Att sadla för långt fram - Var sadlar ni?

Lycanthrope

Trådstartare
I väldigt många annonser, överallt på forum och hästsidor så är det bilder där folk har sadlat på tok för långt fram. Nu menar jag inte enstaka cm fel, utan så långt fram så att vem som helst borde förstå att det inte är bra.

Hur kan man lägga sadeln över hela manken? På bogbladen osv.
Vissa försvarar med att hästen är fet så den trycker fram sadeln/glider fram under ridturen men då är det ju ändå inte rätt att den ska ligga så. Då får man väl ordna en sadel/sadelgjord som passar situationen.

Vad tycker ni är lagom? Beror ju på hästen också såklart, men generellt.
Lägg gärna in en bild på var ni vill att sadeln ska ligga.

Sv: Att sadla för långt fram - Var sadlar ni?

Vad tycker ni är lagom?
Jag lägger på pad och sadel 5-10 cm för långt fram, lägger sedan ena handen på manken medan jag drar tillbaks pad o sadel så manken hamnar ganska precis under eller nån cm framför sadelns gullet/framvalv, och drar slutligen upp paden litet grann innan jag drar åt gjorden, så sadeln inte spänner ned paden just på manken.

KL

Tillägger en fråga: Varför tror ni det är så vanligt att folk sadlar på tok för långt fram? Eller är det helt enkelt för att sadlarna har lätt för att hamna där.

Jag sadlar så pass "långt bak" att sadeln ligger i balans...

Varför folk sadlar för långt fram, ja för att de är okunniga... Tycker att de får närmre känsla men tänker inte på vad som händer med hästen... Prestige S1 uppfanns och tillverkas av en anledning...

Jag tror att det är för att folk har sadlar som inte passar, så enkelt är det.

Själv har jag en häst utan bra sadelläge, men jag lägger på sadeln och drar sedan bak den så långt jag kan tills det faktiskt tar stopp. Där ligger min sadel bra. Blir väl ca 10 cm bakom armbågen med sadelgjorden, jag har dressyrsadel så det stör inte bogarna.

Jag sadlar lätt för långt fram helt enkelt för att sadeln lätt åker bak på min häst. Det är läskigt! Eller rättare sagt, när sadlarna passar så ligger de still, om jag inte glömmer att dra gjorden eller liknande.

Övriga hästar har problemet vart det omvända, och då är det ju "bara" att dra bak sadeln tills det tar stopp som lady_vip väldigt bildligt beskrev det :D På min tar det aldrig stopp, vilket jag tycker är myket svårare att sadla utifrån.

Och nej, sadeln åker inte bak bara för att jag lagt den för långt fram, jag har testat det oxå i desperation ;) Nu vet jag att sadlen inte är 100 om den inte ligger prick still. Förr trodde jag det mest var fel på min häst eftersom ingen av sadlarna låg illa enl sadelutprovaren och hästen inte stördes av dem. Men när vi testade runt så fanns det ju faktiskt de som både låg bra OCH still trots djurets något för strömlinjeformade kropp i unga år, det kändes bildligt talat som att han drog in magen och hoppade rakt ur sadel-sadelgjord så fort man fattade galopp...

Senast ändrad:

Jag lägger sadeln bakom bogbladet med god marginal, typ några fingrars bredd på dressyrsadeln och med hoppsadeln lägger jag den så att ortspetsen är bakom eftersom den är annorlunda utformad.
Hästarna ska kunna röra bogen bra när de arbetar, tycker inte det är svårt att se var sadeln ska ligga (eller hur för den delen, jag provar ut sadlar själv).

Jag lägger tyvärr själv ofta sadeln för långt fram på min ena :o Det är slarv helt enkelt. Skitdumt för då halkar den iväg istället för som när jag sadlar korrekt, då ligger den still. Tror det är en vana från ridskolan där det sadlades för långt fram. Längesen nu, men olaten har blivit kvar.

Har också tänkt lite på det.

Men nu har jag inte haft egen häst.
Jag har ridit på ridskola och då har jag lärt mig att man ska först sätta sadeln lite högt upp (ngt ovanför manke) och sedan dra sadeln tills det tar "Stopp" (Har självklart kollat så att det ligger OK!)

Kan det vara ett felaktigt sätt tro? (Pyttelite OT men så himla nyfiken nu) :o:angel:

Är nog en blandning av okunskap, pengar och "skitsamma".

Så länge en häst rör sig och människor inte har provat och fått förmånen att rida i rätt sadel för ekipaget så finns ju ingen anledning att byta sadel för hästen rör sig ju som den alltid gjort - helt OK. Detta är nog den vanligaste orsaken ihop med att många hästar går med för stora sadlar (långa) för att ryttarna måste få plats i sadeln, å för att sadeln ska få plats på hästen så måste den ju ligga över hela ryggen.

Sedan så har vi de stora kända, kika på dressyrryttarna, överlag så har de sadlar som faktiskt ligger på bogbladen å trots detta så har de tagit sig så långt?!?

Så igentligen så handlar det inte bara om att sadeln skall ligga bakom bogbladet utan än mer om längd och form.

Ex. min ponny har haft sadlar som varit tillräckligt korta och gett mer än fri bog. I en gick han super men utvecklade inte ryggen utan rörde just mest benen i den så det såg bra ut. I en annan blev benrörelserna mindre men han utvecklade ryggen ngt mer. Sen har han även haft sadlar som ligger på bogbladen men inte klämmer och då har han både fått ökad benrörelse och utvecklat ryggen.

kl

Jag tror det är okunskap mestadels. När jag gick på ridskola och har även läst på forum att sadeln lätt glider till sitt rätta läge om man lägger den för långt fram och skjuter bak den. På min häst så tycker jag snarare att man får skjuta liiite extra, tills det snarare tar stopp, för att den ska ligga bättre. Troligtvis skulle hon dock kunna ha en ännu bättre passande sadel, men det funkar så som det är nu.

Jag sadlar där sadeln ska ligga, 1.5-2 cm bakom bogbladet. Förstår inte hur svårt det kan vara? Struntsamma om man har en sadel som är dåligt utpassad och då glider fram el bak, sadeln ska från början ligga rätt och INTE på bogarna.

Det var så de lärde ut sadling tigare. Det sitter nog lvar hos många. De äldre sadlarna var lite annorlunda utformade också. Nu vet nog de flesta hur viktigt det är att bogbladen inte får tryck. Jag lägger alltid på sadeln g, långt fram och drar den aedan tillbala till rätt läge. Känner bogbladets bakre del och har ett par fingrar fritt där.

I tidernas begynnelse lärde jag mig att man ska kunna få plats med en handsbredd mellan hästens armbåge och sadelgjorden, och jag sadlar fortfarande så. Man får göra småjusteringar naturligtvis men det är tumregeln för mig. Brukar alltid lägga en hand där för att kolla.

Varför man sadlar för långt fram, jag vet inte, folk lär sig inte att göra rätt?

Jag gör också så ibland, mest för att pälsen skall ligga rätt. Men problemet är att om man gör så måste sadeln verkligen passa. Är den för trång (vanligt!) så stoppar den upp tidigare. Så har man en sadel som är båda för smal och ligger för långt fram=dubbel bakvikt.

Jag brukar oftast lägga på schabraket först och så sadeln. Ingen särskild metod, jag vet exakt var sadeln skall ligga och lägger den helt enkelt där från början.

Tycker inte dressyrryttare brukar sadla så långt fram (men en fråga om att sadeln glider fram), hoppryttare däremot vill helst sitta på öronen verkar det som. ^^

Jag såg en annons häromdagen på hastnet där sadeln låg över hela boden och precis på där halsen börjar.
Hur kan man tycka det känns bra att sitta där? Jag skulle tycka det var jätteotäckt. :p Dels för hästens skull, men också för min egen balans.

jag drar bak sadeln tills den tar stopp/ är i balans. min häst sadlade jag för långt fram innan, hon har sadelläget långt bak så det var lite förvirrande då jag innan bara kollade en handsbredd bakom bogbladet tidigare.

en skräck upplevelse var när eleven i stallet jag jobbade i sadlade en mycket sadel känslig häst på manken när jag dragit bak den och frågade varför hon sadlade så långt fram fick jag svaret " den glider ju bak/rätt när hästen hoppar". detta var då en häst som knappt kunde gå utan täcke utan att få ont i ryggen.
föga överraskande så sadlade hon sina egna hästar lika dant vilket ledde till att en av hästarna bockade rejält varje ridtur, vilket ledde till att hon fick sina föräldrar att köpa en annan häst :/. känslig men extremt trevlig häst som annars också var för svår för henne.

Jag skulle föreslå att ni tittar på var bogbladet är när hästen står uppställd i stallgången. Be någon lyfta upp frambenet ordentligt, så att bogbladet bullar upp. Om ni kan, så rör frambenet uppåt och sedan även bakåt, så ser ni hur mycket bogbladet i själva verket behöver få röra sig. Ser ni att bogbladet behöver ännu mer plats än någon cm bakom bogbladets plats då hästen står still?
Jag brukar sadla liter mer som islandsfolk. Min häst har plats för det. Sadelegjorden ligger då mer än 2 dm bakom armbågen när jag sadlar hoppsadeln.

Jag fick en förklaring av en hoppryttare en gång som gjorde att jag såg rött...

Han påstår då alltså att anledningen till att han sadlar över hela bogen, nästintill på halsen på hästen är för att hästen ska få upp sin rygg när den hoppar, så att han inte ska "tynga ner" den för mycket i upphoppet...

Men fatta vilket extra tryck det måste bli på hästens framdel när all ryttarens vikt verkligen centreras över dem i landningen...

Det tråkiga är att detta är en ryttare som tävlar i ganska höga klasser (120-130)...

Behöver jag påstå att de flesta av hans hästar hade manktryck, urgröpta bakom manken och flera av dem hade även ömma punkter där bossorna slutade...:crazy: Fantastiska djur som ändå ställer upp och hoppar som dom gör...

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Sätt gärna en bit tejp eller liknande precis bakom där som bogbladet bullade upp sig, så kan ni kika lite vart tejpbiten hamnar när ni sadlar. Det kan bli längre bak än man har möjlighet att flytta sadeln. Men det är bra att se för att få förståelse.
Och nej, det går nog inte att lägga på en sadel utan att ta bort rörlighet från hästen, men man får försöka så gott det går med inpassning av sadel.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 063
Senast: Fiorano
·
Utrustning Kravspec: Sittpunkten långt fram Plats för manke både höjd- och sidledes (ingen jättehög manke, normal halvblodsmanke) Passa en relativt...
Svar
13
· Visningar
3 962
Senast: zarmino
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 992
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka