Att lägga ut bild på någon annan på internet...

kopur

Trådstartare
... är ju inte tillåtet. Men var går gränsen? Om jag t ex har en fin bild på min häst när den rids av någon annan - är det då OK att lägga ut denna bild om jag "suddar ut" ryttarens ansikte så att det inte syns? Eller om jag "suddar ut" en stor del av ryttarens huvud och överkropp?

Om någon fortfarande - av sammanhanget - skulle kunna förstå vem som rider... blir det fel då även om man inte kan se mer än en suddig skugga av personen?

Funderar därför att jag har en fin bild på min häst med en tidigare ägare (förr, förra ägaren) men jag har ingen kontakt med denne, inget tel nr eller så varför det är svårt att fråga om lov. Men hästen är så fin på bilden att jag gärna haft den på min hemsida.
 
Sv: Att lägga ut bild på någon annan på internet...

Jag vet inte var gränsen går - men jag brukar använda mig av "sudda-ut-ansiktet"-metoden. (Detsamma gäller för övrigt om jag skulle lägga ut bilder på mig själv).
 
Sv: Att lägga ut bild på någon annan på internet...

olagligt blir det bara den andre inte är med på det.
'Jag tyckte att när du red min häst så bra när jag fotograferade den, går det bra om jag lägger ut den bilden på buke' är ju en fråga man kan ställa...
tror du kommer undan om du döljer ansiktet på bilden annars.
 
Sv: Att lägga ut bild på någon annan på internet...

'Jag tyckte att när du red min häst så bra när jag fotograferade den, går det bra om jag lägger ut den bilden på buke' är ju en fråga man kan ställa...
.

En alldeles lysande fråga! :) Om jag bara hade kunnat få kontakt med personen i fråga... :crazy:
 
Sv: Att lägga ut bild på någon annan på internet...

Tycker mig komma ihåg att det visst är tillåtet att lägga ut bilder på andra. Tror bara det är om bilderna räknas som kränkande det inte är tillåtet.
PUL borde väl behandla frågan, men jag orkar inte kolla upp det just nu.
 
Sv: Att lägga ut bild på någon annan på internet...

olagligt blir det bara den andre inte är med på det.
'Jag tyckte att när du red min häst så bra när jag fotograferade den, går det bra om jag lägger ut den bilden på buke' är ju en fråga man kan ställa...
tror du kommer undan om du döljer ansiktet på bilden annars.

Jag är väldigt säker på att du som fotograf har rättighet att lägga ut alla bilder du fottar, oavsett vem som finns med på bilderna.
 
Sv: Att lägga ut bild på någon annan på internet...

Jag är väldigt säker på att du som fotograf har rättighet att lägga ut alla bilder du fottar, oavsett vem som finns med på bilderna.

Nej jag som fotograf får inte lägga ut bilder på personer, om det går att identifiera dem... Men det beror på var bilden är tagen också, om det är allmän plats eller ej... Bilder utan personer på (hästar, hundar mm räknas INTE som person utan sak) är det jag som fotograf som bestämmer om...

Men sen beror det ju på om man får lägga ut bilden, om det är jag själv som är fotograf eller ej...
 
Sv: Att lägga ut bild på någon annan på internet...

Nej jag som fotograf får inte lägga ut bilder på personer, om det går att identifiera dem... Men det beror på var bilden är tagen också, om det är allmän plats eller ej... Bilder utan personer på (hästar, hundar mm räknas INTE som person utan sak) är det jag som fotograf som bestämmer om...

Men sen beror det ju på om man får lägga ut bilden, om det är jag själv som är fotograf eller ej...

I mitt fall har jag fått OK från fotografen. Men har inte lyckats få kontakt med personen på bilden. Och eftersom jag tänker att det alltid kan finnas en risk att personen identifieras genom sammanhanget så har jag ännu inte vågat lägga ut den även fast jag "suddat bort" personens ansikte ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 255
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 406
Senast: bellala
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 651
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 382
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp