Att longera en unghäst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare miiirka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 5 556
M

miiirka

Hej!
Skulle vilja ha en massa tips om longering!!
När började ni longera era unghästar?
Hur gjorde ni i början så att de fattade?
Hur länge höll ni på?
Om han/hon vänder sig inåt, hur gör ni då?
Hur gör ni för att lära den fråmmåt o halt, så att den fattar?
Förstår ni?? EN MASSA TIPS OM LONGERING!!!!! :D:D
Ngt viktigt man bör veta? ngt att tänka på?? :D:D
Spö? inte spö? hjälpmedel? ALLT !! :p :p :rofl:

Sv: Att longera en unghäst

Började jätte försiktigt innan ridningen vid 2,5 års ålder.
Men själva grunden la jag vid kastreringen som 1,5 åring.

Jag stod i mitten med linan och så hade jag en medhjälpare som gick bredvid hästen med grimskaft.
Tillslut så gick hon bara bredvid hästen.
Efter ett tag kunde man sedan gå ifrån helt och han gick själv precis som han då gjort fast med en annan vid sidan av.

Hur länge höll ni på? ca 5 ggr

Jag brukar börja om från början.
Ta in hästen till mitten och starta om precis som du gör innan du startar.

Jag kör så vid hand, alltså när jag ex leder.
Då kör jag ljud och sen utvecklar det vidare till longeringen.
Likaså vid ridningen använder jag hjälperna.

Ngt viktigt man bör veta?
Jag gillar inte longering av unghästar så det är inget jag rekommenderar.
Det sliter väldigt mkt på hästen så jag rekommenderar att satsa på tömkörning istället.
Ser bara på min egna som gärna drar iväg och vill busa.
Min har redan gått omkull 1 gång samt träckt sig efter att fått ryck och börjat tockspringa och bocka runt..
Jag longerar honom inte nu förren vid veterinärkontroll ect.
Men han vet vad det handlar om.

Senast ändrad:

Det jag rekommenderar när det gäller longering av unghästern är att longera utan lina som horsmanchip.
Då blir det mera naturligt för hästen och istället för att den är stel så går den naturligt runt volten men då behöver du nästan en rundkorall ialf en provesorisk sådann som du gör enbarnt med lite stolp och tråd rund.Måtten hittar du på internet.

Då jag håller på med westernridning och horsemanchip så "longerar" jag en gång i veckan eller varannan då jag ändå gör andra övningar och min unghäst är 1½ år men då max en kvart och lugnt.

Om hästen skulle vända sig in mot mitten så ser jag det som att den tar kontakt och om den sedan följer mig så är det okey annars så börjar vi om och jag matar henne framåt genom att gå bakom henne.

För att få in kommandona så använder jag dem vid promenader och när jag har henne som handhäst.

Korta pass på kanske 5 min i varje varv och till en början bara i skritt och trav. Jag har svårt att förklara korrekt placering, det finns säkert någon bra formulering i någon bok, men du behöver definitivt en longerpisk för att kunna driva hästen framåt. Ibland har jag behövt någon som leder hästen i början men oftast inte.

Jag börjar på relativt kort lina men i säker zon, dvs utanför sparkavståndet, följer hellre med hästen så att volten på så vis blir större än ger för mycket lina i början. Jag accepterar INTE bock o brall på linan, det kan hända förstås men jag är snabb att tala om vad jag tycker om det...

Longering för mig är ett bra sätt att lära in röstkommandon som jag sen använder vid ridningen, ett bra sätt att se hur hästen rör sig, ett bra sätt att vänja hästen vid däckelns tyngd, vid lite fladdriga remmar, vid kontakt med bett genom lätt inspänning. Jag longerar inte utan inspänning när hästen väl har förstått vad den ska göra.

Tömkörning ser jag som betydligt mer riskfyllt, där vill jag ha en ledare vid hästen sida under de första veckorna och jag är försiktig med hur jag sätter töm, vilken typ av inspänning, eftersom det är lätt hänt att man får hästen att tänka bakåt om man är orutinerad. En lite äldre häst, inriden och som går fram bra för hjälperna, den jobbar jag gärna på töm när det är dags att samla hästen lite mera.

Sen tycker jag att det är viktigt att ge unghästen en chans att vila i perioder så att de hinner smälta alla nya saker vi utsätter dem för!

Det är så olika hur folk jobbar med sina hästar och det finns väl inget rätt eller fel egentligen, det som fungerar och som ger häst o matte bra kontakt etc, det är förmodligen det rätta. Jag brukar ta till mig lite tips här och där, välja det som fungerar och gärna titta på dem som har fått fram trevliga och arbetsvilliga hästar genom sitt arbete.

Longerade lite i höstas när han var 2,5 år, ett par gånger och nu ska han inte longeras mer annat än med sadel o hängande stigbyglar i lite trav en gång hade jag tänkt.

Jag ställde mig i rätt position men lite bakom - drivande och smackade på honom. Han var redan väl inlärd vad smackning betydde och delvis även att han skulle stanna vid "prrrooo". Han började ju sålöart gå och när han ville stanna vid min sida smackade jag på honom lite till och "puttade" lite på honom med longerpisken på baken/magen och då gick han ju undan. Höll ganska kort lina, ngn meter bara och övade noga in att han skulle stanna när jag stannde upp och sa "proo" och att han skulle stå kvar på spåret medan jag gick ut o strök honom över halsen och sedan gick tillbaka till mitten igen innan jag smackade igång honom.

Hur länge höll ni på?
Mellan 5-20 min. 20 min en gång, första gången och det var endast i skritt.

Då har du hamnat får långt fram och brustit i din drivnong, hästen bjuder inte längre framåt. Kvick som attan placerar jag mig i drivande position igen och smackar på.

Se ovan. Framåt lär jag alltid in för hand när jag leder/tränar visning vid hand.

Ngt viktigt man bör veta? ngt att tänka på?
Att INNAN men börjar ha bestämt hur man vill ha det och hur man ska komma dit samt vad man ska göra om alla möjliga problem dyker upp. Dvs tänk igenom ordentligt innan du börjar. Då är det oxå lättast att agera rätt och vara konsekvent.

Spö? inte spö? hjälpmedel?
Spö, ja. Har de inte lärt sig det redan så bör de lära sig nu att spö är ett hjälpmedel. Ngt de ska ha förtroende för och förstå för att inte bli rädda eller hetsiga vid drivning. Inspänning o dyl tycker jag inte hör hemma på en unghäst eg. De har nog så svårt att balansera sig själva och enn inspänning hjälper de föga. Utbildade hästar har mkt mer nytta av inspänning eftersom de lärt sig bära sig rätt under yrttare, de kan få hjälp av inspänningen, unghästen hindras bara av den. Dessutom så är jag inget fan av longering alls, speci nte unghästar. Jag är nöjd när de travar två varv lätt o lugnt o lyssnar, sedan är jag nöjd. Min pojk ska inte ens galoppera på lina, vilken unghäst har styrka o balans att galoppera på volt?

Hej!
Skulle vilja ha en massa tips om longering!!
Hur länge höll ni på?
Förstår ni?? EN MASSA TIPS OM LONGERING!!!!! :D:D
Ngt viktigt man bör veta? ngt att tänka på?? :D:D
Spö? inte spö? hjälpmedel? ALLT !! :p :p :rofl:

Jag började med min för 2 månader sen. Jag skickade ut henne ifrån mej och längde på linan sen gick jag på en liten volt i mitten ungefär vid hennes bog och kunde dirigera. Vi tränar fortfarande så (dock väldigt sällan då jag hellre är ute i skogen och joggar går med henne)

När jag stannar henne gör jag ett skarpt ljud och förstärker kanske med en hand som far upp i luften, en stamp i marken eller så... Man måste ha ett bra kroppspråk med hästen innan man ens ger sig på longering överhuvudtaget - enligt mig. Annars uppstår bara konflikter. Om ni har ett bra språk burkar hästen fatta vad du vill efter 5-10 min.

Jag har aldrig tagit hjälp av någon - vi klarar oss bra själva, men hon är ju så liten så det är lätt att dirigera. Jag skulle aldrig ge mig på longering och sånt själv på en 2 årig travare eller så, det är så många kilon i andra änden ifall den skulle bralla eller sådär. Sen tycker jag personligen att löslongering är det allra bästa. Då är man inte låst av linan, kan man röra sig bättre och visa sitt kroppspråk på ett annat sätt.

Jag har aldrig använt spö men har i många fall velat ha det för att förstärka en signal ifall hästen inte förstår, nu tar jag desperat hjälp av linan. Men när hästen är lös känner jag inget behov av ett spö. då har man så många kropsdelar att ta hjälp av :D

så som jag har gjort med min 04:a är att jag tagit det fruktansvärt försiktigt med longering. Det sliter så mycket på dom så därför har jag varit ute och gått mycket med honom men mest så har jag tömkört... MASSOR!!! Jag säger inte att man ska göra så men nu har jag en KANON individ nu, lugn, uppmärksam och riktigt lydig! När jag tömkört honom så har det blivit på volt ibland och det blir ju inte på samma sätt då som om man longerar. För någon vecka sedan så tömkörde min "svärmor" (det är hon som gjort det stora jobbet med tömkörningen på honom) och jag åkte pulka bakom honom för att han skulle få dra lite, då vi håller på att köra in honom. Han va så duktig! synd att jag inte fattar hur man sätter in bilder för jag har massor!!:)

min unhäst på 10 månader nu longerade sig själv vid 7 månader. hon lyssnar kanon på mig och går i en fin volt runt mig.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 187
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 894
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 388
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 831
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025