Att jag aldrig lär mig...

T

Tippan

Jag har några "tics" som jag aldrig släpper och det är såååå irriterande...

1a. När jag ska skicka iväg hunden på ett linjetag så säger jag :UUT

1b. När jag skickar iväg hunden på ett sök så säger jag: UUT å sök.

1c. Varför säger jag "UT och sök" för? Hur fövirrande är inte det för hunden? Skulle väl vara 100 ggr enklare att säga UT i ena situationen och bara SÖK i den andra *morr*

2a. Jag säger alltid BRAAA till mina hundar när de gått fot fint och sen släpper jag iväg de med ett frikomando.

2b. Det tar inte lång stund för de att lära sig att efter BRA får man dra iväg och det innebär att de alltså tycker att det är slut när jag sagt BRA.

2c. Varför berömmer jag de inte bara och låter de gå efter ett tag och det är jättetråkigt att inte få gå fot något mer??

Har ni knasiga medvetna/omedvetna saker för er som ni inte kan låta bli att göra trots att ni vill?? :d
 
ja visst! vill jag att hundarna ska stå upp säger jag upp. vill jag att de ska gå upp för en trappa säger jag upp. vill jag att de ska hoppa upp på nånting säger jag upp. vill jag att de ska stå på bakbenen säger jag upp. VARFÖR? dessuton mumlar jag stanna varje gång jag går igenom den dörröppning, oavsett om hundarna är med eller inte :D
 
Ibland så har jag Mexie med mig utan att jag hade tänkt det... Jag märker att jag kopplat henne och tagit henne med mig när redan har kommit till bilen och då är det för jobbigt att gå upp igen...

För övrigt så böjer jag jag mig ner när jag går efter i ett spår så vi liksom "kryper" fram båda två och hon tycker säkert att det är obehagligt.

Tolvis
 
*skratt* Jag brukar stanna och säga sitt till sambon om vi är ute och går och kommer till ett övergångsställe... :rofl:
 
aaahh! Inte för att det egentligen har så stor betydelse, men det är sååå irriterande när man är så opedagogisk!! Jag kom på två saker till:

Ibland säger jag stanna, ibland säger jag stå. Men jag förväntar mig samma sak...

Sen så ger jag samma tecken (handen rakt upp) när jag vill att de ska stanna stående eller sitta på avstånd.

Å hundarna kan skilja på det ändå vad jag menar. De är helt klart smartare än vad jag är iaf...
 
Sånt är också så irriterande. När jag ska ta emot en apport och sitter ned, med valp, så börjar jag mig lätt frammåt och liksom böjer mig över de. Istället för att luta mig lätt bakåt. Varför varför?? :angel:
 
Å hundarna kan skilja på det ändå vad jag menar.

det är det som är så fantastiskt! fast förmodligen gör man någon omedveten gest/min.

jag kan hålla med om att det är jäkligt onödigt och dumt att ha samma tecken/ord för olika saker, speciellt som jag jämt och ständigt predikar för sambon att han måste vara TYDLIG när han ger hundarna kommandon. usch usch dåååålig människa :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Idag har Billy gjort MH..! Det var väldigt roligt och jag känner mig nöjd. Det var inga större överraskningar egentligen. Han är en...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: utte
·
Övr. Hund Idag har Google gått sitt MH. Kul, protokollet blev ganska väntat, han är lite fegis, hade väl önskat att han överraskat mig och kollat...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund Så, nu är det avklarat! Vad tycker ni om protokollet? 1a Kontakt hälsning 4 1b Kontakt samarbete 1 1c Kontakt hantering 2 2a Lek...
Svar
8
· Visningar
1 175
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp