Att komma upp ur sängen

Det är en utmaning för mig att komma upp ur sängen. Jag har ett larm som ringer klockan 8 men den skiter jag i. Ofta hinner klockan passera 10 med råge innan jag kliver upp. Jag går på toa, mockar katternas låda, matar katterna, äter lite själv innan jag kryper ner i sängen igen.

I stället för att krypa ner i sängen borde jag gå promenad och en del annat. Men det är så svårt att hitta motivationen. Vet inte riktigt hur man ska hitta gnistan.

Att göra det man måste är att göra det man vill. Men vad vill jag? Jo, jag vet egentligen. Men det är lågsäsong för det just nu.
 

Jag fattar inte varför jag sover så extremt mycket. Det är ju inte så att jag går och lägger mig extremt sent. Ändå sov jag till halv tolv idag. Känns lite sjukt faktiskt. Jag vill inte sova så mycket.
 
Jag fattar inte varför jag sover så extremt mycket. Det är ju inte så att jag går och lägger mig extremt sent. Ändå sov jag till halv tolv idag. Känns lite sjukt faktiskt. Jag vill inte sova så mycket.

Att sova för mycket ger flera negativa effekter, bland annat trötthet och mindre ork. Du skriver att du ställer klockan men sen inte går upp, och det är nog en av sakerna som gör att du fortsätter vara trött.
 
Jag fattar inte varför jag sover så extremt mycket. Det är ju inte så att jag går och lägger mig extremt sent. Ändå sov jag till halv tolv idag. Känns lite sjukt faktiskt. Jag vill inte sova så mycket.
Tar du fortfarande theralene på kvällen?
Kan ju vara en orsak.

Sedan är det väl så att har man inget jobb eller annat som tvingar upp en på morgonen så är det lätt att sova för länge på morgonen.
 
Tar du fortfarande theralene på kvällen?
Kan ju vara en orsak.

Sedan är det väl så att har man inget jobb eller annat som tvingar upp en på morgonen så är det lätt att sova för länge på morgonen.
Ja, tar alimemazin på kvällen.

Men har jag en tid att passa så kommer jag upp.
 
Att sova för mycket ger flera negativa effekter, bland annat trötthet och mindre ork. Du skriver att du ställer klockan men sen inte går upp, och det är nog en av sakerna som gör att du fortsätter vara trött.
Jag vet inte hur jag ska motivera mig till att kliva upp när klockan ringer.
 
Att i förlängningen så kan det bidra till mindre trötthet, mer ork, och påverka eventuell depression positivt? Det är väl motivation nog, tänker jag. Om du inte vill vara så trött som du är nu, så får du ju gå upp.
För mig räcker det nog inte som motivation. Jag behöver mer omedelbar belöning för att det ska funka. Eller tvång. Det funkar också.

Ett problem med att vara vaken är att jag har tråkigt och livet bara består av måsten och borden. Vet inte riktigt hur livet ska bli roligare. Men ju mer jag sover, desto mindre behöver jag stå ut med ett tråkigt liv.
 
Du har väl katter? vill inte dom ha mat på morgonen? hade jag inte haft djur som tvingat upp mig hade jag med haft svårt att stiga upp men tycker 10 är rimligt för både mig och djuren
 
För mig räcker det nog inte som motivation. Jag behöver mer omedelbar belöning för att det ska funka. Eller tvång. Det funkar också.

Ett problem med att vara vaken är att jag har tråkigt och livet bara består av måsten och borden. Vet inte riktigt hur livet ska bli roligare. Men ju mer jag sover, desto mindre behöver jag stå ut med ett tråkigt liv.

Sätt upp det som ett tvång att gå upp när klockan ringer. Livet blir nog lite roligare om man inte ständigt känner sig trött, nedstämd och orkeslös för att man sover för mycket.
 
Du har väl katter? vill inte dom ha mat på morgonen? hade jag inte haft djur som tvingat upp mig hade jag med haft svårt att stiga upp men tycker 10 är rimligt för både mig och djuren
Jo, men de bryr sig inte så mycket faktiskt vilken tid de får mat. Tror de har vant sig vid sen frukost för inte ens min gaphals skriker på morgonen.
 
Sätt upp det som ett tvång att gå upp när klockan ringer. Livet blir nog lite roligare om man inte ständigt känner sig trött, nedstämd och orkeslös för att man sover för mycket.
Hur gör man det till ett tvång när man inte har en tid att passa? Eller en plikt att uppfylla?
 
Hur gör man det till ett tvång när man inte har en tid att passa? Eller en plikt att uppfylla?

Tvånget ligger i att du ska gå upp när klockan ringer, oberoende av att du har en tid att passa eller ej. Eller så bestämmer du dig att du ska söka x antal jobb innan klockan 9 på morgonen, så har du det gjort. Eller städa, eller något annat inomhus som annars tar tid från ljuset utomhus eller som du drar dig för att göra.
 
Tvånget ligger i att du ska gå upp när klockan ringer, oberoende av att du har en tid att passa eller ej. Eller så bestämmer du dig att du ska söka x antal jobb innan klockan 9 på morgonen, så har du det gjort. Eller städa, eller något annat inomhus som annars tar tid från ljuset utomhus eller som du drar dig för att göra.
Ett sånt tvång är lätt att skita i. För det är inget tvång på riktigt.

Och vad gäller jobbsökning så får jag vara glad om det ens finns ett jobb att söka. Ofta finns inget alls. Och att kliva upp för att städa är ju verkligen omotiverande.
 
Har inga bra tips.
Men tror jag förstår känslan. Hade inte den svårigheten förr, men nu.

Att hästarna måste få frukost, att jag måste ta mig iväg till jobbet, eller att barnen måste iväg till skolan är nog det som tvingar upp mig.
Det är dock lättare den ljusa tiden på året
Ja, såna grejer måste man ju kliva upp för. Då är det inte ett alternativ att ligga kvar i sängen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag lyckas inte gå promenad varje dag. Det blir i bästa fall någon enstaka gång i veckan. Jag lyckas inte borsta tänderna varje dag...
Svar
15
· Visningar
740
  • Artikel
Dagbok Sov till elva. Men det var ändå förvånansvärt tidigt att kliva upp då jag var uppe en timme mitt i natten. Vaknade av att jag petade mig...
2
Svar
35
· Visningar
3 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp