Att ta hand om en hittekatt

bitta

Trådstartare
Ja, det hade jag tänkt mig och ringde till kattförening. Då får jag veta att deras katthem är helt fullt. Ja, men då finns det en som vill komma till mig.:)
Nähä, de sitter två och två och är kompisar så vi delar inte på dem.
Är detta vanligt? Borde det inte vara bättre att en katt får komma till ett riktigt hem och få en ny polare i min gamla kisse?
Hur ofta får de tag på någon som tar katter två och två?
Jaja, de har mitt nummer så jag får väl vänta och se, men en aning förvånad är jag.
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Vad bra att du erbjuder din hjälp! :)
Men det är vanligt att dem sitter två och två på katthemmen.
Fast det kommer ju in nya då och då, och då kan ju du ta hand om en av dem?
Ibland får dem ju in skygga katter också som blir stressade av allt spring och en sådan skulle ju kunna passa hos dig tills den blir trygg igen.
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Väldigt konstigt :confused: Vill de inte att katterna ska få hem eller?! Som du sa så är det väl många som bara vill ha en katt! Man kanske redan har en eller två hemma men ändå vill ha en till.

Jag skulle bara ha en katt när jag åkte till katthemmet för 8 år sen, men kom hem med två burkompisar. Kunde inte motstå dem, och det är det bästa jag har gjort :banana: :bump:
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Fast här handlade det ju (vad jag förstår) inte om ett permanent hem utan ett jourhem. I sådana fall är det ju dumt att dela på ett par, då är det bättre att sätta in en nykomling där.
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

MissFideli skrev:
Fast här handlade det ju (vad jag förstår) inte om ett permanent hem utan ett jourhem. I sådana fall är det ju dumt att dela på ett par, då är det bättre att sätta in en nykomling där.
Jag vill ta hand om en katt permanent. Det var därför jag tyckte det var lite konstigt.
Jag vill däremot inte gärna vara jourhem åt något sorts djur. De djur som kommer till mig blir kvar.:love:
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Finns inget som säger att en jourhemskatt inte kan få stanna permanent ;)
Men i så fall var det bra konstigt. All man inte placerar som ensamkatter kan jag förstå, men om dte redan finns en i hemmet? Låter väldigt mystiskt.
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Hm, så har vi det inte på vårt katthem i alla fall. Där går alla katter fritt, tillsammans(de som kan). De som inte trivs med andra på ett eller annat sätt, bor i egna rum. Sen finns det de katter som har en "bästis", men man måste ju insé fakta, att man måste hitta hem åt katterna på ett eller annat sätt. Vill någon köpa den ena så får de göra det.

Har inte hört om det tillvägagångssättet du berättar om... låter konstigt.
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Det låter väldigt konstigt! Jag tycker faktiskt att du ska ringa igen och höra dig för om det verkligen stämmer, om det är deras policy lär de nog ha väldigt svårt att få nya hem till katterna :mad: Och det är väl ändå nya hem som är meningen! På "vårt" katthem sitter de katter som inte går lösa också två och två, men den som "blir kvar" får ju snart en ny kompis och givetvis är det bättre att få ett eget hem än att sitta i sin bur på katthemmet med en kompis. Vi VILLE ju ha två katter så att de skulle ha sällskap även när vi är på jobbet/i skolan, så för vår del var det ju inget problem på det sättet. Våra pussnosar är bröder och har alltid bott tillsammans (är ca två år nu) och då tycker jag nog att det är lite hårt att skilja på dem. Och de älskar varandra så! :love: Men de hade två bröder till som för något halvår sedan fick var sina, egna hem och det är ju det viktigaste, att inte behöva bo där år ut och år in.
Du har inte funderat på att faktiskt ta två stycken? Inte för att katthemmet vill det utan för att kissen ska få sällskap av en annan katt? Det är absolut inte mer "besvär" (och allt eventuellt besvär är kärt besvär! :love: ) med två än med en! Snarare dubbel glädje och man märker att de verkligen har utbyte av varandra! :)
Vore kul att höra hur det går för dig med kattplanerna!
:bow: till dig för att du väljer att hjälpa en hittekatt!
 
Senast ändrad:
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Vi erbjöd oss också att ta hand om en hittekatt från ett katthem för många år sedan. Men vi blev inte godkända för vi hade en hund. En otroligt seg och go golden som aldrig skulle göra en fluga förnär. I dag har vi 5 hittekatter, som vi hittat ute, inte via något hem. Goldentiken rör dem inte men vår lille borderterrier leker mer än gärna med dem och ingen av katterna har tagit skada av det!
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

'bitta' skrev väl att hon redan har en katt hemma :confused: Är det inte bäst för den katten att hon bara tar hem en? Kommer det hem två nya så kan väl den andra stackaren hamna i rejält underläge på hemmaplan? Alltså, jag vet inte, spekulerar bara :confused:

Sen kan man ju alltid ta en till senare. Min äldsta hona har fått två nya kompisar, den ena för 1,5 år sen, den andra kom för 16 dar sedan. Det tog ett par veckor för henne att acceptera dem. Hade jag tagit hem två nya på en gång hade hon nog blivit vansinnig :crazy:

Nä, 'bitta', jag tycker du ska ringa igen, jag tycker det låter som ett missförstånd. De ska väl vara jättetacksamma att det finns såna som du (vi) som gärna tar hand om hittekatter.

Och så tycker jag det var väldigt konstigt att 'Coop' inte blev godkänd pga av hunden :confused: De kan ju komma hur bra överens som helst. En av mina hatade hundar, men lärde sig acceptera den som jag var hundvakt åt. Den andra katten ÄLSKADE hundar, han strök sig mot benen på en jättehund som kom på besök, och då hade jag bara haft katten en vecka.

Ofta vet man inte så mycket om hittekatter, (vad de har varit med om) mer än att de blir väldigt tacksamma att få ett hem. Och sen kan de vänja sig vid det mesta tror jag, om man bara har tålamod.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Lilovibe skrev:
'bitta' skrev väl att hon redan har en katt hemma :confused:

Jag missade det! :o Då är ju situationen annorlunda, kissen kommer ju att få en kompis. Hoppas att det skett ett missförstånd med djurhemmet.
 
Sv: Att ta hand om en hittekatt

Jaha, jag trodde du skulle vara jourhem.
Ja, då låter det väldigt underligt, det måste ha skett ett missförstånd från någon sida misstänker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 989
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp