymt? Bara för att man inte tycker om någon måste man ju inte behandla den som skit. Den där hästen jag avskydde och som avskydde mig hanterade jag som andra hästar men ökade mitt säkerhetstänkande rejält. Jag ställde därmed större krav på den än min egen som jag litade på. Det rätt naturligt att göra så med en individ som hållit på att sparka in pannbenet på en. Jo jag behandlade den annorlunda på ett sätt. Jag hade aldrig rättat till täcket på den då det varit farligt för mig.
Den häst i stallet jag ogillar nu behandlar jag som alla andra hästar och är noggrann med att hälsa på då jag ska ta in den och att berömma den då den gör rätt. Jag tror faktiskt inte att den hästen har en susning om att jag ogillar den.
 
Jag anser att om du tycker illa om en häst försök att minimera dina kontakter med den. Om det inte funkar får du nog köra "fake it till you make it". Jag anser faktiskt inte att det är OK att någon som hanterar en häst (ett barn eller något annat djur) regelbundet ogillar den/honom/henne. Man får leta och hitta de försonande dragen. Bygga relationen. Det är ett ansvar som människan (den fria) eller den vuxne. Oavsett om du gillar/ogillar en häst är stallet hens hem där hen ska respekteras.

Jag har mött alltför många hästar som "någon" har börjat tycka är skitjobbig (ofta har det funnits osämja mellan hästarnas människor först och sedan har man rationaliserat det med att X har en häst som är dryg och ouppfostrad). Sedan har "alla" i stallet börjat hänga på - vilket har lett till att vissa hästar blir mer eller mindre mobbade. Får däng med grindskaft för minsta lilla, är aldrig den som får lite extra gos vid täckesbyten etc. (Det är mycket sällan de populära människornas hästar som är "dryga")

Hästarna är så oerhört utlämnade till oss människor. Det är som barn på dagis. De kan inte skicka i väg sitt CV och leta en ny plats om "personkemin" inte stämmer.
Bygga relationen med sin häst kan ägaren själv göra. Jag som jobbat med hästar i rätt många år har noll intresse av att ställa mig och gosa med någon annans häst "bara för att", när jag ska byta täcken på och släppa ut och fodra 20-30 hästar. Jag kan ogilla en häst extremt mycket utan att behandla den illa, jag gör det jag ska och förväntar mig att hästen låter mig göra det.

Handlar det om hästar som saknar vettigt språk, uppmärksamhet eller liknande så tvekar jag inte alls inför att säga till hästen fysiskt - jag kunde ju inte direkt spendera timtals på att uppfostra någon annans häst? Min prioritet var att få jobbet gjort, se till att alla hästar fick den omvårdnad de skulle och hålla mig själv utom fara. För det är ju just det såna hästar blir - farliga. Och då går min och andra människors säkerhet före. Jag hanterade liksom andras hästar i ca 10 minuter/dag, ägarna själva kanske 1-2 timmar/dag och övrig tid gick de med andra hästar. Det fanns noll syfte för mig att gosa med eller bygga relation med någon annans häst, men respektera alla hästar och behandla dem på ett vettigt sätt kan jag liksom göra ändå, oavsett mina personliga preferenser.
 
Varför drar du slutsatsen att inte tycka om och behandla illa är synonymt? Bara för att man inte tycker om någon måste man ju inte behandla den som skit. Den där hästen jag avskydde och som avskydde mig hanterade jag som andra hästar men ökade mitt säkerhetstänkande rejält. Jag ställde därmed större krav på den än min egen som jag litade på. Det rätt naturligt att göra så med en individ som hållit på att sparka in pannbenet på en. Jo jag behandlade den annorlunda på ett sätt. Jag hade aldrig rättat till täcket på den då det varit farligt för mig.
Den häst i stallet jag ogillar nu behandlar jag som alla andra hästar och är noggrann med att hälsa på då jag ska ta in den och att berömma den då den gör rätt. Jag tror faktiskt inte att den hästen har en susning om att jag ogillar den.
Inte tycka om är inte synonymt med att hantera illa (men människor hanterar ofta de som de ogillar illa - och jag utgår ifrån att de som skriver här är människor - varför ett råd är att vara aktiv och medveten i situationer där man känner större grad antipati eller sympati. Precis så som du beskriver att du hanterar hästen som du ogillar nu).

En liten ögonöppnare kan vara att "tycka illa om" inte heller är en synonym till att den o-omtyckta är farligare än andra. Men även här är det lätt hänt att vi som människor utgår ifrån att våra känslor är rationella och söker en förklaring därför är det lätt att vi klassificerar det vi inte tycker om eller inte förstår som "farligt".
 
Inte tycka om är inte synonymt med att hantera illa (men människor hanterar ofta de som de ogillar illa - och jag utgår ifrån att de som skriver här är människor - varför ett råd är att vara aktiv och medveten i situationer där man känner större grad antipati eller sympati. Precis så som du beskriver att du hanterar hästen som du ogillar nu).

En liten ögonöppnare kan vara att "tycka illa om" inte heller är en synonym till att den o-omtyckta är farligare än andra. Men även här är det lätt hänt att vi som människor utgår ifrån att våra känslor är rationella och söker en förklaring därför är det lätt att vi klassificerar det vi inte tycker om eller inte förstår som "farligt".
Jag skulle kunna förse inlägget med källor, men ett tips är att läsa t.ex. Gorillas in our midst som beskriver hur människohjärnan i vissa situationer tenderar att kortsluta.

Tanken på att våra känslor och vi själva är rationella brukar ofta kallas kognitiv dissonans.
 
Hej! Jag undrar om någon här inne varit med om att denne inte gillar någon annans häst? Skriv gärna varför och hur ni hanterade det? Mitt egenupplevda problem är en häst som inte visar någon som helst försiktighet varken för artfränder eller för oss människor. Den bara dundrar på och man får passa sig vid insläppt för att inte tala om ut- och insläpp av den egna hästen. Jag tycker att den hästen är "helt knäpp" och skulle gissa att den fötts upp på nappflaska och levt isolerad ett par år, på något mystiskt vis, för den har som inget "hästvett" alls!

Samtidigt så skäms jag över mig själv. För jag har verkligen börjat tycka ILLA om den. Den är absolut inte aggressiv, åtminstone inte mot människor utan mer dumdristigt klumpig och andra skrattar åt att den har adhd och det är då jag skäms för jag vill påstå att den är STÖRD. Jag har även funderat på om den har fel på synen eller varför måste den på vinst och förlust rusa in i andra och jag blir orolig för de andra hästarna. Särskilt en som är över tjugofem år gammal och knappast så snar i svängarna.

Jag kan inte skriva så mycket mer, då det känns som att jag redan skrivit för mycket. Att jag skäms ihjäl om hästägaren läser här inne och inser vad jag gjort, typ.... Nä, men självklart så borde jag ta upp det med denne själv men av någon anledning så har tiden gått och jag är väl lite feg och så hade jag hoppats att andra skulle ta tag i "problemet" men nu verkar det endast vara jag som tycker att det är ett problem. Att alla andra verkar överseende med att "han har adhd, fniss, fniss och gulligull" och då känner jag mig som ett SVIN som verkligen börjat tycka illa om "fanskapet".

Så...? Finns det någon mer här som skämts för att de råkat inte gilla någon annans häst?
Att tycka om och klicka med alla hästar behöver man absolut inte men jag tycker inte riktigt att det är sunt att gå och störa sig så extremt på dom. Att kalla en häst för "fanskapet" tycker jag är att gå över gränsen, då börjar det nästan bli otrevligt. Sen som sagt kanske man inte klickar med alla men börjar dom ta sådan energi att man går och tänker på dom och stör sig på dom och kalla dom för saker och ting, då borde man ta tag i sej själv och fundera på vad man håller på med.

Man ska inte underskatta vad energin man sänder ut kan orsaka hos djur, även om man behandlar dom bra så känner dom av ifall någon inte tycker om dom. Det är otroligt viktigt att ha koll på sig själv och vad man sänder ut när man umgås med dom.

Sen så absolut som sagt, man kanske inte gillar alla hästar men dom förtjänar ändå inte att bli kallade för det ena och det andra och man hjälper inte sig själv att bli neutral mot dom genom att kalla dom saker hit och dit.
 
Man behöver verkligen inte tycka om alla men alla djur och alla barn förtjänar oavsett det ens respekt och ska behandlas med respekt.

Jag har jobbat med hästar i ett antal år. Vissa av dem tyckte jag om, vissa gillade jag inte alls och vissa avskydde jag rent av men det kvittade. Ingen av dem behandlades annorlunda beroende på vad jag kände inför dem. Att en häst beter sig illa har till 99,9% med människan att göra. Det är sällan hästen det är fel på, det är guidningen och eller vår attityd det är fel på. Får hästen inte lära sig hur hen ska bete sig runt människor så kan hen inte veta det heller. Det är dock ingen annan än hästägaren som ska lära hästen hur hen ska bete sig runt människor och är det problem vid in/utsläpp, täcke på/av så är det hästägaren som får ta hand om det problemet. Men, man får också rannsaka sig själv så att man själv har rätt inställning. Dvs. att man behandlar hästen med respekt och beter sig som man bör mot hästen. Jag har träffat mängder av människor som anser sig vara duktiga som går in i hagen med en inställning som gör att hästen flyr i ren överlevnadsinstinkt. Ingen av dem har förstått själva att det är vad de gör och de kan inte förstå varför vissa hästar flyr ifrån dem oavsett hur mycket man förklarar för de är inte medvetna om sitt eget eller hästens kroppspråk och menar att "Brunte" flyr ju inte. En känslig häst läser vår kropps signaler och agerar därefter. Därför måste man rannsaka sig själv och inse att om man själv har problem med hästen men inte ägaren så ligger problemet hos en själv.
Oavsett vad problemet är så måste man inse att har man själv inte kunskap nog att hantera vissa hästar säkert så ska man heller inte göra det. Olyckor med hästar kan bli ödesdigra.
 
Jag håller med dig.
Dock har jag stått både i kollektiv och som inhyrd på anläggning och jag har sett att vissa människor tenderar att ha återkommande problem med många hästar, inställningen från personen har varit dömande och istället för att hantera hästen rättvist har hen provocerat den med hård/brysk/stressig/"du-ska-veta-din-plats-hantering.
Om hästen fungerar bra med ägare och de flesta runt den, inte utgör något större problem att hantera med vanligt hästvett lägger jag mig inte i vad jag tycker om vare sig den som individ eller hur ägaren valt att hantera eller träna den.
 
Tycker inte alla hästar har i inhyrningsstall att göra, minns en häst jag var livrädd för. Jag var ung och hade min ponny inhyrd i ett stall där vi delade på alla pass. I stallet fanns en stoor nordistravare som dom kallades då. Han var så fruktansvärt otäck, han vaktade stona och sparkade efter både människor och hästar , trängde sig och hetsade vid grinden, var allmänt ouppfostrad och farlig. Minns att många hade med spö in i hagen för att kunna hålla honom undan när dom skulle hämta sin häst.
 
Jag får tacka för alla svar som jag läst med intresse och vissa med förvåning. Jag borde kanske förtydligat att jag är ytterst ödmjuk och försöker inte fostra hästen. Jag stör mig på den för att den alltid måste vara först och främst, men ändå är som seg i starten, att även om jag försöker vara övertydlig att "VI GÅR IN NU!!!!" så är det som att den inte kopplar utan kommer alltid på lite försent, lite som Långben/Goofy- seriefiguren att "Nä men?!! Drog de andra?!" och så kommer han i full fart och bryr sig inte ett dugg om i fall någon råkade stå i vägen. Att alla andra i stallet tycker att det hör till hästens charm, men jag tycker att det är ett irritationsmoment. Dock har jag ju inget med hästen att göra annars och struntar rätt skickligt i den. Mitt problem är egentligen inte hanteringen av den utan att jag känt mig skamsen att just JAG inte ser något charmigt alls med hästens beteende. Att jag brukar tycka om de flesta djur eller åtminstone se charm i deras individuella beteenden.

Vad jag inte riktigt förstått i svaren är vad jag uppfattar som antydningar om att jag skulle vara brysk och dum och kanske t.o.m. brukat våld mot hästen? Men jag antar att jag gjorde en dum/otydlig trådstart och skulle inte kommit med någon bakgrundshistoria alls utan bara frågat om andra också upplever att de faktiskt tycker illa om någon annans gullegris. Så jag ber om ursäkt för min otydlighet och är ändå glad för alla svar som jag fått.
 
Jag får tacka för alla svar som jag läst med intresse och vissa med förvåning. Jag borde kanske förtydligat att jag är ytterst ödmjuk och försöker inte fostra hästen. Jag stör mig på den för att den alltid måste vara först och främst, men ändå är som seg i starten, att även om jag försöker vara övertydlig att "VI GÅR IN NU!!!!" så är det som att den inte kopplar utan kommer alltid på lite försent, lite som Långben/Goofy- seriefiguren att "Nä men?!! Drog de andra?!" och så kommer han i full fart och bryr sig inte ett dugg om i fall någon råkade stå i vägen. Att alla andra i stallet tycker att det hör till hästens charm, men jag tycker att det är ett irritationsmoment. Dock har jag ju inget med hästen att göra annars och struntar rätt skickligt i den. Mitt problem är egentligen inte hanteringen av den utan att jag känt mig skamsen att just JAG inte ser något charmigt alls med hästens beteende. Att jag brukar tycka om de flesta djur eller åtminstone se charm i deras individuella beteenden.

Vad jag inte riktigt förstått i svaren är vad jag uppfattar som antydningar om att jag skulle vara brysk och dum och kanske t.o.m. brukat våld mot hästen? Men jag antar att jag gjorde en dum/otydlig trådstart och skulle inte kommit med någon bakgrundshistoria alls utan bara frågat om andra också upplever att de faktiskt tycker illa om någon annans gullegris. Så jag ber om ursäkt för min otydlighet och är ändå glad för alla svar som jag fått.
Jag tycker om mina egna djur och djur jag står nära, resten vill jag bara väl men har inga känslor för alls.
 
Men även här är det lätt hänt att vi som människor utgår ifrån att våra känslor är rationella och söker en förklaring därför är det lätt att vi klassificerar det vi inte tycker om eller inte förstår som "farligt".
Jag tror att jag tappade dig här. Menar du rent generellt att den som upplever en häst som farlig i hantering egentligen bara inte förstår den?
 
Jag får tacka för alla svar som jag läst med intresse och vissa med förvåning. Jag borde kanske förtydligat att jag är ytterst ödmjuk och försöker inte fostra hästen. Jag stör mig på den för att den alltid måste vara först och främst, men ändå är som seg i starten, att även om jag försöker vara övertydlig att "VI GÅR IN NU!!!!" så är det som att den inte kopplar utan kommer alltid på lite försent, lite som Långben/Goofy- seriefiguren att "Nä men?!! Drog de andra?!" och så kommer han i full fart och bryr sig inte ett dugg om i fall någon råkade stå i vägen. Att alla andra i stallet tycker att det hör till hästens charm, men jag tycker att det är ett irritationsmoment. Dock har jag ju inget med hästen att göra annars och struntar rätt skickligt i den. Mitt problem är egentligen inte hanteringen av den utan att jag känt mig skamsen att just JAG inte ser något charmigt alls med hästens beteende. Att jag brukar tycka om de flesta djur eller åtminstone se charm i deras individuella beteenden.

Vad jag inte riktigt förstått i svaren är vad jag uppfattar som antydningar om att jag skulle vara brysk och dum och kanske t.o.m. brukat våld mot hästen? Men jag antar att jag gjorde en dum/otydlig trådstart och skulle inte kommit med någon bakgrundshistoria alls utan bara frågat om andra också upplever att de faktiskt tycker illa om någon annans gullegris. Så jag ber om ursäkt för min otydlighet och är ändå glad för alla svar som jag fått.
Problemet jag ser och som jag ogillar är sättet du skriver om den, man skriver inte "fanskapet" om en häst. Att gå och tänka sådana tankar om en häst ger dålig energi, den energin känns av av hästarna och det blir inget positivt av det.

Ingen vad jag ser skriver att man måste gilla alla hästar, tvärtom. Risken är dock att man behandlar hästar man inte tycker om på ett annat sätt än andra hästar. Risken att man har mindre tålamod osv med sådana hästar blir stor om man går och pratar/(tänker på det sättet om dom.

Att inte tycka om är okej, men var iallafall neutral känslomässigt kring hästen. Tycker det låter som en häst som faktiskt försöker men som faktiskt kanske inte är så snabb i huvet alltid, av det du beskriver så tycker jag inte det låter direkt som en häst man vill kalla för "fanskapet".
 
Minns en häst som jag inte gillade, stod i ett stort kollektivstall då. Han var odräglig och ouppfostrad. Väldigt svår att leda till och från hagen.
Fick nog då när jag skulle hämta min häst (gick i samma hage då som bråkstaken), fick en spark av honom på bröstkorgen...
 
En av mina bästa vänner har en häst som jag verkligen inte gillar. Den är en riktig avkastarkung och så fort den har åsikter ska det bockas och hållas på. Det är inget fysiskt fel på hästen (genomgången av allt som går att uppbringa) utan helt enklet ett attitydproblem. Detta har medfört att min kompis knappt vågar rida någon häst längre och jag är tädd att hon helt håller på att tappa sugen pga denna surpotta till häst.
 
Vad jag inte riktigt förstått i svaren är vad jag uppfattar som antydningar om att jag skulle vara brysk och dum och kanske t.o.m. brukat våld mot hästen? Men jag antar att jag gjorde en dum/otydlig trådstart och skulle inte kommit med någon bakgrundshistoria alls utan bara frågat om andra också upplever att de faktiskt tycker illa om någon annans gullegris. Så jag ber om ursäkt för min otydlighet och är ändå glad för alla svar som jag fått.

Det behöver inte handla om andras gullegris.

Vi får ganska lite info av dig, både om dig och dina kompisar och vad ni gör i hagen med hästarna, eller mer om stallet. Är det en ridskola eller ett privatstall, har nån av er egen häst där? Vi får info om att ni (alt dina kompisar?) säger ADHD-hästen och du själv kallar den (inom citationstecken) fanskapet.

Jag accepterar ex inte att bli översprungen eller knuffad. Men det är en häst, ett djur. De är inte kapabla att planera elakheter. Det du beskriver är olydnad och det är människorna runt om som är ansvariga för att lära in korrekt beteende. Om du och dina vänner inte klarar det så ska ni säga nej till att hantera den och låta ägaren eller mer kunniga personer göra det. Inte för att den är en ADHD-häst, utan för att den behöver träning och stabilitet för att lära sig rätt.

Visst kan den ha problem med synen, eller så är det en ren disciplinfråga. Det spelar ingen roll. Försätt er inte i en situation där någon kan bli skadad, och utsätt inte hästen för situationer som förstärker det dåliga beteendet som ska bort.
 
Jag tycker om hästar över lag. Men det innebär inte att jag älskar varje individ. Det är helt ok och det gör mig inte till en mindre djurvän.

Behöver du hantera denna häst? Om inte släpp och njut av de hästarna du tycker om.
 
@Jarmo det handlar nog inte om att folk misstror dig/du skrivit konstigt osv. I sådana här diskussionstrådar blir det så att folk helt enkelt delger sina åsikter och erfarenheter ang ämnet - inte att det för den skull handlar om just dig.

Till just dig och det du skrivit : Jag ser ingen anledning eller behov att prata med hästägaren om att du inte gillar dens häst, precis som många andra även kommenterat.
Håller även med om mångas erfarenheter av vikten att behandla hästarna neutralt oavsett om man gillar dem eller ej.
 
En av mina bästa vänner har en häst som jag verkligen inte gillar. Den är en riktig avkastarkung och så fort den har åsikter ska det bockas och hållas på. Det är inget fysiskt fel på hästen (genomgången av allt som går att uppbringa) utan helt enklet ett attitydproblem. Detta har medfört att min kompis knappt vågar rida någon häst längre och jag är tädd att hon helt håller på att tappa sugen pga denna surpotta till häst.

Det är knappast ett attitydproblem utan något hästen lärt sig.

Minns en häst som jag inte gillade, stod i ett stort kollektivstall då. Han var odräglig och ouppfostrad. Väldigt svår att leda till och från hagen.
Fick nog då när jag skulle hämta min häst (gick i samma hage då som bråkstaken), fick en spark av honom på bröstkorgen...

Det är inte ovanligt i kollektivstall att hästarna blir dåligt hanterade och lär sig massa olater - i princip enbart pga de som hanterar dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 235
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp