Att plegga

G

glow

Vad innebär det att plegga en häst? Hur går det till? Måste det vara en veterinär med eller kan man göra det själv?
 
Att plegga sin häst betyder att man ger den det lungnande medlet Plegacil (stavning?).
Tror inte man kan ge de själv längre. Förut var de tillåtet.
Nu är de nog endast vet. som gör de, men vet inte om de använder just Plegacil då.
Mvh Malin
 
Plegg är "slang" för plegicil som är ett lugnande medel. Att "plegga" en häst innebär alltså att ge den det lugnande medlet plegicil.

Förr fanns pleg i sirapsform som man kunde ge själv. Det är nu borttaget. Det finns i tablettform (eg avsett för hundar dock) och heter då ventranquil.

Pleg finns också i injektionsform men då måste veterinär ge det eftersom det är en intravenös injektion (intrevaneös = direkt ut i blodet) och sådana får inte icke-utbildade ge.

Men en pleggad häst är om man använder det strikt en häst som fått det lugnande medlet plegicil i någon form. Slarvigt används det dock för en häst som fått lugnande över huvud taget =)
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 785
  • Artikel
Hästnyheter I går publicerades bilder på dressyrhästar med blåa tungor – vilket innebär att de hade syrebrist. Hippson har pratat med veterinären...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 562
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp