att köpa häst på Irland

B

Buppisen

Så, då är väl beslutet mer eller mindre fattat. Jag ska köpa häst om ca 6mån när jag snålat ihop lite fler slantar *WEEEHAAAA*.... !!!

Nu till min fråga;

Någon som har erfarenhet av att åka till irland och köpa häst?
Andra länder?
Varför ska jag göra det/varför ska jag inte göra det?
Snälla, kom med tips o råd!

Det är just den begränsade plånboken som får mig att tänka Irland. Tycker de hästar jag ridit där har varit så otroligt ärliga på hinder att jag fått mersmak. Men är transporterna så dyra att det inte lönar sig?
 
Sv: att köpa häst på Irland

Har jobbat i galopp samt jaktstall på Irland och vilka fantastiska hästar!!! :love:
 
Sv: att köpa häst på Irland

Unghästar ska man köpa på Irland om man inte har gott om pengar. Transporten kostar ca 7000:- från Irland till södra och mellersta Sverige.
 
Sv: att köpa häst på Irland

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att inte moderatorn ska tolka detta som en annons....

Jag är ute efter en yngre förmåga, men vill ha den grundriden. Hur mycket lägre kan man tänka sig att de ligger i pris? Förra sommaren red jag en 6-åring som var helt fantastisk på en fälttävlansbana, taxerade rätt hela tiden, härlig elastisk galopp, och ändå bara riden i 7 mån, de sa drygt 50' för henne (SJUKT billigt tyckte jag då - därav mitt intresse nu!)
Hur är det med vet. bes där? Vad är standard?
Något att akta sig för som jag bör tänka på?

Jag har vänner där so jag kan bo hos gratis, så sannolikheten finns att jag åker dit o kikar i slutet på året när plånboken är liiiite mer välfylld. Det är ju nästan gratis att flyga med Ryanair..- ;)
 
Sv: att köpa häst på Irland

Sa jatte mycket billigare ar dom inte pa Irland.
Det beror sa klart pa vad for typ av hast man ar ute efter. Tycker nog det galler att ha tur precis som i Sverige.
Men iom att de irlandska hastarna ar sa underbara i allt sa ar det nog lattare att hitta en billig bra irlandsk hast an en svensk.
Manga av de hastar som bara gar pa hunt hoppar faktiskt valdigt bra och ar man inte sa krasen sa kan man hitta en fin san till bra pris.
Men hastar avlade for hoppning ar inte billiga.
 
Sv: att köpa häst på Irland

Knapplån:

Jag har också tänkt tanken. Framför allt för att de irländska hästar jag träffat varit så trevliga, men också för att var och varannan saluhäst där verkar ha gått en del terräng och lite jakt. Jag inser att om man letar efter en dedikerad banhoppningshäst med kapacitet så kostar de, men om man är ute efter en trevlig och hanterbar häst som hoppar banhoppning och terräng nog för att ta sig runt sisådär 1m? För min del är det alltså inte egentligen priset som spelar in utan att jag fastnat för irländarna.

(Men hur bär man sig åt för att hitta rätt och inte bli lurad? )

Och förresten, trådskaparen: hur har det gått för dig?
 
Sv: att köpa häst på Irland

nu köpte jag inte direkt från irland, men jag köpte en d ponny av en tjej som tog hem den från irland. Ponnyn älskade att bocka och hade spatt,,,så det är min erfarenhet det :D ;) hehe..nejmen...veterinären som kollade ponnyn sa att det inte var helt ovanligt att en del hästar har spatt därifrån...veterinären mumlade ngt om deras uppväxt... (!?) vet inte vad veterinären menade...

det vet ju dock inte jag om det stämmer. En annan tjej köpte också en ponny därifrån, även den med spatt.
 
Sv: att köpa häst på Irland

Noggrann veterinärkontroll, med andra ord. (Jag har sett att åtminstone något försäkringsbolag har veterinärer de samarbetar med på plats; det kanske är säkrare än att ta veterinären i grannbyn.)

En hel del ridcenter har saluhästar också, har jag sett. Är det säkrare att köpa från ett sådant ställe än från privatperson? (Privatperson i annat land låter möjligen lite för spännande...)
 
Sv: att köpa häst på Irland

Jag hade varit försiktig, om du inte är erfarenhet hästköpare. Dels därför att "köpt är köpt", du har (gissar jag) sämre koll på lagstiftningen där, det kostar pengar att ta hem den (pengar som man kan lägga på hästen om man köper den härhemma). Veterinärbesiktningen - vad säger försäkringsbolaget? Inte alla bolag försäkrar hästar som är utomlands, d v s hästen kan vara oförsäkrad fram till den är i Sverige.

Sedan kostar ju din resa också, och uppehälle medan du letar. Det ligger ju mellan 15 000 - 20 000 totalt med din resa, ditt uppehälle, hästens resa. Kanske kan vara bättre att hitta en häst närmare och lägga de pengarna på själva hästinköpet snarare än kringkostnaderna?

Säg att hästen visar sig ha något fel och blir halt efter tre månader. Svårt/omöjligt att reklamera, försäkringsbolaget vill hävda att skadan funnits innan och betalar inte ut veterinärvårds- eller livförsäkring. Då blir det en väldigt dyr häst i slutänden...
 
Sv: att köpa häst på Irland

Ingen erfarhet av att köpa häst på Irland och ta med hem, men iochmed den ekonomiska krisen i landet har priserna sjunkit en hel del.

Många har nu svårt att bli av med sina hästar dom skaffade under Celtic Tiger åren. I sommras var faktiskt första året som jag blev regelbundet tillfrågad om jag inte var itresserad av en häst till och ville komma och titta på vad de hade till salu.

Makens kusin hade för 5-6 år sedan 3-4 hästar som han avlade på. Träffade honom nu och han hade 20-30 hästar inkl unghästar och föl :eek: endast 1 inriden.
 
Sv: att köpa häst på Irland

Hej! Kul att du vill köpa häst från irland! I dessa tider får man väldigt mycket häst för lite pengar där!
Är du dessutom ute efter ett 3 årigt sto och fixar inridningen själv så hittar man välldigt billiga fina hästar. Nu är du kanske ute efter en äldre häst. Jag har själv köpt två 3 åringar på auktion och har även jobbat på en av dom största auktionerna.
Jag skulle inte rekomendera dig att köpa en äldre häst på auktion, däremot en yngre oprovad en. Dock ska man vara säker på att den är just "oprovad" ! Finns många ful knep och man bör ha med sig någon som kan spelet och känner till alla fällor.
Om man köper häst från auktion har man 10 dagar på sig från första auktions dagen att reklamera hästen om det skulle vara något fel på den. Jag har en jättebra kontakt som har alla typer av hästar och är väldigt seriös om du det skulle vara någon hjälp?
lycka till! Mvh catzoul
 
Sv: att köpa häst på Irland

Varför köpa häst utomlands när det verkligen är köparens marknad här i Sverige just nu? Lägger du till 15000-20000 på ditt ursprungspris här i Sverige lär du hitta en ganska så bra häst här... Sen om det just är Irländare du är ute efter så går det ju att köpa en redan importerad häst (finns gott om dem tycker jag), då har du dessutom större chans att skydda dig själv om affären skulle gå dåligt (tänker på Lovisas inlägg).
 
Sv: att köpa häst på Irland

Jadu köpte mig en irlänsk import, är på tillridning och försäljning hos ett stall nu för hon visade sig att hon inte alls var si och så utbildad och ohanterad på marken.. Gick knappt att sko , nu är hon rena drömhästen men innan -.-
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 783
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 281
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 388
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp