Att raka eller att inte raka...

A

armando16

Har inte rakat min häst då ja mest promenadridit, men nu skall jag börja rida lektion. Problemet är att min pålle nu, även om han gått täckad hela vintern har en giagntisk päls. Funderar på att raka honom nu, men har fått reaktioner mot detta, endel personer säger att det förstör sommar pälsen, på vilket vis blir den förstörd`?
Bör jag alltså låta bli att raka honom? :confused: :confused: :confused: :confused:
 
antigen så skiter du i lektionerna tills hästen börjar få tunnare päls. Eller så klipper du nu och chansar på att sommerpälsen inte tar stryk. Skulle den blir väldig ful är det ju bara att klippa över igen. Är det viktigt att komma igång med träningen så skulle jag nog klippa. Eller vänta en mnd till, så hästen har tappat lite päls.
 
Jag har läst/hört någonstans att man inte ska raka hästarna efter februari för att dom då ska börja fälla vinterpälsen. Och vår häst har redan börjat fälla vinterpälsen. Jag kan inte säga vad som händer men det var iallafall inte bra att klippa dom så sent. :confused:
 
Jag skulle INTE våga klippa nu när de redan börjat lossa vinterpälsen!
För pälsen blir INTE fin om man klipper i sommarpälsen! :crazy:
 
dessutom så hamnar dom helfel i cykeln beträffande fällning, så man kan få problem med att dom sätter päls i nästa vinter, samma med fällning nästa år...och i omed det så kan det bli tjall på hormonbalansen eftersom kroppen inte vet vad det är för årstid och blir "lurad".
 
Jopps...så ÄR det :D
Därför skall man inte klippa hästar då dom är I ett pälsbyte..så man kan raka dom efter dom satt vinterpäls eller före dom fäller den...allt annat är att störa deras kroppar. :bow:

Jag har inte idats att uttala mig om klippning i de trådar som varit, men jag har undrat mycket varför dom utsätter sina hästar för nåt dyligt, med sen klippning.
 
Martha - eller någon annan - kan ni hänvisa till någon källa där man kan läsa om hormonrubbning i samband med "för sen" klippning? Litteratur, webbsidor?
 
Den bästa källan är du själv..raka hästen så får du se vad som händer....djurens hormoner styrs av årstider, dom sätter o fäller inte päls bara för skojs skull.

Vill du veta mera är det bättre du tar kontakt med någon veterinär.eller alternativt söker om det här på nätet.
 
Nej, jag tänker INTE raka min häst nu eftersom jag inte vill riskera hormonrubbningar. Däremot skulle jag vilja ha möjlighet att referera till lämpli litteratur för att kunna argumentera för detta.

Jag är väl medveten om vilka parametrar som styr pälssättning/fällning.

Så min fråga är: Känner någon till någon bra litteratur i ämnet?
 
Den bästa källan är du själv..raka hästen så får du se vad som händer....djurens hormoner styrs av årstider, dom sätter o fäller inte päls bara för skojs skull.

DAGSLJUSET är den absolut viktigaste generatorn för pälssättning och fällning. Mängden dagsljus skickar signaler till tallkottkörtel (har för migd et är den iaf) som sätetr fart på diverse hormoner som styr bland annat brunst och pälsfällning/pälssättning.

Jag har rakat i mars som senast, men aldrig I fällning. Inte haft problem.

Däremot har hästar rakats mitt i fällning och mitt i sommarpäls och så vidare för veterinära ändamål, större eller mindre partier och detta har växt ut som det ska och inga ändringar vard et gäller fällning/sättning.

Det man riskerar (som det debatteras hur sant/falskt det är, JAG tänker dock inte vara den som provar det i skarpt läge ;)) är vad som händer om man klipper bort den kommande sommarpälsen samtidigt med den långa vinterpälsen. Dvs att om man rakar bort det finns det då risk att hästen tror den har satt sommarpäls och får helfel på sättningen?

Sen kan man 'hacka' sommarpälsen med, men det brukar bli rätt lindrigt.

Tävlngshästar som klipps året om och sedan slutas klippas brukar SÄLLAN få mina problem med att sätta normal sommar/vinterpäls sen. T ex om den klipps hela tiden fram till juni, då den skadar sig och har ett år skonvalescens och bara lodar i hagen så sätter de utan problem vinterpäls på hösten och fäller av på våren.

Och soms agt, det är DAGSLJUSET som hottar igång hormonerna som sedan styr fällning, brunst och lite sådant. Hormonernas cykler fungerar hjälpligt ändå, men då riskerar man att de hamnar fel om de ska försöka 'räkna tid' utan ledning av dagsljus.

När man tidigarelägger brunst med ljusterapi på stona så tidigarelägger man förresten också pälsfällning, och det då enbart för att man 'lurar' hästen att våren är här (dvs dagarna är längre).
 
Nu har jag rådfrågat expertis inom dermatologi på SVA (d.v.s. en veterinär med specialkunskaper) och fått som svar att det är helt riskfritt att klippa när som helst, även nu.

Jag efterlyser dock ännu källor!

Pälssättning styrs främst hormonellt - av ljuset - men det finns även andra externa och interna faktorer som spelar in. Vet någon var man kan läsa mer om detta.

Var pågår denna forskning? I Sverige?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 323
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 239
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 754
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp