Att slippa skatteavdrag

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har försökt googla, men inte riktigt hittat det jag söker, och vad gör man då annat än att skapa en tråd på Buke? ;) Ni brukar ju ha kunskaper om det mesta.

Jag har pluggat några år på högskola, och har under den tiden inte haft någon fast inkomst mer än CSN. Självfallet har jag jobbat under somrarna, men det har varit klassiska "ungdomssommarjobb", inget varaktigt och dåligt betalt. I juni tog jag kandidatexamen, och jag har sökt jobb som en dåre, de första intresseanmälningarna skickades ut redan i julas. Än så länge inget napp. Däremot fick jag erbjudande om ett sommarjobb, och kommer att ha jobbat där i sex veckor allt som allt i sommar. Det är fruktansvärt dåligt betalt (men bättre än inget), men jag kommer absolut inte överstiga de drygt 18 000 kronor som man "får" tjäna utan att behöva betala skatt på det.

Jag har inte tjänat så lite över sommaren sen jag gick på gymnasiet, och därför är jag ganska osäker på hur man ska göra. Hela stället är fruktansvärt dåligt organiserat, ledarskapet är i princip obefintligt, och det finns ingen att fråga på jobbet. Min sextonåriga syster, också anställd på samma ställe, har fått veta att hon ska skriva ut en blankett från Skatteverket, fylla i och lämna till chefen för att slippa skatt, men den så kallade chefen (det finns en annan, officiell men mycket frånvarande, chef också) påstår att det inte gäller mig för att jag är över 18 år.

Om jag inte får ett "riktigt" jobb i höst kommer jag fortsätta plugga, och jag är till 99,9 % säker på att det kommer bli så. Förmodligen är de här få tusenlapparna de enda jag kommer tjäna i år frånsett CSN, och jag är inte speciellt intresserad av att hälften försvinner i skatt. Ska jag också fylla i den där blanketten och ge till den "riktiga" chefen, eller stämmer det att det bara är för personer under 18 år? Det enda jag hittar när jag googlar är att det gäller ungdom eller studerande, och jag har då pluggat hela våren och kommer förmodligen även plugga i höst.

Kort och gott, vad är det som gäller?
 
Sv: Att slippa skatteavdrag

Det finns något som heter "skattejämkning" som går ut på det du önskar. Tror att du hämtar blanketten på Skatteverket.

Det kan vara klokt att ringa till skatteverket och fråga...;)
 
Sv: Att slippa skatteavdrag

Tack för länken. Lite klarare blev det nog.

Om vi säger så här, om jag skickar in den där jämknings-grejen, och sen får ett mer varaktigt jobb under hösten, måste väl läget förändras? I och med att ett "riktigt" jobb överstiger 18 000 kronor redan på första månadslönen i princip?
 
Sv: Att slippa skatteavdrag

Jag har skattejämkning på mitt jobb över sommaren, jag är fast anställd på företaget men är studieledig och bara tillbaka för sommarjobb. Jag fick ner skattedragningen till 8%. Jag sökte under månaderna april-oktober då jag vet att jag kommer jobba ganska regelbundet. Sen försvinner det och jag återgår till skattedragningen som är normalt för den lön man tjänar per månad eller hur man ska säga, eller så ansöker jag igen. Tjänar jag mer än det jag lämnat in så lämnar jag in ny lapp och de korrigerar detta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 206
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp