Att sadla för långt fram - Var sadlar ni?

Sv: Att sadla för långt fram - Var sadlar ni?

Verkar vara ett väldigt bra sätt för att få veta vart sadeln bör ligga.

Har någon bilder på sadlar som ligger bra eller dåligt så andra kan lära sig?

Jag utgår alltid från hästens bogbladsspets och ser till så att den har plats att röra sig.

Såhär sadlade jag min förra häst. Man måste utgå från individen, alla hästar ser olika ut!

Kan ju passa på att skriva att MÅNGA tyckte jag sadlade alldeles för långt bak. Jag själv tycker att det är HÄR sadeln ska ligga på denna häst.

Jag fick en förklaring av en hoppryttare en gång som gjorde att jag såg rött...

Han påstår då alltså att anledningen till att han sadlar över hela bogen, nästintill på halsen på hästen är för att hästen ska få upp sin rygg när den hoppar, så att han inte ska "tynga ner" den för mycket i upphoppet...

Men fatta vilket extra tryck det måste bli på hästens framdel när all ryttarens vikt verkligen centreras över dem i landningen...

Det tråkiga är att detta är en ryttare som tävlar i ganska höga klasser (120-130)...

Behöver jag påstå att de flesta av hans hästar hade manktryck, urgröpta bakom manken och flera av dem hade även ömma punkter där bossorna slutade...:crazy: Fantastiska djur som ändå ställer upp och hoppar som dom gör...

Mvh Domino_s
Det är ju läskigt. Att inte domare kan få upp ögonen och säga ifrån.
Har sett flera ekipage där sadeln legat skrämmande fel.

Jag skulle föreslå att ni tittar på var bogbladet är när hästen står uppställd i stallgången. Be någon lyfta upp frambenet ordentligt, så att bogbladet bullar upp. Om ni kan, så rör frambenet uppåt och sedan även bakåt, så ser ni hur mycket bogbladet i själva verket behöver få röra sig. Ser ni att bogbladet behöver ännu mer plats än någon cm bakom bogbladets plats då hästen står still?
Jag brukar sadla liter mer som islandsfolk. Min häst har plats för det. Sadelegjorden ligger då mer än 2 dm bakom armbågen när jag sadlar hoppsadeln.
Jag vet hur jag ska sadla, så det behöver du inte skriva till mig ;)

Jag skulle föreslå att ni tittar på var bogbladet är när hästen står uppställd i stallgången. Be någon lyfta upp frambenet ordentligt, så att bogbladet bullar upp. Om ni kan, så rör frambenet uppåt och sedan även bakåt, så ser ni hur mycket bogbladet i själva verket behöver få röra sig. Ser ni att bogbladet behöver ännu mer plats än någon cm bakom bogbladets plats då hästen står still?
Jag brukar sadla liter mer som islandsfolk. Min häst har plats för det. Sadelegjorden ligger då mer än 2 dm bakom armbågen när jag sadlar hoppsadeln.

Fast om man sadlar för långt bakom bogbladet så hämmar man musklerna runt manken, och därmed får man mer markerad manke och ojämn ryggmuskulatur.. Självklart ska bogbladen få plats även i arbete men i min värld hellre att hela ryggen får plats att arbeta och då ev lite på bekostnad av total bogfrihet.

I mina egna ögon lägger jag sadeln där den ska vara - fast i ärlighetens namn sadlar jag längre bak nu än jag fick lära mig i min barndom.
Liten bild kanske och många år sedan, men här är ett exempel
pygrid1.jpg

Min förra medryttare var smått irriterad på mitt tjat om att hon skulle sadla längre bak. Hon lade sadeln nästan uppepå manken och inte ens om jag visade hur jag ville att det skulle vara blev det riktigt bra... :grin:

Kl

Jag funderar ibland på hur bl a ridskolorna lär ut..Vanligt tycker jag är att man lärt sig "dra sadeln bakåt tills den ligger stilla"..vilket jag tycker verkar resultera i att den kan ligga precis var som helst :crazy:
Ingen förklaring om varför, utan det poängteras bara att sadeln ska ligga stilla..men inte att vissa delar på själva hästen inte får störas av sadeln i sin rörelse?

Själv kollar jag noga, klämmer och känner för att se om sadeln ligger optimalt..klämmer och känner så att sadeln inte klämmer åt något. Ffa bogen ska gå helt fri i sin rörelse. På min egen kille ligger sadeln på rätt ställe med några cm bakom bogbladsspetsen med ortspetsen på sadeln, vi har dressyrsadel.

kl

På halvblodet ligget sadeln såhär:
dhihi05_500c5f0be087c36e2f000010.jpg

I rörelse får man en hel hand bakom bogbladet, det tar aldrig ens i sadeln och den ligger still och i bra balans. Tycker nästan den ligger bättre på honom än hästen nedan även om det är hans sadel, men han är så svår eftersom han är så bred & kort samt har sadelstaden långt fram.

På den lilla hästen så ligger sadeln såhär:
img_1498_196377568.jpg

Det är som sagt hans sadel, enda sadeln jag testat som legat still på honom och som både han och jag gillar.

Lägger den ca 3 cm bakom bogbladet och är noga med att dra upp schabraket. Gör likadant med i stort sett alla sadlar och hästar utom i extremfall där man kanske behöver sadla längre fram eller bak.

**
Hittade denna bilden med, här ser man att han behöver en annan sadelgjord..
gron-m-beige-o-guld_203272851.jpg

Senast ändrad:

jag kommer inte ihåg att man fick lära sig sadla på ridskolan, var 4 när jag började och efterhand så tvingade mamma mig att sadla själv XD. då var det bara att lägga på sadeln på ryggen och spänna. inget om att kolla hur långt bakom bogbladen den låg eller ngt. är glad att jag tillbringat tillräckligt mycket tid på buke att jag lärt mig rätt ^_^.

Har alltid sadlat bakom bogbladet. Problemet med de flesta islandshästar är den korta ryggen som kräver en kort sadel.

Jag försöker att placera sadeln där hästen vill ha den. Vissa islandstränare har velat dra bak sadeln, och hopptränare/ryttare kan påpeka att jag sadlar långt bak.

Samma sorts sadel på de två första bilderna.

R233.jpg

Här har den nog glidit fram lite p g a tjock häst.
LD95.jpg

Rodicounty.jpg

Hästen är starkast över manken, det är ingen slump att hoppryttare vill ha sadeln långt fram. Ju längre bak på ryggen destu svagare är ryggen. Ryggfrihet är otroligt viktigt för att hästen skall kunna vara atletisk. Att ha en sadel som sitter där den ska dvs där hästen är stark och rörlig och samtidigt inte trycker är en självklarhet.

Oftast är det just så, att sadeln glider fram och hästen är rund och go!
Hästen tar några meter sedan ligger sadeln fel direkt, jag har själv varit där och att sadla om efter några meter finns ingen människa som orkar.
Nu har jag hittat en sadel som funkar och den ligger stilla.

Jag sadlar så långt bak som möjligt, det vill säga att slutet på sadeln hamnar strax framför sista revbenet.

Att sadeln ligger för långt fram är lika dåligt som den ligger för långt bak.
Alla hästar är byggda olika och man kan inte gå efter manken.

Tävlingsryttare i hoppning vill självklart ha sadeln långt fram, annars får hästen inte med sig bakdelen för då har de en ryttares vikt som drar ner, men även de måste sadla såpass långt bak så att sadeln inte ligger på bogarna för då klämmer det så river de fram, vilket vissa sadlar gör om hästen är byggd olika om man ska gå efter manken.

Jag fick också lära mig mycket dåligt hur en sadel ska sitta under min tid på ridskola.
Men det jag fick lära mig är att lägga sadeln långt fram och sedan dra tillbaka hela paketet tills det "fastnade" och la sig rätt.

Nu när jag istället har gått över till islandshäst så har detta med sadel haft en ännu större betydelse samt att min egen häst har väldigt komplicerad rygg och svår att hitta sadel till, så jag har fått lära mig en hel del.

Hästen tar några meter sedan ligger sadeln fel direkt, jag har själv varit där och att sadla om efter några meter finns ingen människa som orkar.
Då får man helt enkelt undvika att rida, eller skaffa en sadel som passar. Det finns sadlar som passar tjocka hästar också :)

Ja, jag har inte ridit på 3mån nu pga bantning, då sadeln glider fram direkt pga magen, hästen i fråga var väldigt överviktig så de tar sin tid, finns de något sätt att hindra att den åker fram när de är riktigt bukiga? Hon är ju "gammal" och gått som avelssto så inte säkert man kan lyfta magen så ultimat som man skulle vilja.

kl

Precis som många andra här så var det ganska knapphändigt med info om hur en sadel skulle ligga när jag gick på ridskolan, tyvärr :crazy: Vet inte om det är nå bättre nu direkt...

Nej, det är faktiskt här på Buke som jag har lärt mig hur man ska sadla :D ... och ju mer jag lär mig om sadlar, desto mindre förstår jag känns det som, och ju osäkrare blir jag! Men jag har åtminstone kläm på hur jag ska sadla, tillpassning och nya sadlar och sånt får sadelutprovaren sköta nuförtiden ;)

Det spelar ingen roll hur bra sadeln än ligger om en fet mage drar fram sadelgjorden. Det var inte lätt med en dräktig häst.
Sadeln låg bra, men magen ändrade läget för sadelgjorden. Det blev barbacka istället.

Såhär sadlade jag mitt högdräktiga sto.

stella3-30.jpg

Senast ändrad:

KL
Det är ju rätt lätt att hitta bogbladskanten för alla. Om man man tycker det är svårt så kan man be att någon lyfter upp frambenet. Då blir bogbladet väldigt tydligt. Om man kontrollerar att bogbladet går fritt hamnar inte sadeln för långt fram.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 063
Senast: Fiorano
·
Utrustning Kravspec: Sittpunkten långt fram Plats för manke både höjd- och sidledes (ingen jättehög manke, normal halvblodsmanke) Passa en relativt...
Svar
13
· Visningar
3 962
Senast: zarmino
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 992
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka