Att sluta med hästar

Efter 13 år som hästägare känner jag att det får räcka. Har fyra stycken hästar som ska säljas/lånas ut. Har en "mental och känslomässig rangordning", sexåringen först, sedan unghingsten och de äldre valackerna tillsammans, som ska betas av. Vill sälja i "rätt" ordning, kanske känns det lättare med bara två hästar och intresset kommer tillbaka? I helgen kommer en lovande spekulant på sexåringen. Köper de så åker unghingsten ut på annons direkt efter. Känns märkligt att inte ha ett stall att åka till efter/innan jobb, samtidigt så skulle det vara så jäkla skönt att slippa. Den största anledningen är även att jag vill och behöver lägga mer tid och energi på mina hundar - som jag faktiskt tycker är kul att syssla med.

Någon mer som slutat med hästar? Varför? Vad fick ni för nya hobbies?
Jag slutade när jag kände att jag var ständigt pressad av både tid och pengar. Jag insåg att jag skulle behöva satsa ännu mer på hästen för att få till träning som jag ville , och det var jag inte beredd att göra.

I och med detta har det öppnat sig en ny värld. Träning är mitt intresse numera, men stålhästen dör inte om jag parkerar honom i garaget en vecka. Ekonomin ser bättre ut och jag är lättad över att slippa pressen av att åka till stallet varje dag oavsett om barnen var sjuka eller behövde mig.

Jag ångrar mig inte! Jag tänker också att om jag ångrar mig i framtiden så kan jag ju skaffa en ny. 😁
 
Jag har haft uppehåll med hästar i vardagen men ändå alltid haft häst. Antingen har jag haft hästen skadad och därav ställt på lösdrift, eller så har jag haft dräktigt sto också på lösdrift. Nu har jag köpt en 2-åring som står på utbildning och hoppas kunna hitta tillbaka till att vilja rida och träna mer framöver. Istället har jag thaiboxats och idag tränar jag tyngdlyftning som jag tänker fortsätta med. :)
 
Ett stort och tungt, men modigt beslut. Att vara en bra djurägare innebär också att kunna avgöra när djuren måste få vandra vidare.
Kram!

Tack❤️
Det sker i morgon. Kommer att bli väldigt ovant och tomt. Men käns som rätt beslut. Ska bli skönt allt att få slippa all oro.
Tack till er alla!

Har funderingar på att ta nån några nätter i Göteborg när jag inte har nån tid att passa. Behöver nog distrahera mig lite med att göra sånt jag inte gjort de senaste 16 -17 åren.
 
Jag slutade rida vi fick barn, efter att ha ridit hela mitt liv. Det var inte planerat utan liksom bara planade ut. Det blev för stressigt. Jag har inte saknat det så mycket som jag trodde jag skulle göra. Livet snurrar på och jag har andra intressen också. Så började vår dotter rida på ridskola för något år sedan och suget kom tillbaka. Insåg att jag inte slutat helt utan bara tagit en lång paus. Kollar på annonser flera gånger i veckan, har varit på provridningar och kollat stallplats. Men samtidigt vill jag inte. Känner att jag inte orkar varenda dag, i alla väder, alla pengar det kostar osv. Vi är medryttare just nu men det är mest dottern som rider och hästen i fråga är gammal så vi vet inte hur länge det varar. Slits mellan önskan att ge dottern det jag växte upp med (hade egen häst under ganska många år) och mellan ett fritt liv utan häst.

Förstår dig helt och fullt. Köpte min egna häst när jag var 16. Jobbade flera kvällar i veckan red vid fyra tiden på morgonen o fixade stallet onnan skolan o efter o sen till jobb o sist läxor men då var det typ dags att gå upp igen.

Njut av medishästen☀️ Och ha lite frihet. Dottern blir vuxen o kan välja att köpa häst då.
 
Tack❤️
Det sker i morgon. Kommer att bli väldigt ovant och tomt. Men käns som rätt beslut. Ska bli skönt allt att få slippa all oro.
Tack till er alla!

Har funderingar på att ta nån några nätter i Göteborg när jag inte har nån tid att passa. Behöver nog distrahera mig lite med att göra sånt jag inte gjort de senaste 16 -17 åren.

Det tycker jag definitivt du ska göra! Skäm bort dig själv med lite ledigt och sovmorgon :heart
 
Min gammelman (blev 31 år), gick bort 2012. Vi fick 16½ år ihop. Var hos honom nästan varje dag, hade ingen medryttare/skötare/inhoppare. Ibland 2-3 gg om dan.
Sedan dess har jag inte så mkt kontakt mer med hästar. Bara någon då och då, då jag åker med min kompis till hennes häst.
Jag saknar honom, men inte allt elände jag har haft med konstiga stallägare, hästägare, leran, leta hö/bete mm.
Kommer nog inte att skaffa en ny häst.
 
Veteriären var tacksam att de fick sluta nu innan något blev aktut.

Detta är verkligen ord alla vi djurägare kan lägga på minnet. När det känns tveksamt om djuret kanske har en liten frisk tid kvar, kom i håg den vedervärdig känslan av att det gick några dagar för länge.

Heder till dig Pudlan som orkade fatta ett så starkt beslut. Och skäm bort dig, det behövs en kickstart på nya fasen i ditt liv.
 
Detta är verkligen ord alla vi djurägare kan lägga på minnet. När det känns tveksamt om djuret kanske har en liten frisk tid kvar, kom i håg den vedervärdig känslan av att det gick några dagar för länge.

Heder till dig Pudlan som orkade fatta ett så starkt beslut. Och skäm bort dig, det behövs en kickstart på nya fasen i ditt liv.

Tack🌟
Det är väldigt tomt och undligt hemma vid nu. Men käns skönt att jag tog rätt beslut och att alltvgick lugnt och bra.
 
Hej!
Har läst denna tråd och jag har gjort tvärtom...
Växte upp med hästar och hade egen häst fram till 17-årsåldern, fick då andra intressen...;)
Har saknat hästar hela tiden i mitt liv, men aldrig vågat ta steget att prova igen. Jobbade på annan ort och en kollega hade häst, jag följde med till stallet och huxflux satt jag på hästen i "finkläder" och red runt som om jag inte gjort annat :)
Där & då bestämde jag mig för att jag ska tillbaka till hästarna. Det har tagit lite tid men nu håller jag på med hästar igen. Hade tre stycken fram till i maj då jag fick låta min älskade gamla nordsvensk somna in...:heart
Jag blev väldigt ledsen och höll på att tappa sugen med de andra hästarna. Men jag bet ihop och nu väntar mitt sto föl och jag har fått lite gnista tillbaka igen.
Jag kommer att hålla på med hästar så länge jag kan...
Det är mitt "gymkort" det är "mitt yogapass" det är mitt sätt att ladda batterierna...
Det tar tid, det kostar pengar, det är slitsamt, men det ger så mycket god energi också, så fördelarna uppväger nackdelarna tycker jag.
I bland uppstår helt magiska ögonblick med hästarna då tiden liksom stannar...det är bla de stunderna som gör att man orkar...:heartheart:heart
Allt gott till er alla!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har hela mitt liv ridit och haft egen häst men sista året eller kanske åren har jag inte tyckt det vart lika roligt längre, mer...
Svar
4
· Visningar
740
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp