Att säga upp sig

Bukefalos 30 år!

1. Påskrivet anställningsavtal
2. Jag skulle inte komma på tanken att säga upp mig på annat sätt än face to face, men läser att folk gör olika. Skriftligt dagen efter tänker jag.

Lycka till!
De gånger jag inte gjort det face to face har det funnit tydliga anledningar.
1:a stället fanns det ingen chef på plats utan långt bort och allt skulle skötas via någon HR.
2:a stället pga att jag blev utsatt av en hemsk person på jobbet för mycket kränkande särbehandling, och fick extremt dåligt stöd av ledningen och då kände jag mest fuck you jag drar, ni är inte ens värdiga att få höra detta face to face. Därav telefonsamtal.

Men alltså vad är det här för chefer? Jag kan känna att de egentligen inte är i rätt position om de inte kan hantera att en medarbetare går vidare i sin karriär oavsett vilken anledning hen har. Så otroligt oproffsigt. Man äger ju inte en människa bara för att den är en bra och fantastisk medarbetare.

Jag kan förstå att det kan vara lite obekvämt under uppsägningstiden men det som kommit upp i tråden är ju barockt.
Minn upplevelse av arbetslivet hittills (ca 20 år) är att ungefär hälften av alla chefer inte borde vara chef.

Först och främst ska du ha påskrivet med nya jobbet. Och sen är jag helt inne på @Hermelin linje där du behöver förbereda chefen och förklara. Tänk att du ska lämna ett dåligt besked till någon så börja med att säga allt det positiva först, sen det negativa och sen något positivt igen. Grundläggande psykologi. "Jag har gillat att jobba för ditt bolag och tyckt att tiden här har varit fantastisk på alla sätt, men jag har också efter många år stagnerat i rollen och när jag blev erbjuden en annan anställning kändes det väldigt rätt, men jag kommer sakna er jättemycket."
Mer och mer forskning visar på att den sk "hamburgermetoden" inte alls är så bra.
I bättre fall genomskådar mottagaren av de dåliga nyheterna/negativa feedbacken att det första positiva är för att förbereda för något negativt och väntar bara på att det negativa kommer.
I sämre fall lurar det mottagaren till en falsk positiv känsla som sedan slås undan av det negativa. Det negativa uppfattas mer negativt än det skulle behöva göra. Samtidigt som förtroendet för den som "lindar in" minskar.

Bättre att göra som någon ovan skrev, förbered chefen på att man har något att prata om som chefen kommer behöva hantera.

@Mineur Stort grattis!
Men först påskrivet med nya jobbet, innan nästa steg.

Så fruktansvärt kontraproduktivt av chefen, jag kan inte förstå vilka motiv man har för ett sådant beteende.

Han har ju aldrig fel, alla andra har fel och kör mycket på gas lightning. Det finns många anledningar till att jag slutar, en är att jag aldrig fått höra ett "bra gjort" för något, så jag har fått kämpa för att inte känna mig betydelselös och dåligt på mitt jobb. Han är duktig på att få mig att känna mig utanför i gruppen bara för att jag inte alltid tycker som honom. Min mamma säger alltid att han är en mobbare, haha! Ska bli så skönt att sluta, 7 hela dagar kvar att jobba!

När jag slutade på mitt förrförra jobb så ringde jag till chefen och pratade om det. Då blev det att jag ringde en dag för att prata om olika problem på arbetsplatsen och frågade hur planen var att de skulle lösas. Chefen hummade något och hade väl ingen riktig plan. Jag ringde upp igen någon dag senare, förklarade att jag inte orkade med arbetssituationen och eftersom det inte fanns någon plan på hur den skulle förbättras så ville jag säga upp mig. Min uppsägningstid räknades från den dagen, men vi skulle såklart ordna med en skriftlig uppsägning också.

Kan tilläggas att även det stället fick rejäla problem när jag försvann. Jag var då snäll och stannade lite längre än nödvändigt, för att inte sätta dem helt i skiten. När jag sedan slutat så blev det att de anställde 3(!) pers till för att täcka upp det faktum att jag försvunnit...

På mitt senaste jobb blev det också tydligt att de skulle få problem om jag försvann. Jag sa ändå upp mig. Chefen var väldigt förstående, tyckte att det var bra att jag tog chansen till ett bättre jobb och ordnade med ett intyg där det också står att hon varmt kan rekommendera mig som anställd. Även där stannade jag längre än vad jag behövde enligt uppsägningstiden, för jag skulle vara ställföreträdande chef under chefens semester och ville inte sätta dem helt i skiten genom att försvinna precis innan det. Min nya arbetsplats var helt ok med det.

Jag har också drabbats av en sur och förbannad chef vid ett tillfälle när jag sa upp Tröttnade på att aldrig få mina önskemål om sommarsemester för att det var så många som ansökt om föräldraledigt vissa sommarveckor. När det inträffade femte året i rad att vi skulle ändra och trixa tog jag ett vikariat på en annan myndighet och skrev på och sa sen upp mig lagom till juni.

Chefen blev milt sagt förbannad och undrade hur hen skulle lösa sommaren nu och frågade om jag inte hade någon lojalitet alls. Jag bara typ nej jag har också planer för sommaren och jag vill ha semester ihop med min sambo ibland.

Jag har inga synpunkter på att föräldrar måste vara föräldralediga när förskolan har stängt vissa veckor men däremot på att arbetsgivaren aldrig tog in några sommarvikarier så att även vi andra kunde vara lediga när vi önskar några somrar ibland.

Stort tack för alla svar! Jag har inte möjlighet att svara alla individuellt men uppskattar verkligen er input, ni har tagit upp många vettiga aspekter som jag inte tänkt på tidigare.

Jag glömde skriva i TS att det inte är aktuellt att göra något förrän jag skrivit kontrakt för det nya jobbet, men eftersom det förväntas ske idag är det inga problem.

Vill också nämna att det KAN ju vara så att jag blåser upp hela grejen till något den inte är, jag vet ju inte hur chefen kommer att reagera på just min uppsägning och han ÄR en väldigt bra chef på många sätt. Han har vad jag vet inte reagerat särskilt dåligt på andras uppsägningar under åren, men det är just den negativa upplevelsen min f.d. chef hade som skrämmer mig lite. Å andra sidan hade de en annan sorts relation och hon hade jobbat för företaget i 20 år, så han kanske inte alls reagerar likadant när det kommer till mig. Jag är i ett helt annat stadie av min karriär och det lär inte komma som en överraskning att jag inte tänkte jobba för honom resten av livet, så när jag tänker efter finns det egentligen ganska mycket som talar för att jag kommer att få ett bättre bemötande. Hoppas kan man ju...

Stort tack för alla svar! Jag har inte möjlighet att svara alla individuellt men uppskattar verkligen er input, ni har tagit upp många vettiga aspekter som jag inte tänkt på tidigare.

Jag glömde skriva i TS att det inte är aktuellt att göra något förrän jag skrivit kontrakt för det nya jobbet, men eftersom det förväntas ske idag är det inga problem.

Vill också nämna att det KAN ju vara så att jag blåser upp hela grejen till något den inte är, jag vet ju inte hur chefen kommer att reagera på just min uppsägning och han ÄR en väldigt bra chef på många sätt. Han har vad jag vet inte reagerat särskilt dåligt på andras uppsägningar under åren, men det är just den negativa upplevelsen min f.d. chef hade som skrämmer mig lite. Å andra sidan hade de en annan sorts relation och hon hade jobbat för företaget i 20 år, så han kanske inte alls reagerar likadant när det kommer till mig. Jag är i ett helt annat stadie av min karriär och det lär inte komma som en överraskning att jag inte tänkte jobba för honom resten av livet, så när jag tänker efter finns det egentligen ganska mycket som talar för att jag kommer att få ett bättre bemötande. Hoppas kan man ju...
Jag känner igen dina tankar ❤️
Det är tufft att känna att ens beslut påverkar någon annan negativt och att inte veta hur den kommer reagera.
Men du har ett annat jobb att gå vidare till så det kommer kanske vara obehagligt en stund men sen kommer du komma därifrån och få släppa känslorna.

Håller tummarna för att det går bra 👍

Som varande på andra sidan, chef, så uppskattar jag att man gör det face-to-face så fort man har bestämt sig 100%, eftersom det maximerar tiden att planera och hantera den nya situationen. Sen måste man omedelbart lämna in skriftlig uppsägning också enligt mall (en tydlig mening räcker, med personuppgifter, daterad och underskrift) men det är formalian för att få rätt uppsägningsdatum noterat inför kommande planering tillsammans. Vi har en process för avslut av anställning, som ska hantera den planering och uppföljning som krävs - och jag upplever att den är ett stöd, att det finns en process för att hantera den och ta med sig eventuella lärdomar. Från någon som slutar får man ofta in bra feedback om man hanterar det på ett bra sätt. Att människor slutar på sina jobb är en del av att driva företag, så det är ett underbetyg till chef och organisation om det i sig skapar massa oreda och konflikt.

Planeringen för avslut är väldigt viktig för att kunna avsluta på ett bra, snyggt och hållbart sätt mot kundkontakter och andra kontakter man haft i företaget.

Min tanke är att alla inblandade (anställd, kollegor, arbetsgivare, kunder) tjänar på proffsiga och värdiga avslut och att alla inblandade förlorar på det omvända.

Som varande på andra sidan, chef, så uppskattar jag att man gör det face-to-face så fort man har bestämt sig 100%, eftersom det maximerar tiden att planera och hantera den nya situationen. Sen måste man omedelbart lämna in skriftlig uppsägning också enligt mall (en tydlig mening räcker, med personuppgifter, daterad och underskrift) men det är formalian för att få rätt uppsägningsdatum noterat inför kommande planering tillsammans. Vi har en process för avslut av anställning, som ska hantera den planering och uppföljning som krävs - och jag upplever att den är ett stöd, att det finns en process för att hantera den och ta med sig eventuella lärdomar. Från någon som slutar får man ofta in bra feedback om man hanterar det på ett bra sätt. Att människor slutar på sina jobb är en del av att driva företag, så det är ett underbetyg till chef och organisation om det i sig skapar massa oreda och konflikt.

Planeringen för avslut är väldigt viktig för att kunna avsluta på ett bra, snyggt och hållbart sätt mot kundkontakter och andra kontakter man haft i företaget.

Min tanke är att alla inblandade (anställd, kollegor, arbetsgivare, kunder) tjänar på proffsiga och värdiga avslut och att alla inblandade förlorar på det omvända.
Om du tänker dig in i ett scenario där jobbet till 95% sköts hemifrån, är ett Zoom/Teams-möte likvärdigt med face-to-face?

"Vi har en process för avslut av anställning, som ska hantera den planering och uppföljning som krävs - och jag upplever att den är ett stöd, att det finns en process för att hantera den och ta med sig eventuella lärdomar. Från någon som slutar får man ofta in bra feedback om man hanterar det på ett bra sätt."

Det där trodde jag också att jag skulle få frågor om när jag slutade. Men tydligen behövdes inte några frågor alls när man tog pension.....?
Jag trodde att det kanske hade kunnat vara intressant att höra vad de personerna hade för åsikter.
En del kanske inte hade vågat säga någonting under sin anställning (gäller inte mig), men kunnat göra det i efterhand för nytta för arbetsgivaren. Och kanske ett avslut för sig själva
Lite snopet var det allt att jag plötsligt blev totalt ointressant.

"Vi har en process för avslut av anställning, som ska hantera den planering och uppföljning som krävs - och jag upplever att den är ett stöd, att det finns en process för att hantera den och ta med sig eventuella lärdomar. Från någon som slutar får man ofta in bra feedback om man hanterar det på ett bra sätt."

Det där trodde jag också att jag skulle få frågor om när jag slutade. Men tydligen behövdes inte några frågor alls när man tog pension.....?
Jag trodde att det kanske hade kunnat vara intressant att höra vad de personerna hade för åsikter.
En del kanske inte hade vågat säga någonting under sin anställning (gäller inte mig), men kunnat göra det i efterhand för nytta för arbetsgivaren. Och kanske ett avslut för sig själva
Lite snopet var det allt att jag plötsligt blev totalt ointressant.
Bra input! Jag jobbar på ett företag som ännu inte haft någon som pensionerat sig sedan dess startande, men det är bra input, självklart bör man ha en motsvarande process för ett sånt avslut likväl som man har för andra typer av avslut! Ska se till att det inkluderas.

Kan uppdatera med att det är gjort nu och det blev inte alls så illa som jag väntat mig! Chefen blev förstås inte glad och det var ganska obekvämt emellanåt, men överlag reagerade han betydligt bättre än förväntat. Han sa att det naturligtvis är väldigt dåliga nyheter för företaget och att det gör hans liv väldigt mycket svårare, men han gratulerade mig också till det nya jobbet och det var många fina ord om hur mycket han och de andra jag jobbar med uppskattar mig och hur oerhört svårt det blir att ersätta mig. Han sa också att jag alltid är välkommen tillbaka ifall jag av någon anledning inte skulle trivas på det nya stället. :heart

Vad gäller tillvägagångssätt valde jag att skicka ett mail där jag bad om ett Teamsmöte, chefen svarade direkt och sa att vi kunde höras om en halvtimme, och sedan sa jag upp mig över videosamtal. Nu ska jag skicka ett mail där jag gör det skriftligt också (här skämtade chefen om att han kommer att svara på min skriftliga uppsägning via brev, skrivet på lavendeldoftande brevpapper dränkt i tårar :D).

Jag sa upp mig pga chefens beteende
Inte ett ljud vare sig från honom eller hans chef kring detta
Men jag orkade inte tjafsa så jag sa bara att jag skrivit på för nytt jobb och så tack och hej

Nu behöver jag lite stöd och råd från Buke här...

Igår blev jag erbjuden ett nytt jobb som jag gärna vill ha och startdatum är 19 januari. Jag behöver alltså säga upp mig från mitt nuvarande jobb senast den 18 oktober då jag har tre månaders uppsägningstid. Jag tänkte dock säga upp mig så snart som möjligt, dels eftersom jag vill få det gjort och dels för att ge nuvarande arbetsgivare lite mer tid att hitta en ersättare till mig. Jag vill även vara ledig några dagar mellan det att jag slutar på nuvarande jobb och börjar på det nya.

Till saken hör att jag jobbar på ett väldigt litet företag och har varit där i 8 år. Det innebär att stämningen är väldigt familjär och jag har en hyfsat personlig relation med min chef (som även är ägare till företaget). Samtidigt axlar jag väldigt många roller i min nuvarande tjänst och jag sätter dem rent ut sagt i skiten genom att sluta. Jag vet ärligt talat inte hur de ska klara sig utan mig eller hur de ska hinna rekrytera en ny person som kan sköta alla mina arbetsuppgifter. Jag är helt på det klara med att detta inte är mitt problem, chefen får skylla sig själv som inte rekryterat eller tänkt tillräckligt långsiktigt, men faktum kvarstår att det här är EXTREMT dåliga nyheter för honom under en period då han redan är superstressad (oktober är vår värsta månad sett till arbetsbelastning).

Vad som gör saken än värre är att jag blev headhuntad till min nya tjänst av min f.d. chef och min nuvarande chef kommer garanterat att se detta som ett svek. Han är en mycket speciell person på många sätt, inte alltid helt rationell, och jag vet att han kommer att bli arg - främst på f.d. kollegan som "stjäl" mig men även på mig. Han reagerade mycket otrevligt och oprofessionellt när kollegan sa upp sig förra året och hon har varnat mig för att "it's not going to be nice". Han är en otroligt trevlig och karismatisk person och har på många sätt varit den bästa chefen jag nånsin haft, men jag vet också att han reagerar väldigt starkt vid motgångar och blir väldigt stressad av plötsliga förändringar.

Nu till frågan: Hur bör jag bäst säga upp mig? Jag känner spontant att jag skulle vilja göra det face to face, men dels träffas vi väldigt sällan och dels vet jag inte om det skulle vara för obekvämt med tanke på hur starkt han förmodligen kommer att reagera. Min man tycker att jag ska skicka ett mail, men även om det såklart hade varit bekvämt (om inte annat så för att slippa få reaktionen i realtid) så känns det alldeles för opersonligt med tanke på den relation och företagskultur vi har. Kan man säga upp sig över Zoom? Det enda kruxet med det är att det lär få vänta till början av nästa vecka då chefen just nu är iväg på affärsresa vilket innebär 11 timmars tidsskillnad.

Har ni några tips på hur jag rent generellt kan gardera mig inför detta, något särskilt jag ska tänka på eller förbereda, tips på hur jag bäst hanterar hans känslor? Det känns väldigt jobbigt hela grejen, så jag mottar gärna all pepp ni har.
Var ärlig och rak! Han kanske blir arg i stunden men sedan borde han inse att han inte har rätt till det. Jag tycker du ska säga det ansikte mot ansikte, du har trots allt varit där i sex år. Skäller han ut dig så är det hans problem. Sedan kan du släppa det med gott samvete.

Var ärlig och rak! Han kanske blir arg i stunden men sedan borde han inse att han inte har rätt till det. Jag tycker du ska säga det ansikte mot ansikte, du har trots allt varit där i sex år. Skäller han ut dig så är det hans problem. Sedan kan du släppa det med gott samvete.
"Problemet" är redan löst och visade sig inte vara ett problem.

Kan uppdatera med att det är gjort nu och det blev inte alls så illa som jag väntat mig! Chefen blev förstås inte glad och det var ganska obekvämt emellanåt, men överlag reagerade han betydligt bättre än förväntat. Han sa att det naturligtvis är väldigt dåliga nyheter för företaget och att det gör hans liv väldigt mycket svårare, men han gratulerade mig också till det nya jobbet och det var många fina ord om hur mycket han och de andra jag jobbar med uppskattar mig och hur oerhört svårt det blir att ersätta mig. Han sa också att jag alltid är välkommen tillbaka ifall jag av någon anledning inte skulle trivas på det nya stället. :heart
Härligt att höra.
Trevligt med en bra chef.

Liknande trådar

• Hade ni bytt jobb?
  • Kontorsjobb
  • Behandling av arbetsgivare
  • Kollega som söker upp mig hela tiden

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund