Bukefalos 28 år!

Att komma upp på morgonen

Man bestämmer sig för att t ex gå en promenad eller jobba i trädgården en viss tid varje morgon, och så lägger man fram alla grejer man behöver på morgonen kvällen innan. Alla kläder man ska ha på sig, lampa och reflexer och eventuella hörlurar. Frukosten ska också vara genomtänkt och förberedd redan på kvällen. Då minskar risken att det blir ett för stort projekt.

Sen går man upp på en gång när det ringer, gör morgonrutin och går ut.

Testa. Vi hejar på!
 
Fast när man är helt utvilad och hela kroppen bara sjuder av pigg känsla - då VILL man* bara komma upp och starta dagen.
Det där är en känsla jag ALDRIG upplevt. Oavsett när jag går och lägger mig. Men jag har, vad jag vet, aldrig heller sovit en hel natt. Jag HATAR att gå upp ur sängen... Det spelar ingen roll om det är tidigt och jag måste gå upp för att gå till jobbet eller om det är orimligt sent och jag måste gå upp för att det inte känns socialt acceptabelt att ligga kvar längre. Jag önskar verkligen att jag kunde vara pigg och utvilad och studsa ur sängen tidigt på morgonen. Men det har aldrig hänt...
 
Hade jag inte haft hunden hade jag aldrig kommit upp när jag var heltidssjukskriven.
Men han är ganska påstridig när han är kissnödig
 
Man bestämmer sig för att t ex gå en promenad eller jobba i trädgården en viss tid varje morgon, och så lägger man fram alla grejer man behöver på morgonen kvällen innan. Alla kläder man ska ha på sig, lampa och reflexer och eventuella hörlurar. Frukosten ska också vara genomtänkt och förberedd redan på kvällen. Då minskar risken att det blir ett för stort projekt.

Sen går man upp på en gång när det ringer, gör morgonrutin och går ut.

Testa. Vi hejar på!
Tillåt mig att tvivla. Jag har kläder framme som jag bara behöver dra på mig. Frukosten går inte att förbereda. Hörlurar fungerar inte på min mobil längre. Och jag är inte alls lockad att gå utanför dörren. Det blir ytterligare en försvårande omständighet när man inte vill det minsta.
 
Det känns kontraproduktivt att sträva efter något som kommer vara som att gå i motvind, om man nu inte måste på grund av jobb.
Men jag vill ju inte vara vaken på kvällarna. Avskyr mörker. Och för att jag ska kunna somna i tid på kvällen så måste jag upp på morgonen.
 
Tillåt mig att tvivla. Jag har kläder framme som jag bara behöver dra på mig. Frukosten går inte att förbereda. Hörlurar fungerar inte på min mobil längre. Och jag är inte alls lockad att gå utanför dörren. Det blir ytterligare en försvårande omständighet när man inte vill det minsta.
Men gör det något om du sover längre på morgonen om du nu inte vill kliva upp det minsta?

Viljan måste ju ändå komma först om man nu inte måste.
 
Men gör det något om du sover längre på morgonen om du nu inte vill kliva upp det minsta?

Viljan måste ju ändå komma först om man nu inte måste.
Ja, för då somnar jag inte tidigt på kvällen. Det hjälper inte ens att jag tar full dos alimemazin två timmar innan planerat sänggående. Jag hatar mörka kvällar och vill sova bort dem. Och skulle det, ve och fasa, bli vintertid året runt så måste jag kunna ändra min dygnsrytm så att jag kliver upp mitt i natten för att kunna tillgodogöra mig ljuset.
 
Ja, för då somnar jag inte tidigt på kvällen. Det hjälper inte ens att jag tar full dos alimemazin två timmar innan planerat sänggående. Jag hatar mörka kvällar och vill sova bort dem. Och skulle det, ve och fasa, bli vintertid året runt så måste jag kunna ändra min dygnsrytm så att jag kliver upp mitt i natten för att kunna tillgodogöra mig ljuset.
Jag förstår inte riktigt ditt problem.. Klockan ringer, du vaknar, men kliver inte upp?
Då är det väl bara att gå upp ur sängen istället för att ligga kvar, om du nu vill det.
Du får väl lägga telefonen eller klockan med alarmet på en bit från sängen så du tvingas kliva upp om du nu inte klarar det annars.
 
Jag är medicinskt dopad (sover med CPAP-maskin) vilket gör sömnen tokigt effektiv. Det är helt klart en anledning till sjudandet och piggkänslan.
Alltså fint att den funkar så för dig, verkligen!

Jag har också en, och visst gör den skillnad (älskar den!) men inte sker det något sprudel här inte. :cautious: Mer som att jag bara är överkörd av en personbil istället för av en ångvält dagens första timmar.


@Wille jag har varit en morgonmänniska hela livet, tills jag blev sjuk för ett par år sedan. Nu är det av olika skäl en plåga att försöka komma upp innan ganska sen förmiddag.

Har du både deppen och morgontrötthet i grunden att kämpa med (plus vintertid :cautious::down:) så säger min logik att det måste vara dubbelt jävligt. Wake-up-light hjälpte mig väldigt bra mot vinterkoman, men nu är det tio år sedan jag hade en.
 
Ja, för då somnar jag inte tidigt på kvällen. Det hjälper inte ens att jag tar full dos alimemazin två timmar innan planerat sänggående. Jag hatar mörka kvällar och vill sova bort dem. Och skulle det, ve och fasa, bli vintertid året runt så måste jag kunna ändra min dygnsrytm så att jag kliver upp mitt i natten för att kunna tillgodogöra mig ljuset.
Alimemazin gör ju en trött dagen efter, så där kanske du har din anledning till morgontrötthet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
20 223
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
666
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
746
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 603
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp