Att köpa häst - går det?

Sv: Att köpa häst - går det?

Det ekonomiska är en sak - vill inte dina föräldrar lägga de pengarna på en häst så vill de inte. Däremot vill jag säga att det absolut är möjligt att gå ut gymnasiet med bra betyg fastän man har häst(ar) inackorderade en bit bort under tiden. Visst får man prioritera, men det är långt ifrån omöjligt.
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag skaffade mig häst (min andra dock. Efter 4 års uppehåll på grund av gymnasiet delvis å intresse) när jag tog studenten och var arbetslös! All tid i världen ;) råd hade jag. 1600 kr i månaden och man får 3000 av AF.
Nu ett år senare har jag deltid jobb. All tid i världen och har pengar över till annat också. Att skaffa häst har varit ett bra beslut men vissa månader kanske lite jobbigare just ekonomiskt. Men nu ser det bra ut. Hade jag inte haft häst hade jag verkligen inte haft någonting alls att göra om dagarna. INGET att vakna till i princip?! Jag drömde om att kunna åka till stallet när jag vill och ha någonting att spendera dagarna med. :) när jag jobbar som mest hinner jag ändå med. Jobb till 5. Laga mat, äta och direkt till stallet. Kommer hem 9 på kvällarna, ser en film, duschar och lägger mig :) dagarna går fort och är det roligt! För mig är det också ett plus för min sambo som jobbar mkt också har ett stort intresse utanför hemmet så jag har något att göra än att bara "vänta på honom hemma".

När jag gick i högstadiet - betalade min mamma och pappa allt för hästarna (2) men vi hade egen gård. Mamma/pappa var sjukskrivna. Vi klarade oss.

Du får antagligen studiebidrag 1000 kr det kan gå till hästen? Och du kan skaffa helgjobb. Statoil kanske :) så behöver föräldrarna "bara" stå för resterna kanske 1000 kr (om inte det händer något och man behöver veterinär). Sen blir det dyrare om du vill träna osv men man kan ju önska sådant i present.

Sen vill jag flika in att när jag gick gymnasiet (samhäll som kan ses som "pluggprogram) med BRA betyg så hade jag verkligen haft tid till häst också. Jag hade i snitt en lektion om dagen sista terminen i trean. Gick aldrig längre än till 4 och hade MÅNGA sovmornar. Jag pendlade dock inte! Det slukar väl både tid och energi men har man plugg att ta hem kan man göra det på bussen/tåget :)

Men då är det knepigaste enligt mig - vad man vill göra EFTER studenten. Ska man jobba funkar det bra men ska man plugga kanske det blir jobbigt.
Jag ska dock försöka plugga 100% högskoleprogram OCH ha häst samtidigt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa häst - går det?

Fast jag tycker att tänka utefter det upplägget är otroligt riskfyllt även om man kan anta att det går bra att hålla häst på de slantarna. Problemet med hästar är att kostnadskalkylen aldrig förhåller sig densamma..
Och det blir så otroligt tråkigt om det händer nåt och hästen visar sig kosta betydligt mer än så.

Och pengarna man får från af eller liknande bör ju i första hand gå till sin egen överlevnad medans man är arbetslös..inte till att finansiera en häst.

Att axla skola, jobb och häst ensam är inte en dans på rosor och i mina ögon inte ens imponerande längre..jag kommer aldrig att rekommendera det till någon då jag själv vet hur jobbigt det kan vara..och att slita ihjäl sig för sin hobby på några få timmar om dagen är ganska onödigt. Det är bättre att vänta och spara pengarna så att man verkligen kan få valuta och slappna av i sitt hästägande i stället för att konstant jobba för det. Det finns så många andra möjligheter att kunna rida och umgås med hästar ändå..så låt bli denna lösning och vänta lite..det är det värt

Detta säger jag bara i all välmening och inget annat
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa häst - går det?

Jag ville också ha häst när jag var i din ålder och var nära på att ta hem en foderhäst om inte mamma hade satt käppar i hjulen. Då insåg jag inte hur egoistisk jag var.

Istället blev jag halvfodervärd på min kusins häst gratis mot att jag hjälpte till mer, men det blev ändå aldrig som att ha en egen häst.

Nu i vuxen ålder inser jag att om man ska ha en häst så ska man kunna betala för den själv, man ska inte förlita sig på att någon annan ska betala för den. Så när mamma sa nej, så bestämde jag mig för att den dagen jag får fast jobb då ska jag skaffa häst (om drygt en vecka vet jag om min provanställning blir till fast).
Det går självklart att skaffa t ex nått helgjobb för att få in mer pengar än studiebidraget, men sen kanske man vill köpa saker till sig själv också och inte lägga alla pengar man har på en häst. Det är mycket att väga in.

Det billigaste och kanske till och med det bästa för dig skulle nog vara att hitta en häst att bli medryttare på, gärna i det stallet där du hade tänkt stalla upp en eventuell häst. Då kan du känna på hur det känns och få lov att prova på hur det är att ta hand om en häst, innan du kastar dig in i elden så att säga. :)

Vidare såg jag att du skrev att du gick första året på gymnasiet, om jag inte minns fel (jag läste estetisk bild och form) så är första året relativt lugnt men andra året kräver en del. Jag vet inte alls om det är likadant nuförtiden som det var när jag läste, men det är bara du som kan känna hur det känns för dig och avgöra i slutänden.

Lycka till med ditt val. :up:
 
Sv: Att köpa häst - går det?

Säger emot många... Efter att du flyttat hemifrån blir det svårare med häst, i alla fall om du pluggar. Då blir det kanske tio år till utan häst. Och vill du ha barn sen så... Jag är så glad att jag hade min ponny när jag bodde hemma! Nu skulle jag aldrig, aldrig ha tid och råd och då har jag inte ens familj. Fast det beror ju på prioriteringar.

Jo, visst.

Eller så skaffar man häst första året på gymnasiet. Tar studenten och funderar på vad man vill i framtiden.

Och måste många gånger göra sig av med hästen av just de skäl du skrivit ovan.
Det är heller inte roligt.

Jag hade ponny/häst medan jag växte upp, eftersom hästägandet inte var betungande. Min pappa hade 40 mjölkkor, det fanns plats i ladugården och foder till häst. Pappa tog alltid hand om morgonjobbet, det var ingen belastning för honom att fodra två hästar (syrran hade också en) när han ändå fodrade de 40 korna. Det var inget extra jobb egentligen att släppa ut hästarna på morgonen.

Var det jättedåligt väder, så mockade han åt hästarna också och tog in dem ganska tidigt, annars var det vårt jobb att mocka, ta in, kvällsfodra vilket ju är väldigt rimligt.

Tiden fanns, eftersom vi hade hästarna hemma på gården och ingen annan egentlig hobby.
Pengarna fanns - så länge vi bodde hemma.

När vi flyttade, en efter en, för att plugga så fanns inte pengarna att ta med hästen. Föräldrarna var inte rika och kunde inte hjälpa till att ekonomiskt försörja installad häst. Både syrran och jag levde på studiemedel och jag behövde köpa mycket dyr litteratur. Syrrans litteratur var billigare men hennes bostadshyra var högre.

Jag gick ur gymnasiet med höga betyg - på den tiden femgradig skala och jag hade 4.9 i snittbetyg, så hästägandet och ridningen inverkade inte på studieresultatet.

Hästarna gick hemma hos mamma och pappa i några år efter att vi flyttat hemifrån men fick sedan avlivas. Det var mycket oattraktiva hästar även på den tiden - knappast säljbara. Pengarna fanns väl egentligen för pappa att ha dem kvar, men man kan fundera på det rimliga i att pappa skulle sköta och mata hästar åt en dotter 120 mil hemifrån och den andra dottern i ett annat europeiskt land... inte rimligt alls, faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: WBanna
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp