Att leda en häst.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag satt och läste på hingst tråden och började fundera på ett väldigt om tvistat ämne. Hur leder vi igenntligenvåra hästar? Det här ämnet har varit uppe i alla stall där jag har stått och diskussionerna har då varit minst sakt väldigt hetta. Vissa vill ha hästen bredvid sig och andra vill ha hästarna bakom sig. Nu är jag absolut inte någon NH människa och förespråkar inte NH över huvud taget. Jag hanterar hästar genom sunt förnuft och kallar det horsmanship.

Våra hästar leder jag bakom mig på lång lina linan är ca 8 m och jag är i ena ändan och hästen är i andra ändan. Så kan vi gå längs med trafikerade vägar och igenom hinder som ex bommar vid cykelbaner, grindar och trånga utrymen. Om det behövs så får hästen gå före men det är sällan det behövs. Att gå med sådan lång lina före en häst ser jag som säkerhet för framförat mig då om hästen skulle bli rädd inte kommer att springa på mig utan vid sidan om mig. Då vi börjar våran promenad läger jag all lina framför hästen sedan plockar jag upp ändan och börjar gå. Då linan är sträckt följer hästen efter. Det är hästens uppgift att kontrollera att linan inte börjar släppa i backen för då skall den sakta in på stegen eller stanna. Då vi kommer till hagen får hästen gå in först stanna med huvudet vänt mot grinden. Jag samlar i hopp all lina och plockar av grimman sen seger jag varsågod och då får hästen gå. Så här leder jag bara hästar som jag känner mycket väl. När jag leder hästar som jag inte känner eller hästar som jag vet är ouppfostrade så åker kedjan och spöet fram och det är för min egen säkerhet. Jag vill också att sådana hästar går bakom mig för att jag känner att så fort en häst har kommit fram med sitt huvud vid min axel så trampar den på mitt område och är bufflig. Jag har inte råd att bli om kullknuffad av en häst pga. ett handikapp som jag har och jag hanterar inte gärna andras hästar pga. detta.

Så hur hanterar ni era hästar och varför gör ni som ni gör? Ingen hästhantering är fel vi gör det bara på olika sätt. Så var snälla att låtbli att kasta paj på varandra nu.
 
ska dom bara in/ut ihagen har jag ett vanligt gimmskaft
Hästen får inte gå framför mig,bredvid lr strax bakom-beror på vikken häst de e..

går vi på promenad har ja longerlinan just för att kunna släpa ut linan om han skulle fara iväg
 
jag leder min häst bakom mig, eller rättare sagt han går bakom mig.
han är "tränad" så och vet att det är jag som är ledaren och han vet att han inte får gå framför.
jag är ingen speciell NH-person men hanterar hästarna som du säger, med sunt förnuft, med min egna horsemanship.
min häst är väldigt lätt att leda och alla kan leda honom.
han skulle aldrig få för sig börja sticka iväg eller nåt när någon leder honom.

går man med en "bråkig" och "studsig" häst så försöker jag gå med den långt bakom mig. där kan den studsa och hoppa bäst den vill men det stör inte mig.
 
Det beror på vem jag leder...och vilken dag det är, och vilket humör hästarna är på

JAg måste säga att jag blir lite övermig given när jag läser på hingsttråden....NH är ju livsfarligt för folk som inte klarar av att improvisera och drar alla hästar över en kam

om NH lär ut att hästen skall lita på dig i alla väder, så varför kan dom då inte lära ut hur hingstar fungerar :confused: än att inge folk falsk trygghet bara för att man skall tro att man är ledare.....
Hingstar ÄR opålitliga, inte daglig dags men man skall ALDRIG någonsin vända ryggen åt en hingst...ALDRIG..
Dom behöver inte vara elaka men det ligger i deras natur att klättra i rang, och även om det gått 15 år utan någonting som hänt, så nästa dag kan det vara kört..

...Jag blir helt ärligt allvarligt bestört när jag läser att folk går omkring med sina hingstar med ryggen åt dom, dom vet verkligen inte hur fort det kan slå om på en hingst...om dom fick se det en gång så ändrar dom nog uppfattning ganska snabbt.....

Jag älskar hingstar och jag har hanterat en hel del av dom, dom är oftast lojala och enkla att ha att göra med...men jag skulle aldrig lita hundra på dom eller vända dom ryggen...never...
Det behöver inte vara dig dom är irri på, det kan vara nån som står 5 boxar bort, eller 3 hagar bort...ÄR du ivägen så smäller det...dom kan vilja "flytta" på dig för att komma åt den andra...

Det är så mycket jag vill säga om detta så det blir lite svamligt kanske, men det är viktigt att inte tro att man har sån pondus att en hingst om han vill skulle lyda "dina" små vinkar :crazy: VILL han , så tar han dig....man har inte en chans

eftersom jag har haft hand om ca 250 olika hingstar och lever än så kan jag väl få säga att jag har rätt :)
 
Jag leder min häst i vanligt grimskaft när vi ska till och från hagen och med longerlina och delta när vi ska ut på promenad.

Jag vill inte ha min häst bakom mig utan jag vill ha hennes huvud ungefär vid min axel för då kan jag se vad hon uppmärksammar och vad hon tänker.

Jag vet vissa NH-fanatiker som tycker att jag inte visar min häst att det är jag som bestämmer eftersom jag inte vill ha henne i ryggen, men för mig är det säkerhet att hela tiden ha ögonkontakt med hästen så att jag kan se hennes reaktioner!
 
go martha! :bow:
håller helt med dej, du kan aldrig helt lita på en hingst spelar ingen roll hur länge du känt den. är det ett sto i närheten så kan allt hända. spelar ingen roll om du är sk. "ledare" kommer instinkten in o du är inte piss värd.
 
Jag brukar variera hur jag leder efter vilken häst det är. pigga hästar som drar iväg etc. lär jag att de ska stanna bakom eller med huvudet i jämnhöjd med mig (pga svårigheten att leda en häst bakom sig med martingal (använder helst inte grimskaft till pga den felaktiga fördelningen i bettet både med och utan delta) och lydigheten måste infinna sig på tävlingar också) medan hästar som är ängsliga och gärna följer vill jag ha framför mig (eller tja som "vanligt" alltså, jag går vid bogen ungefär) för att de ska våga gå först, lita på sig själva och ta för sig lite mer. Ändrar de beteende och en ängslig häst blir dragig och "gå på-ig" (vilket inte inträffat ofta, de har sin ursprungs-personlighet kvar i nästan alla fall) så ändrar jag led-stil.

Detta för att hästarna ska klara alla typer av situationer och positioner, det måste kunna följa och låta mig vara ohotad ledare men de måste också våga ta initiativ (när jag låter dem) de måste våga vara nyfikna, det är min filosofi...
 
Men om instinkten kommer in är jag väl inte mer värd för att jag går vid bogen?

Om en hingst bestämmer sig för att nu skall han iväg - kosta vad det kosta vill, så är det kört. Jag vet, har också varit med om det ( eller vad säger du, Lejonstjarna? :D )
Men då spelar det för mig ingen roll var jag går eftersom liten skit som jag är kan jag aldrig hålla honom med råstyrka.

Då föredrar jag att ha lång lina så jag kan hoppa upp och ner, skrika och svära och på nåt sätt försöka få hans uppmärksamhet, eller vira linan runt ett träd om inget annat hjälper :D

Vidhåller att hingstar inte är monster, men visst kan man inte lita 100 % på dem. Kan man det på någon häst?

Tror dessutom att det beteendet är individ- och rasberoende. Vissa raser är lättare än andra och kan hanteras annorlunda.

Kontentan av det hela är väl att jag leder alla mina hästar en bra bit bakom mig til höger i lång lina. Jag vill även kunna ha dem bakom till vänster, direkt till vänster eller direkt till höger om mig. Möter jag någon och hästen tappar uppmärksamheten kortar jag upp linan, emellanåt kan jag ta upp hästen bredvid mig och stanna. Jag går dock sällan med hästen bredvid mig då jag tycker det blir alldeles för lätt för denne att "armbåga" undan mig.

/
Susanne
 
Det beror både på häst och situation.

Med min egen häst som jag känner så går jag ibland först, ibland går vi sida vid sida och ibland går han först. Helt beroende på situation.

Med en okänd häst vill jag helst ha den lite snett bakom mig, hingstar lite mer vid sidan (beror på hur dominanta de är). Dock aldrig sida vid sida eller att dom går först.

Vid kända, eller kortare, sträckor har jag vanligt grimskaft (2,5 meter eller vad det är?). Vid okända eller längre sträckor har jag längre rep. Vanlig hållbar "stallgrimma" eller vid vissa tillfällen repgrimma.
 
Hingstarna tycker jag faktiskt är snällast att leda :o.
Stona är griniga, och är helt övertygad om att det är vi som ska följa dom och att dom bestämmer tempot :smirk:.
Fast det varierar som sagt så otroligt mycket från häst till häst.

Jag leder oftast i stigbett, både en säkerhetsgrej och ren lathet. Dom kan dansa på hur dom vill i andra änden av grimmskafter, och det är lättare att ta flera hästar på en gång. Har aldrig hästen bakom mig, utan någonstans bredvid (eller ovanför lite då och då ;)).
 
En okänd häst eller en häst jag är osäker på vill jag ha snett bakom mig, så mycket åt sidan att jag kan se den utan att vända på huvudet, och så mycket bakom mig att den inte har någon del av huvudet framför mina axlar. Får jag välja har jag gärna minst 4 m grimskaft, och skall jag ut på promenad med hästen använder jag helst repgrimma. Vanlig grimma till och från hagen och andra kortare sträckor.

Min egen häst började jag ledträna i positionen beskriven ovan (både till höger och vänster), men har också tränat på andra ledpositioner, så att han kan gå i princip var som helst i förhållande till mig och ändå lyssna på min röst eller kroppsspråk. Har helst både honom och andra hästar så pass långt ifrån mig att jag kan se ordentligt vad de hittar på (också praktiskt när man skall kolla hälta - man kan både springa med hästen och titta på den!!!).
 
Jag leder hästarna lite som det blir :cry:. efter att ha blivit helt frälst av boken Dansa med hästar(obs! den värsta ivern har gått över), så föredrar jag faktiskt att ha hästen lite snett bakom mig. När man ska leda ut en peppig och tittig häst i hagen så vill den gärna springa på sidan och skulle den se nått läbbigt, skutta till rakt på mina tår.
Nu leder jag ganska ofta två eller tre samtidigt och då lär dom sig väldigt fort att inte dra i grimskaftet. Jag håller oftast i slutet och låter dom gå fritt. Bakom, på sidan och framför. Dom grupperar sig själva. ledaren först och så vidare. Och jag någonstans i mitten :angel:. Det är nog inte speciellt säkert, men jag känner mig ganska säker ändå.
hälsningar gulan fd.gulla
 
min egen häst har jag gärna lite snett bakom mig. Helst inte helt bakom, den snällaste hästen kan bli rädd och börja springa.
Andra hästar leder jag alltid vid bogen med kedjegrimskaft med kedjan över nosen. Helt enkelt för att det är säkrast så. Vid bogen är du säker både om hästen drar och om den stegrar.
Hingstar leder jag alltid med kedja och lina, och hjälm på huvvet.
 
Jag leder lite olika, beroende på situationen.
Jag använder alltid grimskaft.

Normalt så skall hästen gå snett bakom mig till höger på 0,5 - 2 meter. Löst, hängande grimskaft.
Ibland vill jag "gosa" lite under promenaden. Då får han komma upp med huvudet jämsides med mig. :)

När det uppstår "situationer" eller vi passerar ställen där jag VET att han kan börja "konstra" så kortar jag avståndet.
 
Tycker folk alltid att det är OK att du leder deras hästar med kedja över nosen?!? Det skulle inte jag tycka om det var min häst du hanterade...
 
när jag köpte min häst var hon typen som drog iväg t.ex. in från hagen för att hon visste att maten väntade, och när det då var isgata ute var det inte världens roligaste att bli hängande efter i grimskaftet, vi började då med ledträning (vilket många i min omgivning ansåg vara lite väl elementärt :smirk: ), d.v.s helt enkelt traska runt i ridhuset (och skogen efter ett tag) och lägga upp regler för hur jag (och hon) ville ha det.

när jag leder min häst vill jag att hon går med huvudet vid mig, jag tillåter att hon är strax framför eller en bit bakom, jag vill inte att hon vare sig sackar eller drar iväg.
att jag itne går ett par meter framför beror på att jag helt enkelt trivs med att se min häst och vad hon hittar på, och eftersom jag har en liten "ögontjänare" som gärna blir uppmärksam på annat än mig när jag inte ser henne, så passar hon bra där jag placerat henne.

efter ett års träning nu ungefär (vilket inbegriper in och ut från hagen ett par gånger i veckan och träningspass utöver det,fortfarande, samt den senaste månaden (pga skada) oerhört många promenader i skog och mark) har jag en vad jag kallar "ledbar" häst.
hon stannar när jag stannar, står därefter still till jag ber henne gå igen (oftast, träningen lär alltså fortsätta :smirk: ), går när jag går (om jag inte ber henne stå kvar med rösten), svänger, backar m.m. för röst och någon form av "tryck"

ibland händer det såklart att min häst också älgar iväg eller brister i uppmärksamhet, men på sistone har vi försökt förfina hjälperna ytterligare och målen sätts högre och högre :)

många tycker det är fjantigt att träna sin häst i att bli ledd, speciellt en häst som ändå är 15 år och borde kunna det vid det här laget, men ajg ser framstegen vi gjort, och ajg anser faktiskt att man SKA kunna leda in sin häst fårn hagen utan att behöva dra, springa eller akta tårna något nämnvärt.
vem som helst ska kunna hämta min häst i hagen och leda henne på ett tryggt sätt, jag har själv varit medom ett flertal skräckupplevelser när jag hämtat "oledbara" hästar från hagen och det slutat med att jag nästan släpats med in i stallet....

långt blev dt, men jag har mycket tankar om det här :crazy:
 
Jag går med hästarna bakom mig. Observera att jag inte låter dem gå där, jag säger åt dem att gå där.
Vill bara för grejens skull påpeka att jag inte är ngn NH-människa utan jag hanterar hästar efter eget huvud. :D
 
Vist har har du rätt i att när det händer saker med hingstar så händer det fort och mycket.
Men bara för att man har en häst bakom sig så betyder det inte att man inte vet vad hästen gör. Jag har ju syn, hörsel och känsel fortfarande. Jag hör vad hästen hitar på jag käner hur hästen reagerar i linan/ grimsakftet och om jag vill och behöver kan vrida på huvudet.En god ledare i häst välden springer inte och titar på vad flockmedlemarna gör. En god ledare i häst välden vinklar på örat och kikar i ögonvrån så får den reda på vad flockmedlemarna gör.
Om alla hästar vill så tar de en vi har faktiskt inte någon som hälst chans mot desa stora starka varalser. Genom att få hästen att inse att vi är ledaren så minskar riskerna att något alvarligt händer. EX Blir hästen rädd men jag som ledare går lungt och inte sträsar upp mig så kommer hästen att lungna ner sig väldigt snabbt igen.
Men om vi går till baka till ämnet hingst. En hingst måste du ta ledarskapet över på en gång. Hingsten kommer att hella sitt hingst liv försöka ta ledarskapet. Men de försöken är inte lika alvaliga som om hingsten någon gång under sitt hingst liv får chansen att ta över, Så kan det bli livsfarligt att ta tillbaka ledarskapet igen. En Hingst är inte ett livsfarligt månster en hingst är en häst med testosoron i kroppen.
 
:rofl: :rofl: :rofl: Ni är inte SANNA :crazy:

Hur vinklar du på örat då :D :D

Folk måste förstå att man är INTE hästar...vårat sk ledarskap är LJUSÅR fråm hästarnas i deras eget element....

:::Jag kan bara hoppas att ni inte råkar illa ut i er falska tro om ledarskap med just hingstar...... :)

OM två hingstar ryker ihop.....KAN du då egenskap av "ledare" avbryta slagsmålet??? KAN du överta ett sto från din hingst om du är i en sån situation??? Tror inte det :crazy:

redan där faller vi som korthus.....en hingst måste ha respekt för sin ledare, men det är häst vs människa...när ska folk sluta tro att dom är ledarston :angel: :angel:
 
Jag vill ha dem på slakt grimskaft strax bakom mig. Leder mina i grimma o vanligt grimskaft, utom när stoet brunstar, då blir det kedja under hakan elelr i vissa fall genom munnen... Tror att hon kopplar bort delar av hjärnan när hon brunstar... Suck! Då bara hon skriker och velar hela tiden så det är säkrast så!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp