Att ställa ut!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pepito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 146
Sv: Att ställa ut!

Så länge ponnyn inte är halt så den itne kan bedömas gångartsmässigt så kan jag inte se varför man inte skulle få ställa ut den.

Tänkte att ja kunde hoppa in här.! ? om det är ok?.
så man slipper starta massa nya helatiden.

Jag undrar om det finns utställningar för stora hästar? (altså ställa ut 6årig vallack, eng fullblod). helt renrasig med stam.

men jag tänkte mer som att dom får ju inte tävla och om utställning räknas som tävling ?

Njae inte riktigt som en tävling. Många triangelmärkta ston finns i avel och de visas så länge de inte är halta. Har svärt att tänka mig att ett försäkringsbolag skulle ha något emot att man visar sin triangelmärkta ponny för en exteriördomare. Utställnignar lyder dessurom inte under Sv Ridsportsförbundet utan under SPAF och då gäller inga TR tex.

Det är helt ok.
På årets fölmönstringar stamboksfördes minst tre triangelmärkta ston,den ena var verkligen halt, dom skrev bara "ej bedömningsbara gångarter" pga skada...

Njae inte riktigt som en tävling. Många triangelmärkta ston finns i avel och de visas så länge de inte är halta. Har svärt att tänka mig att ett försäkringsbolag skulle ha något emot att man visar sin triangelmärkta ponny för en exteriördomare. Utställnignar lyder dessurom inte under Sv Ridsportsförbundet utan under SPAF och då gäller inga TR tex.
Innom western får man inte visa tex.

Jag visade min t-märkta connemara på utställning i somras, och det var ingen som sa nåt om det. :)

Lånar tråden lite:o

Hur är det med halvblod, går det att visa de som är triangelmärkta ?
Stoet i fråga är frisk och ohalt.

Innom western får man inte visa tex.

Fast western är ju att bruka hästen och belast den. Utställning så springer man med hästen i snöre. I somras hade vi med en Nf valack som hade en hovbensfraktur. Han fick ngt sämre på gångarterna då han inte tog i ordentligt men det var helt okej för den ansvarige veterinären att springa på rakt spår 1 ggr.

Fast det finns faktiskt utställningsklasser innom western med. Fast där brukar dom ha snygga grimskaft. Man bör kolla med sitt försäkringsbolag om vad dom tycker.

Fast det finns faktiskt utställningsklasser innom western med. Fast där brukar dom ha snygga grimskaft. Man bör kolla med sitt försäkringsbolag om vad dom tycker.

Kan inte tänka mig att försäkringsbolagen skulle bry sig om en utställning. De flesta ston som triangelmärks används i aveln med deras medgivande. Varför skulle de då ha något emot att man ställer ut ponnyn? Sen vad western har för regler vet jag inte. Däremot är det svårt att bedömma ett sto som är halt. Gångartsmässigt iallafall.

Tycker iofs inte att det är en tävling ...att vara vackrast o kunna gå på sina 4 ben. Inte mycket till ansträngning det inte. Klarar dem inte detså är det nog humanast att slakta.

Därför att endel försäkringsbolag ser utställning som just tävling.

Kan du precisera vilka försäkringsbolag?

För jag har svårt att tänka mig att de skulle, först gå med på att trianglas, och därmed stoppar den i tävlnigssammanhang med ryttare på ryggen(helt rätt enligt mig), sedan tillåts att den rids regelbundet som motionär...
Sedan "stoppa" en ev framtida avelskarriär pga den inte får visas "utan ryttare" på en premiering/utställning???

Låter för mig som taget utr grönköpingsbladet:angel:

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
655
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 353
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka