Bukefalos 28 år!

Att leva med fobi?

:rofl::rofl::rofl: Förlåt! bränna huzet har jag med funderat på men billigare o zpruta tex radar på dom då kan man ztår på avztånd, zmå zpindlar tar jag med zmällaren men källarzpindlarna är GIGANTIZKA i mina ögon o znabb o man hör när dom kommer klampande över golvet, hua!!
Radar är mitt bästa vapen 😅
 
zer ni någon ålderzzkillnad på dom med zprutfobi? Tror många zom jag blev zkrämda av tandläkaren på hedenhöztiden
Inte bara tandläkaren, typ alla blodprov och liknande var väldigt våldsamma upplever jag. Sänka och stick i fingret.
 
Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga.
Så, har du en fobi eller flera? För vad? Har du fått hjälp med att överkomma dem, påverkas du i vardagen? Vet du hur/när den uppstod?

Jag lider själv av extrem sprutfobi och specifik blodfobi (alltså bara i särskilda situationer och framför allt mitt eget blod), jag har även haft svår/specifik social fobi. Jag använder mina egna termer, har ingen aning om hur man skulle benämna dem vetenskapligt. 😅

Jag har blivit erbjuden terapi för sprutfobin men tackat nej, det är så himla sällan det händer att en blir utsatt för sprutor att jag inte tycker det är mödan värt. Blodfobin tycker jag också att jag kan hantera på egen hand för det mesta, och dör jag så dör jag.

Den sociala fobin blev gradvis bättre när jag fick rätt verktyg. Jag har fortfarande jätteproblem runt främlingar i mitt eget hem, men så länge jag känner mig trygg med att jag får veta långt i förväg när de ska komma och vad de ska göra fungerar det nuförtiden. Telefonsamtal är svårt som privatperson, i en yrkesroll går det bra.
Jag har inte läst andras svar. Vill bara berätta att för ca 20 år sedan gick jag på ett föredrag om hypnos. Det hölls av en erfaren gammal terapeut på St Lukas stiftelsen i Karlstad som jag hade gått i samtalsterapi hos. Han berättade att han botat väldigt många som hade fobier genom att hypnos. Han ledde dom till detta tillstånd och talade om det som personen ifråga var rädd för. Var det att flyga så talade han om flygplatsen och allt steg för steg och allt gick bra, såklart 🙂. För övrigt så varnade han för oseriösa hypnotisörer och hypnos på TV och sånt.
 
Sprutfobin – som jag verkar dela med många andra – är nog den första jag tänker på när jag tänker på mina fobier.

Jag behövde dra ut massa tänder som barn och var ganska less på bedövning och tandläkarbesök över huvud taget som äldre. Jag hade ett hål i en tand vid en rutinundersökning när jag var runt 16-17 och godkände att åtgärda detta direkt. Jag varnar tandläkaren för att jag tycker sprutorna är obehagliga och stänger ögonen när hon börjar ordna med bedövningen på sidan om mig. Efter ett tag öppnar jag ögonen för att möta sprutan just i ögonhöjd, får en panikattack och försöker sätta mig upp för att andas när de två assistenterna/tandsköterskorna i rummet snabbt halvt lägger sig över mina axlar/nyckelben och pressar ned mig i tandläkarstolen medans tandläkaren säger att jag "måste lugna ned mig" och att "du har panik nu". Jag börjar tjuta och sparka med benen medans tandläkaren snabbt administrerar bedövningen. Sedan rinner tårarna hela ingreppet och hela vägen hem. Det kändes som ett övergrepp, verkligen.

Jag får ta blodprov lite nu och då på uppdrag av olika vårdgivare och jag brukar använda Emla samt informera den som ska sticka om att jag går in i panikattacker när jag dels måste lämna över kontrollen till någon annan, dels när jag vet att sticket kommer. Det är viktigt att de lyssnar på mina erfarenheter om vart det brukar vara bäst att sticka samt att de är snabba nog så att jag inte hinner mer än frysa till, men inte så snabba att de blir slarviga. Personalen på min hälsocentral har verkligen varit hur respektfulla och gulliga som helst, men när jag var inlagd på psykiatrin två gånger tog det cirka 15 försök och massa grävande båda gångerna innan de fick blod, mycket eftersom jag var så otroligt uttorkad. Där borde jag ha satt stopp, men när fyra-fem sköterskor tittar på dig och försöker i två armar samtidigt är jag inte kaxig.

Jag har även använd Saxenda (injektionslösning) som man sätter i bukfettet i en period vilket faktiskt gick oväntat acceptabelt och smärtfritt, förutom den gången då jag injicerade den kylskåpskall. Ouch! :grin: Tur det, för när jag låg inne på sjukhus en månad förra året var jag inte så rädd när sköterskorna kom med blodförtunnande (Innohep) som gavs i bukfettet dagligen. Den sved vid injektionsstället men var överkomlig.

Jag har inte blivit erbjuden någon behandling – jag antar att det är KBT som gäller – och jag hade nog aldrig dykt upp om jag vetat vad som komma skulle. :D
 
Men jag stöter på en del människor med fobier i mitt jobb, väldigt intressant!

Min ryggsnubbe tycker min fobi att få något "onaturligt" instucket i min kropp är väldigt fascinerande.

I begreppet "onaturligt" ingår allt från nålar, sprutor, infarter, sån där mojäng de sticker in i öronen/näsan, tungspatel, alla cellprovsprylar, alla grejer tandläkaren pular in i munnen osv osv osv.

Orsak trauma i barndomen, men jag kan sedan många år kontrollera reptilhjärnan tillräckligt väl för att hålla skrik-panik-spring- reaktionen under kontroll den tid som behövs.

Har inte gått i nån terapi eller något annat, det var i början mer att jag på förhand bestämde mig för att tvinga fram logiken och talade tydligt om för vårdpersonalen vad som måste ske för att det ska kunna vara möjligt att dra blod, ge medicin intravenöst osv.

I början var det självklart svårt och det hände att vårdpersonal inte tog vad jag sade på allvar = hände sig så att jag för typ 20 år sedan ryckte ut en infart, plockade bort alla sladdar och snabbt som tusan raglade ut från hjärt-iva totalt okontaktbar och icke talbar.
Det enda som fanns var reptilhjärnan som skrek "UT!"

Numera sitter reptilhjärnekontrollen väldigt bra i ryggmärgen och det ska mycket till innan den kontrollen raseras. Har inte hänt sen situationen ovan, även om vissa saker kräver avsevärt mer fokuserad kontroll än andra.

Jag har både förut och nu vägrat all typ av akupunktur (till ryggsnubbens besvikelse, eftersom han tror det skulle göra nytta för min skröppelrygg) och p-stav, men lämnar blodprover regelbundet, vaccinerar mig och behövs medicin intravenöst eller något annat listat ovan, så går även det.

Viljan att må bra, vara så frisk och smärtfri som går och leva har alltid vunnit över min främmande-prylar-i-min-kropp-fobi, men försvinner gör den nog aldrig någonsin.
 
Ja zticket i fingret hade jag glömt, där dom måttade 1,2,3 och där rykte man znabbt åt zig fingret zå dom ztack zig zjälva i benet
Jag var en snäll onge, men absolut livrädd så mina fingrar blev vita och skrynkliga. Jag minns fortfrande hur de höll i fingret och pressade ut blodet som om jag var en extra snål citron, såret sprack upp och det gjorde vansinnigt ont.
Något år senare bet en kattunge mig i fingret, och jag svimmade. 😅
 
Spindlar.
Tror det bottnar i att min äldre syster har extrem spindelfobi. När vi var små fick jag en spindel på mig när vi var ute och lekte. Jag ville att hon skulle ta bort den men hon gallskrek och sprang bort från mig. Totalt kaos.

Numera kan jag leva med små spindlar. De får bo kvar i mitt hus utan problem. Stora källarspindlar är värre. Tyvärr invaderar de min källare vissa år så jag har lärt mig att hantera det (döda dom).
Jag bor ensam. Jag har att välja mellan att bränna ner huset, leva med gigantiska spindlar i källaren eller döda/göra mig av med dom.
De två första alternativen är egentligen inga alternativ så jag dödar dom. Kallsvettas, ståpäls och beredd att fly vid minsta rörelse men jag gör det.

Hitta en spindeljagande katt? Vissa katter är fantastiska på att döda (och äta upp) spindlar. Man måste bara klara av att det säger kraskraskras och att det kommer en katt och vill gosa efteråt och gärna nosa/slicka i ansiktet 😸
 
Tidigare sprutfobi. När jag fick en sjukdom som dels krävde provtagning en gång i veckan i 8 veckor initialt, samt diverse behandlingar på det så tja. Jag har lärt mig. Tack och lov.

Kräkfobi har jag också. Mår illa direkt om det kommer meddelande från förskolan att det går magsjuka och skulle helst hålla ungarna hemma flera veckor då. Men det fungerar ju inte så tyvärr. Får ångest direkt om jag hör att nån i närheten kräkts eller hör ljudet.
Har faktiskt haft Över Atlanten som lite terapi där. Hjälper väl sådär, när jag vet det bara är på tv är det bara äckligt med ljudet men jag vet ju att jag inte kan bli smittad då i alla fall.

Getingar är också hemska.
 
Hitta en spindeljagande katt? Vissa katter är fantastiska på att döda (och äta upp) spindlar. Man måste bara klara av att det säger kraskraskras och att det kommer en katt och vill gosa efteråt och gärna nosa/slicka i ansiktet 😸
Amen!
Kim får förstås inte äta alla spindlarna, men jösses vad han är bra med syrsor!

*kl*
Jag är för övrigt överraskad över att det inte dykt upp någon med gnagarfobi ännu.
 
Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga.
Så, har du en fobi eller flera? För vad? Har du fått hjälp med att överkomma dem, påverkas du i vardagen? Vet du hur/när den uppstod?

Jag lider själv av extrem sprutfobi och specifik blodfobi (alltså bara i särskilda situationer och framför allt mitt eget blod), jag har även haft svår/specifik social fobi. Jag använder mina egna termer, har ingen aning om hur man skulle benämna dem vetenskapligt. 😅

Jag har blivit erbjuden terapi för sprutfobin men tackat nej, det är så himla sällan det händer att en blir utsatt för sprutor att jag inte tycker det är mödan värt. Blodfobin tycker jag också att jag kan hantera på egen hand för det mesta, och dör jag så dör jag.

Den sociala fobin blev gradvis bättre när jag fick rätt verktyg. Jag har fortfarande jätteproblem runt främlingar i mitt eget hem, men så länge jag känner mig trygg med att jag får veta långt i förväg när de ska komma och vad de ska göra fungerar det nuförtiden. Telefonsamtal är svårt som privatperson, i en yrkesroll går det bra.
Jag har haft ett gäng fobier. Men har blivit av med dem.
Jag hade fobi för sprutor, blodprov, stickas med nålar etc. Men jag blev som rätt ung skadad och sjuk. Så jag blev tvungen att genomföra sådant regelbundet. Det var kaos i början. Men numer bryr jag mig noll.

Jag hade också tandläkarfobi efter hemska tandläkar-upplevelser hos Folktandvården som gjorde att de flesta i min skola som gick där som minst var rädda för tandläkare.
Idag har jag inte fobi. Men tycker det är rejält obehagligt.

Jag har haft social fobi någon period som ung då jag mådde mkt dåligt öht. Men har inga sådana problem längre tack vare mkt bra terapeut och bearbetning av flera stora trauman som skedde i unga år.

Även haft fobi för ormar och daggmaskar. Nu är det väl mer bara ett STARKT obehag.

Jag är väldigt sådan numer att om jag känner obehag(alltså inte ren fobi.. det är ju olika och tack och lov inget jag har mer) inför något så ska jag bara göra det iom att jag inte vill bli styrd av negativa känslor.
Men höjder funkar det inte att bara pressa igenom. Jag får svindel och kroppen sviker mig liksom. Min sambo som tycker jag är så orädd/obrydd skrattade ihjäl sig första gången vi var på ställe med ca 100 m stup under en bro. Jag kunde bara inte gå ut på kanten och kolla ner. Benen höll på att vika sig och jag blev helt vit i ansiktet. Det var inget han hade trott innan. 😅
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag har haft ett gäng fobier. Men har blivit av med dem.
Jag hade fobi för sprutor, blodprov, stickas med nålar etc. Men jag blev som rätt ung skadad och sjuk. Så jag blev tvungen att genomföra sådant regelbundet. Det var kaos i början. Men numer bryr jag mig noll.

Jag hade också tandläkarfobi efter hemska tandläkar-upplevelser hos Folktandvården som gjorde att de flesta i min skola som gick där som minst var rädda för tandläkare.
Idag har jag inte fobi. Men tycker det är rejält obehagligt.

Jag har haft social fobi någon period som ung då jag mådde mkt dåligt öht. Men har inga sådana problem längre tack vare mkt bra terapeut och bearbetning av flera stora trauman som skedde i unga år.

Även haft fobi för ormar och daggmaskar. Nu är det väl mer bara ett STARKT obehag.

Jag är väldigt sådan numer att om jag känner obehag(alltså inte ren fobi.. det är ju olika och tack och lov inget jag har mer) inför något så ska jag bara göra det iom att jag inte vill bli styrd av negativa känslor.
Men höjder funkar det inte att bara pressa igenom. Jag får svindel och kroppen sviker mig liksom. Min sambo som tycker jag är så orädd/obrydd skrattade ihjäl sig första gången vi var på ställe med ca 100 m stup under en bro. Jag kunde bara inte gå ut på kanten och kolla ner. Benen höll på att vika sig och jag blev helt vit i ansiktet. Det var inget han hade trott innan. 😅
Jag tror det är rätt vanligt att folk som inte har/haft fobi innan tror att det är trams och någonting man har kontroll över. Så är det ju inte alltid. Min mamma som följt med någon gång när jag behövt ta en spruta brukar bli så förbannad varje gång någon ifrågasätter, för de VET ju inte. 😅 :heart
 
Sprutor och nålar. För 11 år sedan blev jag satt på en medicinering som krävde 1 subkutan injektion/vecka. Kanon, tänkte jag, nu blir jag kvitt den fobin. 11 år senare och mår fortfarande skit på sprutdagen. 🙃 Det går bättre, absolut, men det händer att jag kräks av den direkt efteråt vilket jag tror är på grund av anspänningen.
 
Jag lider inte direkt av det men att bo på en ö angränsande stora barriärrevet är det lite tråkigt att ha tillräcklig fobi för hajar/hajattack att jag aldrig simmar/snorklar längre i havet fast vi har fantastiska korallrev direkt från någon av våra 23 stränder :cautious:
 
Just det, jag är rädd för fisk och andra "permanent vattenlevande" organismer. Inte fobiskt rädd, men jag känner starkt obehag inför såväl abborre som sjögurka.
 
Amen!
Kim får förstås inte äta alla spindlarna, men jösses vad han är bra med syrsor!

*kl*
Jag är för övrigt överraskad över att det inte dykt upp någon med gnagarfobi ännu.
Mamma har gnagarfobi, räcker att jag berättar om att Wilma tagit någon så ryser hon även om hon är 50 mil bort. Är hon på besök så skriks det högt om jag hittar en död mus.

Otäcka lilla jag som barn har hållit upp en och annan levande mus framför henne. :o😄
 
Haft sjuk sprutfobi när jag var yngre.. Kunde inte ens kolla på sjukhus-serier för det syntes sprutor.
När jag flyttade hemifrån och behövde desperat jobb så fick jag ett där jag var tvungen att ge insulin. Trodde jag skulle svimma i början men det var bara att bita ihop och göra det för jag behövde lönen. Fobin lättade något men var fortfarande livrädd för att behöva ta sprutor själv.
Under covid var man tvungen att vaccinera sig på mitt jobb och numera har jag tom tagit TBE vaccin av fri vilja så jag skulle säga att fobin släppt. Jag har medvetet utsatt mig mer och mer för obehaget och jobbat igenom mitt tankemönster så det är absolut inget som skett av sig självt.
 
Jag har extrem tandläkarfobi. Så pass mycket att den även triggas av att se/höra andra borsta tänderna, reklam på tv och tom att borsta tänderna på mig själv när jag mår dåligt.

Överlever genom att INTE TÄNKA PÅ DET (kompartmentaliserar bort alla jobbiga tankar) eller att psykiskt hålla min kropp still. Orkar inte göra något på tre dagar efter tandläkarbesök men överlever. Behöver dock en tandläkare som jobbar fort och inte gör onödiga saker så som pratar med mig eller rör vid mig som gör det svårare att 'hålla i'. De kortare panikångestanfallen som triggas av tex reklam överlever jag pga att tillåta paniken. Obehagligt, ja. Men kommer inte att dö.
 
Jag har ormfobi och prata-inför-människor-fobi (typ scenskräck, antar jag).

Min prata-inför-människor-fobi är mer problematisk och hindrar mig till viss del i livet. Jag har vid tillfälle fått någon typ av panikångestattack när jag skulle prata inför ett rum fullt av kurskamrater. Det här är en fobi som jag "alltid" har haft med mig. Jag minns att muntliga redovisningar var en fasa för mig redan på mellanstadiet t.ex. Tack och lov har jag ett yrke där det väldigt sällan krävs att jag ställer mig upp och pratar inför andra, men det händer ibland att jag tvingas göra det. För det mesta går det ändå hyfsat, även om jag är rädd och nervös, och jag vet ärligt talat inte varför jag är så rädd för att göra det. Speciellt när det är vänligt sinnade arbetskamrater?? Jag önskar dock att det inte hade varit så svårt för mig, för det hade varit roligt att kunna hålla lite fler föredrag kring mina böcker t.ex...
Hade hemsk rampfeber förr. Inte så jag fått panikångest men starkt påslag av obehag och stress, vilket förstås påverkat prestationen. Den känslan uppstod redan när man i en okänd grupp går laget runt och ska presentera sig lite kort.
Jag blev i vuxen ålder (30+) tillslut bättre när gick en utbildning som hade mer internationell betoning och muntliga presentationer minst varje vecka på engelska. I början var det hemskt, men mängdträningen under ett års tid gjorde tillslut nytta. Numera är det mycket bättre.
 
Hade hemsk rampfeber förr. Inte så jag fått panikångest men starkt påslag av obehag och stress, vilket förstås påverkat prestationen. Den känslan uppstod redan när man i en okänd grupp går laget runt och ska presentera sig lite kort.
Jag blev i vuxen ålder (30+) tillslut bättre när gick en utbildning som hade mer internationell betoning och muntliga presentationer minst varje vecka på engelska. I början var det hemskt, men mängdträningen under ett års tid gjorde tillslut nytta. Numera är det mycket bättre.
Har samma problem. Redan att gå laget runt och säga namn, arbetsplats och något annat litet är jättejobbigt för mig.

Håller med om att övning faktiskt hjälper :) ! Men sedan kommer problemet med att hålla igång övningen också. Det ges ju inte alltid tillfällen till det... Och då är, i alla fall jag, tillbaka på ruta 1 igen... :meh:
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp