Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju läskigt. Att inte domare kan få upp ögonen och säga ifrån.Jag fick en förklaring av en hoppryttare en gång som gjorde att jag såg rött...
Han påstår då alltså att anledningen till att han sadlar över hela bogen, nästintill på halsen på hästen är för att hästen ska få upp sin rygg när den hoppar, så att han inte ska "tynga ner" den för mycket i upphoppet...
Men fatta vilket extra tryck det måste bli på hästens framdel när all ryttarens vikt verkligen centreras över dem i landningen...
Det tråkiga är att detta är en ryttare som tävlar i ganska höga klasser (120-130)...
Behöver jag påstå att de flesta av hans hästar hade manktryck, urgröpta bakom manken och flera av dem hade även ömma punkter där bossorna slutade...Fantastiska djur som ändå ställer upp och hoppar som dom gör...
Mvh Domino_s
Jag vet hur jag ska sadla, så det behöver du inte skriva till migJag skulle föreslå att ni tittar på var bogbladet är när hästen står uppställd i stallgången. Be någon lyfta upp frambenet ordentligt, så att bogbladet bullar upp. Om ni kan, så rör frambenet uppåt och sedan även bakåt, så ser ni hur mycket bogbladet i själva verket behöver få röra sig. Ser ni att bogbladet behöver ännu mer plats än någon cm bakom bogbladets plats då hästen står still?
Jag brukar sadla liter mer som islandsfolk. Min häst har plats för det. Sadelegjorden ligger då mer än 2 dm bakom armbågen när jag sadlar hoppsadeln.
Jag skulle föreslå att ni tittar på var bogbladet är när hästen står uppställd i stallgången. Be någon lyfta upp frambenet ordentligt, så att bogbladet bullar upp. Om ni kan, så rör frambenet uppåt och sedan även bakåt, så ser ni hur mycket bogbladet i själva verket behöver få röra sig. Ser ni att bogbladet behöver ännu mer plats än någon cm bakom bogbladets plats då hästen står still?
Jag brukar sadla liter mer som islandsfolk. Min häst har plats för det. Sadelegjorden ligger då mer än 2 dm bakom armbågen när jag sadlar hoppsadeln.
I mitt fall är det typ 35 år sedan jag lärde mig på ridskolan, det är MYCKET som förändrats sen dess....Kl
Jag funderar ibland på hur bl a ridskolorna lär ut..
Då får man helt enkelt undvika att rida, eller skaffa en sadel som passar. Det finns sadlar som passar tjocka hästar ocksåHästen tar några meter sedan ligger sadeln fel direkt, jag har själv varit där och att sadla om efter några meter finns ingen människa som orkar.