Att röra på hästen vid behandling bra eller dåligt?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Alltså om man som jag har en häst med kotledsinflamation på ett framben och han är sprutad med tuppkam och cortison och går nu på metacam i 10 dagar är det då negativt att låta hästen röra på sej i skritt?

Veterinären sa att han kan gå i liten hage men han får inte springa, så jag ställde honom först i en sjukhage men han var så ledsen där hela tiden så jag tog in honom i en lite större hage än sjukhagen men där fanns det lite att tugga på+att han kan skritta runt lite grann. Där går han från ca 7:15-15:00, sen går han in och äter sin middags mat och får sen komma ut igen och här kommer det jag känner mej lite velig över:

Antingen så låter jag honom få gå ut i "paddocken" en plan fyrkantig hage där han om han vill kan springa(vilket han ju inte får) för så pass stor är den, men han får sin ponnykompis med sej ut då(20 år gammal) och när dom gått där innan Fabian blev halt så gjorde dom inte många knop utan stog mest och vilade. Men idag när jag släpte ut honom där under uppsikt för första gången sen han blev behandlad så skrittade han runt en massa, letade lite mat utan större framsteg och gnäggade så fort man rörde sej. Jag öppnade då upp så dom kunde gå ut på gräsmattan utanför grinden och dom började beta, Fabbe betade helt exhalterat och så fort Dusty kom nära så blev han sur och gjorde utfall mot honom (inte så bra kanske med tanke på kotleden), 2 ggr hände detta och då fick inte Fabbe beta lös mer.

Eller så låter jag honom få stå ute i sjukhagen som ligger granne med paddocken där han kan se sin ponny och sen går jag ut och går med honom och betar honom under kontrollerade former.

Vad hade ni valt?

Det som jag inte tyckte kändes bra var utfallen(dom kan han ju även göra när dom får sitt middagshö där ute) men jag vill gärna att han får fortsätta ha närkontakt med sin kompis om det är möjligt då det stimulerar hans hjärna och han kanske håller sej lugnare.
Men sen är frågan oxå om jag låter honom gå i paddocken, ska jag då gå promenad eller skippa det om han ändå skrittar självmant, kanske det blir för mycket rörelse?

Jag vet inte hur "farligt" det är att dom rör sej vid behandlig av kotledsinflamation, varför ska dom stå stilla/inte stå stilla?
 
Sv: Att röra på hästen vid behandling bra eller dåligt?

Kan du inte stängsla in en ny sjukhage på gräs varje dag? 10x10m brukar mina få gå på, kolla med din vet. På en sådan liten yta skall man inte ha två hästar.
Förmodar att du har fått ett rehabprogram att följa, gör det, hästar tänker inte
som vi men om man säger till dom att det är synd om dom så tycker dom också det :p.
 
Sv: Att röra på hästen vid behandling bra eller dåligt?

Så länge hästen står på metacam skall den absolut inte röra sig fortare än skritt och inga utfall eller liknande. Eftersom den då inte känner hur ont de egentligen gör. Därför skall den då helst gå ensam i en hage som är så liten att den inte springer. Hur stort detta är beror naturligtvis på hästen.

Alla veterinärer jag pratat med angående kotledsinflammationer har sagt att hästen gärna skall röra sig men då i skritt för att det skall vara skonsamt för leden. Utfall är påfrestande och skall därför helst inte ske.
 
Sv: Att röra på hästen vid behandling bra eller dåligt?

stå ute i sjukhagen som ligger granne med paddocken där han kan se sin ponny och sen går jag ut och går med honom och betar honom under kontrollerade former.

Boxvila eller kontrollerad sjukhage max 4x4m under konvalecenstiden, kontrollerad skrittmotion vid hand alt uppsuttet, det din vet ordinerat, vid behov ge lugnanade ex sedalin så att motionen blir kontrollerad och inga busryck eller bocknings sessiorer vilket kan orsaka mer skador och längre konvalecens tid:crazy:
 
Sv: Att röra på hästen vid behandling bra eller dåligt?

Helst ska man ju givetvis undvika att hästen springer men något lite språng gör ingen skada. När vi behandlat våra hästar i lederna står de inne dagen efter behandling för att sedan gå i sin vanliga hage (enligt vets rekommendation- är hästen lugn så låt den gå i sin vanliga hage). Givetvis under förutsättning att det är hästar som normalt inte springer väldigt mycket i hagarna. Nu har jag inga jättehagar dock, rasthagar ca 30x 50m.
Visst har det hänt att hästen börjat springa ibland men det har inte påverkat ledbehandlingen.

Våra hästar har dock i dessa fall behandlats i ett tidigt skede av ledinflammation då de inte uppvisat någon initial hälta.
 
Sv: Att röra på hästen vid behandling bra eller dåligt?

Tack för allas svar.

Har iaf bestämt mej för att han inte ska gå i paddocken på em utan då får stå i en sjukhage. I sjukhagen står han och sover typ.
På dagen har han fått gå i en liten hage där han i princip inte kan springa pga storleken men där finns plats för pinnar och grenar att tugga på sen finns det pytte pytte lite växtlighet att pilla på(det trampas ju upp ganska snabbt) så det känns som att han stimuleras bäst där. Men jag har inte kunnat vara där en hel dag och se hur mycket han skrittar, det jag har sett så letar han mat skrittar runt och letar, gnäggar efter sin ponny och tittar på hästar o folk som passerar, men tänk om det blir för mycket skritt lixom? Kan det bli det?
Han kan även rulla sej i den lilla hagen vilket jag tycker är en fördel då han kan klia av sej lite iaf.
Men jag gillar inte att han inte riktigt kommer till ro utan gnäggar titt som tätt.

Jag tror vi ska försöka bygga upp en sjukhagen i en av backup-hagarna så har han hästar på bägge sidor, där han står nu så ser han andra men har dom inte intill sej han ser dom bara, dock så skrek han iaf när han stog i sjukhagen brevid den skadade fjordingen första dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp