Att leda en häst.

Men det är ju inte "dra iväg biten" jag pratar om... får då är det ju redan för sent... :crazy:
Utan det jag menar är när hästarna vädrar faran, vilket det ju inte alltid är den ranghöga som gör, och ska varna... Det är då man kan ligga pyrt på det och bli på/över sprungen...
 
Jag gör som du, dock inte lika lång lina, min är 3 meter. Så leder jag min häst och de flesta andra hästarna i stallet också, framför allt de som är lite "jobbiga". Jag vill inte ha 600 kg häst över mig om jag ska gå bredvid o hästen slänger sig.
 
Longerlina leder jag aldrig i, såvida jag inte är på väg mellan stallet och ridhus/ridbana för att longera.
Jag tycker den är för lång och det då blir för stor risk att man OM hästen skulle bli skrämd och dra iväg, fastnar.
Jag väljer också bort den "nya" varianten av jääääättelånga grimskaft.

Mina hästar går på slakt grimskaft/tygel strax bakom mig, eller med sitt huvud bredvid mig. Klampar hästen före, så "flyttar" jag tillbaka den bakom mig, för hamnar den före mig, så går den fortare än mig, vilket jag anser den inte ska. JAG bestämmer tempot.
Har jag tränat på banan så har jag ju ett spö när jag leder hästen till/från banan, så de få ggr han då klampar förbi mig, så "förlänger" jag ju bara armen med att "fälla" spöet rätt ut framför näsan på pålle. Har jag BARA armen, så har han "fräckheten" att gå bredvid armen... :smirk:
Alternativt stannar jag hästen, och går före den.

På tävling tillåter jag att hästen går med huvudet lite framför min kropp. Men jag tillåter fortfarande inte att hästen går längre fram än så, eller att den går fortare än mig.

"Segdrar" i grimskaftet på en motsträvig häst som vill gå fortare än mig, det accepterar jag INTE!
Hästen ska gå i det tempo JAG vill!

En bortskämd häst som leds och får gå som den själv behagar är i mina ögon en säkerhetsrisk både för sig själv, mig och sin omgivning. Så det vill jag INTE ha!
 
Jag kan förstå att du reagerar. :-) Skulle dock vilja utveckla det hela lite. Ägaren till stoet var helt med på noterna, vi litar på varandra på så vis att vi båda säger till om vi tycker något är osäkert. Stoet är inte högbrunstigt så det var inte så att hon ställde upp sig utan hon var mer åt det "intresserade" hållet. Hade någon av oss upplevt något ögonblick av det hela som osäkert hade vi båda agerat. I det här fallet bedömde vi båda att det var tämligen riskfritt (helt riskfritt blir det aldrig med hästar), men man måste med alla hästar i alla lägen alltid bedömma varje enskilld situation ur ett säkerhetsperspektiv, det är först då man kan föregripa händelserna och undvika en farlig situation.

Jag har tänkt behålla min häst som hingst, för att kunna göra det vill jag så tidigt som möjligt lära honom hur man uppför sig bland ston. Jag menar nämligen att min häst ska kunna uppföra sig anständigt även i närheten av ett högbrunstigt sto. Det är ett måste om jag ska kunna ha honom ute på uppvisningar när han blir vuxen. För att han ska ha en möjlighet att lära sig vilka regler som gäller måste han få vistas i närheten av dessa ston och jag har alltså turen att ha en tjej i stallet som är villig att hjälpa mig med detta.
 
Min hingst som tävlar kan vara hingstig hemma, men när vi far iväg så vet han att föra sig väl :)
en gång när han skulle starta så ställde dom ett sto med röva mot honom på gången och det var säkert inte mer än 1,5 meter fram till henne....han sa inte flaska
han stod alltså på gången fullt selad och hon framför...en hingst som aldrig får ha "kontakt" och vara i närheten av ston blir helt kollriga när dom kommer ut i vida världen...så det är rätt att vänja dom vid situationer då ston eller andra hästar är med, så dom lär sig att när man jobbar så krånglas det inte...
 
Nej jag menar när det dundrat till bakom och de kollar bakåt och springer samtidigt...
har jag den då på sidan, hinner jag (om jag är vaken) bromsa den innan den får upp farten... går den bakom, kan jag ju bara hoppa undan när den far förbi...

Menar du på allvar att om det dundrar till bakifrån, stannar din häst och vänder sig för att titta vad det var... är det då en sabeltandad tiger, tar han då upp flykten efter att ha konstaterat det? :confused: :p
 
Min häst är inte bakskygg så hon reagerar inte på sånt, det enda hon är rädd för är lastbilar och bussar och då kan hon galoppera ett par steg på stället men aldrig att hon går om eller på mig. När vi tömkör så studsar hon ner i diket istället.

Om det nu VORE en sabeltandad tiger så skulle hon väl vara uppäten antar jag men hon är rätt cool i sig själv, världshärskarinna du vet ;) :cool:

Har henne stallad i ett stall där vi har höns som springer omkring som de känner för det, fasaner som flappar upp ur varje buske, skällande hundar, bilar, lastbilar, traktorer, långtradare osv.

De blir väldigt miljötränade bara av att gå i hagen. Kanon.
 
Funderade på det någon skrev. Att ledaren inte går och kollar flockmedelmmarna hela tiden utan vänder ett öra och tittar i ögonvrån. Då måste man ju faktiskt också väga in att hästarna har ögonen på sidan av huvudet och ser MKT bättre och mer bakåt än människor. Är inte det en anledning till att inte ha hästen långt bakom?

Leder mina hästar så att de går bredvid mig. Vid visning går jag vid bogen. Hingsten går alltid med kedja under hakan, även om han är världens snällaste lilla pojk så tar man alltid det säkra före det osäkra (en eloge till marthas bra inlägg!). håller alltid ett öga mer på honom än vad jag gör med "snälla" hästar, eg borde man väl kolla dem lika noga men lat som jag är :crazy:

Min egen tös är jag extremt slarvig med. Skäms nästan.. Vill inte berätta vad vi håller på med :eek:
 
OM två hingstar ryker ihop.....KAN du då egenskap av "ledare" avbryta slagsmålet??? KAN du överta ett sto från din hingst om du är i en sån situation??? Tror inte det :crazy:

redan där faller vi som korthus.....en hingst måste ha respekt för sin ledare, men det är häst vs människa...när ska folk sluta tro att dom är ledarston :angel: :angel:


Jag har läst många av dina inlägg vad gälande hignstar och tycker att allt du säger låter trovärdigt!!! det märks att du har erfarenhet och vet vad du gör.

Jag fick testa på hur det känns när det snällaste lammet förvandlades till en varulv mitt framför ögonen på mig i vintras! Jobbade på ett travstall där det stog en hignst som inte brydde sig om något! Han uppförde sig precis som en valac och "muttrade" inte ens när det va ston i närheten.

Det var en tävlingsdag och massa hästar i röresle nere på banan och jag skrittade runt hignsten efter ett lopp. när vi komm tillbaka och bara var ett par meter från stallet blev han som galen! reste sig på bakbenen och skrek i högan sky! eftersom att han drog som en oxe så kunde jag inte hålla kvar honom och han gick till attak på en annan hignst,

Han ade ALDRIG gjort så här tidigare, och stallet han stod i delade han med andra hignstar, och har gått i hage brevid andra hignstar utan att bry sig det minsta. :smirk:

Så det stämmer att man ALDRIG ska lita på en hingst till 100%. För innaför lammpälsen gömmer det sig alltid en varulv! :rofl:
 
Är väl ingen "duktig NH-are" men ja, jag kan sätta in min hingst i boxen bredvid ett brunstigt sto utan något tjohej. Han kan börja låta lite, men inte mer. Går jag därifrån så låter han dock högre.

Jag kan även ha honom i öppna boxar bredvid andra hästar, och han låter inte, och han slår inte med frambenen, utan beter sig som en vettig och sansad individ.

Utöver detta kan han ledas i grimma och grimskaft förbi brunstiga ston, han kan ridas ut både framför och bakom andra och han kan stå uppbunden bredvid de andra i spolspiltan. Däremot har han problem med att se sin spegelbild. :D

Han är fyra år och har hingstkänslor, han har även bevisat att han kan vara överjävlig när han sätter den sidan till.
Då börjar han dock med att vara smådjävlig i någon sekund innan han drar i en högre växel.

Vidhåller att många, men inte alla, hingstar kan hanteras som andra hästar, dock med lite större vaksamhet, och naturligtvis kräver det större kunnande än att hantera de flesta ston / valacker. Men allt är inte svart eller vitt.

Vet inte om kastreringshysterin här uppe beror på att vi har ovanligt besvärliga individer eller om vi bara generellt är sämre hästmänniskor än vad de är i södra Europa.
Där behålls många hingstar som just hingstar, utan att skadestatistiken skjuter extremt i höjden. Så har de gjort i flera hundra år och det är sällan man träffar trevligare hingstar än deras.

/
Susanne
 
Jag kan oxå vara inne i boxen hos min gammelhingst om det finns brunstiga ston i närheten...JAG TROR inte att han skulle göra något, men jag tar inte heller risken med att stå därinne...han är 11 år och född på gården och han har aldrig gjort mig illa, men jag har sett honom riktigt arg några ggr och det räcker för mig att jag VET att det kan slå om...och det fort.....

jaghar heller aldrig annat än grimma o grimskaft på hingstarna, däremot har jag lett in gammeln och han har gått så lugnt o fint med, för att helt plötsligt gått till anfall om hunden legat i närheten....det finns inte en chans att hänga med...så fort går det...så jag avstår från att utmana ödet.... :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp