Att köpa häst - går det?

Tokyo

Trådstartare
Ursäktar för långt och rörigt inlägg

Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är möjligt?

Jag har varit så ofantligt nära en egen häst tidigare, så till den grad att jag provridit, kollat stallplats och annat, men varje gång har det hänt något som gjort att man fått lov att avbryta hela köpet och alla tankar.
Men det hör egentligen inte hit...

Inte för att det är aktuellt att köpa häst, men jag funderar bara... :p

För det första så är det ju det här med tiden.
Jag går första året på gymnasiet(estetiska programmet - musik) och bor 6 mil från skolan och åker därför buss 3 timmar om dagen! :arghh: Om jag har långdag åker jag hemifrån 6.30 och är hemma 18.00, och det känns ju inte så hoppfullt. Jag har dock inte långdag varje dag, utan kan ibland ta mig hem tidigare och har ofta låångaa sovmorgnar och skulle då (i teorin) kunna "fixa stallet" på förmiddagen. Jag håller inte på med någon aktivitet(utöver ridning) på fritiden och har inte så mycket plugg, jag är dessutom väldigt effektiv när det kommer till plugg och skulle lätt kunna fixa det mesta av mitt skolarbete på skoltid då jag har en del håltimmar och såklart även tid på bussen. :)

Man skulle väl kunna försöka skaffa en medryttare som kan hjälpa någon dag i veckan om det blir för mycket? Jag har dessutom en hästintresserad bror som skulle kunna ta hand om hästen när det behövs.

(Stallet jag skulle stalla upp "drömhästen" i ligger förresten endast ett par km bort från mitt hus, så det är inga problem att ta sig dit. Stallhyran ligger på 1500 och då ingår grovfoder, spån, in-utsläpp, alla fodringar och ev. täckesbyten)

Men sen så var det ju det här med att ha råd..
Det här är egentligen den del som känns jobbigast då hela familjen skulle få "lida" för mitt intresse. Jag har ingen riktig koll på familjens inkomst, men mor jobbar som skötare inom psykiatrin och min låtsaspappa jobbar på ett sågverk, så miljonärer är vi inte. Jag har två yngre låtsasbröder, varav den ena spelar fotboll i ett byalag och den andra rider på ridskola. Det största problemet ligger nog inte egentligen i att vi inte skulle råd, utan snarare att familjen inte är särskilt peppad på att kasta alla pengar på min pengaätande häst. Min mamma är väldigt intresserad av att resa och vill, vilket jag fullt och helt förstår, resa och leva istället för att spendera pengar på en häst som (enligt min mor) ändå bara kommer bli halt och dö.

Samtidigt som jag verkligen förstår vad de menar så är det ju svårt att bara säga tack och hej till hästdrömmen och gå vidare. (jag kan ju såklart köpa en häst när jag är vuxen och äldre, men ni förstår vad jag menar. Jag vill ju ha en häst nu! ;)) Samtidigt så tror jag ju att de är liitee för inställda på att en häst bara innebär död och elände. Dessutom är jag ju inte ens ensam hästnörd i familjen! Jag har ju någon dröm om att en häst skulle vara något fantastiskt som hela familjen skulle kunna ha glädje av, inte bara jag. Alltså att hästen skulle bli en fin vän som skulle, även om det naturligtvis är väldigt jobbigt att ha en häst, sprida glädje och vara något bra!

Jag har säkert glömt massor, men är jag helt ute och cyklar nu?? Eller tror ni att det skulle kunna funka?? (igen, det är inte aktuellt att köpa häst. Jag spekulerar bara)

Förlåt igen för ett rörigt inlägg
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag vill också ha häst Nu men inser att jag måste prioritera annat tills vidare. Så är det ibland.

Om man ser till din situation så kommer du väl gå ut skolan om några år och du kommer också att bli myndig. Du kan inte räkna med att din familj ska försörja din häst då. Skulle jag vara du skulle jag först fixa undan skolan och sen skaffa en egen inkomst. Då gör man som man vill sen.
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Utifrån vad du skriver om dina föräldrars yrken (och inkomster) så framstår det för mig som väldigt rimligt att de faktiskt inte prioriterar ett av sina barn (dig) ekonomiskt till den grad som en häst kräver.

Jag vet att det är ett tråkigt svar, och jag är nog rätt tråkig. Mina egna barn är lite äldre än vad du är nu. Under några år delade vi en ponny med en annan familj, så att min flicka kunde få ha en häst på det sättet. Under de åren delade även jag en häst med en kompis, för vi hade inte råd med mer än så. Detta trots att vi högst troligt tjänar betydligt mer än dina föräldrar, och vi har bara två barn att försörja.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag har varit i princip exakt samma sits och kan dessvärre inte komma med någon solskenshistoria. Mina föräldrar hade också, teoretiskt sett, råd att förse mig med häst och stallplats men det skulle vara på bekostnad av dem själva och min bror. Och det är grund nog. Då var det en hårdsmält läxa att lära - jag ville ju sååå gärna - men det är det enda rätta. En persons intresse ska inte styra hela familjen. Och idag när jag har min egen ekonomi så förstår jag dem ännu mer. Hästar är dyra. Väldigt dyra.

Det är skitjobbigt. Längtan kan vara helt förlamande. Been there, felt that. Men ibland är det bara så det är. Man får se sig om efter andra lösningar. Medryttarhästar och/eller jobb på ridskolan mot extra lektioner. Börja spara redan nu så är du närmare den dagen du är klar med skolan och har en egen ekonomi att styra över. Det är bara 2,5 år kvar till dess. Mitt tips är att satsa på skolan under den här tiden. Se till att grunda med en utbildning som ger dig ett jobb där du har råd att ha häst.
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Det kostar ju tyvärr mer än planerat att ha häst ibland så det är bra att ha marginaler. Just nu verkar det ju vara många hästar som är lite undersysselsatta så det är nog rimlig chans att hitta en bra medryttarhäst (med en bra människa). Det är ju inte riktigt som att ha en egen, men man slipper ju en hel del av nackdelarna också + spar massor med pengar och med rätt sorts ägare kan det bli ett kul sätt att ta lagom mycket ansvar för en häst.
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Med risk för att låta tråkig.. Men jag skulle avråda från att skaffa häst utifrån det du beskriver. Det hade kanske varit mer lättare om du haft stallet på gården/väldigt nära.

Man behöver mycket tid på sig i gymnasiet och det är inget man ska spilla bort i onödan för det är så tråkigt att behöva kämpa upp behörigheter senare.. (jag vet) Skaffa häst har man hela livet till efteråt och 2-3 år går ju fort! Jag hade hellre börjat spara pengar och haft medryttarhäst. Jag hade häst ensam varje dag, året om under gymnasiet men det rekommenderar jag ingen såvida man inte har riktigt nära till stallet och kan dela ansvaret med någon.. För det går åt en hel del tid och ett ständigt prioriterade om tid för sig själv och sin hälsa, hästen, kompisar och skolan i den åldern.

Dessutom ska man ta sig till stallet och är det inte gång/cykelavstånd behöver man någon som kan köra en stor del av året om man inte ska bli ännu mer tidsbegränsad om man åker buss tex. Körkort underlättar enormt mycket.. Ett par km blir väldigt drygt i längden även om man tycker det går an till en början men det går ju åt tid i resväg.

Hästar är rätt dyrt och vill inte resten av familjen ha häst är det ytterligare ett tips till att vänta för ingen inom familjen ska behöva slita ihjäl sig för en persons intresse eller att andra tvingas bortprioritera för häst är kostsamt och den kan skapa onödiga konflikter..så vänta tills du kan styra över egen kassa och det är få som klarar både jobb och skolan bara för att ha häst, så helgjobb är inte så troligt att man drar runt en häst på heller tyvärr. . I överlag är det ytterst tveksamt att så många ens har ekonomin i den åldern att ensam betala för en häst. Och som nämnt, när du blir myndig och dina föräldrar förväntar att du ska klara dig mer själv.. Vad händer då, om du haft ekonomiskt stöd?

Sen måste man ju tänka på vad som kommer efter gymnasiet - fortsatt plugg eller jobb? Nä, bättre att vänta tills man har mer egna förutsättningar att påverka valet själv utan att slita ihjäl sig själv eller tvingas göra sig av m hästen tidigt för att set inte går ihop
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag håller helt med.
På min önskelista stod det alltid en häst när jag var liten. Jag fick aldrig den där hästen och idag är jag tacksam för det. Min Nova köpte jag när jag var 25, hade jobb och kunde försörja henne själv.
Vad gör du om 3 år om du vill plugga vidare eller om du bara inte hittar ett jobb?
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag kan säga för egen del hur nöjd jag var då.. Tänker jag på det nu så tänker jag: ren idioti.. För fy vad jag har fått slita och bortprioritera en massa.. Helt i onödan bara för att ha häst, när jag lika gärna kunnat vänta. Det är roligare att ha häst på egen bekostnad.. Jag höll på att få hjärtsesorg den dagen mina föräldrar sa stopp angående att betala mer för hästen... Det löste sig för mig men det är en onödig sits att sätta sig i som student, nyligen gått ut gymnasiet och arbetsbrist tex för hästen kostar ju varje dag
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa häst - går det?

Om jag vore du, skulle jag satsa på skolan under den här tiden och försöka hitta en medryttarhäst istället. :) Sen när du gått ur skolan och tjänar dina egna pengar, då kan du ju försöka satsa på en egen häst/ foderhäst om du har ekonomin för det. Hästar kostar ju väldigt mycket pengar, inte minst om de blir sjuka, så jag har full förståelse för att din familj tycker att det är för dyrt. Du behöver ju inte ge upp din dröm, men förtillfället låter det som att det är bäst att skjuta fram den några år i alla fall :)
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Det är klart att det går! Allt går om man bara vill, det hänger på resterande familjs inställning(mest föräldrarna då).

Jag började med att rida extra på ridskolan jag gick på, åkte dit på kvällar/helger/lov och hjälpte till att mocka och motionera hästarna som inte gick lektioner. Det övergick i att jag fick en halvfoderponny på ridskolan som även gick en del lektioner, men jag tävlade mycket med honom och var även med i ponnyallsvenskan. Någonstans där insåg mina föräldrar att det inte var så kul att köra mig till ridskolan 2-5 dagar i veckan som låg 1,5 mil hemifrån och även till tävlingar ;) Och jag fick då min alldeles egna foderponny :love: som jag hade i ett stall cykelavstånd hemifrån. När jag hade haft honom i ett halvår så vart han skadad och jag hade ridsport på specialidrotten på gymnasiet vilket krävde egen häst, så jag fick låna en häst av en bekant. Så under ett halvår hade jag två hästar. Min första ponnys kontrakt skulle gå ut i Mars efter 1 år och vi hade bestämt att vi skulle lämna hem honom då. Så den julen året innan fick jag världens bästa julklapp nånsin, mina föräldrar köpte häst nr 2 till mig :love:

Jag hoppade av gymnasiet efter 2 år och började jobba i ett stall dit jag flyttade, så under drygt ett halvår fick min syster ha min häst, tills han flyttade till mig i stallet där jag jobbade. När jag sedan flyttade hem därifrån så började jag jobba och från den dagen så fick jag betala hästens utgifter själv, mina föräldrar betalade enbart försäkringen. Jag behövde inte betala något hemma, men min häst och min bil var mitt ansvar att försörja från den dag då jag började jobba.


Mina föräldrar var så långt ifrån hästintresserade man kan komma, visst hjälpte dom till ibland med in/utsläpp/mockning, men hela tiden från första dagen med första ponnyn så var det mitt ansvar att sköta allt som hade med hästen att göra. Kunde dom inte skjutsa till stallet så var det bara att cykla eller gå om det var vinter och inte gick att cykla.

Jag tror inte jag riktigt förstod det då, men nu såhär många år senare så förstår jag hur otroligt bortskämd jag var som fick egen häst så tidigt, trots att jag hade två yngre syskon och föräldrar som absolut inte tjänade mycket pengar på något sätt. Speciellt eftersom ingen annan i familjen förutom min lillasyster delade mitt hästintresse. Mina föräldrar har verkligen gjort allt dom kunnat och ställt upp så sjukt mycket :love:
Det är en lyx att få egen häst, men också mycket mycket arbete och dyrt. Och det krävde mycket av mig, det var inte läge att knorra över att behöva ta disken oftare än mina syskon. Eller om mina syskon fick mer nya kläder än mig. Men allt var så värt det, för den julen jag fick min älskade häst i julklapp/födelsedagspresent är den bäst någonsin! :love:


Så vill man absolut ha egen häst och resterande familj är med på det så är det bättre att ta en foderhäst på 1 år, för den kan man lämna tillbaks efter 1 år om det inte funkar av någon anledning. Men det är inget man ger sig på utan MYCKET och noga övervägande. För det påverkar hela familjen oavsett man vill det eller inte, inte bara pengamässigt utan även om du blir sjuk eller blir försenad så kanske du behöver hjälp med stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa häst - går det?

Min familj vägrade skaffa häst när jag bodde hemma. Ville jag ha häst, fick det bli mitt problem och ekonomiska bekymmer. Thats it.

Idag är jag tacksam för att jag inte hade en häst i bagaget när jag skulle flytta hemifrån. Då hade jag inte flyttat hemifrån utan varit tvingad att stanna hemma för att kunna klara ekonomin.

Jag tycker det är upp till din familj att välja vad pengarna ska gå till. Du är en del av den familjen, men det känns inte rättvist att 2500 kr/månad (mycket lågt räknat) ska gå till enbart dig.
 
Sv: Att köpa häst - går det?

+ alla

Tack för alla svar! :)

Jag förstår absolut vad ni säger, för jag har ju egentligen vetat hela tiden att det inte går. (Men det hindrar ingen från att drömma)
Jag har nyligt skaffat en medryttarhäst(eller vad han nu är) som står väldigt nära mig och som jag ska få rida och ta hand om precis hur mycket jag vill, utan att betala ett öre. :) Det känns såklart kul eftersom att han nästan blir som min egna häst, men man kanske bara är dum när nästan ändå inte känns nära nog??
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag förstår ditt sug efter häst. Själv hade jag turen att ha häst under hela min skoltid då min pappa hade eget stall hemma jag kunde ha dom i gratis. Hade även en del gratis hö som gjorde att jag kom oförskämt billigt undan. Men hade jag behövt hyra in mina hästar med allt vad den innebar hade jag nog väntat till efter gymnasiet. Det är mycket pengar. Du kanske kan skaffa medryttarhäst till att börja med?
 
Sv: Att köpa häst - går det?

+ alla

Tack för alla svar! :)

Jag förstår absolut vad ni säger, för jag har ju egentligen vetat hela tiden att det inte går. (Men det hindrar ingen från att drömma)
Jag har nyligt skaffat en medryttarhäst(eller vad han nu är) som står väldigt nära mig och som jag ska få rida och ta hand om precis hur mycket jag vill, utan att betala ett öre. :) Det känns såklart kul eftersom att han nästan blir som min egna häst, men man kanske bara är dum när nästan ändå inte känns nära nog??

Jag skulle nog också råda dig till att nöja dig med "nästan" tills vidare, jag var i samma sits som du under min gymnasietid och hade en medryttarhäst som jag fick rå om helt på egen hand utan att betala något. Även om jag såklart längtade efter en egen häst så kan jag konstatera nu när jag ser tillbaka på den tiden att det nog var den absolut bästa lösningen just då! Efter gymnasiet tog jag mellanår och jobbade - och hade då möjlighet att ta en foderhäst som jag själv betalade för. Idag är han min egen, och jag är väldigt stolt och glad att min familj aldrig har behövt lägga ut några pengar på min häst, han har varit mitt ansvar och mitt val från första början. Hade dom varit "tvungna" att bekosta min häst tror jag det hade tärt en del på vår relation också, även om de teoretiskt sett kanske hade haft råd. :)
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag tycker att du redan har fått kloka synpunkter så jag lägger bara till en sak :) Jag tycker att du ska vara glad över möjligheten att få ha en häst som din egen utan att betala för det! Och tänk, det kan ju vara så att du kan få köpa den hästen om några år när du själv kan betala!
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Säger emot många... Efter att du flyttat hemifrån blir det svårare med häst, i alla fall om du pluggar. Då blir det kanske tio år till utan häst. Och vill du ha barn sen så... Jag är så glad att jag hade min ponny när jag bodde hemma! Nu skulle jag aldrig, aldrig ha tid och råd och då har jag inte ens familj. Fast det beror ju på prioriteringar.

Hur stor ålderskillnad är det på dig och det syskon som rider? Finns det möjlighet att spara in pengar och tid genom att göra pålle tillgänglig för det syskonet? Kanske det syskonet kan hjälp till i stallet också? Och kan du hitta någon som vill betala en summa för att rida en eller två dagar i veckan? Kan du hjälpa familjen på något ytterligare sätt?

Det tar otroligt mycket tid med häst. Fester och vänner blir lidande. För mig var det inget problem därför att jag var ensamvarg och när jag väl började gå ut så bodde jag intill hästen. Och cyklade hem från stan när jag var tvungen, om det så var sju på morgonen efter en utekväll, bara för att släppa ut. Det fanns liksom inga alternativ. Dealen var att jag tog hand om hästen, mamma och pappa gjorde bara jobbet om jag var bortrest. Och det gick!
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag kan med facit i hand säga att jag på sätt och vis önskar att jag inte hade fått min drömponny när jag var i din ålder. Min familj hade det nog sämre ekonomiskt än vad ni har det, men vi fick det ändå att gå ihop med både en och två hästar. Då levde hela familjen häst ;), reste aldrig, gick aldrig på bio, åt aldrig ute, drack inget vin eller så, rökte inte, jag tog inte körkort förrän några år senare, bodde billigt, köpte ytterst sällan kläder/skor/elektronik/annat och då alltid billigt på rea eller i lågprisbutiker, hade en äldre bil etc. Annars hade det inte gått.

Visst har vi haft underbara år jag och min ponny, det har vi, och jag älskar honom över allt annat. Problemet är bara att jag nu, som strax över 20 och sjuk, inte har råd att ha honom och inte kan tänka mig att sälja. Han betyder helt enkelt för mycket.
Så visst hade mitt liv idag varit lättare om jag inte fått honom . Och då också, på sätt och vis, eftersom jag hade kunnat åka utomlands direkt efter gymnasiet som jag alltid drömt om. Nu gick ju inte det, eftersom jag hade en häst. Jag ångrar inte att jag har honom idag, men det hade varit lättare utan. Och hade jag kunnat åka tillbaka i tiden hade jag tagit ett snack med mig själv, sagt åt mig själv att fortsätta ha medryttarponnyer och -hästar, rida flera dagar i vecka på ridskola (det är ju bra mycket billigare än egen häst) och sen uppfyllt mina resedrömmar. Sen kanske skaffat egen häst, om jag som ung, självförsörjande vuxen hade råd.

Jag älskar hästar och de går alltid före allt annat i mitt liv, men det betyder ju inte att jag kan sörja alla de där drömmarna jag inte kunnat uppfylla p.g.a. hästen. Man behöver ju inte bli sjuk för att få problem, det kan räcka med något så enkelt som att börja plugga på högskola/universitet, vilja åka och jobba eller plugga i annat land, inte hitta ett jobb... Ditt liv kommer att förändras stort inom några få år, och det blir lättare utan häst.

Njut istället av medryttarhästen och gör det bästa du kan av den situationen :) Det låter som en supermöjlighet för dig, att få ha gratis häst på det sättet!
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Men du, var det inte du som nyligen skrev i en annan tråd att du absolut inte ville åka till stallet för att du var så frusen, det var så kallt etc?
Prova du att ha medryttarhäst ett tag, för att känna efter hur kul du tycker att det är att behöva ta sig till stallet i ur och skur. Att ha häst är ganska mycket slit, även om det också är fantastiskt på många sätt. :)
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Säger emot många... Efter att du flyttat hemifrån blir det svårare med häst, i alla fall om du pluggar. Då blir det kanske tio år till utan häst.

Det är precis det här som skrämmer mig, det känns väldigt nu eller aldrig...

Hur stor ålderskillnad är det på dig och det syskon som rider? Finns det möjlighet att spara in pengar och tid genom att göra pålle tillgänglig för det syskonet? Kanske det syskonet kan hjälp till i stallet också? Och kan du hitta någon som vill betala en summa för att rida en eller två dagar i veckan? Kan du hjälpa familjen på något ytterligare sätt?

Han är ju dessvärre liten, typ 5 år yngre än jag, men beroende på vilken häst man köper så skulle det ju kunna funka att vi hjälps åt med den? Han är ju som sagt väldigt liten, men han blir ju äldre och duktigare med tiden. Han skulle ju ändå kunna hjälpa mig i stallet(med rent stallarbete) och rida lite om det är någon dag jag inte kan.(såklart med någon förälder med) En medryttare skulle nog inte vara helt omöjligt att hitta och jag skulle ju kunna jobba vissa helger + lov för att hjälpa till att betala saker till hästen.

Det tar otroligt mycket tid med häst. Fester och vänner blir lidande.

Festar inte och har bara två vänner utanför skolan. (varav båda två hellre skulle träffas i stallet än på stan)
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Jo, det var det :) Jag är rätt frusen av mig, men just det inlägget skrev jag i samma veva som jag fått en ny ridgrupp(med människor jag inte tycker om) och blivit av med ridtäckbyxorna, så jag blev lite grinigare än vanligt ;)

Ska absolut prova med medryttarpållen och se vad som händer och hur det känns :) Man vet ju aldrig innan man provar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 587
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp