Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Det handlar ju också hur man upplever våldet och exakt vad man utsätts för. Jag lovar att du inte har det värst av alla, även om du tycker att du har det. Hos er finns i alla fall larm och medicinering.

Jag vet precis hur de har det på rättspsyk. Jag har varit där flera gånger av olika anledningar och jag har nära som jobbar på slutna avdelningar.

Det spelar ingen rol i sammanhanget. Du kan jobba, ringa polisen, gå hem efter arbetspasset. Jag vet, jag har vart där....

I mitt jobb, kan du inte bara går hem. De finns kvar nästa pass, du åste göra något. Rehabilitera, ändra mönster, pröva nya sätt. Inget funkar, du är ändå kvar att ta hand om dem... Hitta lösningar, få dem att inte hitta på brott, hålla dem i "vardagen". Du kan inte jämföra...

Rättpsyk... En av många avdelningar...Vi får deras klienter/ jag har jobbat där. Skillnaden är ingen, på deras patienter och våra boende= samma klienter med samma problem....

Varför jobbar du där ifall det är så hemskt och du är så underbetald?

För att jag trivs, det ger mig en mening att hjälpa folk i utsatta situationer och oavsett våld/hot finns det en mening för mig att finnas där för dessa personer..

Däremot frågar jag mig varför vi är underbetalda med det vi gör, med tanke på det vi utsätts för. Vi Får uppleva våld/hot dagligen, och få så dåligt betalt med att vi hanterar folk med hot och våld, med annorlunda värderingar och där folk/patienter vill ta till hot och våld som första prioritering och där vi utsätts för det hela tiden? "Vi" skyddar samhället från dessa personer NI inte vill se/möta....

Det låter som att du vill få mig att tycka det är hemskt. Nej, det är inte hemskt, utan givande för mig. Därremot tycker jag att jag är underbetald för den insatts jag gör för samhället...

Jag är förundrad över hur under- och sjuksköterskor kan vara så dåligt betalda. Krasst sett så tjänar man mer på att t ex köra omkring öl med en truck på ett lager än att vårda en sjuk människa i livets slutskede, eller på rättspsyk. Samhällsnytta, någon?

Tja de jobbar väl där för att de vill hjälpa folk och tycker det är roligt. Minns en tidigare diskussion där vissa var helt förfärade över att vi jobbade för att få lön och inte enbart för att det var ett kall.

"Jag hoppas verkligen ingen jobbar för att få LÖN!"

Eh, nej... Jag hade lätt slutat jobba om jag blev ekonomiskt oberoende och sen hade jag ägnat dagarna åt att skapa i olika sorters material. Och köpt en hund. Och fyra små hästar till ett fyrspann.

Fy så tråkigt att hellre vilja sätta sig på ett kontor än att vara utomhus och njuta eller sitta i en ateljé.

För att jobba dig rik måste du vara chef på ett jättestort företag eller möjligtvis jobba med aktier, du kan inte bli rik på ett helt vanligt jobb. Ska du bli rik som vanlig människa så är det arv eller lottovinst som gäller.

Nonsen. Jag vet många företagare som jobbar som svin i små företag men som ser till att jaga kostnader och hålla fokus på vinst. Och får fram lönsamma företag.
Har de dessutom förmånen att sälja sitt bolag när det är bra läge till försäljning, så blir det lök på laxen.´

Men det är klart, vad är rik....???

Att folk jobbar med det förstår jag. Men att arbetet värderas så jävla lågt är obegripligt i relation till vilken samhällsnytta det gör. Skillnaden mot att lassa omkring varor i ett lager är väl i och för sig att det inte skapar mervärde...

Ställd till alla i tråden.

Tjänar man 30-35 papp i månaden så är man inte lågavlönad och definitivt inte fattiglapp ;) Känner många som tjänar långt under 18000 kr/månad...

Men det är ofta så att de som tjänar mer kan unna sig lite extra, dyrare boende, bil eller annat som tär på ekonomin fortare och då har man ju inte så mycket kvar efter att allt är betalt ändå så mycket beror nog på vad man räknar som rik.

Det är samma sak i alla yrken nu när kvinnorna börjar få bättre jobb i och med att det är de som går ut med bäst betyg.

Tex, löneökningen för jurister inom domstolsväsendet har stagnerat eftersom det är mest kvinnor som söker sig dit numer.

jag försvarar det absolut inte,konstaterar att det brukar sluta så.....:banghead:

Jag är förundrad över hur under- och sjuksköterskor kan vara så dåligt betalda. Krasst sett så tjänar man mer på att t ex köra omkring öl med en truck på ett lager än att vårda en sjuk människa i livets slutskede, eller på rättspsyk. Samhällsnytta, någon?

efterfrågan reglerar priset, det och betalningsförmågan. Då de mjuka sektorerna får allt mindre resurser utan att man nagelfar dem så sjunker betalningsförmågan + att det finns ett kraftigt överskott på sökande till jobben.

rimligt vore att man ställde högre krav på utbildning o erfarenhet och naturligtvis följde upp med löner...men vem är villig att ytterliga höja redan rekordhöga skatter?

Jag skulle anse mig sjukt lycklig om jag kunde tjäna 35 papp i månaden, men var går gränsen för högre skatt nu. Jag är glad när jag får ut 15000 i månaden, vilket just nu är en utopi då jag har 9500 i a-kassa.
Sen när KFM mäter ut får jag behålla 13000 av all inkomst vilket är toppen tycker jag :)
Ska försöka jobba extra inom vården men får jag det jobb jag vill ha nu så kommer jag jobba galet mycket ändå med lång pendling.
Rik är jag när jag kan betala alla räkningar och ha 2000 över att handla mat för

Ställd till alla i tråden.

Tjänar man 30-35 papp i månaden så är man inte lågavlönad och definitivt inte fattiglapp ;) Känner många som tjänar långt under 18000 kr/månad...

Det har väl heller ingen påstått? Däremot är man kanske inte heller rik - det är ju inte så att alla är antingen fattiglappar eller rika. Nån som tjänar 35000 kanske möjligen är hyfsat välbeställd, men rik? Nja.

Sen, vad som är upplevd rikedom är ju relativt. När jag fick mitt första jobb efter examen efter några knapra månader utan inkomst så kände jag mig rik som ett troll, jag kunde handla och handla och ändå var det massor av pengar kvar. Tror jag hade en lön på 24000 då, och jämförelsevis med vad jag nånsin haft innan så var jag ju verkligen rik. Däremot kan man ju inte gärna påstå att en person med 10000 på sparkontot, som inte äger något och bor i ett studentrum, verkligen är rik. Men jag kände mig väldigt rik då.

Jag förstår varför det är som det är, men inte varför vi ska vara så lågavlönade. Om ingen vill göra jobbet som jag gör, ja, då kan jag lova att kriminaliteten skulle öka. Ambulans, polis, brandkår bla skulle gå rätt rejält mycket mer back på dessa personer och utryckningar. Droger ( självmedicinering bla) skulle öka. Vem vill egentligen jobba med folk där man blir hotad, kallad för olika kränkande ord dagligen, bli utsatt för våld och ändå ha en positiv och hjälpande hand till dessa människor i ur och skur. Ja, vi ÄR lågbetalda som sjutton och vill ha lite uppmuntran för vår insatts som INGEN vill ta i annars ( har hur många exempel som helst på det)...

Men är det verkligen så?

En vän till mig jobbar just med den kategorin patienter du pratar om, narkomaner och alkoholister som är i så dåligt skick att de behöver medicinsk vård. Han har tre års utbildning, förväntas inte ägna jobbet en tanke eller jobba över utöver schemalagd arbetstid, och tjänar 30000 i månaden. Jag vet inte om jag direkt tycker att det är en dålig lön.

Jämför t ex med skådespelare, som har en otroligt osäker arbetsmarknad, hög arbetslöshet (min bekant har aldrig varit arbetslös, alltid lätt att hitta jobb, och behöver heller inte ha världens kontaktnät för att få jobb utan kan söka på annons helt enkelt), fyra års utbildning, och tjänar kanske 20000 i månaden, när de väl har jobb vill säga.

Det beror också på vart man bor.

Nånstans där boendet och hästlivet var billigt och jag inte behövde pendla långt = skulle ha massor av stålars över.
I sthlm där allt är snordyrt = inte så många stålars kvar.

Men å andra sidan är det oftast bättre betalt i Stockholm än samma jobb på landsbygden.
Så det jämnar nog ut sig :)

kl

Sen är det också ett val man får göra själv, jag tänkte bli Polis men avstod pga lönen.
Om fler tänkte så istället för att vilja vårda skulle efterfrågan stiga och lönerna likaså.

det finns en anledning till att manliga truckförare tjänar mer än kvinnliga sjuksköterskor.
det är inte bara otur som drabbat sjuksköterskorna.

Jag kan ju få betydligt mer lön som lärare och förskollärare i Stockholm, men just nu är jag inte flyttbar.
När dotra fyller 18 så lättar vi :)

KL.

Tjänar 40' + men har slitit hårt för det. Rik? Nja beror väl på vad man jämför med men jag har råd med hus, lantställe, bil, hästar och hund. Behöver inte direkt tänka på vad jag handlar för mat och vid de enstaka klädköp jag gör behöver jag inte titta på prislappen. Jag sparar varje månad men måste även jag planera lite om jag ska resa utomlands t.ex.

Rik tycker inte jag behöver betecknas genom vad man tjänar. Rik kan man bli på att hålla på utgifterna. Kommer ni inte ihåg mannen som hade flera miljoner på banken när han dog, trots att han levde på gatan. Rik?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 824
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 959
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 612
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka