Att sova eller inte sova i sängen - det är frågan...

Vovzing

Trådstartare
Så, då har jag och pappa börjat tjafsa igen om hurvida hunden ska eller inte ska få ligga i sängen. Vi har tre hundar, två ändre varav den ena får ligga i sängar - eftersom hon är var sedan hon var liten (dock inte i pappas säng). Den andra äldre ligger inte i sängar överhuvud taget.

Så har vi unghunden som jag tycker ska få ligga i sängen, eftersom det är mysigt för min del. Han skulle inte ta skada av att ligga i en korg på golvet - men jag tycker det är så mysigt att ha honom i sängen :angel:

Pappa tycker det är jobbigt när de drar upp smuts och eventuella fästingar i sängarna. Jag förstår inte varför han ska bråka, eftersom hunden inte ligger i hans säng utan bara i min.

Hursom, tänkte jag fråga hur ni gör?
Sover era hundra i sängen? Varför? Varför inte?

Sv: Att sova eller inte sova i sängen - det är frågan...

Mina sover i sängen, båda två. De sover visserligen på andra ställen om jag säger åt dem att gå ner, men jag brukar göra tvärt om och locka upp dem om de råkar ligga någon annanstans :angel:

Extra smuts får man ju räkna med, men blir det väldigt mycket grus går det faktiskt utmärkt att borsta av sängkläderna med handen eller skaka av underlakanet varje kväll. Själv har jag löst det på så sätt att jag bäddar sängen varje morgon och har sängöverkast på sängen. Då blir det i alla fall inte jättemycket smuts i själva sängen.

När det gäller fästingar så har jag faktiskt aldrig haft någon i sängen. Mina får visserligen inte så mycket fästingar heller. Om man bara ser till att ha ett bra fästingskydd på hunden och sedan kolla igenom den när man varit ute på ställen där man vet att det finns fästingar så skulle jag absolut inte oroa mig för den delen.

Jag tycker det är mysigt med hundar i sängen, så jag tycker det är värt lite extra städande av sängen. Sedan kan jag inte sova utan sängsällskap och har inget mänskligt sådant, så då är hundarna perfekta att ha istället. Jag ligger och kliar på dem innan jag ska sova, eller bara kramar dem, eller bara njuter av att känna hur de ligger nära mig.

Mina föräldrars sängar hoppar de inte upp i. När hundarna springer in i farsans sovrum, tex för att hälsa på honom, så håller de sig på golvet.

Min hund har från början sovit med mig i sängen. Men sen "skaffade" jag pojkvän som misstyckte och jag själv började inse nackdelarna med att ha en hårig och grusig hund i sängkläderna.

Numera sover han på en filt som ligger ovanpå mitt överkast, längst ner vid min fotände. När vi är hos min pojkvän är hunden inte ens i sovrummet överhuvudtaget och skulle aldrig ens drömma om att hoppa upp i sängen.
När pojkvännen är hemma hos mig försöker Goliat heller aldrig hoppa upp i sängen, trots att han alltid sover där annars.
Så för min hunds del är det verkligen skillnad på situation och säng!

Jag och min sambo har fyra stora hundar, och alla får sova i sängen om dom vill.
Valpen sover i sängen hela natten, dom vuxna brukar sova på en madrass som ligger på golvet med filtar i på natten och krypa upp på morgonkvisten :) Det blir lätt för varmt för dom i sängen, så på sommaren ligger alla tre på nedervåningen på nätterna på kalla klinkersgolvet och kommer upp på morgonen när dom tycker det är dags för mat.

Smuts och grus får man givetvis räkna med! Jag skakar lakanen varje dag året om, och byter underlakanet en gång i veckan, och övrigt varannan vecka ungefär. Är hundarna väldigt smutsiga och vi inte orkar duscha av dom på kvällen sätter vi för en grind så sover dom på nedervåningen istället.

Varför dom sover i sängen? Tja, ren lathet från vår sida. Mycket lättare att tillåta än förbjuda! :D Jag tycker inte det är särskilt mysigt, och är lika nöjd när dom sover någon annanstans. Men ja, likgiltighet från min sida har gjort att jag inte orkat lära om dom.

Senast ändrad:

Vad har din pappa med att göra om hundarna ligger i din säng? Ni sover väl inte i samma rum ens en gång så varför har han ont av det? Han behöver väl inte borsta ur din säng på kvällen?

Min nuvarande hund sover i sängen eller på golvet brevid min säng eller i sin egen bädd i hallen beroende på vad han har lust med. Hans päls drar inte med sig särskilt mycket och han drar inte med sig fästingar eftersom han har ett bra fästingskydd. Då är det mer vår maincoon som drar med sig diverse upp i sängen men han får ligga där ändå. Våra andra katter ligger också i sängen.
Givetvis byter vi lakan en gång i veckan men det har jag alltid gjort oavsett djur i sängen eller inte.

Jag och sambo har en 1.80 säng. Båda mina hundar (en på 23kg och en på 18kg) ligger i sängen. Sambo är inte så glad i att ha dom där dock, trotts att dom ligger på min sida. Den unga tenderar att bre ut sig rätt rejält emellanåt. Trotts detta tycker jag att det är väldigt mysigt. Ibland får dom vackert vara på golv/filt eftersom jag av en eller annan anledning inte kan somna, vilket dom finner sig väl i.

Jag hade kunnat tänkt mig att ha hunden i sängen när vi skaffade våran första hund tillsammans, hundar jag hade haft när jag bodde hemma sov i min säng.
Men maken tvärvägrade och så här i efterhand tycker jag att det var bra, med förra hunden hann vi få två barn oxå som första åren sov i våran säng och med tanke på hur lite sömn vi fick med dem där så hade det nog inte varit så bra om även en hund hade slagits om utrymmet. Med våran nya huligan så bestämde vi redan från början att sängen inte var tillåten och med facit i handen så var det väldigt bra, för dagen är det total förbud för honom att hoppa upp/ner och hade han varit tillåten att sova i våran säng hade det varit ytterligare strider att ta. Nu är det bara soffa och det har vi löst genom att han inte har tillgång till det rummet.

Så jag förstår att man vill ha hunden i sängen men jag förstår oxå varför det är skönt att inte ha det! :D

När vi fick hem hunden hade vi bestämt att hon inte skulle få vara i säng eller soffor. Och det höll vi ganska länge.
Men jag saknade hundgos i sängen och brukade tjata på sambo.
En dag när vi var bortresta fick han för sig att hon kunde få komma upp i sängen, men bara där och vi skulle inte göra samma sak hemma.
Väl hemma tog det inte lång tid innan hon fick hoppa upp i sängen iallafall, men bara dagtid. Inte när vi skulle sova för då blev det trångt.
Nu ligger hon i sängen när det behagar henne själv, även på nätterna.

Så det kan bli :D

Jag vaknade nyss med två dvärgpincher valpar liggandes snusande runt min hals, en frallavalp snarkandes i örat och ytterligare tre hundar under täcket som värmde gott. :love: Givetvis får dom sova i sängen. :D

Från början så hade jag bestämt att Ganti inte skulle sova i sängen. Ja, det höll ju länge. Nu sover han i sängen, tar upp halva min säng så liten som han är :).

Vi hade bestämt att hunden inte skulle sova i sängen.
Det fungerade i ungefär 40 minuter. :angel:

Sen dess har Billy sovit i sängen, under täcket :love:

Vad har din pappa med att göra om hundarna ligger i din säng? Ni sover väl inte i samma rum ens en gång så varför har han ont av det? Han behöver väl inte borsta ur din säng på kvällen?

Instämmer, men även om han är världens bästa pappa så är han är tjurskallig :o:D

Till alla: Då är det inte bara jag som fulkommligt ääälskar (:love:) att vakna med en liten hund-nos på magen/armen/kudden :laugh:

Min är en tax och ganska lång så han brukar lägga sig PÅ mina ben och sträcka ut med nosen på mina tår...

När vi går och lägger oss kutar han gärnet från badrummet upp i sovrummer och så tar han ett jääääteskutt och landar i sängen. Sedan vänder han sig om och ser ut att säga: Kom igen matte! Varför är du så långsam:eek:? Vi ska ju sova nu :D;)

Vår gamla hund ligger i sängen, tsm med katten.
Har nyss fått hem en valp som jag inte tänkte skulle få sova i sängen.
Änsålänge ligger hon på en madrass med mig på golvet, intill halsen..:love:
så när hon blir större kommer nog både hon och jag flytta upp i sängen :)

Här sover hunden i sängen..

Det blir mycket tvätt av sängkläder ( lite för ofta ? ), men det är helt klart värt besväret !!

När jag och sambon skaffade vpra hundar var vi båda överens om att hundarna får ligga i sängen, om vi ropar upp dom. Mest för att dom löper, men också för att ha lite kontroll över det hela. Vi har alltid ett överkast för att minimera smutsen.

Om min pojkvän eller sambo skulle gnälla på att ha hundar i sängen skulle jag förklarar för honom att då får han sova hos sig/någon annan stans :devil:

Min tjej sover i sängen. Om man ser till att bädda sängen direkt på morgonen (för det gör man ju :angel: ) och ha överkast på så blir det inte alls mycket smuts. Nu är jag sämst på det så om jag inte har tid att tvätta så bildas en fin hårig liten matta, men eh... Jag låtsas som att det är mysigt :cool:.

Hur som är det lätt värt det iaf! Lovis brukar komma på morgonen och lägga sgi med huvudet på min hals liksom, finns inget gölligare. :p Eller så ligger jag och håller armen om henne. Inte lika charmigt när man vill sova och hon tycker vi ska gå upp dock. *krafs krafs* VAKNA DÅÅÅÅ!

Jag började ha mina hundar i sängen när de kunde ta sig upp och ner själva som valpar, har fyra stycken och alla har sina "bestämda" platser - en på huvudkudden, två under täcket och en nere vid fötterna. Tycker det är jätte mysigt och har nästan svårt att somna om det saknas nån hund, slipper även hundhår då alla är nakenhundar men en del sand och smuts drar de upp ändå så får tvätta och byta sängkläder ganska ofta.

Så gör min tik om jag skulle få för mig att sluta klappa henne på kvällen när hon ligger i sängen :grin:

Haha! Som min äldsta tik! Hon lägger sig bredvid mig, i jämnhöjd med mitt huvud. Sedan slår hon med tassen på mig, krafsar på mig eller kör in hela huvudet under mig för att hårdhänt putta på mig - bara för att jag ska klia henne. Jag behöver inte klia mycket, men hon vill bli kliad tills hon somnar :p Sedan slutar hon visserligen om jag säger åt henne. Men hon är ju så sööt :love: :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 052
Senast: bollen__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden