Att så in för bete?

S

stamp

Är på g att köpa gård.Marken är idag odlingsmark. Skulle behöva så in några ha för bete. När sår jag lämpligen? Något tips på bra snabbväxande sort? Hur lång tid innan gräset har rotat sig såpass att jag kan börja nyttja marken?
Tacksam för alla svar
 
Sv: Att så in för bete?

Här kommer lite intressant läsning
http://www.sjv.se/download/18.3c40f0106de78b9888000265/Vallen.pdf

Ta jordprov så du vet vad du bör tillsätta...mineraler...m m
http://www.dovestadgard.se/index.html
http://www.swep.com.au/pages/home/home.html

Väldigt vanliga Engelskt Rajgräs (hög fruktanhalt)& även Timotej
...är inte att föredra pga hög energihalt...många använder det idag
...många får fång ????!!!!!!!
Är säkert ok till vall/bete ändå men i låg andel %....men vallen Hö/ensilage
kan ju också få för mycket av fruktan t ex.

Snabbväxande blir inte alltid bra pga sockerhalt=hög vid tidig tillväxt.
Försök hitta flerårigt, tramptåligt, många sorter,
vilka som går ihop/kompletterar varandra m m
Forska lite...passande för ditt ändamål....om du köper en färdig blandning,
så lägg gärna till....ju fler olika grässorter ju bättre & blanda i olika örter.

mer läsning....EU stöd på eko-vall...& med bra länkar:
http://www.lrf.se/Vi-arbetar-med-/Ekologisk-marknad-/
 
Sv: Att så in för bete?

Det bästa är att så grässorter som är tåliga mot betes tramp och fleråriga sorter då man inte brukar bryta betn lika ofta som vallar. Kolla på färdiga gräsblandningar anpassade för mark ock klimat där du bor, vissa sorter funkar jätte bra i söder och jätte dåligt någon annanstans i landet. Fråga i butiken!
Jag tycker det är bäst att så spannmål och vall samtidigt, sår du i vår så kan spannmålen tröskas i höst och vallen blir klar till nästa år och kväveläckagen minskas!:banana:
 
Sv: Att så in för bete?

jag har en blanding av timotej, ängsvingel, rödsvingel och nåt mer. inget rajgräs! sådde förra våren, kommer ha hästarna där i vår/sommar. viktigt att låta betet vila ett år, så jorden hinnar sätta sig ordentligt.

rajgräs växer snabbt men det är det absolut sämsta du kan ha ur fång-synpukt. timotej har mkt lägre fruktanhalt
 
Sv: Att så in för bete?

Om du går in på nätet på Lantmännen så kan du hitta deras sorter där, där finns det data på hur tålig just den sorten är mot trampning/nötning och hur den klarar klimatet där du bor.
Är du kund hos lantmännen så kan dom köra ut såväl gräsfrön som gödning, kalk m.m. med lastbil och lasta av på din gårdsplan.
Dom kan ju även leverera torv, salt och andra "bra att ha saker" när man har häst.

Till häst ska du undvika rajgräs (innehåller mycket fruktan = fång) och timotej lämpar sig bäst för slåtter i 1 och 2 skördsytem då det inte tål trampning särskilt bra.

Sår gör du lämpligen under Maj månad, väntar du för länge så är det risk för att det blir för torrt i marken så att fröna har svårt att gro. Gräset behöver ju också få lite tid för att etablera sig ordentligt innan vintern vilket också talar för en tidig sådd.

Första sommaren efter sådd ska helst inte låta hästarna beta där då gräset bara är nån månad gammalt, då är rotsystemet känsligare för skador än om det har fått växa på sig ett år.

Se däremot till att du putsar med betesputs eller slaghack 1-3 ggr innan vintern för att det inte ska bli så mycket ogräs, tänk bara på att gräset övervintrar bättre om det inte är jättekort - en decimeter är ganska lagom längd.
 
Sv: Att så in för bete?

Man kan få bra information och råd av en del intresserade fröfirmor. Min personliga favorit är Olssons frö, deras webbsida är kass men de har bra katalog och mycket kunnig personal. Att så vall är ganska dyrt och det kan vara bra att prata med någon kunnig jordbrukare i god tid för att få hjälp med etableringen.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 765
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
997
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp