Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

KaffeKask

Trådstartare
Har ett riktigt stort problem som jag inte vet hur jag ska hantera längre.
Namn på ort, företag osv skriver jag inte ut, det är ganska lätt att gissa sig fram men vill inte hänga ut någon och speciellt inte företaget jag jobbat åt då jag trivs så otroligt bra med det jag gör.

Jag är född och uppväxt i en populär skidort, flyttade härifrån för ett par år sen för utbildning och jobb på annan ort, valde i höstas att flytta hem igen och jobbar nu på ett av byns större företag.

Älskar mitt jobb, är på ett mindre område och har underbara gäster på besök varje dag. Problemet är mina kollegor, eller, dom är ju inte problemet, jag är ju uppenbarligen problemet...

Det är väldigt uppenbart att dom ogillar mig, jag får inte vara med på fritidsaktiviteter och dom som jobbar inom samma genre som jag pratar knappt med mig ens på jobbet, några andra som är på samma område men med andra arbetsuppgifter än jag är trevliga på jobbet men inte utanför jobbet så att säga.

Jag är trevlig och väldigt social, får mycket beröm från gästerna och brukar aldrig ha svårt att få kontakt med folk, brukar visserligen sällan resultera i långvariga relationer så har väldigt få vänner men det stör mig inte egentligen eftersom jag brukar ha lätt att komma in i grupper.
Men nu gör jag uppenbarligen något väldigt fel, för enda sen vi började i höstas har jag känt mig utanför, man pratar gärna inte med mig och när jag säger någonting undviks det om det går annars får jag något likgiltigt svar tillbaka.

Jag kämpar verkligen med att vara trevlig och öppen, frågar om mina kollegor ska ut på krogen nånting till veckan (säsongsort så många är ju här bara för det är "häftigt" så utgång är mer en regel än undantag...) får för det mesta svaret att dom inte ska ut, brukar responda då med att "Om ni ändrar er så hör gärna av er", har dom flesta på facebook och utbytt nummer med några men ingen hör av sig... Jag försöker höra av mig, inte för ofta men sisådär lagom, skickar iväg något sms ibland, skriver på facebook osv. Får sällan svar men när jag väl fått svar har det aldrig stått att jag får hänga med, lögner har också förekommit, så det är uppenbart att dom inte vill ha mig där.

Var med om en gång i förra veckan som några va trevliga, träffade dom på ett uteställe och då fick jag hänga med dom, trodde att det skulle förändras efter det men icke... Samma visa som vanligt, så det var väl bara alkohholen som gjorde dom from gentemot mig...

Idag när vi hade möte satt alla i "sina" grupper och pratade, slog mig ner tillsammans med dom jag träffat ute i förra veckan, hälsade och försökte hoppa in i det dom pratade om. Så fort jag sa nånting blev det nästan pinsam tystnad, som om jag sagt något konstigt, försökte fråga lite vad dom andra hade gjort under dagen osv fick korta "påtvingade" svar tillbaka men ingen frågade tillbaka vad jag gjort eller så.

Jag har pratat med min arbetsledare om det här och han har erbjudit sig att ta upp det på ett kommande möte hur vi ska hålla ihop och så och att jag skulle säga till om det inte blev någon förändring eller värre så ska han försöka hjälpa mig att vi kanske ska gå vidare på något vis.

Jag vill ju absolut inte sluta på mitt arbete för jag älskar det verkligen men jag blir så otroligt ledsen att bli så här utstött, det är inget ovanligt egentligen, har varit så till och från sen lågstadiet, jag har alltid varit en sån som går emot strömmen...
När dom andra var ute och söp i högstadiet läste jag hellre en bra bok...
När dom andra sov bort hela helgerna var jag hellre ute och jagade...

Så har alltid varit en "outsider", men samtidigt som folk helst vill undvika mig får jag ändå så mycket komplimanger på hur jag är, att jag är öppen, glad och härlig att umgås med.... Så varför blir det såhär?

Trodde i början att det här skulle gå till sig när säsongen dragit igång men det har inte hänt någonting och det är ändå nästan 4 månader kvar på säsongen... Jag vet verkligen inte hur jag ska stå ut.

Nu blev inlägget långt och invecklat, dålig svenska och osammanhängande, men det är svårt att skriva ordentligt mellan tårarna...

Jag vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, ventilera lite kanske?
Jag har varit med om ett gäng riktigt svåra händelser och perioder i mitt liv, men att bli utfryst på arbetet är nästan jobbigast...
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Fy vad jobbigt. Jag har inga bra råd tyvärr, men hoppas att det vänder.
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Om det hade varit jag och jag hade mod nog att säga till dom att dom beter sig som småbarn och att jag inte känner mig välkommen i deras sällskap och frågat om det är något fel på mig eller om dom bara bestämt sig för att frysa ut mig utan anledning. Jag hade också sagt att fine, ni behöver inte vara trevlig mot mig på fritiden men på jobbet får ni skärpa till er.

Jag vet att det är svårt men jag har själv gjort den en gång och det kändes så underbart att kunna stå upp för sig själv även om jag grät mig igenom hela konfrontationen men som dom skämdes!

Så be din chef om hjälp och konfrontera dom.

Oftast så är mobbare fegisar bakom ytan och skrapar du lite så märker du hur fega dom är som måste hålla ihop allihopa för att frysa ut en person.

Låt dom inte bryta ner dig.

Kram!
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Jättebra råd från Matmissbrukaren! :bow: stå på dig! Det är självklart inte okej att det är som det är på jobbet!

kram!
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Det enda du kan göra är ju att fråga vad problemet är, kanske försöka ta det med nån enstaka person först innan du frågar en hel grupp. (det kan ju vara nåt missförstånd om nåt trivialt som gör dem avvoga, typ att de fått för sig att du tjänar mycket mer eller nåt annat tramsigt) Annars låter det ju som om det är väldigt uppdelat i klickar på arbetsplatsen och då blir det så klart svårt att komma in i ett gäng.
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Läs på om härskartekniker! Speciellt "osynliggörande" och "påförande av skuld och skam". Visa det gärna för din chef också, så att ni får lite verktyg att jobba med när det gäller din arbetsplats. Framför allt, du verkar vara en mysig person och det här är inte ditt fel.
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Lite uppdatering.
Har pratat med chefen och även några av dom jag tycker har visat mest ogillande, fick mest förvånade "oj, men så är det ju inte" tillbaka...
Så så mycket framåt har det inte gått.

Chefen vet inte riktigt vad han ska göra åt saken säger han...

Försökt att bara strunta i dom nu och i perioder går det bra men när allt annat dåligt i mitt liv gör sig påmint så gör det för j*vla ont rent ut sagt...
Skriver det här med tårarna rinnandes...

Men jag får försöka bita ihop, någon som har tips på hur man gör det bäst?
Säsongen är slut 1 maj så det är ju inte "så" länge kvar iallafall... Sen flyttar jag härifrån. Är jobbigt att ha det så här.
Jag orkar inte med fler motgångar snart.
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Försök att inte ta åt dig. Gör chefen inget så får du stå på dig mer.
Tänk att det är inte så lång tid kvar. Sedan slipper du dom.
Skaka av dig allt dom gör och inte gör.

Det är inte dig det är fel på!
Det är riktigt tråkigt att det ska behöva vara så här på en arbetsplats.
Men försök säga till dom nästa gång något händer. Visa att du finns och förtjänar respekt. Och vad du än gör, sänk dig inte till deras nivå.
Var fläckfri så kan dom inte säga ett ont ord om dig.

Stor kram!
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Jag hade det snortufft på jobbet i ett halvår, visade sig att en kollega pratat rejält mycket skit om mig.. Efter att den kollegan fick gå så har det varit mycket trevlig stämning :) Felet låg då inte hos mig utan helt enkelt hennes egen prestationsångest. Kanske har du det tufft för att du är så omtyckt av kunderna?
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Update

Har bitit ihop så gott jag kan, tvångssjukskrev mig när det blev så jobbigt att det gick ut över gästerna, men nu är det inte länge kvar så jag försöker undvika mina kollegor så gott jag kan och bara fokusera på att göra saker jag tycker om. Tack för alla fina svar.
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Så bra att du orkat stå ut!
Starkt kämpat :)

Som du säger är det inte lång tid kvar nu så tänk på det sista tiden som är kvar, att du snart är i mål. Sen ska du förhoppningsvis slippa se dom mer.

Kram!
 
Sv: Att inte vara omtyckt på jobbet... *Långt*

Hallå jag bor i samma by som dig och är ganska så säker på att jag har en aning om vem du är också! Det hjälper kanske inte din jobb situation så mycket men om du känner för att träffa lite nytt folk och ta nån öl och hänga med i backen de sista veckorna så säg till!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 767
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 485
Senast: Gunnar
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 888
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp